Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Citaat:Ik denk dat het er ook aan ligt wat voor paard je gaat kopen en in welke prijsklasse.. Ik heb voor de handel altijd paarden en pony's tussen de 500,- en de 2000,- daar ga ik geen keuring voor betalen.. Voor een paard van 10.000 zou ik dat weer wel doen..
randie schreef:Dus ik zeg: Keuren. En desnoods bij afkeuring 50/50 betalen. En informeer goed naar het rontgelogisch keuren
want er zit VEEL prijs verschil in. Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg
nam omdat er vanuit een bepaalde hoek wel eens een chipje gemist kon worden.
Citaat:Maar de koper bepaald waar hij wilt laten keuren.
Gemiddeld betaal je dan al snel 600-800 E voor een keuring met foto's.
En ook al heb je een paard wat goed is op de foto (als verkoper dat zelf al heeft laten doen).
Dan wordt er door bokt aangeraden alsnog een keuring door een eigen arts te laten doen.
. randie schreef:Citaat:Maar de koper bepaald waar hij wilt laten keuren.
En ook al heb je een paard wat goed is op de foto (als verkoper dat zelf al heeft laten doen).
Dan wordt er door bokt aangeraden alsnog een keuring door een eigen arts te laten doen.
Ik zou inderdaad ook al zitten er foto's bij een paard het zelf nog even laten herkeuren.
Maaaaar tegenwoordig is het al een stuk minder mogelijk om te klooien met digitale foto's omdat alle
gegevens van het paard meteen bij de foto's bijgebrand worden.
, nee in dat geval is het eigen kosten inderdaad. Ik zou hem niet op eigen kosten dubbel op de foto laten zetten. Maar anderzijds snap ik de koper ook je hoort wel veel ellende over al bestaande foto's die niet bij het juiste paard zitten etc. randie schreef:Oh zo, nee in dat geval is het eigen kosten inderdaad. Ik zou hem niet op eigen kosten dubbel op de foto laten zetten. Maar anderzijds snap ik de koper ook je hoort wel veel ellende over al bestaande foto's die niet bij het juiste paard zitten etc.
)Brainless schreef:randie schreef:Dus ik zeg: Keuren. En desnoods bij afkeuring 50/50 betalen. En informeer goed naar het rontgelogisch keuren
want er zit VEEL prijs verschil in. Ik was voor nog geen 400 euro klaar + 2 extra foto's die hij altijd uit voorzorg
nam omdat er vanuit een bepaalde hoek wel eens een chipje gemist kon worden.
Maar de koper bepaald waar hij wilt laten keuren.
setteke schreef:Sliert, helemaal mee eens. Vaak wordt 4.500 euro ook als "grens" genomen. Erboven, mag er röntgen gekeurd worden, eronder volstaat klinisch.
Vaak wil een verkoper dan (onder de 4500) alleen maar röntgen keuren, als de koper de kosten betaalt.
Maar kan me ook heel goed voorstellen, dat een koper geen zin heeft om bij afkeuring iedere keer de röntgen kosten te betalen. Ben je starks honderden euro's verder en heb je nog geen paard.
Kriel schreef:Je kunt het ook omdraaien.....als jij betaalt voor foto's van een paard wat je eventueel even later niet mee naar huis kan nemen omdat het paard niet gezond blijkt te zijn, sta je EN met lege handen EN een paar honderd euro armer (buiten de illusie)
Eigenlijk is het een beetje een ongeschreven regel in de paardenhandel. Bij afkeuren betaalt de verkoper, bij goedkeuren de koper.
Overigens moet je wel van te voren dan duidelijk aangeven wat jouw criteria is. Een paard wordt niet zo hele snel echt afgekeurd namelijk, wel goedgekeurd met een bemerking.
Als die bemerking voor jou niet acceptabel is, en je hebt dit vooraf niet besproken, heb je al een discussiepuntje.
Anyhow, ik heb nog nooit meegemaakt dat een verkoper niet accoord gaat met deze regeling en er zijn toch al heel wat paarden de revue gepasseerd.
Overigens zeg ik er eerlijk bij dat mocht dit voorkomen, dat de kosten t.a.t voor rekening van de aspirant koper zijn, dat wat mij betreft het paard al niet gekeurd hoeft te worden.
Ik ben daar vrij principieel in.