Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gentlegiant

Re: Paard te leen aan paardensport opleiding Deurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 09:05

Dar op die opleiding gebeurt alles volgens her boekje positive maar ook negative dingen
Zoals ik al zij en nog iemand bevestigde hij moet er goed uit zien voor het oog
Hoe het paard zijn spieren gebruikt zal hun een worst wezen

Ik denk dat hij bij iemand thuis dus particulier beter gaat staan!
Ga gewoon eenx in de tijd langs om te kijken hoe het gaat laat de ruiter bij jou instructrische rijden

Zo rijden de mensen die mijn paarden rijden minimaal een keerin de week een les van mij (geef dresssuurles) zodat we op de zelfde hoogte zitten qwa rijdniveai

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:53

Gentlegiant schreef:
Dar op die opleiding gebeurt alles volgens her boekje positive maar ook negative dingen

Ga gewoon eenx in de tijd langs om te kijken hoe het gaat laat de ruiter bij jou instructrische rijden

Zo rijden de mensen die mijn paarden rijden minimaal een keerin de week een les van mij (geef dresssuurles) zodat we op de zelfde hoogte zitten qwa rijdniveai

Correctie: alles gebeurt daar volgens de gewenste plaatjes; dat is iets heel anders dan "het boekje". Wat daadwerkelijk de bedoeling is, daar zijn ze niet inteligent genoeg voor........

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:58

Het is ook dat als het meisje hem mee neemt naar Deurne, dan heeft ze een half jaar school en een half jaar stage. ( tenminste dat was altijd zo bij de mbo opleiding, ik weet niet hoe het bij de hbo zit )
Dus het is niet zo dat hij gedurende heel de opleiding alleen op Deurne staat, als er bij het stage bedrijf de mogeljkheid is dan kan het paard ook gewoon mee op stage.

En daar volgt ze dan natuurlijk ook gewoon les met hem, op wedstrijd en dat soort dingen allemaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:40

Heb je thuis geen ruimte om een rijbak met verlichting aan te leggen, kan je paard daar het grootste gedeete van de winter staan, dus komt hij meer buiten en jij kunt rijden. Kost misschien wel wat maar dat heb je er zo weer uit als je de kosten van de pensionstal en je reistijden/benzinekosten opteld.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:02

ikke schreef:
Gentlegiant schreef:

Correctie: alles gebeurt daar volgens de gewenste plaatjes; dat is iets heel anders dan "het boekje". Wat daadwerkelijk de bedoeling is, daar zijn ze niet inteligent genoeg voor........

Ja dat bedoelde ik foutje

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:07

Niet zozeer omdat het Deurne is, maar ik zou m'n paard helemaal nooit meegeven aan iemand/verhuren/uitlenen aan een onbekende, of naar een plek waar ik niet langs kan komen als ik wil. Voor je het weet zit je met een verprutst paard, en al heb je een contract, als je paard bijv. een peesblessure krijgt heb je enorm veel gedonder. Ik zou hem dan nog liever ergens voor 50 euro in de maand in de wei gooien, of natuurlijk verkopen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:30

Tja, Deurne zou mijn keus absoluut niet zijn... (nog even afgezien van dat ik geen warmbloed met sportpotentie heb, mijn paard zou hooguit geschikt zijn voor het Helicongebeuren en die cursisten zijn niet intern in Deurne. Bovendien geven mijn lesgever en de fokker van mijn paard daar allebei les dus dan weet ik het meteen als er iets zou zijn) Maar er zijn toch andere opleidingen, waar het paard minder als product gezien wordt? De CAH bijvoorbeeld. Misschien daar eens contact mee opnemen om hem zo aan iemand te verleasen? :)

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 21:25

bigone schreef:
Heb je thuis geen ruimte om een rijbak met verlichting aan te leggen, kan je paard daar het grootste gedeete van de winter staan, dus komt hij meer buiten en jij kunt rijden. Kost misschien wel wat maar dat heb je er zo weer uit als je de kosten van de pensionstal en je reistijden/benzinekosten opteld.

Mijn pony's staan nog bij mijn ouders, ik woon zelf in de binnenstad, denk niet dat ze blij zijn als ik de gemeentetuin overhoop haal om te kunnen rijden :D
Al is het wel handig :+

Bij mijn ouders staan momenteel een stuk of 16 paarden en pony's.
Die van mij hebben al eens elders gestaan, maar dat ging niet goed met 1 van mijn pony's.
Voor de pony's wil ik een eigen wei hebben, waar ik zelf voor ze kan zorgen (doe ik nu ook), maar helaas is dat voor het paard geen optie als er geen bak en stal is.
Ook staat het paard mij niet verkeerd op een pensionstal, hij heeft het naar zijn zin daar, dus het is niet dat hij weg moet.

