Waarde oude fries

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:41

Iphi, dat is dus in Nederland ook zo. Inderdaad, dit paard heeft alleen emotionele waarde. Ik zou er nog eens goed over denken, TS, of je het de kosten die je erbij krijgt echt wel waard vindt.

Solleke_Noah

Re: Waarde oude fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:44

Ik ken de TS en het draait idd om emotionele waarde. Het paard is niet bedoeld om nog mee te fokken/zwaar aan het werk te zetten. Ze wilt haar gewoon nog een mooi leven geven en recreatieve ritjes maken.

Dus reacties dat ze het paard moet laten staan en iets anders zoeken heeft ze niet veel aan.

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:48

Solleke_Noah schreef:
Ik ken de TS en het draait idd om emotionele waarde. Het paard is niet bedoeld om nog mee te fokken/zwaar aan het werk te zetten. Ze wilt haar gewoon nog een mooi leven geven en recreatieve ritjes maken.

Dus reacties dat ze het paard moet laten staan en iets anders zoeken heeft ze niet veel aan.

prima maar ze schrijft dat het dier een slechte conditie heeft in hoe ver kan ze hem nog goed verzorgen is ze bereid om veel geld uit te geven aan evt medicatie. dat zijn ook dingen die je af moet wegen paard van die leeftijd is vaak moeilijk weer in conditie te krijgen . maar als zij er zeker van is dan ben ik de laatste die haar tegen houd en moedig dit alleen maar aan ;)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:58

ze is waard wat men er voor over heeft, en als ze voor de aanstaande koper
emotionele waarde heeft dan zal ze ook bereid er meer voor te betalen dan ze mischien daadwerkelijk waard zou zijn.

maar ach als beide patijen tevreden zijn wie zijn wij dan om te bepalen wat iemand voor zon paard max zou moeten betalen ;) ;)

vang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 23:01

Haha bekenden op het forum:) Dag Solleke;)

Allereerst: het paard is zeker niet klaar voor de slacht of om ingeslapen te worden of wat dan ook. Ze heeft misschien een slechte conditie, maar als ik een uur ga joggen ben ik ook zwaar buiten adem hoor;) Ze is voor de rest heel gezond, lijkt bijzonder gelukkig en eet nog kilo's hooi per dag! Om ermee te werken of te kweken is helemaal niet de bedoeling. Emotionele waarde speelt inderdaad een grote rol, en vragende partij zijn is altijd een domme keuze, maar hier kon het niet anders. De eigenaar vraagt er echter een hele hoge som voor, en verantwoordt dit met: 'omdat het een fries is'. Nu wou ik even checken of dit inderdaad een argument kan zijn, want Friezen zijn volgens mij wel een duurder ras. Maar ik had ook gelezen dat een fries enkel een fries is als hij papieren heeft, anders niet. Veel ken ik er niet van, vandaar dat ik het navraag. Een tegenbod doen is namelijk makkelijker als je goede argumenten hebt!

Groetjes

Tassie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 23:18

volgens mij heeft de waarde van de fries ook te maken met de afstamming en prestatie .

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:25

Ik snap het hoor, die emotionele binding. Ik heb ooit een paard overgenomen van een groep gehandicapten waar ik bij begeleidde. Dat paard reed in de manegelessen mee en dan bij de lessen van de gehandicapten. Ze was 3 dat ze kwam, 20 toen ik haar overnam, 17 jaar manegepaard, niet meer voorwaarts, behalve bij het buitenrijden. Regelmatig een bloedneus uit 1 neusgat, wat dan weer stopte na 10-15 minuten. Ik heb haar destijds voor ƒ 1.000,-- overgenomen, bijna het dubbele van de slachtprijs die ze na twee jaar opbracht. Ze heeft twee hele fijne jaren gehad, tot het door artrose ( niet gek) en de bloedneuzen ( bleek een tumor in een bijholte van haar neus te zijn) echt niet leuk meer voor haar was. Ze zag er nog prima uit, maar was weer stiksjacherijnig, wat ze op de manege ook al jaren was en in de tussenliggende twee jaar niet meer. Maar ze heeft twee heerlijke jaren gehad en ik ook, lekker een paard op het land, genieten van haar, twee/drie keer per week een ritje naar buiten, beiden gelukkig.
Zo zie ik het met TS eigenlijk ook en dan kan je best iets meer betalen dan de slachtprijs zou zijn, maar zeker niet de waarde van een Fries met papieren, zelfs niet als die Fries slechte papieren zou hebben.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:45

vang schreef:
De eigenaar vraagt er echter een hele hoge som voor, en verantwoordt dit met: 'omdat het een fries is'. Nu wou ik even checken of dit inderdaad een argument kan zijn, want Friezen zijn volgens mij wel een duurder ras. Maar ik had ook gelezen dat een fries enkel een fries is als hij papieren heeft, anders niet. Veel ken ik er niet van, vandaar dat ik het navraag. Een tegenbod doen is namelijk makkelijker als je goede argumenten hebt!

