stalhulp... wat kan je vragen en bieden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 11:50

Bij ons staan er 5 paarden, van 4 paardeneigenaren en zitten in dezelfde situatie.
Echter is het bij ons wel te doen, ondanks er 3 van de 4 fulltime werken.

Iedereen gaat elke dag in elk geval 1 naar z'n paard.
We hebben ieders werkdagen/tijden naast elkaar gelegt en gekeken wie wanneer kan buiten zetten en binnen zetten, en de overige taken die erbij horen.

Het is inderdaad lastig als er iemand op vakantie is, ziek is of als er sneeuw is (3 van de 5 hebben ijzers).
Maar onderling is dit wel goed te regelen.

Omdat ik fulltime werk en zeker als het nog donker is als ik de deur uit ga en thuis kom, doe ik doordeweeks niet veel. Alles is dan al gedaan.
Maar dit betekend dus wel (vindt ik vanzelfsprekend) dat ik in het weekend zeker smorgens altijd de pineut ben. Niet leuk dat ik swinters nooit eens kan uitslapen, maar goed dan had ik geen paard moeten hebben of op een zelfzorgingsstal gaan staan.

Je moet echt een team zijn die met z'n allen de zorg draagt voor de paarden. En als dat niet lukt, dan moet je iid een andere oplossing zoeken.

Maar ik wilde dus aangeven dat wij met het zelfde aantal paarden en paardeneigenaren die bijna allemaal fulltime werken wel te doen is in beurten.

edit: ik zie nu dat het om 9 paarden gaat en niet 5. :D

Succes

pmarena

Re: stalhulp... wat kan je vragen en bieden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:20

Er zijn zat mensen die dit graag zouden willen en kunnen doen , die blij zijn met zo'n aanbod , dus gewoon een advertentie plaatsen hier en daar :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:21

Miekemuis_ schreef:
Wij hebben iemand die voor 50€ per week 12 stallen mest, smorgens voert en op de weide verderop in de straat de paarden buiten gaat zetten en daar ook voert

Dat iswel echt heel goedkoop .. :=

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:25

kleinvosje schreef:
In ruil voor stalling en een kleine vergoeding zou ik het wel doen denk ik, een beetje afhankelijk van welke faciliteiten de stal heeft. Ik werk part-time, en als de kinderen op school zitten, zou ik best een uurtje op stal bezig kunnen zijn!

maar het probleem is vaak voeren en dat zijn toch redelijk vaste tijden, vroeg, smiddags en laat.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:41

juval schreef:
nou, niet echt. 1 week heeft 7 dagen, dus er moet 14 keer iemand met de paarden lopen. Met zn 4en betekent dat dus minimaal 3 keer per persoon. Op zich lijkt dat niet erg, maar het zijn wel verplichtingen om op bepaalde tijden te moeten aantreden. Soms zelfs 2 keer per dag als het slecht uitkomt. Naast het werk en andere verplichtingen begint dit erg veel te worden.

Tjah sorry maar een paard brengt nu eenmaal verplichtingen met zich mee, dat wist je van tevoren.
Als je dit niet wilt had je een andere stal moeten zoeken of helemaal geen paard nemen.

Maar de stalhouder zelf doet toch ook wel iets? Ik neem aan dat die erbij woont? Die kan dan toch iig 's morgens en 's avonds voeren? Dan hoeven ze dus alleen nog naar buiten en weer binnen?
Ik heb natuurlijk geen idee hoe de eigenaar woont/werkt maar voor het idee; als hij 's morgens eerst even gaat voeren en daarna zichzelf klaarmaakt voor werk ed, is hij een halfuur later klaar en kan hij de paarden nog even buiten doen voor hij weg gaat.
's Middags doet een van jullie ze naar binnen en hij voert ze 's avonds? Of hij doet ze ook naar binnen...?

Maar ik begrijp dat je ze alleen één voor één naar buiten brengt aan het halster? Kan dat niet makkelijker? Lijkt me beter om op die manier te zoeken naar oplossingen, kleine aanpassingen waardoor alles sneller kan, dan kan de staleigenaar zelf misschien meer doen en kost het jullie iig niet zoveel tijd.

