Help vriendin paard gekocht wat niet goed is

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:32

Dus bijv het paard word nu gekeurd er zijn dingen goed fout en er kan bewezen worden dat het voor de aankoop aanwezig was moet het paard terug?

Vriendin is heel teleurgesteld en wilt het dier niet houden,beat ik wel begrijp maar in eerste instantie had ze het niet moeten kopen

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:32

Balou_k schreef:
Dus bijv het paard word nu gekeurd er zijn dingen goed fout en er kan bewezen worden dat het voor de aankoop aanwezig was moet het paard terug?

Vriendin is heel teleurgesteld en wilt het dier niet houden,beat ik wel begrijp maar in eerste instantie had ze het niet moeten kopen

Als het paard nu gekeurd word en er blijven verborgen gebreken te zijn is de eigenaar verplicht het paard terug te nemen als hij deze gebreken verborgen heb gehouden

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:33

mychamp schreef:
als zij heeft gevraagd of het paard gezond is en niets mankeerd, en de verkopende partij geeft aan dat er geen gebreken zijn, dan heb je al voor een klein deel aan je onderzoeksplicht voldaan...
Je MOET als verkopende partij namelijk de gebreken melden.
Als ze was wezen kijken was het waarschijnlijk wel opgevallen, dat is het tegenargument.

Jij legt uit wat ik bedoel dankjewel

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:34

Balou_k schreef:
Bienotje schreef:
Lijkt me typisch een geval om rechshulp in te schakelen. Er bestaat ook nog iets als onderzoeksplicht van de koper. Dit is veel te gecompliceerd om advies voor te krijgen om advies voor te krijgen van simpel bokt. Het hangt deels misschien ook af wat voor afspraken er gemaakt zijn (proeftijd?) en wat er gecommuniceerd is over dat schoonheidsfoutje bijvoorbeeld..

Schoonheidsfoutje ging ze mee akkoord daar heeft het dier geen last van, er is niks over proeftijd besproken.
Onderzoeksplicht bij handelaar is goed genoe als je vraagt gezond en ze zeggen ja las ik op een site van en voor advocaten maar wellicht is dit wat te simpel uitgelegd

Dus jij gelooft elke handelaar op hun woord? Geen enkele handelaar is te vertrouwen, of het nou om beesten gaat of om een auto of ander apparatuur. Het enige wat ik kan zeggen is dat dit een hele domme actie is, waar ze hopelijk van leert.

Chubby

Maar wat is er nu echt mis met het paard?
Het paard heeft mok, een zwakke achterhand en de staart kan over de rug gelegd?
Zonder een dierenartsverklaring zal die handelaar daar gek zijn dat paard weer op te komen halen :+

Sheran

Ik vind toch wel dat er in casu niet helemaal is voldaan aan de onderzoeksplicht. Wat je vriendin aan de handelaar heeft gevraagd klinkt namelijk niet als grondig uithoren om de gebreken écht aan het ligt te brengen, maar meer als een 'issie goed?'
En dan zou ik dat sowieso op papier laten zetten :+

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:35

Wat een rare situatie. Het paard heeft mok, tot zover.. maar nu constateer jij ook nog dat hij misschien ataxie heeft? Zou je dat niet aan een DA overlaten? Echt verbijsterend zoals er hier met dat paard omgegaan wordt. Eerst niet eens willen kijken en ongezien kopen, maar later voldoet hij niet en moet hij terug en anders wat.. brengt ze 'm naar de slacht, zonder te weten of er überhaupt iets met dat paard aan de hand is? We hebben het over een dier hoor :\

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:35

dus jij denkt in redelijkheid dat je bij de aanschaf van een paard via een professional je gezonde verstand en je ogen thuis mag laten? Dan zou er toch niemand meer professioneel handelaar zijn. Het paard heeft mok, dat zie je (sterker: jullie zagen het ook direct). Het gebrek is niet verborgen. De wet bepaalt dat je dan dus ook geen recht hebt om op basis daarvan te ontbinden. Als het paard mok heeft (zeker als dat niet verteld wordt) en daar serieus last van heeft en er voor het overige slecht bij staat, heb je als koper voldoende aanleiding om nog eens wat aanvullend onderzoek te gaan doen. Dat je die fase maar hebt overgeslagen omdat je verliefd bent geworden op een foto is prima, maar schuif het dan niet een ander in de schoenen als je teleurgesteld raakt. Je vriendin heeft het paard drie dagen. Dit is de staat waarin ze hem gekocht en geaccepteerd heeft. Dan kan je toch niet zeggen: he, drie dagen geleden had hij mok en was hij in twijfelachtige toestand, toen heb ik er centjes voor gegeven. Nu is hij dat nog steeds, nu wil ik graag mijn centjes weer terug.

