Paard importeren uit Zweden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:05

Equimotion schreef:
Dus jij zou in Nederland ook een paard ongezien kopen?

Die afstand is makkelijker dus nee.. In Zweden kan je dan 1'keerte gaan kijken.. maar wat zegt 1 keer nou? Hier kan je een aantal keer proefrijden

Quir

Re: Paard importeren uit Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:16

Zal ik het anders vertellen, ik doe er korter over om naar mijn vader en moeder te gaan in Zweden dan van Eindhoven naar Groningen!!!

Ik zou écht de paarden gaan op zoeken, zeker gezien het feit ik ongeveer wel weet wat voor paarden er rond lopen. Maak je er een vakantie van, ga je een week. Zoek je een stuk of 5 paarden uit, die je de eerste twee dagen gaat opzoeken. Die je interessant vind of je wel een "klik" mee denkt te hebben, ga je nog een keer opzoeken of twee keer.

Maar voor de 2e keer, ga je voor een brukshäst of een travhäst????

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 22:19

Voor het brukhäst.. En zelf ben ik ook verscheidene keren in Zweden geweest.. Er zijn ook goede mensen hoor. ;)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 22:27

Ik ken de Zweden wel hoor!!! Ze bedoelen het allemaal goed, maar of jij blij bent met de uiteindelijk goed bedoelde Nord Svensk.

Succes met je toekomstige Nord Svensk, hoop voor je dat het goed uit valt. Alleen verwacht ik er zo vrij weinig van. ;)

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:47

Ik heb op mijn Noordzweedje 1x proefgereden (dus 1x gezien), hij kende alleen stap en draf en het sturen was nog ver te zoeken. Maar bij de eerste blik (van de foto) was ik al smoorverliefd.... Hij was net 3 mnd. in nederland. Het allerbelangrijkste vond ik het klinisch en rontgelogisch keuren bij mijn eigen arts.
Maar zoals Nordsvensk het wil gaan doen tsja waarom niet, vooral als je een jong dier koopt dan moet je die toch nog helemaal naar je hand zetten. Met goede foto's en als je daar een dierenarts hebt die hem bijv. op de foto kan zetten rontgelogisch kun je die cd rom hier ook nog laten beoordelen. Een echte klik krijg je toch als je het dier eenmaal hebt. Over de opvoeding zou ik me niet zoveel zorgen maken. Mijn Zweedje was ook wat vervelend met zijn voetjes geven, maar met geduld en een lekkere wortel leren ze enorm snel ;). Bovendien zijn Noordzweedjes erg meewerkend in hun karakter mits ze in hun waarde worden gelaten, en ik vind dat ze heel snel dingen oppakken en graag wat voor je doen waardoor de opvoeding eigenlijk heel soepel gaat.
Ik vind het spannend en leuk wat je gaat doen Nordsvensk en soms moet je gewoon je hart volgen......
Ik lees hier op Bokt ontzettend vaak verhalen van het geen hebben van een "klik" en dat het paard weer verkocht wordt, deze paarden zijn vaak zorgvuldig uitgezocht en uitgeprobeerd dus garanties zijn er nooit......

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 23:51

Klopt, maar toch een paard trekt je of juist niet. Dat kan inderdaad ook vanaf foto's/video's.
Het is geen lol aan om een paard daar op de foto te zetten, als je geluk hebt kan je een DA vinden in de wijde omtrek van 200/300km die het doet. Dan nog maar niet over de euro's te beginnen (die ze daar niet hebben, let je wel op de koers?! Die is nu voor de euro namelijk errug slecht!!!). Klinische keuring is niet te vergelijken met hier, vaak zat gehoord dat mensen een klinisch goedgekeurd paard gekocht hebben en er vervolgens nog hele DA ritten mee gemaakt hebben....

Ik heb wel ervaring met de Noordzweedjes hoor, woon nagenoeg daar en over ruim een jaar full time. ;)

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 00:29

Je doet nog altijd wat jij wil en wat jou het beste lijkt, maar mij lijkt het ook riskant..
ik was er al als de dood voor dat ze mij gingen oplichten toen ik mijn paardje kocht, dus heb ik een DA meegenomen om ze helemaal te checken, dan heb ik nog iemand meegenomen die veel van paarden kent en die er eens op gereden heeft, zo'n mensen zien direct of er aan 'geknoeid' is. En dat was dan nog in eigen land!
;)

En natuurlijk kan je niet op het eerste zicht zien of het klikt met het paard en je kan nooit helemaal weten of het helemaal in orde is, maar je kan er wel eens op rijden als je tot daar gaat en dat doet ook al veel! :)
Er zijn gewoon een aantal risico's die je kan vermijden als je tot ginder gaat en zoals al gezegd is geweest, maak er een leuke vakantie van en combineer dat met een paar paarden bezoeken, dan kan je ineens nog vergelijken ook! Heb je ineens een excuus om op vakantie te gaan. :D

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 10:03

Dit is geen discussie forum ^ Ik doe wat mij het beste lijkt. Maar de vraag was dus als iemand hier evaring mee heeft? Ik heb immidels al iemand gevonden die me help.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 11:41

Ja dat heb ik.

