Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11347
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:08

Ze zeggen inderdaad al jaren dat ze met aanvullende eisen gaan komen, in de lijn van het E-rijbewijs verplichten bij alle aanhangers boven de 750 kg.. Tot op heden niets veranderd, dus ik ben benieuwd :D

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:10

Veel mensen vergissen zich met het gewicht wat je achter je hebt. Daarnaast wordt er erg weinig nagedacht over het effect van inhalende vrachtwagen (ja dat doen vrachtwagens ook :D ) en spoorvorming! Tevens zie ik dat erg veel mensen de paarden verkeerd laden.. Daar mee bedoel ik dat de mensen de paarden steeds vaker rechts van de trailer laden i.p.v. links DAt mag ook wel meegenomen worden met de lessen ;)

Spruit
Berichten: 2743
Geregistreerd: 01-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:11

Hmm ik zit erover te denken hem volgend jaar te gaan halen, maar dan misschien even afwachten wat er gaat veranderen.

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:15

Tulandro schreef:
Ze zeggen inderdaad al jaren dat ze met aanvullende eisen gaan komen, in de lijn van het E-rijbewijs verplichten bij alle aanhangers boven de 750 kg.. Tot op heden niets veranderd, dus ik ben benieuwd :D

Europese regelgeving is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. :)

In juni 2006 heeft het Europese Parlement ingestemd met veranderingen in de toekomst. Blijkbaar is 2012 als invoeringsjaar aangemerkt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 17-11-10 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:16

hmm ik ben heel benieuwd! want ik rij altijd hele mooie B combinatie's
ideaal :D
zou jammer zijn als dat negatief zou uitvallen

dan hoop ik liever het opschuiven van het gewicht naar 4250, bied meer ruimte voor mij :D

Javayo

Berichten: 4098
Geregistreerd: 17-01-05
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:20

Rumpleteaser schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens. Persoonlijk vind ik zelfs dat iedereen een E zou moeten halen, om de weg op te mogen met een aanhanger :o
Helemaal met een trailer erachter. Het is immers niet zo vanzelfsprekend hoor, even de weg op met een grote aanhanger!
Ik lees zo vaak discussies over met welke trailer/auto je de weg op mag met je B... ik vind dat maar spannend.
Gewoon je E gaan halen dus, daar leer je heel veel van. En dat is veel veiliger.... naar mijn mening :)

ik zit er ook over te denken om m'n E te gaan halen, maar ik wacht dit ook maar even rustig af.

Ik ben het er wel mee eens dat het goed is om je E te halen, maar helemaal verbieden van het rijden met aanhanger op je B rijbewijs lijkt me beetje onzinnig. Als je goed kunt rijden en een enigszins weldenkend mens bent dan lukt het rijden met een trailer wel.
Ik rij nu een aantal jaren rond met m'n trailer. Ik heb dat in het begin wel gedaan met een ervaren chauffeur ernaast om me wat tips te kunnen geven, maar daarmee kan ik nu prima uit de voeten. hoe vaak ik niet mensen zie klooien met parkeren die dan wél hun E hebben :o

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:21

Ik quote de berichtgeving uit de linkjes maar even, dan wordt misschien duidelijker welk proces hieraan voorafgaat:

Citaat:
Europees Parlement neemt 3e Rijbewijsrichtlijn aan
14-12-2006 - Algemeen

Het Europese Parlement heeft vandaag ingestemd met de 3e Richtlijn voor het rijbewijs. Daardoor krijgt de hele Europese Unie nu definitief een rijbewijs op creditcardformaat, met een identieke geldigheidsduur. Verder zijn belangrijke veranderingen in de rijbewijs- en examencategorieen nu definitief. Zo komt er een nieuwe categorie voor de lichte vrachtwagen en bus (C1 en D1), veranderen de bevoegdheden van motorrijders en de bevoegdheid van automobilisten om met een aanhanger te rijden en worden eisen aan examinatoren in de Europese Unie uniform. De veranderingen moeten in 2012 in alle lidstaten hun beslag gekregen hebben.

Klik hier voor het overzicht van alle veranderingen.


