
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tulandro schreef:Ze zeggen inderdaad al jaren dat ze met aanvullende eisen gaan komen, in de lijn van het E-rijbewijs verplichten bij alle aanhangers boven de 750 kg.. Tot op heden niets veranderd, dus ik ben benieuwd
Rumpleteaser schreef:Daar ben ik het helemaal mee eens. Persoonlijk vind ik zelfs dat iedereen een E zou moeten halen, om de weg op te mogen met een aanhanger![]()
Helemaal met een trailer erachter. Het is immers niet zo vanzelfsprekend hoor, even de weg op met een grote aanhanger!
Ik lees zo vaak discussies over met welke trailer/auto je de weg op mag met je B... ik vind dat maar spannend.
Gewoon je E gaan halen dus, daar leer je heel veel van. En dat is veel veiliger.... naar mijn mening
Citaat:Europees Parlement neemt 3e Rijbewijsrichtlijn aan
14-12-2006 - Algemeen
Het Europese Parlement heeft vandaag ingestemd met de 3e Richtlijn voor het rijbewijs. Daardoor krijgt de hele Europese Unie nu definitief een rijbewijs op creditcardformaat, met een identieke geldigheidsduur. Verder zijn belangrijke veranderingen in de rijbewijs- en examencategorieen nu definitief. Zo komt er een nieuwe categorie voor de lichte vrachtwagen en bus (C1 en D1), veranderen de bevoegdheden van motorrijders en de bevoegdheid van automobilisten om met een aanhanger te rijden en worden eisen aan examinatoren in de Europese Unie uniform. De veranderingen moeten in 2012 in alle lidstaten hun beslag gekregen hebben.
Klik hier voor het overzicht van alle veranderingen.
Citaat:Invoering nieuwe rijbewijsregels vraagt tijd
19-12-2006 - Algemeen
Op 13 december 2006 heeft het Europese Parlement ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe richtlijn over het rijbewijs. Deze 3e richtlijn zal eerdaags officieel worden uitgevaardigd. Daarna beginnen de lidstaten met de werkzaamheden die nodig zijn om de nieuwe voorschriften in te kunnen voeren. Nu al stellen rijscholen en rijbewijsbezitters naar aanleiding van perspublicaties gedetailleerde vragen over de toekomstige wijzigingen in het rijbewijs. Maar het is nauwelijks mogelijk hierop een antwoord te geven. Eerst zal het ministerie van Verkeer en Waterstaat aangeven welke wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Zo zal de minister bijvoorbeeld eerst moeten besluiten of de instapleeftijd voor de motor 16, 17 of 18 jaar zal gaan worden.
Onderzoek en overleg
Juridische specialisten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat maken de komende tijd een studie naar de verschillen tussen de huidige wetgeving en de nieuwe regelgeving vanuit de Europese Unie. Aan de hand daarvan volgt een plan van aanpak voor de invoering van de richtlijn. Daarna zal het ministerie met betrokken partijen - zoals het CBR - rond de tafel gaan zitten om te onderzoeken wat invoering van de nieuwe voorschriften voor de rijbewijsbezitters en de uitvoeringorganisaties met zich mee zal brengen. Dan krijgen de rijbewijsbezitters informatie en worden de nieuwe regels feitelijk ingevoerd. De eerstkomende jaren verandert er voor de rijbewijsbezitter niets. Pas tegen 2012 zal iedereen met een rijbewijs iets van de veranderingen merken, als de voorschriften vanuit de 3e Europese richtlijn in Nederland worden ingevoerd.
Klik hier voor een overzicht van de veranderingen die zich tegen 2012 voltrekken.
Karin schreef:Tulandro schreef:Ze zeggen inderdaad al jaren dat ze met aanvullende eisen gaan komen, in de lijn van het E-rijbewijs verplichten bij alle aanhangers boven de 750 kg.. Tot op heden niets veranderd, dus ik ben benieuwd
Europese regelgeving is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd.
In juni 2006 heeft het Europese Parlement ingestemd met veranderingen in de toekomst. Blijkbaar is 2012 als invoeringsjaar aangemerkt.
Sanet schreef:Maar als die nieuwe regeling ingaat, dan zou ik hem dus weer gewoon naar het originele gewicht mogen laten terug keuren.
Want 1500+1850<4250
ikke schreef:Goh, wat raar; toen ik ditzelfde een jaar geleden op Bokt plaatste werd het als volslagen onzin afgeschoten en nu wordt datzelfde bericht opeens voor waar geaccepteerd en dat alles terwijl er geen reet veranderd is!
Citaat:LET OP: dit zijn de PLANNEN!! Ik zeg nergens dat het ook zo uitgevoerd gaat worden!!
Karin schreef:ikke schreef:Goh, wat raar; toen ik ditzelfde een jaar geleden op Bokt plaatste werd het als volslagen onzin afgeschoten en nu wordt datzelfde bericht opeens voor waar geaccepteerd en dat alles terwijl er geen reet veranderd is!
Stond daar een bronvermelding bij? Ik kan wel op Bokt lezen dat bepaalde regelgeving 'waarschijnlijk in 2012 wordt ingevoerd', maar dan wil ik het wél ergens kunnen terugvinden.Citaat:LET OP: dit zijn de PLANNEN!! Ik zeg nergens dat het ook zo uitgevoerd gaat worden!!
Klopt, 'wordt aan gewerkt'. In 2012 (of misschien wel later) zullen we merken in hoeverre een en ander gerealiseerd is.
ikke schreef:Voor degenen die zich afvragen waar die 4250kg TMM vandaan komt; wel, wanneer je het nu goed bij elkaar zoekt, mag je met je B-rijbewijs ook een combi van 4250kg rijden. Namelijk een auto met een TMM van 3500kg (bijvoorbeeld een high capacity Land Rover Defender) en daarachter een aanhanger met een TMM van 750kg (zo'n ongeremd geval met witte kentekenplaat).
O_FUN_ schreef:Ik zou het belachelijk vinden.
Dan gaat helemaal iedereen de weg op zonder enige ervaring. Niet dat het afrijden heel veel bijzonders is maar het maakte wel wat dingen attent. Onverantwoordelijk iedereen zo maar de weg op te laten gaan.