Groetjes

Een Fries zonder papieren is gewoon een paard en (zeker gezien de huidige markt) gewoon niets waard.Tel daarbij de leeftijd + conditie en dat dat ze geen verplichte registratie heeft op en je komt uit op een symbolisch bedrag.
Of een Fries een duur ras is...tsja dat ligt aan de afstamming,leeftijd en prestaties,maar ook hier is de markt ingezakt en absurt hoge prijzen zijn een beetje verleden tijd.Zelfs al zou dit paard dus een goed papier hebben,is ze vanwege leeftijd en conditie niets waard.
De huidige eigenaar weet dat je een grote emotionele band hebt met dit dier en zo te horen zal hij het vel over je oren willen trekken.Je weet nu al dat je teveel voor haar gaat betalen...vraag en aanbod,wat wil je voor haar geven.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 08:59

tsja, wat wil je er zelf voor geven? Ik zou persoonlijk niet eens 250 euro voor zo'n paard overhebben maar dat terzijde. Net zoals hier al gezegd wordt in het topiv, paard is papierloos, niet gechipt, dampig, al wat op leeftijd en je kunt er eigenlijk vrij weinig mee! Dus als eigenaar zijnde had ik gezegd: voor een goed tehuis gratis. Maar dit is een kwestie van verstand en gevoel, moeilijk dit he?

gupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:01

200 euro max!!! uitleg is overal al gegeven

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:03

Hey,

Ik kan je zeggen : slachtprijs ligt rond de 100/150 euro. (maar dit verschilt per paard, een paard zonder vlees eraan krijg je nog geen 100 euro voor!)
Meer zou k dr dus niet voor uitgeven....

Lastig dit.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:53

Jolliegirl, het paard is nog niet gechipt, dan heb je toch geen slachtwaarde meer? Paarden die nu nog gechipt worden kunnen toch niet meer voor menselijke consumptie? Weet jij hoe het zit als je zo'n paard toch naar een slachterij brengt? Betaal je dan als eigenaar voor het schieten en laten afvoeren?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:58

Jet schreef:
Jolliegirl, het paard is nog niet gechipt, dan heb je toch geen slachtwaarde meer? Paarden die nu nog gechipt worden kunnen toch niet meer voor menselijke consumptie? Weet jij hoe het zit als je zo'n paard toch naar een slachterij brengt? Betaal je dan als eigenaar voor het schieten en laten afvoeren?

Als de DA er gewoon een chip indrukt kan die prima geslacht worden.

Zonder chip mag je niet slachten.

Als je hem niet voor consumptie wilt, dan betaal je de slachtkosten. :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 12:59

Ik zou er persoonlijk een symbolisch bedrag van iets van een 100 euro voor willen geven. Maar uiteindelijk maakt het ook weinig uit of je nu 100 of 800 betaalt, want stallingskosten en bijkomende kosten compenseren dat toch al na een jaartje. Het zijn de verzorgingskosten die tellen vind ik dan.
Mag ik vragen hoeveel de eigenaar ervoor zou willen?
Altijd jammer dat de goedhartige mensen die zo'n dier willen overnemen dan nog eens zwaar in de zak gezet worden, of dat dat geprobeerd wordt :n Zij mogen in principe al in hun handjes knijpen dat er überhaupt een geïnteresseerde is

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:06

ach...wij hebben eens 1600 euro(met z'n drieen) betaalt voor een graatmager paard wat ik nieteens bij mezelf kon neerzetten..
Alleen maar om hem te redden.
Groot gelijk hoor TS!...je houdt van paarden of niet ;)
Mijn fries is 17 en ook grijs :o
Slachtwaarde zou aannemelijk zijn.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:13

Geerke, het geld groeit mij niet op de rug.... dus '' je houd van paarden of niet'' vind ik echt heel gemeen overkomen.....

Ik heb het geld niet om een dier voor 1600 euro te kopen..
Maar ik hou WEL van paarden.....

En zo zullen er meer mensen zijn....

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:14

Jolliegirl, toch nog een vraag.

Dit artikel is van de site van de PVE: http://www.pve.nl/wdocs/dbedrijfsnet/up ... houder.pdf .

