Paard niet gechipt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_lalala_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 17:59

Ja maar dat was levend denk ik?
Het gaat hier over dode paarden![/quote]

Nee, we hebben hem op zondag laten inslapen, en maandag is rendac hem komen halen.. Eerst hebben ze de chip gecontroleerd..
( Ik woon wel in België, misschien is de regel hier strenger?)
Groetjes

aerdenhout1

Re: Paard niet gechipt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:00

Dat zou zomaar eens kunnen natuurlijk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:04

Maar nogmaals, ik betwijfel of Rendac een dood dier zelfs maar mág laten liggen als de chip niet klopt - hij kan tenslotte kapot zijn ook. Dode dieren zijn een bedreiging voor de volksgezondheid, zeker dermate grote dode dieren. Hooguit krijg je een boete, maar dat lijk blijft écht niet liggen. Omdat je natuurlijk ook op je grote teen kunt uitrekenen (daar heb je nl. echt geen tien vingers voor nodig) dat mensen zo'n lijk dan dús ergens gaan dumpen of begraven. En dat weet de overheid ook.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:06

Ik denk dat er nog genoeg paarden zonder chip rondlopen. Als deze doodgaan lijkt mij ook niet dat ze ze laten liggen...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:06

Ik heb eigenlijk geen idee, maar ik denk dat je wel gelijk hebt en ze het dode dier mee moeten nemen.
Nu kost het ook niet veel gelukkig, denk zo'n 35 euro als ik goed heb.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 18:09

stef schreef:
hoe kan dat dan? Chip en paspoort horen bij elkaar

mijn jaarling heeft ook al wel een chip, maar nog geen paspoort, dat kan ook nog wel even duren, want eerst moeten de papieren in Portugal aangevraagd worden...

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 22:16

IM --> TAO

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:32

ja ok op die fiets, dat is met mijn baby idd ook zo bedenk ik nu ;)
Maar normaal gesproken heeft een gechipt paard ook een paspoort

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:39

_lalala_ schreef:
( Ik woon wel in België, misschien is de regel hier strenger?)

Nee hoor.
Bij ons zijn ook al paarden opgehaald die niet gechipt waren.
En ik woon toch echt in België.
Ik was er niet eens bij toen ze kwamen ophalen.
S'morgens lag er een dood ongechipt paard, s'avonds vond ik een vodje papier (=ontvangstbewijs) en geen paard meer.

Mijn zusje haar veulen is afgelopen november overleden in een kliniek.
Die was toch ook al 6 maanden en niet gechipt. Ik heb daar ook niemand over gehoord.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-11 23:45

Inderdaad mag een paard normaal gesproken niet vervoerd worden op en om wat voor reden dan ook als het geen chip bevat. Helaas zijn ze hier nog niet allemaal even streng voor. Ook vind ik dat de normale politie een chip reader bij zich moet dragen. Ze houden je aan en willen een paspoort zien ( als je een paard aan het vervoeren bent) ze kijken in het boekje en dan is het goed. Ze weten namelijk niet eens waar ze naar moeten kijken dus als ik maar 'een' paspoort laat zien van een paard kun je al door rijden. Chip word namelijk niet gecontroleerd.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 15:49

Een dier dat wordt opgehaald door de rendac hoeft niet voorzien te zijn van een chip, oorflappen oid. Het afmelden dat het dier gestorven is, is namelijk de taak van de eigenaar die dit moet melden bij de paspoort uitgevende instantie of I&R! Denk bijv. aan al die dode nuchtere kalveren, biggen, koeien en onze paarden. Van de rendac krijg je achteraf een rekening waarop alleen staat wat je hebt aangeboden, niet een chipnummer of oornummer.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:32

Nouvel schreef:
stef schreef:
hoe kan dat dan? Chip en paspoort horen bij elkaar

mijn jaarling heeft ook al wel een chip, maar nog geen paspoort, dat kan ook nog wel even duren, want eerst moeten de papieren in Portugal aangevraagd worden...

paspoort en chip horen inderdaad bij elkaar.
Maar paspoort kan ook kwijt raken, denk aan brand oid.
Het paspoort van 1 van mijn paarden is in een verhuizing door iemand bij het oud papier gegooid. Heb wel gewoon een entingsboekje, dus geen officeel paspoort, maar is dus wel gechipt.

En rendac haalt gewoon dieren op als ze neit gechipt zijn.
Bij ons hebben ze vorrig jaar een veulen van 4 weken oud opgehaald. Die was ook neit gechipt oid.
Ze hebben er niet naar gevraagd, niet gecontroleerd. Niet. Gewoon opgeladen en meegenomen.
Voor de slacht moet ie wel gechipt zijn, maar voor inslapen en ophalen niet.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 01:32

SJANNE_DARK schreef:
Inderdaad mag een paard normaal gesproken niet vervoerd worden op en om wat voor reden dan ook als het geen chip bevat. Helaas zijn ze hier nog niet allemaal even streng voor. Ook vind ik dat de normale politie een chip reader bij zich moet dragen. Ze houden je aan en willen een paspoort zien ( als je een paard aan het vervoeren bent) ze kijken in het boekje en dan is het goed. Ze weten namelijk niet eens waar ze naar moeten kijken dus als ik maar 'een' paspoort laat zien van een paard kun je al door rijden. Chip word namelijk niet gecontroleerd.

