Gratis paard, doen of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:17

Je kent het paard al zo lang en je hebt er een goede band mee, waarom zou je hem niet die vertouwdheid van jou geven? En nadelen aan een paard zijn er niet zo heel veel als je ziet wat je allemaal terug krijgt aan liefde van het paard :) En als je zegt dat de oude eigenaaren willen bijspringen als je het financieel niet lukt dan zou ik het doen als ik jou was!!

Nickas

Re: Gratis paard, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 00:31

Ja, klopt ook allemaal... en ik ben financieel verder onafhankelijk en woon op mezelf enzo, maar bijv. het feit dat mijn ouders er niet achter staan maakt dat ik toch ook die kanten in het zicht wil hebben ofzo...
Zo van: ik weet dat als Kasper iets mankeert en de dierenarts moet erbij, en ondertussen begeven mijn auto en wasmachine het, dat het dan wat vervelend gaat worden...

Maar de pijlen gaan zo langzaamaan toch wel één (de juiste :P) kant op :D

henk_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:34

Nickas schreef:
Ja, klopt ook allemaal... en ik ben financieel verder onafhankelijk en woon op mezelf enzo, maar bijv. het feit dat mijn ouders er niet achter staan maakt dat ik toch ook die kanten in het zicht wil hebben ofzo...
Zo van: ik weet dat als Kasper iets mankeert en de dierenarts moet erbij, en ondertussen begeven mijn auto en wasmachine het, dat het dan wat vervelend gaat worden...

Maar de pijlen gaan zo langzaamaan toch wel één (de juiste :P) kant op :D

En jij denkt dat alles tegelijk kapot gaat en ziek word, ik denk dat, dat nog wel meevalt

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 00:46

Aha het is een fabricius. Je paardje heeft dus hackneybloed vandaar de stressgevoeligheid. Ik heb een dochter van Fabricius en een kleindochter. Is een trekje dat bij deze paarden hoort.
Mijn merrie wordt 18 en doet het nog steeds, wel iets in mindere mate, haar dochter kan ook zo ineens ontploffen.
Tuigpaarden zijn wel paarden die sterk zijn en oud worden.
Ik zou zeggen doen!

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 08:58

zijn er minpunten aan het hebben van een eigen paard?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:48

truus1970 schreef:

alleen financiele, verder weet ik het niet :P

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:54

Als je goed voor ogen hebt wat het allemaal gaat kosten, en dan nog zeker weet dat je er financieel goed voor staat. (ook extra DA kosten voor oudere paardjes meegerekend)

Als je beseft dat als een dier neemt, je dus niet makkelijk meer op vakantie gaat, niet zo een twee drie paar dagen weg kan.

En Natuurlijk als je het heel graag wilt! Of wil je misschien dan liever een jong gezond paard? Want dat kan natuurlijk ook.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 09:57

min punten aan een eigen paard??....jeetje....

Je krijgt een paardje waar je lang op hebt gereden voor niets, ze zijn bereid om mee te betalen aan onverwachte kosten...

Je kan het financieel aan. :)

Meis, je kan lang zoeken naar minpunten, maar eigenlijk heb je al een beslissing gemaakt ;)

Dus hup, bellen en zorgen dat Kasper een mooie tijd bij je krijgt :)

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 10:06

Ik zeg DOEN.. Nemen die beslissing ;)

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:08

Let wel dat officieel een dier niet weggeven mag worden. Een symbolisc bedrag van 1 euro voldoet al.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:10

magriet schreef:
Let wel dat officieel een dier niet weggeven mag worden. Een symbolisc bedrag van 1 euro voldoet al.

Dit vind ik even interessant. Waarom mag dat niet?

Muzzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:18

Doe wat voor je gevoel goed is. heb boven mij ook al gelezen dat je ieder paard dat je koopt een risico is. Jij weet het verleden van Kasper en weet wat je wel en niet kan doen. en ieder paard kan ziek worden en daar moet je financieel rekening mee houden. Ik denk als je er goed over nagedacht hebt ook financieel gezien. Dat je kasper maar naar Nl moet laten komen maar dat is mijn mening ;)

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:39

Ik zou het doen hoor. Helemaal als hun ook nog willen bijspringen als het nodig is. En volgens mij heb je zelf ook al wel besloten :)

magriet schreef:

Weet je dat zeker? Waarom hangen er dan altijd in iedere supermarkt ik weet niet hoeveel gratis konijnen, kittens en honden?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 12:45

Amalarab schreef:
truus1970 schreef:

alleen financiele, verder weet ik het niet :P

En soms emotionele... en er gaat tijd in zitten.

