pony gechipt maar verder niks bekend..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 02:09

Is dat echt zo dat je schieten thuis kun laten doen? Of mag dat alleen in geval van noodslacht?
Ik heb namelijk gehoord dat het niet zo makkelijk is om je paard op eigen erf te laten schieten. Beter gezegd: helemaal niet mogelijk. Anders zouden daar wel meer mensen voor kiezen.
En voor mij is schieten=slachten. Kogel door de kop/pin in de hersenen en klaar. Wat er verder met het vlees gebeurt zal mij een zorg zijn.
En het vlees van niet gechipte dieren mag niet voor menselijke consumptie. Kan wel voor dierentuinen. Maar ik kan me voorstellen dat sommige slachthuizen daar extra voorzichtig mee zijn...dus zonder chip niet verder dan de schietkamer...als het vlees is uitgebeend is niemand die nog kan zeggen waar het vandaan komt....

Brainless

Re: pony gechipt maar verder niks bekend..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 03:15

Als de slager een schietvergunning heeft (die is nl nodig om met het schietmasker de openbare weg op te mogen) kan hij gewoon thuis komen schieten.
Het bloed moet officieel wel worden opgevangen.

Ook voor dierlijke consumptie is een chip verplicht.
De wettelijke regel is: Zonder chip geen slachting. Wel schieten, maar dan wordt het dier alsnog meegeven aan Rendac.
De chip moet nl. bewaard worden, gezamenlijk met het paspoort, totdat het vlees is afgevoerd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 03:24

Dus iedereen die zijn dier heeft laten schieten, met in zijn achterhoofd dat het voor dierentuinen gebruikt ging worden, is op zijn goed Nederlands "belazerd?"
Alle Koniks die nu naar de slager worden gebracht, daar kan het vlees ook niet daar komen waarvan ze beweren dat het er naartoe gaat? (Dierentuinen ed?)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 03:28

Je kan je paard alsnog laten chippen voor de slacht.
Dan mag het niet voor menselijke consumptie (enkele maanden wachttijd), maar wel voor dierlijke consumptie.
Wil je niet chippen, dan mag het dier niet verwerkt worden.
Chip je kort voor de slacht, dan mag het alleen voor dierlijke consumptie.

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 10:18

@Cassidy: Dat je het dier ook thuis kan laten schieten stond al een stuk eerder.
Haha, nog zo één die berichten niet uit elkaar kan houden :Z .Leuk dat je mij een preek geeft over dat het zo lekker is om af en toe de regels eens te overtreden, maar er staat in mijn post helemaal niet dat ik me per sé aan de regels wil houden :Y) . Ik ging puur in op jouw discussie met de TS (vandaar ook het gebruik van quotes), waaruit ik opmaakte dat de TS zich wèl aan de regels wil houden en benieuwd was wat jij met je reactie bedoelde. Maar goed, blijkt dus dat jij slachten en schieten als hetzelfde ziet, vandaar de misvattingen. *gaat de preek nog eens even laten bezinken, kan er misschien nog wat van leren* :D
Wandelend naar het slachthuis gaan had ik nog niet eens aan gedacht, dat is een goeie! Maar inderdaad waarschijnlijk niet bepaald praktisch met een ziek dier. En de kans dat je op wandelafstand van het slachthuis zit is ook niet zo groot....

@Brainless: iedereen mag een schietmasker hebben en vervoeren. De vergunning die je nodig hebt is voor de patronen die erin moeten en dan nòg heb je die vergunning enkel nodig om de patronen aan te kunnen schaffen. Lijkt een beetje krom, ik weet het, maar ik ben gelukkig niet degene die het zo verzonnen heeft ;) .

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-10 12:26

klinkt misschien raar maar toevallig zit ik wel op wandelafstand van het slachthuis maar dat is dus niet de bedoeling ;)

Muizenissen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:46

Oh, haha, dat is wel heel apart :+

Maar hoe sta je er tegenover om het paard eventueel thuis te laten schieten?

nwankwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:48

ik heb eigenlijk hetzelfde probleem ik heb thuis een hele oude pony die gechipt is maar met een heel ander paspoort het is een ruin en in het paspoort staat merrie er is niks overbekend .
toen ik goed keek zag ik een weg getypext (of hoe je het schrijft) gedeelte dat heb ik voorzichtig er af heb gehaald, en toen gekeken er stond jos maas een van de grootste dierenbeulen van nederland dat is het enige wat ik weet dus daarbij laat ik het maar rusten je hebt er nu niet egt veel meer aan