Citaat:
Invoering nieuwe rijbewijsregels vraagt tijd
19-12-2006 - Algemeen

Op 13 december 2006 heeft het Europese Parlement ingestemd met een voorstel van de Europese Commissie voor een nieuwe richtlijn over het rijbewijs. Deze 3e richtlijn zal eerdaags officieel worden uitgevaardigd. Daarna beginnen de lidstaten met de werkzaamheden die nodig zijn om de nieuwe voorschriften in te kunnen voeren. Nu al stellen rijscholen en rijbewijsbezitters naar aanleiding van perspublicaties gedetailleerde vragen over de toekomstige wijzigingen in het rijbewijs. Maar het is nauwelijks mogelijk hierop een antwoord te geven. Eerst zal het ministerie van Verkeer en Waterstaat aangeven welke wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Zo zal de minister bijvoorbeeld eerst moeten besluiten of de instapleeftijd voor de motor 16, 17 of 18 jaar zal gaan worden.

Onderzoek en overleg
Juridische specialisten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat maken de komende tijd een studie naar de verschillen tussen de huidige wetgeving en de nieuwe regelgeving vanuit de Europese Unie. Aan de hand daarvan volgt een plan van aanpak voor de invoering van de richtlijn. Daarna zal het ministerie met betrokken partijen - zoals het CBR - rond de tafel gaan zitten om te onderzoeken wat invoering van de nieuwe voorschriften voor de rijbewijsbezitters en de uitvoeringorganisaties met zich mee zal brengen. Dan krijgen de rijbewijsbezitters informatie en worden de nieuwe regels feitelijk ingevoerd. De eerstkomende jaren verandert er voor de rijbewijsbezitter niets. Pas tegen 2012 zal iedereen met een rijbewijs iets van de veranderingen merken, als de voorschriften vanuit de 3e Europese richtlijn in Nederland worden ingevoerd.

Klik hier voor een overzicht van de veranderingen die zich tegen 2012 voltrekken.

Sanet

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:29

Als je zo'n dag spoedcursus doet en daarmee "toevallig" je E haalt, dan zegt dat nog niet dat je fatsoenlijk met een aanhanger kunt rijden natuurlijk.
Als ze het zo vrij willen stellen, kunnen ze beter tijdens je autorijlessen 1 of 2x met een aanhanger rijden...

Ik rij overigens ook zonder E met een paardentrailer, maar heb wel les gehad en eerst ook flink geoefend zonder paard erin. Maar uiteindelijk is het toch de rijervaring waar je van leert... net als met je gewone rijbewijs, rijden rijden rijden...

Dus je mag altijd met een aanhanger rijden die minder dan 750 kilo weegt, inclusief lading.
En..
Je mag met een aanhanger rijden die inclusief lading meer weegt dan 750 kilo, maar in totaal niet meer dan 4250...
Uiteraard mag je aanhanger inclusief lading niet meer wegen dan je auto mag trekken.

De regel dus dat je aanhanger inclusief lading niet zwaarder mag zijn dan het ledig gewicht van de auto en dat het geheel (aanhanger inclusief lading met het maximum laad vermogen van de auto) meer mag zijn dan 3500 komt dan dus te vervallen?

Even bij ons als voorbeeld:

Ik rij met een Toyota Auris, die weegt ledig 1380, maximumlaadvermogen (incl eigen gewicht dus) is 1850kg. De auto mag 1500kg trekken.
Mijn trailer weegt 570kg, hij is teruggekeurd van 1500kg naar 1350 (precies onder 1380kg dus). Mijn paard mag nu dus 780 kilo wegen (da's wel veul!).
Maar als die nieuwe regeling ingaat, dan zou ik hem dus weer gewoon naar het originele gewicht mogen laten terug keuren.
Want 1500+1850<4250

DiantaM
Berichten: 11347
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:35

Karin schreef:
Tulandro schreef:
Ze zeggen inderdaad al jaren dat ze met aanvullende eisen gaan komen, in de lijn van het E-rijbewijs verplichten bij alle aanhangers boven de 750 kg.. Tot op heden niets veranderd, dus ik ben benieuwd :D

Europese regelgeving is niet van de ene op de andere dag gerealiseerd. :)

In juni 2006 heeft het Europese Parlement ingestemd met veranderingen in de toekomst. Blijkbaar is 2012 als invoeringsjaar aangemerkt.

;) Daar weet ik meer van dan jij denkt.

