Hoe verkoop ik mijn moeilijke pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Hoe verkoop ik mijn moeilijke pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:20

Ik weet niet of jouw pony al de jaren dat je haar hebt hetzelfde tuig heeft of dat je ook wel eens wat anders hebt geprobeerd?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:21

Als het medisch uitgesloten is waarom stuur je haar dan niet een periode naar iemand toe?
Ik weet een erg goeie adres hiervoor met een jonge ruiter die dit erg leuk vindt.

Waarschijnlijk kan een ruiter met veel ervaring er wel mee op weg.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:22

Je kan haar inderdaad beter een spuitje geven dan met een mankement/pijn verkopen aan een handelaar waardoor de kans groot is dat haar leven nog heel zwaar gaat worden. Het klinkt in eerste instantie niet fijn, maar zo help je haar het beste.
Laat het idee maar eens bezinken.

(Ik heb het zelf ook gedaan met mijn 7-jarige merrie die erg moeilijk kon doen met rijden en ook iets bleek te mankeren. Ik moet zeggen dat ik er helemaal vrede mee heb.)

Als het echt haar karakter is dan is de kans wat groter dat iemand er nog iets in ziet, maar er zijn altijd paarden die helemaal niemand wil hebben.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:25

:( het dier kan wel een reactie geven op het bit!!!

Het kan zo maar zo iets simpels zijn als even de veil over de tanden halen.......hoeft niet meer dan 30 euro te kosten

Lusitana

LindyH schreef:
Je kan haar inderdaad beter een spuitje geven dan met een mankement/pijn verkopen aan een handelaar waardoor de kans groot is dat haar leven nog heel zwaar gaat worden. Het klinkt in eerste instantie niet fijn, maar zo help je haar het beste.

Ze weet toch helemaal niet of het iets medisch is? Voor hetzelfde geld is het iets stoms als een te strakke frontriem... Zal niet de eerste zijn die daardoor gigantisch lastig wordt.

celano

Interessant topic, maar ik TEM even omdat het verkeerd staat.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:31

kristie14 nog even goed doorposten dan kan je de pony hier te koop aanbieden, wees inderdaad eerlijk over je pony. Kan je niet aangeven waar je ongeveer woont? Er zijn hier altijd wel bokkers die willen kijken en eventueel helpen.
Plaats eens wat foto's in je profiel dan kunnen mensen ook kijken.
Je weet maar nooit als iemand dit leest en de foto ziet helemaal verlieft wordt op je paardje met probleem en al.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 20:45

LindyH schreef:

(Ik heb het zelf ook gedaan met mijn 7-jarige merrie die erg moeilijk kon doen met rijden en ook iets bleek te mankeren. Ik moet zeggen dat ik er helemaal vrede mee heb.)

Als het echt haar karakter is dan is de kans wat groter dat iemand er nog iets in ziet, maar er zijn altijd paarden die helemaal niemand wil hebben.

nou,nou...de pony is nog nooit nagekeken,het zou ook nog kunnen dat er gewoon een niet passend zadel op ligt.
En nu al laten inslapen?

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 20:57

Ik woon in de buurt van Den Bosch, dus als iemand haar wil rijden of mij wil helpen GRAAG!
Er hebben al veel mensen naar haar gekeken maar iedereen zegt wat anders, dus daar wordt ik ook niet wijzer van. sommige mensen hebben het over een ei op haar hoofd kapot slaanmaar ik weet bijna zeker dat ze daar niet beter van wordt! ik zal foto's van haar bij mijn profiel plaatsen

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:03

Hm, Den Bosch is wel ver van Drenthe, maar je kan daar je paard stallen.

Ei op het hoofd slaan is idd een trucje omdat het paard dan gaat denken dat het bloed aan het hoofd en linkt dit dan met het steigeren, wilt niet zeggen dat het dan altijd goed gaat.

Wat zeggen mensen dan die eerder naar haar gekeken hebben ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:09

Je bent 17 dus heb je een baantje? Dan zou ik haar gewoon zelf geheel laten onderzoeken. Dit hebben wij ook laten doen met ons paard. Het consult kosten 150 euro maar dan werd hij ook geheel bekeken. En komt daar iets uit. Dan kun je je ouders misschien overtuigen dat er wel wat moet gebeuren!

Ik weet nog een goede kliniek die je paard van onder tot boven bekijkt. Dus dan weet je ook gelijk of je gewoon een moeilijk paard heb. Of dat dat paard wel degelijk een probleem heeft. Ze doen daar ook gedrags therapie

Ik denk/vind dat dat gewoon je plicht is als eigenaar! en je bent oud genoeg om zelf wat geld te verdienen. Dus ik zou hem laten nakijken. Dan weet je gelijk waar je aan toe bent.