Dus al met al: tenzij er relevante dingen zijn die hier niet zijn vermeld: ik denk niet dat het paard teruggebracht kan worden nee.
orienta schreef:
Balou_k schreef:

Als het paard nu gekeurd word en er blijven verborgen gebreken te zijn is de eigenaar verplicht het paard terug te nemen als hij deze gebreken verborgen heb gehouden

behalve dan dat deze gebreken met geen mogelijkheid als 'verborgen' zijn aan te merken.

orienta

Re: Help vriendin paard gekocht wat niet goed is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:36

Jawel hoor stel dat het paard ataxie heeft en de eigenaar was hiervan op de hoogte dan is dit een verborgen gebrek.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:37

ik kan alleen maar zeggen dat ik het ontzettend suf vind van je vriendin om op deze manier een paard te kopen. er wordt zo gewaarschuwd ,overal voor dit soort praktijken en nog stink je erin..dom hoor
er zijn zoveel topics van mede slachtoffers en het verbaast me dat er steeds weer nieuwe topics hierover komen . denken die mensen dan ,ach dat overkomt ons niet? :z

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:38

orienta schreef:
Jawel hoor stel dat het paard ataxie heeft en de eigenaar was hiervan op de hoogte dan is dit een verborgen gebrek.

Ataxie moet dan wel geconstateerd worden door een dierenarts en niet door nattevingerwerk..

mychamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:38

Een handelaar staat veel minder sterk in zijn schoenen.
Wanneer het een handelaar is, moet de verkopende partij bewijzen dat het gebrek al aanwezig was voor de verkoop.

Particulier hoeft dit niet, dan moet de kopende partij aantonen dat het gebrek aanwezig was...

Echter is het geen verborgen gebrek. Als ze was gaan kijken was het namelijk direct opgevallen.
Hoe is het paard bij jullie gekomen? Is het gebracht?
Anders had ze meteen aan kunnen geven dat dit niet volgens afspraak was.

De verkopende partij komt de afspraak niet na, aangezien hij gezegd heeft dat het paard gezond is, maar ik denk dat je niet voldoende voldaan hebt aan je onderzoeksplicht...

Edit:
Als het paard echt atactisch is, dan is het een verborgen gebrek, en moet je aantonen dat de verkoper hiervan wist, mits het een particulier is..
Laatst bijgewerkt door mychamp op 12-01-11 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:39

Ik had overigens een veulentje te koop. Die mensen zagen hem op foto en waren er helemaal verliefd op, hebben gelijk het geld over gemaakt en hebben hem 5 weken later opgehaald. Ik zelf zou het nooit op die manier doen maar goed het gebeurt dus vaker.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:39

Narya schreef:
Wat een rare situatie. Het paard heeft mok, tot zover.. maar nu constateer jij ook nog dat hij misschien ataxie heeft? Zou je dat niet aan een DA overlaten? Echt verbijsterend zoals er hier met dat paard omgegaan wordt. Eerst niet eens willen kijken en ongezien kopen, maar later voldoet hij niet en moet hij terug en anders wat.. brengt ze 'm naar de slacht, zonder te weten of er überhaupt iets met dat paard aan de hand is? We hebben het over een dier hoor :\

Wie zegt dat die naar de slacht gaat en ik verdenk haar van ataxie ze loopt dronken met de benen en is gewoon vreselijk slap

krln

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:39

Waarom belt ze de handelaar niet eerst op om te kijken wat hij ervan zegt?
Misschien als je gewoon brutaal bent en 'dreigt' met een rechtzaak als hij het dier niet terug neemt dat het werkt en hij hem wel komt halen. Als je de handelaar niet eerst gebeld hebt geef je het ook geen kans om het 'netjes' op te lossen!
En ik vind idd ook dat ze wel haar verantwoordelijkheid moet nemen voor het paard! Het is een levend dier, en als die je toch niet aan staat kun je hem niet zomaar aan zn lot over laten..
Succes ermee, en hoop dat het goed komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:40

knollentuin schreef:
ik kan alleen maar zeggen dat ik het ontzettend suf vind van je vriendin om op deze manier een paard te kopen. er wordt zo gewaarschuwd ,overal voor dit soort praktijken en nog stink je erin..dom hoor
er zijn zoveel topics van mede slachtoffers en het verbaast me dat er steeds weer nieuwe topics hierover komen . denken die mensen dan ,ach dat overkomt ons niet? :z

