Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
. Trekhaak heeft kogeldruk van 75kg en mag 1500kg trekken. Mijn auto leeg weegt 1362 kg. amouroke schreef:BE rijbewijs ben ik voor bezig, volgende week donderdag heb ik praktijkexamen... wish me luck dus. Trekhaak heeft kogeldruk van 75kg en mag 1500kg trekken. Mijn auto leeg weegt 1362 kg.
Vandaag gaan kijken naar de Thiel Pico. Was me uiterst goed bevallen, de trailer weegt leeg met zadelkamer 540kg. Mijn paardje vandaag gewogen (met lintmeter en dan dat formuletje op internet), hij weegt 465kg. Dus totaalgewicht dat mijn auto zou trekken is 540 + 465 + 30 kg (zadels en prullaria)= 1035 kg. MTM van trailer is wel 1500kg (dus mag 1000 kg laden, maar paard weegt niet eens zoveel en auto mag niet zoveel trekken) , maar volgens mijn verzekering is dat geen probleem. Als er een ongeluk gebeurd en trailergewicht met paard is gelijk aan of onder 1300 kg is geen probleem.
Vraag me nu alleen af, naar verkeersregels toe of ik in orde zal zijn? Ik heb al anderen gehoord dat hun trailer hebben laten terugkeuren naar een lager gewicht. Is dat verplicht of is het voldoende als je aan de politie kan bewijzen dat je onder de 1300kg zit?

supertinkie schreef:Ik zou 'm voor het betere rijcomfort toch liever achter de auto hangen...Volgens mij zit je wel goed, ik heb het ooit eens nagevraagd bij het RDW omdat wij een 2-paards Böckmann (mag een totale massa van 2000 kg hebben) gekocht hebben en deze voor een auto wilden zetten die 1600 kg mag trekken, (...)

Wietsje92 schreef:Ik heb een Ifor Williams op mijn verlanglijstje staan. Vind het mooie trailers, vooral omdat mij het ook erg handig lijkt dat je je paard er voorlangs uit kan halen.
ikke schreef:VDB schreef:Wil je Westfalia er bewust niet bij hebben staan? Want die zou bij mij op de tweede plaats komen.
Sorry, maar na een Westfalia is de rest voor mindere goden. De prijs is daar ook naar, beetje langer doorsparen.
EricPrast schreef:supertinkie schreef:Ik zou 'm voor het betere rijcomfort toch liever achter de auto hangen...Volgens mij zit je wel goed, ik heb het ooit eens nagevraagd bij het RDW omdat wij een 2-paards Böckmann (mag een totale massa van 2000 kg hebben) gekocht hebben en deze voor een auto wilden zetten die 1600 kg mag trekken, (...)
Je hebt overigens verder wel gelijk: als een bestuurder van een auto/aanhanger-combinatie over rijbewijs BE beschikt mag je rekenen met daadwerkelijke gewichten en is het dus niet nodig om de trailer op papier in laadvermogen terug te laten keuren bij de RDW.

amouroke schreef:Gisteren bij dealer van Bockmann geweest, was aangenaam verrast. Heel degelijk. Maaaaar aanzienlijk goedkoper dan Thiel. Begrijp ik niet goed. Thiel maakt volpolyester, terwijl de Uno bij Bockmann plywood is(evt alu bodem). Is toch een pak zwaarder, die Bockmann. Thiel met zadelkamer weegt 540kg, de Bockmann 750 kg. De vertegenwoordiger van Bockmann zei: licht en degelijk gaat niet samen. Terwijl Thiel het omgekeerde beweert.
Van Thiel vind ik jammer genoeg wel heeel weinig goede referenties, terwijl iedereen wel positief is over Bockmann. Tja, moeilijk he..
Royallady schreef:Let bij de Böckmann op de kitranden, vooral die aan de buitenkant onderaan de zijwand.... 2 van de 4 nieuwe!! trailers die ik heb bekeken zit er gewoon geen of te weinig kit achter waar de wielen zitten, en dat is nu net een ruimte waar kit erg belangrijk is. Is bij mijn nieuwe trouwens ook het geval, zelfs nadat ik de offerte had ondertekend met de opmerking 'voor aflevering alle kitranden checken, ook achter de wielen / spatborden'. Probleem met de kit wordt bij mij trouwens wel verholpen door de dealer, maar het kost je weer een paar ritjes ergernis, tijd en brandstof. Is trouwens ook bij Henra het geval, bij Weijer ook, maar dan in mindere mate. Bij de rest van de merken is het te lang geleden om daar wat over te kunnen zeggen.
Elegance schreef:Royallady schreef:Let bij de Böckmann op de kitranden, vooral die aan de buitenkant onderaan de zijwand.... 2 van de 4 nieuwe!! trailers die ik heb bekeken zit er gewoon geen of te weinig kit achter waar de wielen zitten, en dat is nu net een ruimte waar kit erg belangrijk is. Is bij mijn nieuwe trouwens ook het geval, zelfs nadat ik de offerte had ondertekend met de opmerking 'voor aflevering alle kitranden checken, ook achter de wielen / spatborden'. Probleem met de kit wordt bij mij trouwens wel verholpen door de dealer, maar het kost je weer een paar ritjes ergernis, tijd en brandstof. Is trouwens ook bij Henra het geval, bij Weijer ook, maar dan in mindere mate. Bij de rest van de merken is het te lang geleden om daar wat over te kunnen zeggen.
Ook jammer dat ze bij Bockmann aan het bezuinigen zijn geslagen. Ik mis bij de nieuwe modellen vooraan de stabilisatiesteunen aan de buitenzijde.... Gewichtsbesparing??
supertinkie schreef:EricPrast schreef:Ik zou 'm voor het betere rijcomfort toch liever achter de auto hangen...
Je hebt overigens verder wel gelijk: als een bestuurder van een auto/aanhanger-combinatie over rijbewijs BE beschikt mag je rekenen met daadwerkelijke gewichten en is het dus niet nodig om de trailer op papier in laadvermogen terug te laten keuren bij de RDW.
Haha ja er achter inderdaad. Had een half helder moment geloof ik
Ontopic weer, hoe je trailer zich houdt valt en staat ook met het onderhoud natuurlijk! Wij hebben die van ons nu straks drie jaar in de zomer en die wordt netjes iedere maand van binnen en buiten schoon gespoten en krijgt jaarlijks een onderhoudsbeurt en het ding ziet er nog uit als nieuw!
Dat van die kitranden zie ik inderdaad bij die van ons ook wel...
supertinkie schreef:Elegance schreef:
Ook jammer dat ze bij Bockmann aan het bezuinigen zijn geslagen. Ik mis bij de nieuwe modellen vooraan de stabilisatiesteunen aan de buitenzijde.... Gewichtsbesparing??
Dat viel mij ook op ja... Toevallig heb ik vorige week onze trailer voor een onderhoudsbeurt gehad en toen ook even de nieuwe modellen Böckmann trailers bekeken. En moet toch zeggen dat ik die van mij er een stuk degelijker uit vind zien.
Ik heb zelfs met die nieuwe Bockmann gereden, en ik vond em nou niet je van het.
vind. Te instabiel, rammelig.