Ariat wil laarzen(lek) niet vergoeden binnen garantieperiode

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dekloktikt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:00

Zoals tulandro zegt zal ik inderdaad even een telefoontje plegen naar het Juridisch loket. Zij kunnen je exact vertellen wat je recht is en wat je kunt doen om dat te krijgen. Aan het juridisch advies zijn geen kosten verbonden, zij helpen je gratis. Het kost je alleen maar je belminuten dus.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:01

jilleroo schreef:
dat het in nederland niet bij de wet geregeld is betekend dat wij geen aanvullende wet hebben op de europese wet, die geld nog steeds voor ons.
En op schoenen en geldt deze garantie regeling ook.
De enige adder die onder het gras zit is dat tot 6 maanden na aankoop , de winkelier moet aantonen dat jij het kapot hebt gemaakt en het niet aan het product ligt , wil hij die garantie kunnen ontbinden , Na die 6 maanden moet jij kunnen aantonen dat het aan het product ligt.

Maar nogmaals, Je hebt garantie van 2 jaar, dat is wettelijk geregeld ( europese wet geld ook voor ons) en die kan je bij de verkoper verhalen. Jij mag niet naar de fabrikant gestuurd worden om het maar met hun op te lossen.

Maar ja, Dat je er recht op hebt is wat anders dan het uiteindelijk ook krijgen.

Niet helemaal.
Tijdens de garantieperiode dient de verkoper aan te tonen dat het product ondeugdelijk gebruikt is door de koper.
Na de normale garantieperiode heb je alsnog recht op een deugdelijk product (economische levensduur) en dan moet de koper aantonen dat het product normaal is gebruikt.

Dit houdt dan wel in dat je na de garantieperiode niet al je geld terug krijgt (of alleen nieuw met bij betaling) ivm de periode dat je het product wel normaal hebt kunnen gebruiken.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:05

Maandag is alleen mijn rechterlaars in een bak water gezet, die is nu nog steeds nat, dus kan ik niet dragen. Gisteren heb ik zelf mijn linkerlaars in een bak water gezet, en het water komt via de bovenkant naar binnen, dus niet via de zool.

Bedankt voor dat telefoonnummer, dat ga ik even bellen!

Edit; volgens het juridisch loket 'moet' ik een klachtenbrief schrijven, en de garantievoorwaarden nakijken...

Tivara

Re: Ariat wil laarzen(lek) niet vergoeden binnen garantieperiode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 12:36

Net de 'Ariat-meneer' van Divoza aan de lijn gehad, mijn laarzen worden opgestuurd naar Divoza Leek, en daar gaan ze er nog een keer naar kijken. Naar Ariat opsturen heeft geen zin, want die zitten alleen nog in Amerika.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 09:53

_Kiki_ schreef:
Ik weet iig dat ik nóóit meer iets van Ariat koop :Y) Mijn centen krijgen ze niet meer.

Verzekering ed zou ik even aan mijn ouders moeten vragen, die regelen dat allemaal nog.

Anders bel eens met Bieman-de Haas in Beneden-Leeuwen. Dat is het bedrijf dat Ariat importeert voor Europa.

Girl In The Mirror

Re: Ariat wil laarzen(lek) niet vergoeden binnen garantieperiode

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 23:04

Het klopt niet dat je je kunt beroepen op de Europese Richtlijn Koop en Garantie. Nederland heeft dit namelijk geïmplementeerd in eigen wetgeving. Nederland heeft deze wet niet exact overgenomen. Er zijn aanvullende regels opgesteld. Wat in de europese wetgeving staat, is namelijk het minimum waar een land zich aan moet houden. De Nederlandse wet koppelt geen specifieke termij aan producten. Bij dure en grote producten zou de termijn van twee jaar je beperken in je recht, omdat deze producten geacht worden veel langer mee te gaan. Bijvoorbeeld een Miele wasmachine die na drie jaar kapot gaat. Daarom wordt er gekeken naar de redelijke termijn waarin een product mee moet gaan.

Ik zou het wel hard spelen en een bezwaar indienen bij Divoza als ze je niet tegemoet willen komen. Overigens hoef je niet echt medelijden te hebben en alleen Ariat kwaad aan te kijken. Want Divoza is degene die jou moet helpen. Hoe zij het onderling regelen met Ariat is niet jouw zaak.