@ Henkjan
Verkopen is dan ook geen optie voor mij.
Ook zomaar in de wei gooien is geen optie, hij heeft staart en maneneczeem.

En idd het is de bedoeling dat hij mee gaat naar deurne, maar ook naar stage.

@maartje_h
heb jij zelf op deurne gezeten???

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:31

Tabitha_88 schreef:
@maartje_h
heb jij zelf op deurne gezeten???

:j idd..

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:53

Ik denk dat het in jou situatie hellemaal niet verkeert is
er wordt wel eens een paard verreden maar wie zecht dat het
niet wel heel goed gaat en een verreden paard krijgje
ook weer wel goed
Meestal is het vaak dat je zelf weer aan je paard moet wennen
En hij heeft lekker veel aandacht en trainings beweging

Waarom bel je niet eens naar deurne
en leg het voor of het wil vaker voor komt (wat ik wel aan neem)
en of ze een idee hebben hoe je het op papier moet zetten

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:01

Voor zover ik weet, wordt er inderdaad met regelmaat gewisseld, dus vergeet dat niet he... dat er ook nog 20 andere cursisten op jouw paard rijden.
En inderdaad no offense maar ik denk dat jouw paard niet heel veel slechter wordt van Deurne als hij nu ook maar 1 uur per dag buiten staat en dus 23 uur per dag binnen op 3x3 meter. Met gemiddeld 2 x per week nog eens er een uurtje, 1,5uur uit om te rijden.
Op Deurne komen ze i.i.g onder het zadel iedere dag, in de molen/paddock en ze worden (af en toe) ook nog aan de hand gegraasd.
En als 'ie op stage meegaat (wat je natuurlijk wel zelf goed moet overdenken) bestaat de kans natuurlijk ook dat 'ie meegaat naar een stal waar hij wèl lekker in de paddock/wei kan een aantal uur per dag, er zijn genoeg stallen namelijk die dat gewoon met hun paarden doen ;)

Dus je hebt je voordelen en nadelen.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:59

Het lijkt mij niet onverstandig om eerst eens in deurne te gaan kijken hoe de paarden erbij staan en gereden worden ed. Dan heb je iig een beter beeld over hoe ze daar met paarden omgaan. Misschien helpt dat jou, om een beslissing te nemen.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 01:03

Hoe zit het daar met hoefsmid en dierenarts? Heb daar ook weer van alles over gehoord.

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 01:43

jouke_h schreef:
Hoe zit het daar met hoefsmid en dierenarts? Heb daar ook weer van alles over gehoord.

??? wat heb je gehoord dan ???

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 09:58

Dat is een goede vraag ik heb een sportpaarden da

Er komt geen andere da bij mijn paarden hoor
En smid zal wel iemand van hun opleiding zijn ik denk indd niet dat je daar heelmvorlijk van gaat worden
Fouten maken is menselijk dadekijk schieten ze uit met zn mesje in de pees ofzo nee niet mijn keuze

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:39

Hah, je hoort hier ook wel veel apen verhalen hoor!
Je zult echt niet verplicht worden je paard door een leerling hoefsmid te laten beslaan.
Bij mij kwam er ook niemand anders aan mijn paard dan mijn eigen hoefsmid, zadelmaker e.d.
Ook loopt er op deurne met grote regelmaat een veearts rond.
Verder zit iedereen te zeuren over de weidegang. Er zijn genoeg paarden die nooit buiten komen en door een slechte ruiter gereden worden.
Je paard krijgt het best wel even pittig in Deurne, maar je kunt hem 6xper week rijden, verder in de opleiding zal er met de paarden worden geruild. Het paard kan elke dag in de stapmolen (behalve in het weekend vaak 1x), Je kunt met hem stappen en longeren. Na een aantal maanden school (met vakantie tussendoor, waarbij je het paard lekker mee naar huis neemt) kun je ook weer op stage en is de kans groot dat je hem dan wel naar buiten kunt doen. Als je thuis zelf met respect met je paard omgaat, dan kun je dat in Deurne ook doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:57

