Staleigenaar blijft maar over het geld hameren..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:11

De vraag is wat je wil, een goede verstandhouding met de staleigenaar of op je strepen staan. Zeker op zo'n kleine stal bereik je niets met het laatste. Af en toe helpen levert 1000x meer op dan een starre houding. Het maakt de omgang zoveel makkelijker.

Ik maak altijd het geld een paar dagen tevoren over, dan weet ik tenminste zeker dat het er op tijd is, en zeg nou zelf, of je het geld nu geeft of maandag in feite maakt het niets uit voor jou, maar als je hem uit de brand helpt heel veel voor hem.

Anders begin je al rottig en dat lijkt me ook niet best. Zeker als je vindt dat het de ideale plek voor je is, dat zou ik koesteren.

Nibbit

Re: Staleigenaar blijft maar over het geld hameren..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:15

Ik zou het gewoon overmaken, die 2 dagen maakt imo niet veel uit, en als je je stalhouder er blij mee kan maken? Op zo`n kleine stal gaat het toch veel om goodwill en dat kweek je niet door stug vast te houden aan maandag betalen ;)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:21

Ik zou ook het stalgeld al betalen. Ik vindt het een beetje raar dat hij het al nodig heeft maar zie er verder geen proleem in... Ik snap niet helemaal jou gedachte gang dat je er eerst wil staan, als je op concours bent, ben je toch ook wel eens weg :-)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:31

Ik zou het betalen. Als er nu al wantrouwen is, hoe ga je het in de toekomst dan doen?

Je moet er ook op kunnen vertouwen dat je paard daar goed wordt verzorgd.

Ik krijg meestal het stalgeld netjes op de eerste dag van de nieuwe maand (heb maar 1 pensionpaard).
Ze geeft het mij persoonlijk zodat daar verder geen misverstanden over kunnen ontstaan.

Als het door omstandeigheden later wordt heb ik er verder ook geen problemen mee.
Ik vertrouw haar dat ik het geld krijg.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:36

Vreemd. En als jij niet kwam en het geld niet had betaald, zou hij dan geen hooi en stro kunnen halen denk ik dan?
Ik zou het betalen als je er daadwerkelijk staat.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:43

Ik snap die man wel hoor, hij moet toch ook zijn kosten maken voor jouw paard en stel je voor dat je maandag helemaal niet op komt dagen. Jij kent hem nog niet zo goed maar hij kent jou ook nog niet.

Ik las hier eerder het voorstel om de helft vooruit te betalen en de helft achteraf. Lijkt me een prima compromis toch?

AnnemiekvM

Als je er met zo weinig vertrouwen aan begint, durf je dan wel je paard daar neer te zetten?

samloes

Ik zou ook gewoon betalen, die 2 dagen. Nee, daar zou ik niet moeilijk over gaan doen. Tenzij je zelf het geld pas maandag hebt, maar dan kun je dat aan de eigenaar duidelijk maken.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:44

Wietse_07 schreef:
Vreemd. En als jij niet kwam en het geld niet had betaald, zou hij dan geen hooi en stro kunnen halen denk ik dan?
Ik zou het betalen als je er daadwerkelijk staat.

Het zou het verschil in hoeveelheid kunnen zijn... kijk een grote stal zal er minder moeite mee hebben. Of je nu 35 of 36 paarden hooi moet kopen. Maar tussen 1 of 2 paarden kan ik me goed voorstellen. Het is een privestal en dan kun je net 200 euro tekort komen.... naast alle andere kosten.

Bianca92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:44

Ik zou het ook gewoon betalen, misschien dat je een soort bewijsje kan krijgen dat je betaald hebt, zodat hij maandag niet nogmaals zijn geld kan vragen?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:50

ingvdh schreef:
De vraag is wat je wil, een goede verstandhouding met de staleigenaar of op je strepen staan. Zeker op zo'n kleine stal bereik je niets met het laatste. Af en toe helpen levert 1000x meer op dan een starre houding. Het maakt de omgang zoveel makkelijker.