RedZone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:56

Ik denk dat je echt zou moeten kijken naar iemand die dan niet veel werkt of naar school gaat.
En dat zal enorm lastig zijn.
Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die dit aanbod aan willen pakken.
Maar elke dag is een hoop, werkende mensen hebben vaak niet de mogelijkheid om 2 keer per dag te komen. Schoolmeiden of jongens idem.
Kan je niet een rooster met stal regelen? Ieder 1 of 2 dagen in de week binnen of buiten zetten en voeren?

zep_bink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:00

jammer dat het zo ver weg is .. ik had t wel geweten ;)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:13

wij hebben een stalhulp voor 8euro/uur, maar die komt wel niet voor minder dan 3 uur...

En ik denk wel dat dat je iemand kan vinden die dit wil doen...
Ik sta ook op een pensionstal, maar ook niet volpension. Wij spreken ook af me 4 meiden onderling en hebben hulp van een gepensioneerde man die vroeger altijd in de stallen gewerkt heeft. Hij zet onze paarden buiten en haalt ze 's avonds binnen als er nog niemand van ons geweest is en doet de emmertjes die wij klaarzetten in de voerbakken. Ook al weet ik dat die man mijn paard met veel plezier zal voeren buiten en binnenhaalt. toch ga ik 2 maal daags en als hij op vakantie gaat ga ik 's morgens een half uur eerder zodat ik ze na het voeren zelf kan buiten zetten (7.45 buiten ipv 9.30) en ik haal ze 's avonds ook zelf weer binnen (19.00 ipv17.30). Als het weer te slecht is of de weide te nat, dan zet ik vijf paarden in de stapmolen en doe ondertussen mijn stal of ga rijden... Als ik zo gek ben, moet er toch iemand te vinden zijn die dit wil doen in ruil voor stalling, hooi en stro misschien als jullie het krachtvoer willen betalen...

Sybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:16

juval schreef:
wat we zoeken is iemand die elke dag (liefst dus ook in het weekend) de paarden (9 nu) in de wei zet in de ochtend, en in de middag ze weer binnen wil halen. Die dus 2 keer per dag met de paarden wil lopen.

ik denk dat het nog niet mee gaat vallen zo iemand te vinden.

Waarom wil je dat alles gelijk over genomen wordt door een persoon? Er zijn maar weinig mensen die zo volledig beschikbaar zijn. Je kan toch ook bv iemand zoeken voor alleen in de weekenden of alleen de ochtenden door de week? Dat is veel makkelijker om in iemands dag te passen. Dus eerder kans op reacties. En de overige diensten kan je dan verdelen. Ontlast het jullie toch.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:18

Gewoon advertentie zetten! Ik denk echt dat het heel makkelijk zal zijn iemand te vinden. Het is crisis dus zat mensen die thuis zitten en graag wat willen doen. Als je dan je paardje kan houden door de gratis stalling zou dat toch perfect zijn!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:19

ik las hier eerder dag je er ongeveer 2 uurtjes per dag mee bezig bent.
Dan zou ik zo redeneren

2 uurtjes waarin je anders had kunnen werken, afhankelijk van je leeftijd, maar mij zou het al snel 10 euro per uur kosten.... dus 20 euro per dag.
keer 30 dagen is 600 euro. Dat zou dan wel een hele luxe stalling moeten zijn wil ik daar 2 uur per dag gaan helpen voor alleen een box.

maar aan de andere kant...zou het een superkans zijn voor een student die wel tijd heeft, maar geen bijbaantje kan vinden en zo de mogelijkheid heeft tot het houden van een paard!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:25

Vind praktisch onmogelijk wat jullie vragen :n daar weegt een pensionstallen en een kleine vergoeding niet tegen op. Juval als ik het goed begrepen heb sta jij helemaal niet duur dus ik gok even onder de 225 euro en kleine vergoeding denk ik aan 100-150 euro

Het is niet relevant om iemand ong 300-350 euro per maand te "schenken" voor minimaal 2x per dag op te komen draven voor paarden van een ander.
Zelf iemand met een WAO zou het misschien wel willen maar niet kunnen. Ik vind het veel werk voor weinig kosten.