tinaaz schreef:
Je zult echt niet verplicht worden je paard door een leerling hoefsmid te laten beslaan.
Bij mij kwam er ook niemand anders aan mijn paard dan mijn eigen hoefsmid, zadelmaker e.d.
Verder zit iedereen te zeuren over de weidegang. Er zijn genoeg paarden die nooit buiten komen en door een slechte ruiter gereden worden.Je paard krijgt het best wel even pittig in Deurne, maar je kunt hem 6xper week rijden, verder in de opleiding zal er met de paarden worden geruild. Het paard kan elke dag in de stapmolen (behalve in het weekend vaak 1x), Je kunt met hem stappen en longeren. Na een aantal maanden school (met vakantie tussendoor, waarbij je het paard lekker mee naar huis neemt) kun je ook weer op stage en is de kans groot dat je hem dan wel naar buiten kunt doen. Als je thuis zelf met respect met je paard omgaat, dan kun je dat in Deurne ook doen.

Het is GVD een een OPLEIDING!!! Dat zou toch de eerste plaats moeten zijn om dergelijke basisbehoeften te leren en in de praktijk te brengen!!!

Dat er mensen zijn die dieren mishandelen, is zeker voor een opleiding geen vrijbrief om paarden niet datgene te bieden waarvan iedereen ondertussen toch wel weet dat ze dat nodig hebben! En dat ligt niet aan het gebrek aan ruimte of plaats, het is botte onkunde!

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:30

ikke schreef:
tinaaz schreef:
Verder zit iedereen te zeuren over de weidegang. Er zijn genoeg paarden die nooit buiten komen en door een slechte ruiter gereden worden.Je paard krijgt het best wel even pittig in Deurne, maar je kunt hem 6xper week rijden, verder in de opleiding zal er met de paarden worden geruild. Het paard kan elke dag in de stapmolen (behalve in het weekend vaak 1x), Je kunt met hem stappen en longeren. Na een aantal maanden school (met vakantie tussendoor, waarbij je het paard lekker mee naar huis neemt) kun je ook weer op stage en is de kans groot dat je hem dan wel naar buiten kunt doen. Als je thuis zelf met respect met je paard omgaat, dan kun je dat in Deurne ook doen.

Het is GVD een een OPLEIDING!!! Dat zou toch de eerste plaats moeten zijn om dergelijke basisbehoeften te leren en in de praktijk te brengen!!!

Dat er mensen zijn die dieren mishandelen, is zeker voor een opleiding geen vrijbrief om paarden niet datgene te bieden waarvan iedereen ondertussen toch wel weet dat ze dat nodig hebben! En dat ligt niet aan het gebrek aan ruimte of plaats, het is botte onkunde!

Niet zo netjes om zo keihard te gaan vloeken.
Het is natuurlijk makkelijk om 1 zin eruit te halen en daar op te reageren. Ik wil juist aangeven dat er genoeg ruiters zijn die hun paard dwarszitten en dat helemaal niet expres doen. Iedereen heeft het moeten leren, ook jij bent niet in 1x perfect weggereden. De basisbehoeften van een paard zijn eten beweging en aandacht. Hier wordt allemaal voor gezorgd in Deurne, Dat jij hierbij denkt aan weidegang, is je eigen invulling. Je merkt echt wel als een paard niet op zijn plek is en niet gelukkig is. Anders kun je ook zeggen, van oorsprong is een paard helemaal niet gemaakt om op te rijden, dus doek al die ruiters maar op! De paarden in Deurne worden zeer goed verzorgd en er wordt veel tijd besteedt aan beweging en voedingsleer. Vanuit daar is het dan ook uiteraard niet te bedoeling om een paard getruct in elkaar te rijden zodat alleen het plaatje er goed uit ziet. Dus vind dit nogal kort door de bocht..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:02

tinaaz schreef:
ikke schreef:

Niet zo netjes om zo keihard te gaan vloeken.
Het is natuurlijk makkelijk om 1 zin eruit te halen en daar op te reageren. Ik wil juist aangeven dat er genoeg ruiters zijn die hun paard dwarszitten en dat helemaal niet expres doen. Iedereen heeft het moeten leren, ook jij bent niet in 1x perfect weggereden. De basisbehoeften van een paard zijn eten beweging en aandacht. Hier wordt allemaal voor gezorgd in Deurne, Dat jij hierbij denkt aan weidegang, is je eigen invulling. Je merkt echt wel als een paard niet op zijn plek is en niet gelukkig is. Anders kun je ook zeggen, van oorsprong is een paard helemaal niet gemaakt om op te rijden, dus doek al die ruiters maar op! De paarden in Deurne worden zeer goed verzorgd en er wordt veel tijd besteedt aan beweging en voedingsleer. Vanuit daar is het dan ook uiteraard niet te bedoeling om een paard getruct in elkaar te rijden zodat alleen het plaatje er goed uit ziet. Dus vind dit nogal kort door de bocht..

