Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Balou_k schreef:Dus bijv het paard word nu gekeurd er zijn dingen goed fout en er kan bewezen worden dat het voor de aankoop aanwezig was moet het paard terug?
Vriendin is heel teleurgesteld en wilt het dier niet houden,beat ik wel begrijp maar in eerste instantie had ze het niet moeten kopen
mychamp schreef:als zij heeft gevraagd of het paard gezond is en niets mankeerd, en de verkopende partij geeft aan dat er geen gebreken zijn, dan heb je al voor een klein deel aan je onderzoeksplicht voldaan...
Je MOET als verkopende partij namelijk de gebreken melden.
Als ze was wezen kijken was het waarschijnlijk wel opgevallen, dat is het tegenargument.
Balou_k schreef:Bienotje schreef:Lijkt me typisch een geval om rechshulp in te schakelen. Er bestaat ook nog iets als onderzoeksplicht van de koper. Dit is veel te gecompliceerd om advies voor te krijgen om advies voor te krijgen van simpel bokt. Het hangt deels misschien ook af wat voor afspraken er gemaakt zijn (proeftijd?) en wat er gecommuniceerd is over dat schoonheidsfoutje bijvoorbeeld..
Schoonheidsfoutje ging ze mee akkoord daar heeft het dier geen last van, er is niks over proeftijd besproken.
Onderzoeksplicht bij handelaar is goed genoe als je vraagt gezond en ze zeggen ja las ik op een site van en voor advocaten maar wellicht is dit wat te simpel uitgelegd

orienta schreef:Balou_k schreef:Dus bijv het paard word nu gekeurd er zijn dingen goed fout en er kan bewezen worden dat het voor de aankoop aanwezig was moet het paard terug?
Vriendin is heel teleurgesteld en wilt het dier niet houden,beat ik wel begrijp maar in eerste instantie had ze het niet moeten kopen
Als het paard nu gekeurd word en er blijven verborgen gebreken te zijn is de eigenaar verplicht het paard terug te nemen als hij deze gebreken verborgen heb gehouden
Narya schreef:Wat een rare situatie. Het paard heeft mok, tot zover.. maar nu constateer jij ook nog dat hij misschien ataxie heeft? Zou je dat niet aan een DA overlaten? Echt verbijsterend zoals er hier met dat paard omgegaan wordt. Eerst niet eens willen kijken en ongezien kopen, maar later voldoet hij niet en moet hij terug en anders wat.. brengt ze 'm naar de slacht, zonder te weten of er überhaupt iets met dat paard aan de hand is? We hebben het over een dier hoor
knollentuin schreef:ik kan alleen maar zeggen dat ik het ontzettend suf vind van je vriendin om op deze manier een paard te kopen. er wordt zo gewaarschuwd ,overal voor dit soort praktijken en nog stink je erin..dom hoor
er zijn zoveel topics van mede slachtoffers en het verbaast me dat er steeds weer nieuwe topics hierover komen . denken die mensen dan ,ach dat overkomt ons niet?
Chubby schreef:orienta schreef:Jawel hoor stel dat het paard ataxie heeft en de eigenaar was hiervan op de hoogte dan is dit een verborgen gebrek.
Ataxie moet dan wel geconstateerd worden door een dierenarts en niet door nattevingerwerk..
Chubby schreef:orienta schreef:Jawel hoor stel dat het paard ataxie heeft en de eigenaar was hiervan op de hoogte dan is dit een verborgen gebrek.
Ataxie moet dan wel geconstateerd worden door een dierenarts en niet door nattevingerwerk..