Helemaal onderaan bij punt 3 staat volgens mij toch duidelijk dat paarden ouder dan 6 maanden, na 1 januari 2010 gechipt niet meer in aanmerking komen voor slacht.

Hoe kan het dan dat jij zegt dat ze nog wel voor consumptie mogen?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:16

vang, mogen we weten wat de eigenaar er voor wil hebben?

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:19

Er is een verschil tussen slachten en slachten en destructie en slachten voor consumptie ;)

Citaat:
''Als de DA er gewoon een chip indrukt kan die prima geslacht worden.

Zonder chip mag je niet slachten.

Als je hem niet voor consumptie wilt, dan betaal je de slachtkosten. ''

Mijn reactie over consumptie was een antwoord op een vraag... ;)

Paard wat geen chip bij zich draagt en toch bij een slachthuis wordt geleverd, kan de aanwezige DA een chip toewijzen. Dier mag dan geschoten worden, maar NIET meer voor consumptie.

Hopelijk ben ik nu wel duidelijk, was net beetje onduidelijk van mij.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 13:21

Al was het een paard met een gouden randje! Het diertje is 20 jaar, ik zou als verkopende partij blij zijn als ik hem kon geven aan zo iemand als jij TS! Zelf een pony van 22 loopt nog prima, maar verkopen zou toch echt niet meer kunnen (ook niet toen ze nog 20 was)!

Eigenaar krijgt er genoeg qua waarde van als hij zijn kosten niet meer maandelijks heeft eigenlijk!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 18:52

Ja, nu is het me wel duidelijk, Jolliegirl, dank je.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 19:59

Jolliegirl schreef:
Geerke, het geld groeit mij niet op de rug.... dus '' je houd van paarden of niet'' vind ik echt heel gemeen overkomen.....

Ik heb het geld niet om een dier voor 1600 euro te kopen..
Maar ik hou WEL van paarden.....

En zo zullen er meer mensen zijn....

het ging mij meer om de reacties van mensen die het ten sterkste afraden zo een paard te kopen.

Armario

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:05

Weet je, veel hangt ook af van het feit of de eigenaar deze fries perse wil verkocht hebben of niet. Want als hij een hoge prijs vraagt én hij wilt de merrie niet perse kwijt dan wordt het voor de TS als vragende partij moeilijk om goed te kunnen onderhandelen. Ik vraag mij af wat voor prijs hij precies vraagt? Als het paard van emotionele waarde is en de gezondheidsklachten zijn niet zo groot dan zie ik geen reden om het paard niet te kopen. Geef gewoon niet te snel toe aan zijn eisen (met andere vragende partijen wordt dit moeilijker natuurlijk ;) ). Ik denk dat met de redenen die hier gegeven worden, je al een heel eind kunt komen met onderhandelen...

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:17

Tinky12 schreef:
Een Fries zonder papieren is gewoon een paard en (zeker gezien de huidige markt) gewoon niets waard.Tel daarbij de leeftijd + conditie en dat dat ze geen verplichte registratie heeft op en je komt uit op een symbolisch bedrag.
Of een Fries een duur ras is...tsja dat ligt aan de afstamming,leeftijd en prestaties,maar ook hier is de markt ingezakt en absurt hoge prijzen zijn een beetje verleden tijd.Zelfs al zou dit paard dus een goed papier hebben,is ze vanwege leeftijd en conditie niets waard.
De huidige eigenaar weet dat je een grote emotionele band hebt met dit dier en zo te horen zal hij het vel over je oren willen trekken.Je weet nu al dat je teveel voor haar gaat betalen...vraag en aanbod,wat wil je voor haar geven.

Ff snel alles gelezen en ben het eens met Tinky. Mijn Fries heb ik voor 'veel' geld gekocht 8 jaar geleden en ze kon nog helemaal niks. Die prijs krijg ik er nu echt niet voor, gezien de markt. Misschien vanwege haar afstamming dat ik iets meer kan vragen, maar that's it.

En zeker zonder papieren is ze 'niks' waard.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 11:24

Zelfs een Fries met papier is op 20-jarige leeftijd niet veel meer waard, maar zonder al helemaal niet.
Dit is puur emotionele chantage van de huidige eigenaar.

Wij hebben een 20-jarige Gelderse merrie, supergezond, bikkelhard op de benen en dragend; kan nog wel 3-4 misschien wel 5 veulens krijgen. Wegens aanfok gaat ze deze zomer weg voor € 300,=........................ meer een symbolische bedrag.