Bij ons is er ook een stalhulp maar dan 3 dagen in de week de overige dagen doet de stalhouder het zelf dat vind ik een beter optie.
Laatst bijgewerkt door tita op 19-01-11 14:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:26

LindyH schreef:
Lijkt mij niet te doen. Élke dag, ook in het weekend, twee keer per dag komen.

Misschien vind je wel iemand, maar die zal dan waarschijnlijk ook weer snel afhaken denk ik. Die wil op termijn toch ook wel eens een dagje ergens heen, een avondje stappen, een keertje uitslapen. Dat moet je dan allemaal opgeven voor gratis pension?

Waarom zou dat niet te doen zijn :+? Als je je paarden aan huis hebt staan, hang je daar ook elke dag aan vast. Minstens drie keer per dag, en ja, dan moet je je dagjes ergens heen anders plannen, en na een avondje stappen vroeg opstaan... Twee keer per dag een paar paarden buiten zetten, daar ben je ook geen uren mee bezig (zeker niet als al de rest -mesten-voeren-drinken bijvullen-.. gedaan wordt).

Ik denk dus zeker dat je wel iemand kan vinden die hiertoe bereid is :), zeker als het iemand is die niet te ver uit de buurt woont. Ken je geen mensen die daar in de omgeving wonen? Via-Via werkt vaak veel beter dan via marktplaats..

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:31

tita schreef:
Vind praktisch onmogelijk wat jullie vragen :n daar weegt een pensionstallen en een kleine vergoeding niet tegen op. Juval als ik het goed begrepen heb sta jij helemaal niet duur dus ik gok even onder de 225 euro en kleine vergoeding denk ik aan 100-150 euro

Het is niet relevant om iemand ong 300-350 euro per maand te "schenken" voor minimaal 2x per dag op te komen draven voor paarden van een ander.
Zelf iemand met een WAO zou het misschien wel willen maar niet kunnen. Ik vind het veel werk voor weinig kosten.

Bij ons is er iemand die het ook doet maar dan 3 dagen in de week de overige dagen doet de stalhouder het zelf dat vind ik een beter optie.

Ehm die persoon die dan 2x per dag wat simpele dingen doet zoals voeren en buiten / binnen zetten , die heeft nu misschien een paard staan op een eigen weiland / stalletje , gaat daar nu ook al 2x per dag naartoe en heeft daar veel meer / zwaarder / langer werk aan dan alleen maar even die lichte klusjes , en dan moet het bovendien nog allemaal zelf betaald worden :)

Als je nu ergens je paard neer kan zetten waar je al dat zware / tijdrovende / dure onderhoud niet meer hebt , dan ga je er toch behoorlijk op vooruit hoor :P Mits het een leuke stal is natuurlijk voor zowel paard als mens ;)

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:50

Het valt mij mee hoeveel mensen het hier wel zien zitten. Ik hoop dat ze beseffen wat voor belasting het is. Niet voor eventjes, maar in principe voor een aantal jaar. Mijn keuze zou het niet zijn, maar blijkbaar denken andere mensen daar anders over.

Ik heb mijn paard ook aan huis gehad, maar dat vind ik toch anders. Je hoeft niet te reizen. Je kunt je eigen tijden bepalen. Ik voerde bijvoorbeeld 's avonds heel laat nog, zodat ik kon uitslapen. Als ik was wezen stappen dan deed ik mijn paard ff naar buiten en dook mijn bed weer in. 's Zomers liet ik hem lekker 24/7 buiten. Mijn buurvrouw had ook paarden dus we deden ook veel voor elkaar.

Maargoed, er zijn dus mensen die het wel zien zitten. Het lijkt mij dan ook het beste om gewoon een advertentie te zetten. Wie weet wat erop afkomt. Als de reacties je niet bevallen kun je altijd nog naar een andere oplossing zoeken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 14:56

Sky_As schreef:
2 uurtjes waarin je anders had kunnen werken, afhankelijk van je leeftijd, maar mij zou het al snel 10 euro per uur kosten.... dus 20 euro per dag.
keer 30 dagen is 600 euro. Dat zou dan wel een hele luxe stalling moeten zijn wil ik daar 2 uur per dag gaan helpen voor alleen een box.

maar aan de andere kant...zou het een superkans zijn voor een student die wel tijd heeft, maar geen bijbaantje kan vinden en zo de mogelijkheid heeft tot het houden van een paard!