Je was me voor! Helemaal mijn gedachte!
Het is belangrijk dat jij en je paard er een fijne tijd gaan krijgen!
Investeren in de tpoekomst!
Lekker snel betalen, dus! En neem gelijk een bloemetje mee omdat je zo blij bent met deze stal! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 09:51

bertie schreef:
ingvdh schreef:

Je was me voor! Helemaal mijn gedachte!
Het is belangrijk dat jij en je paard er een fijne tijd gaan krijgen!
Investeren in de toekomst!
Lekker snel betalen, dus! En neem gelijk een bloemetje mee omdat je zo blij bent met deze stal! :)

<edit typo>

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:02

Wat een goedgelovigheid hier allemaal. En als het mis gaat zeker als eerste roepen dat TS naief is geweest.

TS, ik zou maandag pas betalen, vroeg genoeg en daarmee basta! :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:05

Ben ik dan de enige die zegt gewoon betalen op de dag van aankomst?

IK heb al 17 jaar eigen paarden, ben al diverse keren verhuisd maar heb nog nooit vooraf stalgeld betaald. Dit is ook nog nooit ter sprake geweest. 9 van de 10x waren de afspraken dat er in de eerste week van de maand betaald werd.

Zelf zou ik nooit vooraf betalen.
Mijn baas betaald me ook niet vooraf.

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:06

ik zou de helft al betalen (als reservatie van stal) en ander helft pas betalen als het paard er daadwerkelijk staat

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:37

Ik ga mee met de mensen die zeggen dat je gewoon alvast kan betalen, evt. als compromis een gedeelte, omdat het om een privé stal gaat.
Maar deze opmerking van jou schiet me een beetje in het verkeerde keelgat en vind ik nogal egoïstisch overkomen:
En dan het risico lopen, dat mocht er heel onverwachts iets mislopen, ik naar mijn geld kan fluiten?
Hij moet een stal voor jou reserveren, want het gaat echt wel door en hij krijgt echt zijn geld maandag wel. Maar als er onverwachts bij jou iets misloopt heeft hij mooi pech. Misschien heeft hij wel mensen afgezegd omdat hij de stal voor jou vasthield. HIj moet nu extra stro en hooi inslaan en dan kom jij misschien toch niet? Hij moet dus wel een risico lopen maar jij hoeft dat niet? Bij veel stallen moet je zelfs reserveringskosten betalen. Als jij daar een aantal jaren fijn wil staan en een goede verstandhouding wil hebben met de stalhouden zou ik ervan uitgaan dat het allemaal een beetje geven en nemen is en rekening met elkaar houden.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:40

Persoonlijk zou ik ook pas betalen als mijn paard daar in stalling staat

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:44

Als er staat dat het allemaal volledig rond is dan betekend dat, dat er een contract is en dat, dat ook getekend is?
Dan zou het in je contract moeten staan hoe je met betalingen om moet gaan..
Ik heb mn pony eerst bij mn beste vriendin gestalt, en dat hebben we ook met contract gedaan.
Ookal spraken we elkaar elke dag en hadden we absoluut geen meningsverschillen, je moet gewoon alles op papier hebben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:45

sillyhorse, als dat al zo zijn dat iemand niet komt en het is een goede stal, dan is er zo een ander.

Kijk, en reserveer je nu een stal voor over 1 maand of 2 maanden en in goed en aardig overleg betaal je 50 of 100 euro aan en krijgt een kwitantie... Zou ook niet mijn ding zijn maargoed, kan ik me nog iets bij voorstellen...

Waar hebben we het over? Het is zaterdag en maandag komt het paard...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:48

Denk dat het niet echt een lekker begin van jullie relatie is.
Je vertrouwd hem al niet met je geld 2 dagen eerder, maar wel met je paard?
(even wat bot gezegd, maar je snapt vast wel wat ik bedoel.)

