mag ik met een trailer rijden zo?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:20

denice schreef:
Maar het is dus niet zo:

gewicht trailer+ maximum te laden gewicht moet minder zijn dan de auto ledig?

dan klopt het wel geloof ik

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:21

denice schreef:
Daantje: heb ik wel maar niet hier thuis. Ik ga het meteen bekijken morgen. Spannend :=

Eventueel de trailer terug laten keuren, maar dan mag je hem natuurlijk ook officieel niet meer zwaarder laden?

Het is een anderhalfpaardstrailer, wel wat ouder. Geen idee wat de max. lading is, wij hebben niet zulke grote ponys dus daar letten we nooit op :)

Onze trailer is ook een anderhalfpaards hoor, het gaat met name om het gewicht wat ie leeg weegt.
Als je de trailer terug laat keuren mag je hem inderdaad niet zwaarder meer laden (in ieder geval niet met jouw auto ervoor). Maar hoe die regelgeving precies zit, weet ik niet, zou je even bij de RDW moeten vragen.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:22

SadyLady schreef:
denice schreef:
Maar het is dus niet zo:

Mijns inziens klopt dat niet, want dan zou onze trailer op 1850 kilo komen en dat mag ie niet wegen. Je kijkt gewoon op je kentekenbewijs en je kijkt dan naar maximum massa voertuig, dat gewicht moet je aanhouden volgens mij.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:23

SadyLady schreef:
denice schreef:
Maar het is dus niet zo:

Ja, pas als je je E rijbewijs hebt kun je kijken naar het daadwerkelijk geladen gewicht, maar met B moet je naar het maximum op het papiertje kijken

Als je hem laat terugkeuren mag je dat gewicht inderdaad niet meer overschrijden
Maar veel 1,5 paardtrailers komen toch niet boven de 1300 uit? Even op de papieren kijken misschien hoef je helemaal niets te regelen

denice

Re: mag ik met een trailer rijden zo?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:25

Aah ik ben nu wel erg benieuwd zeg! Dan zit ik 500 euro weg te pissen voor niets...

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:28

Mijn nichtje had een wagen waar ze met haar B rijbewijs haar paard mee mocht vervoeren, ideaal!
Er was ook nog een stuk over waar ze met gemak haar zadel enzo op kon hangen.
Hou er rekening mee dat de AID veel controleert, ook trailers en dergelijke.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:28

Daarom heb ik mijn rijbewijs niet gehaald ;) maar de eerste keer was het toch wel stuntelen voor mij hoor ;) vooral achteruit rijden en in een bocht achteruit rijden gaat niet altijd soepel ;)

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:32

Achteruit rijden of een bochtje achteruit moet gewoon gelijk goed gaan. Als je eenmaal begint te stuntelen blijft het fout gaan. Maar het is gewoon een kwestie van geluk hebben en ervaring. Voor hetzelfde geld gaat het wel in 1 keer goed. Succes bij je eventuele volgende examen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:33

met mijn paard erin doe ik sowieso verschrikkelijk voorzichtig, en de wedstrijden waar ik start of het strand,daar kun je ruim parkeren. Plus dat ik een hele dag les heb gehad :=

arabcarla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:34

tjah ik zou zeggen haal lekker je rijbewijs voordat je gaat rijden met een levend dier.... ook al mag je zonder rijbewijs gaan rijden. Het is verstandig om gewoon lessen te gaan nemen.... Mijn vriend zit zelf bij de politie en die heeft t ook nagevraagd bij de 1 mag het inderd zonder e-rijbewijs maar er zijn meerdere regels die het dan weer verbieden. Ik vind dat er een rijbewijs moet komen voor levend vervoer.... niet zomaar gaan rijden/......

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:38

Kiichi schreef:
Tot 750 kg. hoef je geen extra rijbewijs te hebben, hierboven wel (BE dus) . Je zit boven deze norm , helaas :(

hier zijn uitzonderingen op!

TS:
hier is een link hier onderaan de pagina kun je zelf bekijken wat wel en niet mag
http://cbr.nl/1041.pp

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:42

We zijn er al uit hoor :)

arabcarla, ik ben het met je eens hoor, dat je voorzichtig moet rijden, maar waarom zou ik het niet kunnen? Ik rijd veel met aanhangers, heb al een dagcursus erop zitten en zal voorlopig oefenen met iemand ernaast.

daantje5979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 14:47

arabcarla, ik ben het van de ene kant wel met je eens, maar als ik de trailer erachter heb hangen ga ik echt niet al een gek rijden. Alles rustig aan, haastige spoed is zelden goed.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 14:53

Precies, en ik rijd verstandiger met mijn paard acherin, dan degene die momenteel mij naar wedstrijden brengt :+

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:01

Kijk aan! deze vraag hadden ook mijn vader en ik ook al recentelijk. Ik heb sinds begin dit jaar mijn jonge merrie zadelmak en sinds een maand weer begonnen de springtrainingen te volgen. Nu heb ik dus ook geen aanhanger rijbewijs, dus of mijn zus of mijn vader moet met me mee. Ze doen het nog steeds met liefde, net als 'vroeger' maar mijn vader zegt wel steeds "je mag er zelf ook mee rijden volgens mij". Dan praat ik hier over een volkswagen passat, stationwagon en een 2 paards trailer. Ik zal morgen als ik bij paps en mams ben eens even in de papieren spieken en kijken wat er bij mij 'uitkomt'...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:21

Een 2 paards trailer is inclusief laadvermogen sowieso te veel om zonder E rijbewijs te vervoeren.
En een vw passat station zal niet meer wegen dan 1500 kg..
Dus Muluna, ik denk dat je pech hebt.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:31

Met alleen een B rijbewijs kun je volgens mij nooit een 2-paardstrailer rijden, tenzij je hem terug hebt laten keuren.

Als je alleen B hebt,moet je rekening houden met de MTM van de auto....deze moet meer zijn dan de MTM van de trailer en samen mogen ze niet meer zijn dan 3500 kg.

Het gaat dus om het gewicht op papier (ledig gewicht plus laadvermogen).

Karreman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:34

Je moet eerst ff op het kentekenbewijs van je trailer kijken. Daar word aangegeven wat de waarde voor maximum massa is. Zit deze onder de waarde van het gewicht van je auto EN je auto mag dit gewicht trekken {Dit staat vermeld op het kentekenbewijs van je auto} dan mag jij de trailer rijden met alleen B-rijbewijs!! omdat je totale massa {auto + trailer} onder de 3500 kg blijft.
Heeft jouw trailer op kenteken een totale maximimum massa boven de 1488 kg dan kun je hem terug laten keuren bij het RDW {gewoon een formulier downloaden en opsturen} zodat je alsnog dezelfde combinatie met alleen B mag rijden.
Het is nu eenmaal zo in Nederland: Waarom makkelijk als het ook moeilijk kan ;(

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 18:29