Als je het doet: wel via een contract vast laten leggen bijv over dat bijspringen en voor hun ook mochten de lasten voor jou toch te hoog worden of zij het paard terygnemen etc.

Jewey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 10:47

Zilfstar schreef:
En soms emotionele... en er gaat tijd in zitten.

Als je het doet: wel via een contract vast laten leggen bijv over dat bijspringen en voor hun ook mochten de lasten voor jou toch te hoog worden of zij het paard terygnemen etc.

Eens! Sowieso een contract op laten stellen wanneer je besluit het dier over te nemen. Een belofte is snel gedaan, maar zorg dat je het op papier krijgt.

Daarnaast zijn er echt wel nadelen hoor aan het hebben van een eigen paard.
Voorop gesteld wegen de voordelen zwaarder, natuurlijk. ;)

Er gaat een hele hoop tijd inzitten, meer nog dan je nu misschien in kan schatten.
Hetzelfde geld voor het financiële deel, en dan heb ik het nog niet eens over de mogelijkheid dat een paard ziek wordt.
Daarnaast is de verantwoordelijkheid enorm! Een dier dat 'volledig' afhankelijk is van jou zorgen.

Wanneer je besluit het te doen, dat denk ik wel :D, realiseer je dan goed bovenstaande. ;)

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 11:50

Nou, hij komt! :D

Ik heb vanmorgen gekeken bij een kleine pensionstalling (6 stallen) en dat ziet er allemaal prima uit. Lekker veel naar buiten met de kudde en 10 minuutjes van het bos/duin af. Ik denk dat hij het daar goed naar zijn zin zal hebben en er wordt gevoerd en gemest.
Dit heeft wel de doorslag gegeven, dus nu druk aan het overleggen over het wanneer! Waarschijnlijk wordt het in de kerstvakantie... :D

De nadelen... mja, niet zomaar weg kunnen en idd de financiele kant in geval van ziekte enzo. Maar wat velen al zeiden: dit kan met een jong paard ook gebeuren.
Dit is een kans die ik niet laat lopen, en ik denk en hoop dat hij heel erg happy zijn laatste jaren bij mij mag slijten :)

Dank jullie wel voor het meedenken!

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 13:41

Gefeliciteerd alvast dan! Wat super voor jou en hem!!
Enne, nadelen zijn er genoeg aan paarden, er is altijd wel een reden om geen paard aan te schaffen! ;)

Sonnies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 15:34

Van harte met je EIGEN paardje dan maar :)
En inderdaad, er zijn genoeg redenen om geen paard aan te schaffen. maarja is dat niet met een hoop dieren/ spullen zo.... ;-)

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 19:46

van harte met je eigen paard.

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 20:12

Vorige maand heb ik mijn vorige paard terug gekregen. Vier jaar geleden heb ik haar als leerpaard verkocht en die mensen wilde nu snel van haar af. Volgens hun had ze artrose en was ze nergens meer goed voor, dus hij ging er echt geen geld aan verspillen en als ik haar niet terug nam werd ze afgemaakt.
Ze was in zeer slechte conditie, brood mager, zat onder de wonden van het liggen op kale stalvloer en haar hoeven waren helemaal om te huilen. Ze is nu 20 jaar, dus ik maakte me wel zorgen met de winter voor de deur. De dierenarts is langs geweest, heeft haar onderzocht en volgens hem (hij heeft natuurlijk geen rontgenogen, maar ze loopt na een buigproef mooi rad weg en ze is vreselijk soepel in haar lijf) wijst niets erop dat ze artrose heeft, heeft ze alleen last van rotstraal, mankeerd ze verder niets en kan ze nog makkelijk 10 jaar mee. Nu we een maand verder zijn is ze bijna weer helemaal bijgetrokken en super fit, echt een heerlijk dier!!! Iedereen verbaasd zich, als ik zeg dat ze 20 is.

Ik wens jou net zo veel plezier met jou paard, als ik met mijn paard heb en ik denk dat dat zeker zal lukken.

stephanie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 21:29

Gefeliciteerd met je paard!! En ik denk dat dat zeker gaat lukken! :)

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:14

Wauw, super zeg! Heel veel geluk gewenst samen. Maak je wel een topic met foto's? :D

Bianca92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:17

Ik denk dat je op je gevoel af moet gaan, voelt het voor jou goed, dan moet je het zeker doen!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 12:20

Ik hou jullie op de hoogte... zoals het er nu naar uitziet, komt hij 27 december :) Dus meer nieuws tegen die tijd!

kyrtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 12:20

Hartstikke leuk! Heel veel succes en geluk met hem :D