Want als het echt zo'n moeilijk paard is als jij zegt. Beland hij vroeg of laat waarschijnlijk toch wel op de slacht. Terwijl hij misschien zijn hele leven gewoon pijn heeft gehad.

utleta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:12

ik denk dat ze haken of zoo heb of dat ze een slecht zadel of dat er iets met der rug aandehand is maar als je er weg wil zal zeggen naar een handelaar of omruilen bij een handelaar en een briefje in het paspoort met tel. of ze willen bellen en ook zeggen tegen de handelaren dat die mensen wel willen bellen en hopla je bent er vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:14

utleta schreef:
ik denk dat ze haken of zoo heb of dat ze een slecht zadel of dat er iets met der rug aandehand is maar als je er weg wil zal zeggen naar een handelaar of omruilen bij een handelaar en een briefje in het paspoort met tel. of ze willen bellen en ook zeggen tegen de handelaren dat die mensen wel willen bellen en hopla je bent er vanaf

En je vervolgens enorm schuldig voelen omdat het paard door jou toedoen misschien nog meer pijn krijgt..

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:16

Het gaat hoe dan ook geld kosten als je het op de goeie manier wilt doen en wat als het geld er niet is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:19

Aieshja schreef:
Het gaat hoe dan ook geld kosten als je het op de goeie manier wilt doen en wat als het geld er niet is?

Ik ga er vanuit dat er geld is. Want ze wil een paard terug kopen. En als je de DA niet kan betalen moet je geen paard kopen...

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:20

Als je er écht van af moet zou ik hem naar een handelaar brengen, die zeggen niet zo snel nee. Wel is het dan een feit dat je hem hoogstwaarscheinlijk nooit meer terug vind en dus niet weet wat ervan terrecht komt. Vriendin heeft dit ook gedaan met een gevaarlijke pony (die overigens compleet was na gekeken en goed was), particulier verkopen lukt gewoon amper en als het wel lukt is er een hele grote kans dat ze binnen no time weer op de stoep staan omdat het niet goed gaat.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:22

kristie14 schreef:
Ik zit overigens wel te denken aan een handelaar, maar ik wil gewoon echt niet dat ze wordt afgemaakt. en wat als die handelaar er ook niks mee kan?

Als je haar naar een handelaar doet, zul je nooit weten wat ermee gebeurd. Denk niet dat je deze pony particulier kan verkopen ook. Dan kan ie net zo goed bij de slacht terrecht komen. Klinkt mischien hard, maar ik rijd al een aantal jaren ponys en paarden op een handelsstal en ik heb ze werkelijk nooit maar dan ook nooit weergezien :+

kristie14 schreef:
Ja, ik zie hier op dit forum dat iedereen zegt dat ik haar moet laten keuren,
ik zal mijn ouders nog maar eens lief aankijken
Alhoewel ik denk dat het gewoon in haar karakter zit.
Ze is natuurlijk wel gevoelig en heet maar ze heeft
een half jaar lang niet meer gesteigerd,
toen dacht ik dat het er uit was.
Maar toen ik haar 3 weken niet kon rijden omdat ik
op vakantie was, en haar daarna weer begon te rijden
was het weer precies hetzelfde verhaal!

Toen was het voor mij eigenlijk klaar, iedereen riep altijd
al dat ik haar moest verkopen maar ik wilde doorzetten maar
na 4 jaar ben ik er klaar mee, want er is wel vooruitgang
maar ook weer achteruitgang. Ik wil nu gewoon een paard
die normaal doet, soms steigert ze al bij de simpelste dingen
als aandraven en aangalloperen!

Heb je wel goed les?
Laatst bijgewerkt door Laura_x_ op 10-12-10 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:23

Mail eens wat mensen die 'projectpaardjes' doen, heropvoeden/trainen, mensen die verstand hebben van paarden met mensenproblemen. (Ik ga er even van uit dat medische problemen en slecht passend tuig uitgesloten zijn - of op z'n minst snel gaan worden - als oorzaak, dit is elke eigenaar aan zijn paard verplicht vind ik). Er zijn er genoeg die voor weinig wel een paardje willen over nemen of hem gratis van je over nemen om het de kans te geven op een fijn nieuw leven (een paard is nooit vervelend om vervelend te zijn, ze probeert je iets duidelijk te maken maar jij begrijpt haar blijkbaar niet).
Ik heb begin dit jaar mijn Merens noodgedwongen moeten verkopen, dit was een zwaar getraumatiseerd paard waar vreemden niet bij in de buurt konden komen en wat dus niet 'zomaar' verkocht kon worden. Ik heb zelf een aantal mensen en instituten benaderd (Balingehof bijv.) om te vragen of zij hem op stal wilden nemen. Ik heb toen ook best veel reacties gehad van mensen die hem wel wilden hebben om hem op te knappen. Omdat ik érg kieskeurig was naar wie hij zou gaan omdat hij ook niet door elke NH-er zomaar benaderd kon worden en ook niet elke NH-benadering de juiste was voor hem, heb ik tegen heel veel van die mensen toch nog nee gezegd. Maar uiteindelijk is hij naar iemand gegaan die gelijk een goede klik met hem had en waarbij 't gelijk goed ging. Voor een habbekrats is hij weg gegaan maar hij heeft een super adres en doet het geweldig daar.
Dus mijn advies... probeer in plaats van je pony 'te slijten' aan iemand eens vanuit je pony te denken en zoek iemand die haar zou kunnen helpen weer een normaal en happy paard te worden. Als 't alternatief af maken is gaat 't blijkbaar niet om de centen dus gun haar dan een kans bij iemand die het met haar wil proberen. Des noods zonder er geld voor te beuren.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Francis op 10-12-10 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