Floor3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:45

Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat. Zit er zelf ook wel eens over na te denken maar ben nog niet tot actie overgegaan. Leuk dat jij het wel doet!
Succes en hopelijk gaat het allemaal goed.

snoozel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:57

Het was ook helemaal mijn bedoeling niet om in discussie te gaan hoor ;)
Ik zei gewoon wat ik ervan vond.
En ikzelf heb hier geen ervaring mee, maar ik ken wel een paar mensen die paarden getransporteerd hebben vanuit het buitenland, maar zoals ik al zei ofwel hadden ze dat paard al, ofwel gaan ze echt tot ginder en keuren ze hun paard, dus ik ken niemand die het van op afstand allemaal wil regelen.
Maar hou ons zeker op de hoogte! :)

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-11 17:48

MariekeRzd schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat. Zit er zelf ook wel eens over na te denken maar ben nog niet tot actie overgegaan. Leuk dat jij het wel doet!
Succes en hopelijk gaat het allemaal goed.

Leuk dat je ook geïnteresseerd bent in een Noord-Zweeds paard, Ik hoop mijn toekomstige Noord-Zweed Snel te kunnen verwelkomen
Ik hoor het wel als je actie gaat ondernemen.

Carlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:14

Ik ben zelf ook erg geïnteresseerd in de Noordzweed. Maar de keus in Nederland is miniem tot nul. Dus ja ik heb ook zitten dubben over importeren. Maar moet eerlijk bekennen dat ik dat best een beetje spannend vind. Ik ben dus erg benieuwd hoe dit verder gaat.
Verder twijfel ik zelf nog een beetje tussen twee rassen: Tinker of Noordzweed. Ik vind ze beide erg mooi en qua karakter volgens mij vergelijkbaar. Ook zijn beide rassen ontstaan uit een vergelijkbaar doel. Ik heb zelf een geweldige tinker gehad, dus heb wel ervaringen met dat ras. Deze heb ik helaas weggegeven vanwege ernstige luchtwegproblemen en ik mis hem heel erg.
Moeilijke keus voor mij! Wie heeft zinnige tips?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 10:32

Ow Super!!!! Ik heb ook een zweedje! Ik hoop dat alles lukt. Ik heb er helaas geen ervaring mee, mijne is van marktplaats (ongelooflijk he, ik heb echt geluk gehad dat ik hem kon kopen) en de vorige eigenaresse had hem van Castelijn. Ik ben heel benieuwd! Ik ben persoonlijk helemaal weg van de Zweden, ze hebben zo'n heeeerlijk karakter!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 15:22

Op marktplaats vind je idd. Weinig Zweden, daar heb je echt geluk voor nodig als daar een word aangeboden, zag laatst wel een merrie maar vond haar er niet zo mooi uitzien... Stal castelein heeft nu ook geen paarden. Denk dat zij pas weer april naar Zweden gaan. Het zijn gewoon geweldige paarden. Het gaat best wel goed, ;)

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:50

Die merrie van Castelijn is volgens mij nog wel heel jong, maar als ze nu niks hebben zal ze alweer weg zijn. Als ik nu om de een of andere reden een zweed zou gaan kopen zou ik hem ook uit Zweden halen hoor. En ik zou het ook gewoon vanaf het plaatje wel aandurven. Ik zou er heel erg graag een jong paard (0-2,5) bij willen. Jammer genoeg heb ik geen geld en nog minder tijd :(. Weet je al welke kleur je wilt? Lukas is nl 'gewoon' bruin maar er zijn zulke stoere kleuren! Of maakt je dat niet uit?

Daydream27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 15:58

Ik zou eens op de website van de voedsel- en waren autoriteit kijken. Ik ga binnenkort terug naar nederland (vanuit Argentinië) en neem mn katten mee. Op deze website staat duidelijk aan welke eisen verschillende diersoorten moeten voldoen om ze te importeren.