Dorus

Berichten: 13680
Geregistreerd: 06-04-04

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 13:42

Ik zou me zo kunnen voorstellen dat je meer mag trekken wanneer het trekkend voertuig zwaarder is dan een bepaald gewicht.
Het is nu heel dubbel. Wanneer je een gemiddelde auto (denk aan een doorsnee station wagen) met aanhanger A mag je dit span net wel besturen met een rijbewijs B, maar als je voor diezelfde aanhanger A een wat stevigere auto (denk aan een crossover) zet (en de combinatie dus eigenlijk veiliger maakt) kom je boven de 3500 kg en moet je ineens een E rijbewijs hebben. Ik vermoed dat de extra marge voor dit grijze gebied gaat gelden.

aslo

Berichten: 5220
Geregistreerd: 06-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-10 13:52

Sanet schreef:
Maar als die nieuwe regeling ingaat, dan zou ik hem dus weer gewoon naar het originele gewicht mogen laten terug keuren.
Want 1500+1850<4250


Terug keuren naar die 1500 kg kan net, omdat je auto 1500 kg (trekhaaklast) mag trekken. Je mag nooit meer trekken dan op je ktkbewijs van de auto staat. Bij E mag er wel meer achter hangen, in die zin dat ledig gewicht plus laadvermogen aanhanger meer is op papier, maar als er bijvoorbeeld maar 1 paard in staat en je blijft bij wegen onder die 1500 kg is het oké. Hier geldt de regel van het gewicht van de lading. Mijn auto mag 1500 kg trekken, trailer weegt 600 kg en laadvermogen is 1200 kg. Is 600+1200=1800 kg. Dit zou op papier 300 kg te veel zijn, maar ik heb E en vervoer altijd maar 1 paard van ca. 600 kg. Is 600 kg + 600 kg = 1200 kg totaal, dus onder die 1500 kg trekhaaklast.

Sanet

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:09

Een laadvermogen van 1200? Dat zijn 2 hele lichte paarden? Wat een raar getal....?

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 14:09

Tulandro schreef:
;) Daar weet ik meer van dan jij denkt.

Dat had ik in je profiel al gezien. ;)

'Jij zou dus ook moeten weten hoe een en ander in zijn werk gaat.' ;)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:50

Goh, wat raar; toen ik ditzelfde een jaar geleden op Bokt plaatste werd het als volslagen onzin afgeschoten en nu wordt datzelfde bericht opeens voor waar geaccepteerd en dat alles terwijl er geen reet veranderd is!

Hoe het zou gaan werken volgens dit idee?
Wel, heel simpel, wanneer je voor die extra marge tot 4250kg in aanmerking wil komen, moet je een cursus doen. Een beetje zoals ze ook een C en C1 rijbewijs hebben (C1 geldt voor vrachtwagens tot 7500kg TMM). Je krijgt hier dus een soort E1 om met een combi tot 4250kg TMM te mogen rijden. Hierbij moet aangetekend worden dat, volgens de plannen, de optelsom blijft gelden; dus auto leeg zwaarder dan TMM trailer en totale TMM van combi beneden 4250kg.

LET OP: dit zijn de PLANNEN!! Ik zeg nergens dat het ook zo uitgevoerd gaat worden!! Daar is namelijk nog geen ei over gelegd, alsdus mijn connecties bij de juridische dienst van de politie.


Voor degenen die zich afvragen waar die 4250kg TMM vandaan komt; wel, wanneer je het nu goed bij elkaar zoekt, mag je met je B-rijbewijs ook een combi van 4250kg rijden. Namelijk een auto met een TMM van 3500kg (bijvoorbeeld een high capacity Land Rover Defender) en daarachter een aanhanger met een TMM van 750kg (zo'n ongeremd geval met witte kentekenplaat).

Splinter

Berichten: 4274
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:56

Is het momenteel al goedgekeurd in de EU? daar zouden ze toch al eind 2006 ofzo over stemmen?

Lidstaten zouden dan tot 2012 hebben om het in te voeren..

melaniemagic
Berichten: 145
Geregistreerd: 02-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 18:57

Gulpje schreef:
No_No schreef:
Ligt het aan mij? Ik snap er geen pepernoot van :D



ik ook niet!

ik sluit me aan: Ik ook niet :D

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:32

ikke schreef:
Goh, wat raar; toen ik ditzelfde een jaar geleden op Bokt plaatste werd het als volslagen onzin afgeschoten en nu wordt datzelfde bericht opeens voor waar geaccepteerd en dat alles terwijl er geen reet veranderd is!

Stond daar een bronvermelding bij? Ik kan wel op Bokt lezen dat bepaalde regelgeving 'waarschijnlijk in 2012 wordt ingevoerd', maar dan wil ik het wél ergens kunnen terugvinden. ;)

Citaat:
LET OP: dit zijn de PLANNEN!! Ik zeg nergens dat het ook zo uitgevoerd gaat worden!!

Klopt, 'wordt aan gewerkt'. In 2012 (of misschien wel later) zullen we merken in hoeverre een en ander gerealiseerd is.

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:34

Splinter schreef:
Is het momenteel al goedgekeurd in de EU? daar zouden ze toch al eind 2006 ofzo over stemmen?