superlise schreef:
Als je er écht van af moet zou ik hem naar een handelaar brengen, die zeggen niet zo snel nee. Wel is het dan een feit dat je hem hoogstwaarscheinlijk nooit meer terug vind en dus niet weet wat ervan terrecht komt. Vriendin heeft dit ook gedaan met een gevaarlijke pony (die overigens compleet was na gekeken en goed was), particulier verkopen lukt gewoon amper en als het wel lukt is er een hele grote kans dat ze binnen no time weer op de stoep staan omdat het niet goed gaat.

Zo'n paard als van jou vriendin. Zou ik zelf naar de slacht brengen. Een gevaarlijk paard zal nooit een fijn leven krijgen. En als hij verder helemaal goed is. Vind ik het niet eerlijk hem door te verkopen.

superwoman

kristie14 schreef:
Ik woon in de buurt van Den Bosch, dus als iemand haar wil rijden of mij wil helpen GRAAG!
Er hebben al veel mensen naar haar gekeken maar iedereen zegt wat anders, dus daar wordt ik ook niet wijzer van. sommige mensen hebben het over een ei op haar hoofd kapot slaanmaar ik weet bijna zeker dat ze daar niet beter van wordt! ik zal foto's van haar bij mijn profiel plaatsen

Het voorbeeld wat je geeft zou een rijtechnische "oplossing" zijn (iets waarbij ik ook niet geloof dat het zou helpen)
Volgens mij zit het probleem ook eerder in der lijf.
Hebben daar al mensen naar gekeken?
Gewoon wat buigoefeningen en een hand over de rug halen op de juiste manier om te zien of en hoe ze daarop reageerd?

Lastig dat je je ouders er geen geld aan uit willen geven, maar imo lijkt een controle in de kliniek geen overbodige luxe.
Hebben mensen om je heen dit in die 4 jaar niet al eens aangeraden?
Ik denk ook dat verkopen zo niet slim is, niet voor jullie en ook niet voor de pony.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:25

Ik denk ook dat handelaar de beste optie is, wie weet kan je de pony inruilen tegen een jong paard of iets dergelijks.

Of je wilt geld en tijd besteden aan onderzoeken of naar een trainingsstal te brengen.
Ik weet trouwens wel een handelaar die er misschien wel belang bij heeft, hij gaat netjes met de paarden om, ik kan dat weten want ik werk er zelf.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:36

Aieshja schreef:
Ik denk ook dat handelaar de beste optie is, wie weet kan je de pony inruilen tegen een jong paard of iets dergelijks..

Bedenk wel dat een handelaar ook niet (veel) gaat investeren in de pony. Hij moet en bedrijf runnen en dan moet de "verkoopwaar" minder kosten dat de verkoopprijs. Bij onverkoopbare pony zal deze toch vaak eerst nog de handel in gaan ipv direct worden verkocht aan een particulier.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:41

Toevallig werk ik bij een handelaar en ik krijg alle soorten paarden/pony's onder mijn kont, maar deze handelaar is meer een hobby handelaar, dus denk dat dit ook per handelaar verschillend is.
Meeste ponies, moeilijk of niet en ik heb een paar gekke onder mijn kont gehad zijn binnen een paar dagen weg naar Denemarken of verder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 21:49

Aieshja schreef:
Toevallig werk ik bij een handelaar en ik krijg alle soorten paarden/pony's onder mijn kont, maar deze handelaar is meer een hobby handelaar, dus denk dat dit ook per handelaar verschillend is.
Meeste ponies, moeilijk of niet en ik heb een paar gekke onder mijn kont gehad zijn binnen een paar dagen weg naar Denemarken of verder.

ja en dan????
Moeilijke paarden en pony's zonder super papier, daar verdien je geen geld aan, dus wat moeten ze ermee in een ander land - áls dit al op weegt tegen de transportkosten...

kristie14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 21:50

Bedankt voor al jullie reacties!
ben ik echt blij mee, dat er in ieder geval nog oplossingen zijn!
dat keuren voor 150 euro lijkt me wel wat, dat kan ik zelf
wel betalen.

Ook lijkt het me wel wat om haar voor een prikkie aan iemand
te verkopen die van dit soort ponys houdt en er tijd en zin
in heeft om haar te helpen, dat zou echt ideaal zijn!
Weet iemand misschien waar je deze mensen kunt vinden?

Morgen zet ik de foto's erop, want het lukt me nu nog niet goed!