Daarnaast zou ik zeker een weekje naar Zweden gaan om een paar paarden te bekijken. Ik zou bijvoorbeeld 3 paarden uitzoekn op basis van video en foto´s etc. En dan een week lang deze 3 paarden bekijken. Ik bedoel dan kan je er meerdere keren op rijden, een beetje met ze bezig zijn etc. Lijkt me beter dan puur alleen op video. Daarnaast kan je namelijk het paard ook niet zo makkelijk terug geven als het eenmaal in nederland is, want dan moet je weer dat dure transport terug betalen.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 16:08

EliseLukas schreef:
Die merrie van Castelijn is volgens mij nog wel heel jong, maar als ze nu niks hebben zal ze alweer weg zijn. Als ik nu om de een of andere reden een zweed zou gaan kopen zou ik hem ook uit Zweden halen hoor. En ik zou het ook gewoon vanaf het plaatje wel aandurven. Ik zou er heel erg graag een jong paard (0-2,5) bij willen. Jammer genoeg heb ik geen geld en nog minder tijd :(. Weet je al welke kleur je wilt? Lukas is nl 'gewoon' bruin maar er zijn zulke stoere kleuren! Of maakt je dat niet uit?

Ja... Ik durf het ook wel aan op foto's en video's. Mijn voorkeur is ook bruin. Ik wil niet een te jong paard, Paloma is dus te jong. Mijn grens ligt op 2008, en maximaal 2004

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:30

Dat is idd een mooie marge kwa leeftijd, kun je meteen aan de slag. Gewoon bruin dus ;). Toch vind ik die hengsten van Castelijn (die ene die overleden is en die andere gecastreerd en verkocht) ook erg mooi en apart. En een donkere met witte manen vind ik ook prachtig. En een zwarte zou ik ook wel willen. Eerst maar ff de loterij winnen denk... hahaha. Maar ook Lukas vind ik mooi. In de winter heeft hij blonde sokken en in de zomer niet en zijn neus vind ik ook heel mooi, en de lichte randjes om de ogen zijn helemaal prachtig. En hij heeft een blond plukje bij de aanzet van zijn staart haha, heel raar staat dat. Dus hij is niet helemaal 'gewoon' bruin.
Heb je al iets gevonden waar je er eentje kunt kopen? Als je iets weet zou je het me dan willen doorsturen? (laat mijn vriend dit niet lezen). Just in case.. misschien win ik die 10 miljoen wel ineens ;). Ik zou bijna jaloers op je worden. Toen ik Lukas kocht was ik nl. helemaal niet overtuigd. Hij was niet goed opgevoed en wilde de trailer niet in. Uiteindelijk ging hij wel maar hij is daarvoor wel over mijn vriendin gelopen en hij stond vol op haar been (ik was echt bang voor haar hoofd want hij liep echt dwars door en over haar heen). Ik heb daarna nog wel veel met hem te stellen gehad, hij sleurde me overal mee naartoe en was ontzettend dominant. Ik snap niet waar dat paard nu gebleven is want het is nu echt een lieverd, maar ik heb er echt een paar maanden over nagedacht hem weer te verkopen. Een paard van een ander ras met deze achtergrond en opvoeding zou verpest voor het leven zijn geweest. Lukas voor slechts een paar maandjes :D. Niet dat hij slecht behandeld is maar ik denk dat zijn vrouwtje veeeeeeeeel te lief voor hem was (terwijl hij toen ook net gecastreerd was) en ze was ook nog eens bang voor hem. Als ik nu opnieuw een Zweed zou gaan kopen zal ik nooit zo erg twijfelen. De twijfel was zo groot dat ik er niet eens van kon genieten.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 20:12

