Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
_lalala_ schreef:( Ik woon wel in België, misschien is de regel hier strenger?)
Nouvel schreef:stef schreef:hoe kan dat dan? Chip en paspoort horen bij elkaar
mijn jaarling heeft ook al wel een chip, maar nog geen paspoort, dat kan ook nog wel even duren, want eerst moeten de papieren in Portugal aangevraagd worden...
SJANNE_DARK schreef:Inderdaad mag een paard normaal gesproken niet vervoerd worden op en om wat voor reden dan ook als het geen chip bevat. Helaas zijn ze hier nog niet allemaal even streng voor. Ook vind ik dat de normale politie een chip reader bij zich moet dragen. Ze houden je aan en willen een paspoort zien ( als je een paard aan het vervoeren bent) ze kijken in het boekje en dan is het goed. Ze weten namelijk niet eens waar ze naar moeten kijken dus als ik maar 'een' paspoort laat zien van een paard kun je al door rijden. Chip word namelijk niet gecontroleerd.
EstherHegt schreef:Mijn paard was DNA en is ook zonder dat er paspoort ingeleverd hoefde te worden gewoon opgehaald. DNA paarden mogen ook al hebben ze paspoort en identificeerbaar via DNA niet eens naar de slager maar moeten afgevoerd. Paard voor de voedselketen ( slacht) moet gechipped zijn. Rare kromme zin want voor de wet moet ieder dier gechipped of ge-DNA'd zijn en DNA mag nu al niet meer voor 'nieuwe' paarden.
Afvoeren moet altijd, of er achteraf een boete wordt opgelegd dat zou kunnen als paard niet correct is geregistreerd. ( behalve dan bij veulens tot een bepaalde leeftijd)
chanicha schreef:Ibbel ik weet dat er bij dode niet identificeerbare runderen, dus zonder oormerk, de AID er een merk in moet knijpen want die neemt de Rendac anders niet mee.
Bij mijn weten mag de Rendac geen paarden meenemen die ná 1 juli 2009 niet gechipt zijn en waar ook geen ontheffing voor is aangevraagd, wanneer je een paard vervoert of stalt, zonder chip, ben je zelfs strafbaar!