Lidstaten zouden dan tot 2012 hebben om het in te voeren..

Zie de twee nieuwsberichten enkele posts hierboven, geplaatst om 12.21 uur vanmiddag. :)

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:36

Karin schreef:
ikke schreef:
Goh, wat raar; toen ik ditzelfde een jaar geleden op Bokt plaatste werd het als volslagen onzin afgeschoten en nu wordt datzelfde bericht opeens voor waar geaccepteerd en dat alles terwijl er geen reet veranderd is!

Stond daar een bronvermelding bij? Ik kan wel op Bokt lezen dat bepaalde regelgeving 'waarschijnlijk in 2012 wordt ingevoerd', maar dan wil ik het wél ergens kunnen terugvinden. ;)

Citaat:
LET OP: dit zijn de PLANNEN!! Ik zeg nergens dat het ook zo uitgevoerd gaat worden!!

Klopt, 'wordt aan gewerkt'. In 2012 (of misschien wel later) zullen we merken in hoeverre een en ander gerealiseerd is.

Ehm, jawel, ik heb die papieren al enkele jaren in huis, rechtstreeks van "Europa". Ik heb wat contacten vrij hoog in de boom bij de juridische dienst van de politie en zij heeft dat voor me opgezocht.
Blijkbaar is het nu op meer plaatsen terug te vinden. Toen was het nog in een ontwerpstadium, al is er uiteindelijk dus geen barst veranderd.

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:39

'Uit betrouwbare bron' dus. ;)

Maar iedereen kan wel zeggen dat-ie 'de papieren thuis heeft'. Ik zoek dat soort dingen liever na op internet voordat ik ga speculeren over info die 'iemand thuis heeft liggen'. Niets ten nadele van jou hoor, maar je ziet hoe dat gaat als het niet voor iedereen na te zoeken is. Speculeren, speculeren. ;)

Al heeft het geven van links naar info op andere plekken op internet ook nauwelijks zin, merk ik hier maar weer. Er wordt gewoon keihard over officiële berichtgeving heen gelezen. -O-

Amalarab

Berichten: 7547
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:53

ikke schreef:
Voor degenen die zich afvragen waar die 4250kg TMM vandaan komt; wel, wanneer je het nu goed bij elkaar zoekt, mag je met je B-rijbewijs ook een combi van 4250kg rijden. Namelijk een auto met een TMM van 3500kg (bijvoorbeeld een high capacity Land Rover Defender) en daarachter een aanhanger met een TMM van 750kg (zo'n ongeremd geval met witte kentekenplaat).

? Zo'n 'ongeremd geval met witte kentekenplaat' is dus geen trailer neem ik aan? Maar een gewone aanhangwagen zeg maar?

Ik rij ook met een trailertje met mijn B-rijbewijs en vind het maar wát mooi dat er zo'n maas in de wet is. En als dat zo blijft is het helemáál mooi. :P

Glitter_
Berichten: 2072
Geregistreerd: 28-07-08

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 20:56

Ik zou het belachelijk vinden.
Dan gaat helemaal iedereen de weg op zonder enige ervaring. Niet dat het afrijden heel veel bijzonders is maar het maakte wel wat dingen attent. Onverantwoordelijk iedereen zo maar de weg op te laten gaan.

ikke

Berichten: 38851
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:01

O_FUN_ schreef:
Ik zou het belachelijk vinden.
Dan gaat helemaal iedereen de weg op zonder enige ervaring. Niet dat het afrijden heel veel bijzonders is maar het maakte wel wat dingen attent. Onverantwoordelijk iedereen zo maar de weg op te laten gaan.

Het probleem is niet eens zozeer die auto-trailer-combi, maar het belachelijke gedrag van andere weggebruikers. Welliswaar wordt dat soms uitgelokt door "extreem" langzaam rijdende combi's, maar er zijn er af en toe toch die menen dat ook 90km/h (echte km!!) nog niet hard genoeg is. Ik merk wel dat hoe groter de combi is, hoe minder last je ervan hebt.

RoyalMemory
Berichten: 621
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:05

Ik wil niet vervelend doen, maar ik lees in de beginpost dat wat het totale gewicht ook is, de aanhanger + max. laadgewicht niet meer mag bedragen dan 750 kg. Dan ben je gauw klaar denk ik, want de meeste 1,5 p trailers wegen minimaal zo'n 630 kg.

Correct me if I'm wrong

Karin

Berichten: 65350
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Nieuwe regels B met aanhanger 2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 21:09

Het woordje 'of' na punt 1 is cruciaal in de beginpost. :)