Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Mag politie zomaar wildvreemd paard in je wei zetten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:48

IMO is dat dan de politie zijn of haar probleem. Wanneer iets jouw eigendom is hebben ze je op de hoogte te brengen als ze er wat bij willen gooien, met of zonder risico dat je ze er weer uit mag halen... :?

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:50

Maar stel, ze stonden wel bij elkaar. En mijn pony krijg een fikse trap oid van 1 van die pony's en moet naar kliniek.
Wiens schuld is dit dan?

Maargoed, ik ga naar stal, ben erg benieuwd. ;)

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:51

Tja, niet helemaal handig dat ze niks hebben laten weten, maar ik snap wel dat ze de dieren ergens kwijt moesten. Als je ze meeneemt naar het politiebureau kan je er ook niks mee. Maar ze hadden wel wat mogen laten weten!

En ik denk niet dat als de politie 2 shetjes heeft gevangen, ze zich bewust zijn van wormen, bespoten weiden of andere paarden die de shetjes de wei uitmeppen. Die zijn gewoon blij dat ze de shetjes ergens in kwijt kunnen.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:54

Ik vindt het niet zo raar hoor, dat ze dat gedaan hebben. Die beestjes zijn een gevaar op de weg en dan is het maar net welk risico je neemt.
Mijn paard, ezel en Shetlander zijn ook een keer uitgebroken en toen zijn ze door de buren in een wei van mensen verderop gejaagd (tussen de koeien). Die mensen waren niet thuis, dus vragen konden ze het niet en mijn zooitje rende midden over de straat. Liever gevaar op ziekte dan gevaar op aanrijding. En in geval van nood mag je best zo handelen denk ik.

Overigens denk ik dat die agenten helemaal geen idee van besmettelijke ziektes hebben.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:56

Ayasha schreef:
IMO is dat dan de politie zijn of haar probleem. Wanneer iets jouw eigendom is hebben ze je op de hoogte te brengen als ze er wat bij willen gooien, met of zonder risico dat je ze er weer uit mag halen... :?

dan zou het idd het probleem van de politie zijn. en dus zouden ze als ze snachts die pony's in de wei gooien en smorgens contact erover opnemen het punt van het probleem wat vooruit schuiven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:58

xxriiannee schreef:
Maar stel, ze stonden wel bij elkaar. En mijn pony krijg een fikse trap oid van 1 van die pony's en moet naar kliniek.
Wiens schuld is dit dan?

Maargoed, ik ga naar stal, ben erg benieuwd. ;)

Als er enkel die shetters bij staan en je kan bewijzen dat het van een klap is zal daar vast iets om te regelen vallen. Wat als ze die shetters niet kwijt kunnen en ze voor een auto lopen?

carolalisa: neen, op het moment dat ze op je domein komen hebben ze je te waarschuwen, niks problemen voor zich uit schuiven.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:58

Dit is trouwens smiddags gebeurd, niet snachts..!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:01

Ik begrijp aan de ene kant wel dat zo'n agent denkt: "Hup, ga maar bij je soortgenoten in de wei staan. Zijn wij er af en lopen ze niet meer over straat." Maar zo'n aktie kan inderdaad verkeerd aflopen... Ik denk dat mijn 2,5 jarige hengst een paar shetlander merries met open armen ontvangt in zijn wei.. :Y) :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:02

Ik zou er niet blij mee zijn! Een aantal jaar geleden heeft iemand zomaar een losgebroken jonge hengst bij onze merries het land in gejaagd, wij waren not amused.
Ik kwam er net aan en zag het vanuit de verte gebeuren, dus ze hebben niet lang alleen bij elkaar gestaan en het is goed afgelopen, maar ik was woest! Die hengst was nog niet
in handen geweest dus het duurde ook nog eens vreselijk lang voordat we hem te pakken.
Of het mag, ik weet het niet, maar het zou in elk geval niet moeten mogen!
Hup paard vangen en aanbellen, of eerst ergens aanbellen en dan het paard vangen!

En @Cleo; een paard springt uit zichzelf niet voor een auto, wat je ook kan doen is verkeer tegenhouden en hun vervolgens vragen te helpen.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:05

als het smiddags gebeurd is dan vind ik het inderdaad ook niet horen dat de eigenaar van het weiland niet gewaarschuwd is. dat is een ander verhaal.

ayasha: as ze dit midden in de nacht zouden hebben, zou ik het logisch vinden dat het probleem even vooruit geschoven word. al moet het dan wel zo zijn dat meteen aan het begin van de ochtend contact opgenomen word met de eigenaar van het weiland.
op zo een moment moet je wel prioriteiten stellen. de pony's en eventueel andere paarden of de veiligheid van het verkeer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:07

Je kan wel allerlei rampscenario's bedenken over wormen, ziekten en trappen. Maar op de posts van de TS kan ik niet opmaken dat er ook maar iets gebeurd is. Alleen een verbaasde eigenaar die eens polshoogte is gaan nemen bij de politie. Is het dan echt allemaal zo erg dat er 2 shets in je weiland overnachten?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:07