Omdat paarden geboren voor 1 julie 2009 niet gechipt hoeven te zijn mits ze een geldig paspoort hebben.
Slachten kan en mag niet zonder transponder, en dat heb ik nog niet geheel helder omdat niet alles een transponder behoeft te hebben, dat is dus nog een beetjes wazig :D

Maar rendac haalt op zonder transponder.
Volgens de wet mag je dus geen paard houden dat ouder is dan 6 maand of op doorreis is en geen paspoort heeft. (zijn dus een paar uitzonderingen op)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 02:05

Mijn paard was DNA en is ook zonder dat er paspoort ingeleverd hoefde te worden gewoon opgehaald. DNA paarden mogen ook al hebben ze paspoort en identificeerbaar via DNA niet eens naar de slager maar moeten afgevoerd. Paard voor de voedselketen ( slacht) moet gechipped zijn. Rare kromme zin want voor de wet moet ieder dier gechipped of ge-DNA'd zijn en DNA mag nu al niet meer voor 'nieuwe' paarden.
Afvoeren moet altijd, of er achteraf een boete wordt opgelegd dat zou kunnen als paard niet correct is geregistreerd. ( behalve dan bij veulens tot een bepaalde leeftijd)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:34

EstherHegt schreef:
Mijn paard was DNA en is ook zonder dat er paspoort ingeleverd hoefde te worden gewoon opgehaald. DNA paarden mogen ook al hebben ze paspoort en identificeerbaar via DNA niet eens naar de slager maar moeten afgevoerd. Paard voor de voedselketen ( slacht) moet gechipped zijn. Rare kromme zin want voor de wet moet ieder dier gechipped of ge-DNA'd zijn en DNA mag nu al niet meer voor 'nieuwe' paarden.
Afvoeren moet altijd, of er achteraf een boete wordt opgelegd dat zou kunnen als paard niet correct is geregistreerd. ( behalve dan bij veulens tot een bepaalde leeftijd)

Nope, paarden geboren vóór 1 juli 2009 in bezit van een geldig paspoort hoeven geen transponder en ook geen DNA-nummer te hebben.
En veulens jonger dan 6 maand aan de voet van de moeder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 14:36

Mijn vorige paard is door de dierenarts geëuthanaseerd, en daarna door de rendac opgehaald. Ik was daar niet bij, en er is ook niet om een paspoort of dergelijke gevraagd. Ik ben van mening dat dat dus niet erg is bij een DOOD paard.

Janine001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:02

volgens mij moeten de paarden/pony's tegenwoordig gechipt zijn!
anders heb je wel een probleem.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:05

er zijn er vorig jaar een aantal bij ons opgehaald door de rendac, en die werden niet gecontroleerd op chip.
volgens mij is het ook in de wet geregeld dat kadavers niet mogen blijven liggen ivm de volksgezondheid, dus ze zullen je paardje daar heus niet laten wegrotten hoor!

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:08

Onze Fjord is ook vorig jaar opgehaald door Rendac en hij was niet gechipt. Dat hebben ze volgens mij helemaal niet gecontroleerd. Hij moest op maandagmorgen om 06.00 uur aan de straat liggen en toen hebben ze hem opgehaald.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-11 23:15

Ibbel ik weet dat er bij dode niet identificeerbare runderen, dus zonder oormerk, de AID er een merk in moet knijpen want die neemt de Rendac anders niet mee.
Bij mijn weten mag de Rendac geen paarden meenemen die ná 1 juli 2009 niet gechipt zijn en waar ook geen ontheffing voor is aangevraagd, wanneer je een paard vervoert of stalt, zonder chip, ben je zelfs strafbaar!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 14:58

chanicha schreef:
Ibbel ik weet dat er bij dode niet identificeerbare runderen, dus zonder oormerk, de AID er een merk in moet knijpen want die neemt de Rendac anders niet mee.
Bij mijn weten mag de Rendac geen paarden meenemen die ná 1 juli 2009 niet gechipt zijn en waar ook geen ontheffing voor is aangevraagd, wanneer je een paard vervoert of stalt, zonder chip, ben je zelfs strafbaar!

Niet waar,
Nogmaals:
paarden geboren voor 1 juli 2009 in het bezit van een geldig paspoort hoeven geen transponder te hebben (of DNA nummer), Paarden geboren na 1 juli 2009 die niet aan de voet van de moeder lopen en ouder zijn dan 6 maand, of slachtppaarden op de doorreis, moeten allemaal ene transponder hebben, zo ook paarden die voor 1 juli 2009 zijn geboren en geen of geen geldig paspoort hebben.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-11 21:09

Wat is er niet waar???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 00:47

chanicha schreef:

Dat is niet waar ;)

Hilbrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:17

Wij hebben vorig jaar december een shet laten inslapen , deze had geen chip en is keurig door de Rendac opgehaald .

khalid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-11 18:23

hallo allemaal,

ik heb rendac zelf gebelt en die mevr. zei dat ze mijn ongechipte paarden gewoon komen ophalen en dat 't nog niet verplicht is dat alle paarden voorzien moeten zijn van een chip. gelukkig maar:) ik hou ze recreatief dus vind het niet nodig om ze te chippen en 'n paspoort voor ze te laten maken.