Dat is het punt een beetje, als je zat andere dingen hebt en die gratis stalling je niet boeit, dan zit je er idd niet op te wachten.
Maar als je niet al teveel geld hebt en die paar uurtjes best kunt missen is het een perfekte gelegenheid natuurlijk, er zijn zat mensen die dit graag willen doen waarschijnlijk.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:01

Ik ga binnenkort naar een weiland 10 minuutjes van mijn huis af. Ik moet dan ook 3x per dag er heen om te voeren en om smiddags mest te ruimen ('s ochtends rond half 7, smiddags rond half 5, en dan rond 10 uur weer)
Betaal dan 50 euro p/m excl. voer en batterijen voor stroomapparaat. Heb geen faciliteiten zoals een bak, elektriciteit en stromend water.

Ik zou hier dus wel voor kiezen. Ben student en doe dit dan voor en na school. Ik kan alleen op donderdag avond,zaterdag en zondag werken omdat ik doordeweeks stage loop. Ik zou hier dus wel voor kiezen, zou betekenen dat ik niet hoef te werken naast de paardjes doen wat ik nu toch al doe (doe 3 pony's, mijn eigen, van vriendin, en de pony van de weide eigenaar)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:04

Wat krijg jij dan eigenlijk voor die 50,-?
Je huurt een weiland waar ook paarden van anderen staan? Betalen die jou dan weer huur of betaal jij die 50,- per maand voor één paard? Hoe moet ik dat zien?

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:22

Ik betaal die 50 euro voor mijn eigen pony. Krijg geen geld voor de andere pony's.
Ik kan wel eens een dagje vrij nemen en dat mijn vriendin de pony's eens doet, maar omdat ik er het dichtst bij woon doe ik ze.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:25

Dus je betaald 50,- per maand om één pony te mogen weiden, je hebt geen stalling of andere faciliteiten? Voer betaal je ook zelf? En jij voert de andere paarden en die van de eigenaar?
Dan vind ik dat je nog best duur uit bent eerlijk gezegd.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:28

Ik mest/voer wel eens bij ons op stal (& aanvegen natuurlijk).
15 stallen mesten (zaagsel, alleen de drollen), paarden naar buiten, kuil/hooi voeren.
Krijg 15,- per keer.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:29

De kosten van het voer deel ik met mijn vriendin. De pony van de eigenaar is een shet, die alleen een heel klein beetje hooi mag hebben i.v.m. gevoelig voor hoefbevangen dus dat kost me inprincipe niets. 's zomers hoef ik ook amper bij te voeren. Verder vind je het hier niet veel goedkoper voor dat geld hoor!
Ik vind het ook fijn dat mijn pony 24/7 buiten kan staan met een schuilstalletje :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:31

Dat snap ik maar als je 't uitrekend op jaarbasis betaal je 600,- daar huur je normaal gesproken al een hele hectare voor en dan mag je dus zelf bepalen hoeveel paarden je er neerzet. Als jij dan ook nog verzorging voor anderen doet...

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:32

Ik heb op een stal gewerkt waar ik 15 euro per dag verdiende (als 14jarige). Dan was ik daar van 8 tot 12, soms iets langer. Op zo'n dag mestte ik 14 á 15 stallen en deed ik de paarden buiten en weer naar binnen. Ik deed dit trouwens alleen op zaterdagen of op zondag als mijn (ex)baas op concours was.
Laatst bijgewerkt door Cubone op 19-01-11 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 16:34

Ja daar heb je gelijk in, ik heb hier in de buurt al rondgekeken voor weiland maar op gemeentegrond willen ze winters geen paarden hebben i.v.m. het land vertrappen. Dus tot nu toe is dit het goedkoopst maar ik blijf altijd verder zoeken :)