EliseLukas schreef:
Dat is idd een mooie marge kwa leeftijd, kun je meteen aan de slag. Gewoon bruin dus ;). Toch vind ik die hengsten van Castelijn (die ene die overleden is en die andere gecastreerd en verkocht) ook erg mooi en apart. En een donkere met witte manen vind ik ook prachtig. En een zwarte zou ik ook wel willen. Eerst maar ff de loterij winnen denk... hahaha. Maar ook Lukas vind ik mooi. In de winter heeft hij blonde sokken en in de zomer niet en zijn neus vind ik ook heel mooi, en de lichte randjes om de ogen zijn helemaal prachtig. En hij heeft een blond plukje bij de aanzet van zijn staart haha, heel raar staat dat. Dus hij is niet helemaal 'gewoon' bruin.
Heb je al iets gevonden waar je er eentje kunt kopen? Als je iets weet zou je het me dan willen doorsturen? (laat mijn vriend dit niet lezen). Just in case.. misschien win ik die 10 miljoen wel ineens ;). Ik zou bijna jaloers op je worden. Toen ik Lukas kocht was ik nl. helemaal niet overtuigd. Hij was niet goed opgevoed en wilde de trailer niet in. Uiteindelijk ging hij wel maar hij is daarvoor wel over mijn vriendin gelopen en hij stond vol op haar been (ik was echt bang voor haar hoofd want hij liep echt dwars door en over haar heen). Ik heb daarna nog wel veel met hem te stellen gehad, hij sleurde me overal mee naartoe en was ontzettend dominant. Ik snap niet waar dat paard nu gebleven is want het is nu echt een lieverd, maar ik heb er echt een paar maanden over nagedacht hem weer te verkopen. Een paard van een ander ras met deze achtergrond en opvoeding zou verpest voor het leven zijn geweest. Lukas voor slechts een paar maandjes :D. Niet dat hij slecht behandeld is maar ik denk dat zijn vrouwtje veeeeeeeeel te lief voor hem was (terwijl hij toen ook net gecastreerd was) en ze was ook nog eens bang voor hem. Als ik nu opnieuw een Zweed zou gaan kopen zal ik nooit zo erg twijfelen. De twijfel was zo groot dat ik er niet eens van kon genieten.

ik heb al iemand gevonden die me helpt, zij regelt het papier werkt ect. Zelf bied ze ook paarden aan, die staan wel nog in Zweden.
De link van haar website; http://www.everyoneweb.com/noordzweed/

Lukas is dus niet echt "gewoon" bruin. Ik blijf ook hopen dat ik de loterij win ;) Toch is die kans heel klein.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 14:50

hmmm. zie dit topic nu pas.
Ik woon in zweden. Heb zelf een noordzweed (binnenkort 2) en ken ook wel mensen
Goed als je het via iemand kunt regelen.

Want ja,... de zweden zijn aardig, maar in het paardenwereldje stikt het ook hier van de oplichters.
Keuring zegt ook niet zoveel.
Mijn merrie is gekeurd en bleek ernstige problemen te hebben. Gelukkig goed kunnen regelen met de voormalige eigenares, want in dit geval ging het niet om oplichting, maar wel om een verborgen gebrek,

Mocht je info willen hebben, pb dan maar.

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-11 18:30

Leuk dat je ook een Noordzweed hebt. Is het uit de keuring gebleken dat ze een hoef probleem heeft? Of ben je daar zelf achter moeten komen?

In Zweden zijn ze inderdaad wel gemakkelijk in het opvoeden ect. Daar moet ik wel erg opletten..

Momenteel is de geld koers ook niet gunstig. Ik hoop dat het weer snel naar beneden gaat.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 23:12

Hoezo hoefprobleem? Ze heeft het toch over gebreken en niet specifiek over de hoeven? Of zijn de hoeven gevoeliger? (mijn nekharen staan gelijk overeind omdat Lukas slechte hoeven heeft)

Maar ik ben erg benieuwd naar je ervaringen. Mijn vader heeft het sinds kort over een tweede paard zodat we tweespan kunnen rijden maar ik ben op het moment veel te druk met studeren voor twee paarden dus hij zoekt het voorlopig maar ff uit en moet maar genoegen nemen met enkelspan ;). Daarnaast betwijfel ik of ik na het studeren wel zin heb ik twee paarden, ik focus me liever op eentje denk ik, maar mocht het er toch van komen....

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:34

Nordsvensk schreef:
Hallo bokkers,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een eigen Noord-Zweeds paard.. Maar in Nederland is een erg beperkt aanbod. Dus zit er niks anders op dan er zelf eentje uit Zweden te halen. Maar heb hier eigelijk geen ervaring mee :+

Heeft er iemand een paard geïmporteerd uit Zweden? of een ander land? Heeft er verder ook iemand informatie over het importeren? Of iemand die me erbij wil helpen? :Y)

Alvast bedankt

Groetjes

Een kennis van me rijdt regeleatig met een paardenvrachtwagen heen en weer naar zweden, meestal met een volle vrachtwagen heen en een halflege terug. Ik weet dat hij geen problemen heeft om een persoon mee te nemen (heeft hij ook wat aanspraak) en een paard mee terugnemen zal (tegen betaling) ook geen probleem zijn.

hij woont in belgisch limburg.

pvdbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 15:37

het is heel simpel, ik heb er net eentje geimporteerd uit Denemarken en eentje uit Schotland.

maar doe ook regelmatig transporten organiseren naar Frankrijk.

enige wat je moet doen is een transporteur zoeken ofwel Noors of Nederlandse en die regelt alle papieren etc. zelf hoe je eigenlijk niets te doen, alleen betalen...