Ik benoem de kern van de zaak. De poespas daar omheen kijk ik al jaren dwars doorheen.
Deurne loopt gewoon 30 jaar achter in z'n opvattingen en de wijze waarop ze hun leerlingen leren met een paard om te gaan.
Leg bijvoorbeeld eens uit hoe ze daar voorzien in de basisbehoefte sociaal contact?

(edit: typo)
Laatst bijgewerkt door ikke op 05-02-11 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:13

Inderdaad, sociaal contact, en daarnaast is zich veilig voelen ook een basisbehoefte. Lijkt me ook makkelijker in een kudde dan ieder paard apart in een hok proppen. Wat is er moeilijk aan om een loopstal neer te zetten. Heeft niets met onkunde te maken. Eerder met onwil. Ik kan me ook niet goed voorstellen hoe de mensjes in Deurne het paard toe laten komen aan 16 uur per dag foerageren, terwijl dat toch ook een redelijk essentieel onderdeel zou moeten zijn van een gelukkig paardenbestaan.

tinaaz, ik zie ikke overigens nergens vloeken :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:22

Het is wel degelijk ruimtegebrek dat de paarden geen weidegang hebben.
De docenten en instructeurs in Deurne is het feit dat dit niet mogelijk is, net zo goed een doorn in het oog.
Daarom is er ook een beleid dat het paard zoveel mogelijk de box uitkomt op een dag. Dus rijlessen aflassen, vanwege het feit dat de rijbanen nodig zijn voor examens etc., gebeurt zo weinig mogelijk. Als er roosterwijzigingen zijn om wat voor reden dan ook, dan is het eerste dat geroepen wordt: maar de paarden moeten wel hun beweging hebben.
Kortom...het is zeker geen onkunde of onwil. Er is op dit moment gewoon de mogelijkheid niet voor, omdat idd, het terrein 30 jaar geleden zo ingericht is en ze het daar nu nog mee moeten doen.
Alle docenten en instructeurs vinden het dan ook heerlijk als de schoolpaarden in de zomervakantie naar het land gebracht worden (dat elders ligt, dus niet bij de school) en ze zouden dat de paarden het hele jaar rond gunnen.
Lichtpuntje in het geheel: er is een groot stuk omringende grond aangekocht. Van de buurman veehouder. De koeienstallen die er stonden worden op dit moment gesloopt en daarna kan het inrichten ten behoeve van NHB beginnen. En dan is weidegang en paddocks, zodat de paarden lekker naar buiten kunnen en ook hun sociale contacten kunnen onderhouden grootste prioriteit.
Men hoopt dat het volgend schooljaar al zo ver is dat dit gerealiseerd kan worden, alleen dat ligt niet aan NHB, maar aan hoe snel de gemeente meewerkt en het gebied vrij geeft voor herinrichting.

Tabitha_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 15:52

Even voor de duidelijkheid.
Mijn paard komt nu ook maar 1 uurtje per dag buiten en alleen, dus dat wel of niet naar buiten is voor mij niet zo erg.
In de wei mag die zowiezo NIET!!!

Als hij elke dag uit zijn box komt om te rijden, knippen, scheren, wandelen enz dan is hij al blij.
En 1 dag per week op stal kan hij ook goed hebben, hij staat nu met slecht weer ook wel eens een hele dag binnen.

Dus graag geen discussie over of ze wel, niet of te weinig naar buiten gaan!

sopje0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:32

ik heb wel positieve reacties gehoord over deurne en het werd me ook aangeraden door mn school.
maar toch zou ik zou mijn paard nooit meegeven naar die school.
ik zou heel bang zijn dat er wat met mn paard gebeurd.:(

maar als jij het wel zou aan durven..
en je kan altijd nog gaan kijken in deurne en kennis maken met het meisje.
het kan ook heel positief zijn voor jouw. dat je paardje veel aandacht krijgt.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:41

Even niewsgierig hoor, niet aanvallend maar wat is de achterliggende reden dat jouw paard er van de 24 uur er 1tje buiten komt om ff lekker los te lopen, te bewegen en zijn benen te strekken? En wat is de reden dat jouw paard niet op een weide mag, zelfs niet op een schrale?

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 18:53

Volgens mij is dat al vele malen door gegeven wat terug in deze topic