onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 08:17

Krista schreef:
Laatst in de Bit wel een artikel over o.a. het effect van het rijden te paard op eventueel de beenzetting. Zowiezo een zeer interessant systeem denk ik: Pegasus Stride System. De link die er bij stond: http://www.hoelooptmijnpaard.nl

Wel interessant. Nog interessanter als ze het gaan gebruiken voor een gedegen onderzoek, bv door dierenartsen.
Volgens fysio lopen er enorm veel paarden rond met pijn, zonder dat ruiter/eigenaar het weet of merkt omdat de signalen minimaal zijn.
Misschien een leuk uitgangspunt voor een onderzoek; een toets of het echt zo is.
Onregelmatigheid bij een paard zou dan toch meetbaar moeten zijn. Oorzaak zou dan evt kunnen worden opgezocht voor nadere info

daffie1986

Re: onafhankelijk onderz. rug paard/leeftijd paard/bit etc?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:32

Ook een dierenarts is niet altijd onafhankelijk, dit geldt natuurlijk helemaal voor fysio's. Laat ik het anders uitleggen. Een fysio verdient zijn geld met paarden met pijn dus die kan ook niet onafhankelijk zijn imo. Een dierenarts heeft contracten met bepaalde medicijnen leveranciers dus die is ook niet onafhankelijk. Dan nog de de 2de: Wie betaald het onderzoek? Doen ze onderzoek naar de rug van een paard terwijl het betaald wordt door de fabrikant van magneetdekens of andere producten voor paarden met rugproblemen? Een onderzoek zal dus ook nooit onafhankelijk worden tenzij je zelf een gratis onderzoek kan doen en helaas maar onderzoek doen kost heel veel geld.

Dus dan trek ik zelf de conclusie dat een onderzoek dus nooit onafhankelijk kan zijn.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 06:47

daffie1986 schreef:
Ook een dierenarts is niet altijd onafhankelijk, dit geldt natuurlijk helemaal voor fysio's. Laat ik het anders uitleggen. Een fysio verdient zijn geld met paarden met pijn dus die kan ook niet onafhankelijk zijn imo. Een dierenarts heeft contracten met bepaalde medicijnen leveranciers dus die is ook niet onafhankelijk. Dan nog de de 2de: Wie betaald het onderzoek? Doen ze onderzoek naar de rug van een paard terwijl het betaald wordt door de fabrikant van magneetdekens of andere producten voor paarden met rugproblemen? Een onderzoek zal dus ook nooit onafhankelijk worden tenzij je zelf een gratis onderzoek kan doen en helaas maar onderzoek doen kost heel veel geld.

Dus dan trek ik zelf de conclusie dat een onderzoek dus nooit onafhankelijk kan zijn.

Onderzoek door een universiteit? Denk dat een dergelijk onderzoek toch wel onafhankelijk genoemd mag worden?
Er wordt toch aardig wat wetenschappelijk onderzoek gedaan naar zinnige en onzinnige dingen, dus waarom niet in deze richting.

In alle gevallen waarbij dierenartsen, fysiotherapeuten, fabrikanten en iedereen die er geld aan verdiend, gaat het idd niet om een onafhankelijk onderzoek.
Maar juist om te kijken hoe het nu werkelijk is gesteld met de paarden. Bv... schade wordt vaak pas ontdekt als het al te laat is, omdat veel paarden niets laten zien.
Maar ik zou mij kunnen voorstellen dat een minimale onregelmatigheid wel al meetbaar is.

Ik persoonlijk zou het boeiend vinden om daar een , onafhankelijk, onderzoek naar te zien.
Ik weet niet hoe het in nl is, maar hier is de overheid toch altijd bezig met dierwelzijn en ook de dierenbescherming maakt hier deel uit van de overheid.
Ik denk dat een onderzoek, bv in opdracht van hun, onafhankelijk kan zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 09:55

http://www.pegasus.uk.com/wordpress/?author=19 . Dit is een link waar waarschijnlijk meer informatie te vinden is over dat Pegasus-meetsysteem.
Ik "ken" de persoon uit de endurancewereld en weet dat hij ook bv. samenwerkt met iemand die zo'n meetsysteem voor onder zadels heeft.