Ik zou er zeker ook niet blij mee zijn, zacht gezegd, als er even wat bij mij in de weide "gedumpt" wordt.. Kan me voorstellen dat de stoom je oren uitkwam Mavelle.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:09

Mavelle schreef:
Ik zou er niet blij mee zijn! Een aantal jaar geleden heeft iemand zomaar een losgebroken jonge hengst bij onze merries het land in gejaagd, wij waren not amused.
Ik kwam er net aan en zag het vanuit de verte gebeuren, dus ze hebben niet lang alleen bij elkaar gestaan en het is goed afgelopen, maar ik was woest! Die hengst was nog niet
in handen geweest dus het duurde ook nog eens vreselijk lang voordat we hem te pakken.
Of het mag, ik weet het niet, maar het zou in elk geval niet moeten mogen!
Hup paard vangen en aanbellen, of eerst ergens aanbellen en dan het paard vangen!

En @Cleo; een paard springt uit zichzelf niet voor een auto, wat je ook kan doen is verkeer tegenhouden en hun vervolgens vragen te helpen.

Vertel dat maar tegen mijn lesgeefster wiens paard geschept werd door een auto :(:) En ja, die sprong er echt voor. Vermoedelijk dacht die dat ie er wel overheen kon. Niet dus... :x
Een paard is echt niet zo slim om eerst links en rechts te kijken voor die over gaat.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:12

De brandweer heeft onze paarden een keer bij een kudde ingejaagd. := Ze waren geschrokken en dwars door de draden gerend. Toen ik thuis kwam, waren er ineens geen paarden meer bij huis. Ik schrok me rot! Want waar ga je zoeken? Het scheelde dat de buurvrouw het toevallig gezien had...

De brandweer had ze bij een kudde merries en veulens ingejaagd, terwijl enkele meters verderop een weiland leeg stond. Mijn merrie en ruin hadden de tijd van hun leven en gingen daar helemaal idioot door het land heen. De andere paarden bleven gelukkig heel rustig. Ik had me helemaal rottig gevoeld als de hele kudde op de loop was gegaan en/of er iets anders gebeurd was. Mijn merrie was op dat moment drachtig en net hersteld van een blessure, dus ik vond het niet zo grappig. Ook niet voor die merries die ineens twee wildvreemde paarden bij hun veulens hadden lopen. Dat had ook een halve oorlog kunnen zijn. Onze paarden krijgen wel altijd hun entingen en wormkuren, waardoor de andere paarden niet veel extra risico liepen, maar ik zou er als eigenaar van die paarden toch niet blij mee zijn! We voelden ons dan ook erg schuldig. Het bleek gelukkig allemaal nog wel mee te vallen.

De landeigenaar is tevens instructeur van de club en een kennis van ons, dus die konden we meteen bellen. De brandweer had palen uit de grond gehaald om onze paarden het land in te jagen, dus we moesten wel even informeren naar de schade.

Natuurlijk wist de brandweer niet dat de paarden van ons waren, maar verder was er ook niemand op de hoogte gesteld. Als andere mensen de brandweerlieden niet gezien hadden, had ik niet geweten waar mijn paarden waren. Laat staan dat de landeigenaar had geweten van die die vreemde paarden in zijn land zouden zijn. :+

Handig is dus anders, maar ik was wel enorm blij dat de paarden niet nog ergens op de weg liepen!

Maar ik zou er ook wel heel vreemd van opkijken als er ineens twee vreemde shetlanders in mijn land liepen. Een briefje was dan wel handig geweest!

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:13

Als een paard niet in paniek is, springt hij echt niet voor een auto. Dat wil er niet in bij mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:13

Mavelle schreef:
Als een paard niet in paniek is, springt hij echt niet voor een auto. Dat wil er niet in bij mij.

Ja en een losgebroken paard is natuurlijk niet in paniek. :+ Zoals ik al zei, paarden zijn niet bijzonder slim, ze kijken niet wat er komt dus als ze op hun duizendste gemakje over steken kunnen ze nog geschept worden gezien een paard ook nog eens geneigd is om voor het gevaar op te lopen ipv aan de kant te gaan. Als je dan niet stil raakt heb je'm alsnog. Alstie van de kant van de straat ineens op de baan komt dan kan je daar als bestuurder bitter weinig aan doen. Hopen dat je er zelf niet mee dood blijft.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-11-10 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:14

Dat hoeft niet, hoor. Soms kuieren ze doodgemoedereerd rond.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:15

Ayasha schreef:
Mavelle schreef:

Ja en een losgebroken paard is natuurlijk niet in paniek. :+ Zoals ik al zei, paarden zijn niet bijzonder slim, ze kijken niet wat er komt dus als ze op hun duizendste gemakje over steken kunnen ze nog geschept worden gezien een paard ook nog eens geneigd is om voor het gevaar op te lopen ipv aan de kant te gaan. Als je dan niet stil raakt heb je'm alsnog.