Denk overigens dat het niet eens zo gek is wat hij vraagt, op grote stal ligt vaak wel grote voorraad voer en bedding.
Klein particuliertje gaat misschien vandaag op zaterdag naar de fourage handel en moet inkopen gaan doen.
Ik zou het ook niet zomaar voorschieten als stalhouder, je moet maar afwachten of je het terug krijgt.
En het compromis, deel betalen, zodat er wel wat gekocht kan worden?

Overigens hier heel gebruikelijk dat vanaf moment van reserveren van stal je ook betaald.
Voor stalhouder zekerheid dat je ook echt gaat komen en dat hij niet de stal vrij houdt, voor iemand die uiteindelijk niet komt.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:54

Wietse_07 schreef:

Dan zou hij het niet hoeven halen ;)
Hij moet nu namelijk 2 keer zoveel monden voeden dan wanneer TS haar paard daar niet zou stallen. Ik denk dat hij gewoon ervoor wil zorgen dat het paard van TS in een gespreid bedje terecht komt. Hij wil dus van te voren zorgen dat alle stro en hooi er is. Ik denk dat dit geheel gewoon op miscommuniciatie berust.

@TS: Als je nu zo halsstarrig te werk gaat zal dit jullie verstandhouding niet ten goede komen. Onthoud goed dat je op stal alleen met hem van doen hebt. Dat heeft zijn voordelen, maar als het tussen jullie 2 niet botert heeft het juist hele vervelende consequenties. Ik zou gewoon even langs gaan en er even over babbelen. Misschien is het wel voldoende als je nu een deel van het geld betaald en de rest wanneer je paardje daar op stal staat. Het is maar een kleinschalige stal en hij zal niet zoveel reserves/krediet hebben als een grote pensionstal om dergelijke zaken voor te schieten of op de pof te kopen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:57

Hoe goed heeft hij zijn zaakjes op orde als hij niet voor een paard extra hooi en stro kan inslaan voor een week?
Daar had hij rekening mee moeten houden. Ik zou me afvragen of het in de toekomst gaat voorkomen dat hij geen geld heeft om aan zijn verplichtingen te voldoen, hij heeft schijnbaar geen buffertje.

Iemand schreef dat je moet betalen, omdat hij de stal voor je heeft gereseveerd. Dat vind ik echt grote onzin. Hij staat volledig in zijn recht om de stal tot en met 31 oktober 23.59 uur te verhuren aan een ander, eerder kan/zal ts er geen aanspraak op maken. Dat hem dat niet lukt, is zijn probleem, niet dat van ts. Daar hoeft zij niet voor op te draaien. Zelfs in de reisbranche met zijn onvoordelige voorwaarden betaal je de dag dat je een kamer huurt, niet de dag ervoor.

Ts, als je eerder betaalt, dan zou ik wel vastleggen wat in het vervolg je vaste betaaldag wordt! Dat dat maar duidelijk is.

Ik blijf het een vreemd verhaal vinden. Als je een koelkast koopt, die gaat worden thuisbezorgd, dan vraagt de koelkastenwinkel toch ook niet eerst betaling, omdat hij anders geen diesel voor zijn vrachtwagen waarmee hij die koelkast gaat brengen, kan kopen?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:57

Wat is alles bij jou toch altijd een zware bevalling, als het niet moeilijk is dan maak je het wel moeilijk.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 10:58

Maandag gebruik jij meteen hooi, stro en voer toch? Waarom zou hij dat voorschieten, omgekeerd komen mensen soms zomaar niet.
Betaal een deel aan en de rest maandag.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 11:02

Als je nu overmaakt, heeft de stalhouder het geld ook maandag pas. Het duurt namelijk - afhankelijk van de bank waar jullie allebei zitten, een aantal dagen.

Daarom snap ik de beste man niet, die paar dagen maakt toch niets uit.
Geef hem het geld maandag, dan heeft hij het op tijd.
En als hij die 200 Euro echt nodig heeft voor stro en hooi, heeft hij de zaakjes financieel niet op orde. Of dat in de toekomst ook zijn uitwerkingen gaat hebben op de verzorging van je paard zal de tijd moeten leren.