Hier ben ik het mee eens, en IMO het ergste is, dat het paard de dupe is.
Hij wordt niet nagezien/behandeld door een DA en er wordt mee omgegaan alsof het een tweedehands fiets is. IMO is je vriendin geen paard waard.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:41

Chubby schreef:
orienta schreef:

Ataxie moet dan wel geconstateerd worden door een dierenarts en niet door nattevingerwerk..

Ja dat zeg ik,
Met medisch onderzoek.

En je moet wel kunnen bewijzen dat de handelaar dit wist.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:42

@Electra, zo hard wilde ik het niet zeggen. Maar ik vraag me de kennis van je vriendin af als ze op deze manier een paard koopt...
En het ergste is nog; achteraf roepen dat het niet goed is, dat het terugmoet etc. Met dit soort dingen houd je dit soort praktijken gewoon in de hand in plaats van er wat aan te doen...

En wie is er de dupe? Het paard!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:43

sneu voor 't beessie hoor, klinkt allemaal wel wat liefdeloos hoor. Het is toch geen gebruiksvoorwerp? Je vriendin moet gewoon haar verantwoordelijkheid nemen. Eerst kijken wat er aan mankeert door iemand die er voor gestudeerd heeft en dan de meest humane oplossing kiezen voor het paard. Hoort allemaal bij de aanschaf van een dier, lijkt mij. Domme fouten maken we allemaal wel eens, dier mag niet de dupe worden.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:44

Volg dit even, ben ook benieuwd omdat een paard dat ik goed ken ook verkocht is met een door de verkoper welbekend verborgen gebrek

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:51

Chubby schreef:
orienta schreef:

precies en persoon in kwestie wil geen keuring dus kan dan ook niets bewijzen tegen over de handelaar.
willen ze dit wel dan zullen ze echt een dierenarts inschakelen :Y)

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:52

'Geen kosten willen maken aan dit dier'... 'retourneren'... Wie a zegt moet ook b zeggen en een echte dierenarts er naar laten kijken. Dat is het minste wat je vriendin kan doen. Die da stelt een diagnose en beoordeelt de verdere conditie van het paard en of er evt. direct behandeling nodig is.

Ik vraag me af wie er ondertussen denkt om dat dier :n

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:54

dit is hetzelfde als een hond via internet kopen en achteraf zeuren dat de hond blaft.....

Ik snap best dat handelaren ook niet graag meer aan particulieren verkopen (o.a. door dit soort zaken)... ze moeten om alles de paarden terug nemen. (er zijn ook inderdaad veel oplichters bij, maar goed, ook veel domme kopers)
Wat nou als de handerlaar zegt dat het paard dit nog niet had?
het paard kan ook goed zat bij je vriendin tijdens het rollen op de staart gaan staan bij het opstaan, en zo atacties geworden zijn.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 15:55

Tja, je wil geen kritiek op het feit dat het dom was om ongezien een paard te kopen.
Komt het toch: In deze maatschappij, en zeker als je met dieren omgaat, is het gewoon dom om de koper op z'n mooie blauwe ogen te vertrouwen. (die niet eens gezien zijn, maar bij wijze van)

Jij denkt dat het paard ataxie heeft. Denken moet je overlaten aan een paard, die heeft een groter hoofd.
Laat alsjeblieft een dierenarts erbij komen, die kan constateren wat er aan de hand is.
Dan kan ze in ieder geval tegen de verkoper zeggen 'luister, ik wil het paard terugbrengen want het heeft..'
Dat is dan op terechte basis; de dierenarts heeft er naar gekeken. Nu hebben jullie alleen maar vermoeders.

Ik heb totaal geen verstand van het juridische plaatje, maar ik vrees dat je met zo'n impulsaankoop niet zo ver komt.
Het is toch zeker geen boek dat je zomaar via internet koopt.. :?

Een ding is zeker: Ik heb medelijden met het paard.
Laatst bijgewerkt door Roosch op 12-01-11 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:55

Ze?!?! Zij ik zoek dit enkel uit voor haar!!

Als ze vanavond nog geen mail terug heeft wilt ze graag bellen met de mededeling of ze het dier niet kan terug doen voor minder geld dat ze het koch