Waarom zou een losgebroken paard in paniek zijn? Ze hebben alleen hun terrein wat vergroot en hoogst waarschijnlijk vinden ze dat reuze interessant.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:15

Dan nog is de kans dat ze aangereden worden. Maar als dat er niet in wil prima hoor... Er worden natuurlijk nooit paarden aangereden. :)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

Ik heb het andersom wel eens meegemaakt.
Kom 's-ochtends bij de paarden, zie ik zie ik ze niet in mijn wei staan maar in de wei ernaast.
Heining nog helemaal in heel, geen hekken open.
Bij navraag had de politie ze dus "gevonden" en ze in de dicht bijzijnde wei gezet.
Een briefje was handiger geweest maar ik was al lang blij dat ze weer veilig stonden.
Ik heb ook gleijk zelf een briefje opgehangen met mijn telefoonummer, dat mocht er iets zijn ze mij op elk moment kunnen bellen.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:19

Ik kan uit ervaring vertellen dat 90% van de politiemensen geen benul of zelfs doodsbang zijn voor paarden en pony's.
Als er dan 1 (of meer) op de straat lopen zijn deze mensen al dolblij dat ze de dieren veilig van de weg hebben gekregen in een weide en weten dus niet dat niet alle paarden zomaar bij elkaar in kunnen.
Overdag kunnen ze best iemand in de buurt van die weide op de hoogte stellen. Zelf heb ik al een paar x overdag een veearts erbij gehaald om de chip te laten uitlezen, maar helaas weten mijn paardevreemde collega;s dat niet. (ik wordt soms zelfs wakker gebeld als er een paard los loopt met de vraag, wat te doen..) Maar ook ik heb s;nachts eens een lange wandeling gemaakt met een los gebroken tuiger (een halster gemaakt van afzetlint) en hem in een vreemde weide gedaan waar (later bleek) nog een paard in stond.. ja niet handig maar wat moet je midden in de nacht nadat ik 3 km al gelopen had. Geen veearts die op dat moment daar zijn bed voor uitkomt..
Het kan vervelend aflopen, en ik denk dat je dan de schade kan verhalen op de eigenaar van het paard. Dit was imo ook gebeurd als het dier onder een auto was gelopen..

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:20

Ayasha schreef:
Dan nog is de kans dat ze aangereden worden. Maar als dat er niet in wil prima hoor... Er worden natuurlijk nooit paarden aangereden. :)

Natuurlijk is die kans er.. als er niemand bij is! Als er iemand bij is kan hij/zij gewoon auto's aanhouden en dan gebeurt dat paard niks.\

EDIT:Even iets weggehaald

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:21

chip is ook niet alles, paard staat niet op mijn naam dus dan komen ze ook raar bij de vorige eigenaar uit.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:22

Ayasha schreef:
Mavelle schreef:

Ja en een losgebroken paard is natuurlijk niet in paniek. :+ Zoals ik al zei, paarden zijn niet bijzonder slim, ze kijken niet wat er komt dus als ze op hun duizendste gemakje over steken kunnen ze nog geschept worden gezien een paard ook nog eens geneigd is om voor het gevaar op te lopen ipv aan de kant te gaan. Als je dan niet stil raakt heb je'm alsnog. Alstie van de kant van de straat ineens op de baan komt dan kan je daar als bestuurder bitter weinig aan doen. Hopen dat je er zelf niet mee dood blijft.

hij hoeft er niet eens voor in paniek te zijn. zo een dier snapt t gevaar van een naderende auto echt niet hoor. vooral niet als ze verkeersmak zijn.

ik heb ooit een kalf aangereden die doodleuk savonds laat midden op de weg stond. het is dat hij schrok van de piepende banden door t remmen, daardoor ging hij een beetje lopen en heb ik m nog net aan een zetje tegen zijn flank gegeven. verder niks aan de hand maar dat beestje dacht echt niet van goh daar komt een auto aan, aat ik ens aan de kant gaan. en dat is bij een paard precies hetzelfde.

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:22

Ik heb dit zelf ook meegemaakt. Vanaf de andere kant dan wel te verstaan. Midden in de nacht en melding krijgen van 2 losgebroken shetlanders die ergens in de woonwijk stonden. Nou wisten wij waar ze thuis hoorden. Na veel 5en en 6en een van de shetjes te pakken kunnen krijgen en te voet naar de vermodelijk eigenaar gebracht.De andere volgde. Was tussen 3 en 4 in de nacht en we hebben de eigenaar uit bed gebeld. Als ik niet had geweten waar ze thuis hoorden, had ik ze waarschijnlijk ook in het eerste weiland gezet. Wat moet je er anders mee? Meenemen naar het bureau? Laten lopen? Mee naar huis nemen? Op laten halen door de beredenen is geen optie ivm mogelijke ziektes die overgebracht kunnen worden op de dienstpaarden, daarbij zijn er eigenlijk nooit ruiters in dienst op doordeweekse nachten.

Ik weet ook niet wie de eigenaar is van het eerste weiland dat ik tegenkom. 's Nachts is daar ook niet of nauwelijks achter te komen. En dan nog zou ik zo iemand dan uit bed moeten bellen?

Dit was overigens midden in de stad.