Beslag laten leggen op een paard en auto, graag tips!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

YSR1971

Re: Beslag laten leggen op een paard en auto, graag tips!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:37

Je kunt voorafgaand aan een procedure conservatoir beslag laten leggen op paard/auto/bankrekeningnummers e.d. Deze goederen/gelden kunnen dan niet meer verkocht worden of op andere naam gezet worden zolang de procedure loopt. En daarna moet je een procedure ter inning van je geld laten voeren, want zonder "geldige titel" (vonnis) kun je geen nadere stappen ondernemen om je geld te verkrijgen, behalve een briefje van een incassokantoor.

Conservatoir beslag kan via een verzoekschrift bij de Rechtbank, de procedure die daarop volgt is ook bij de Rechtbank, omdat het bedrag hoger is dan € 5.000m-. Je zult hiervoor een advocaat moeten inschakelen.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:12

YSR1971 schreef:
Conservatoir beslag kan via een verzoekschrift bij de Rechtbank, de procedure die daarop volgt is ook bij de Rechtbank, omdat het bedrag hoger is dan € 5.000m-. Je zult hiervoor een advocaat moeten inschakelen.

In navolging op het bovenstaande.

Per 1 november a.s. wordt de competentiegrens van het kanton verhoogd van € 5.000 naar 25.000,-. Je bent dus niet genoodzaakt om voor het vonnis te halen een advocaat in de armen te nemen. Je kan gewoon bij het kanton terecht. Meeste gwd-kantoren hebben wel een jurist in dienst die voor je kan procederen. Bij het kanton ben je niet verplicht om een beroepsgemachtigde in te schakelen overigens. Je kan ook zelf procederen, maar dat brengt natuurlijk wel risico's met zich mee.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:19

Mensen bedankt voor de info!

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 18:24

eilleen333 schreef:
Waarom is het zo'n probleem als ze haar paard op een andere naam zet? Ik ken de situatie niet, maar als iemand mij nu mijn paard af zou pakken omdat ik geld schuldig was... Mijn brommer en laptop mag je hebben, maar met een levend dier vind ik dat wat anders.
Ookal schrijft ze de auto en het paard over, dan kan ze toch andere dingen van de hand doen om het geld bij elkaar te krijgen? Desnoods wordt haar bedrijf failliet verklaard, maar dat is dan toch haar verantwoordelijkheid?

ja groot gelijk ik vind het erg hard om iemand paard dan maar af te laten pakken doe het dan idd op de auto scooter tv enz of wat er dan ook van waarde is. bij mij mogen ze alles meenemen behalve mijnpaard das mn enigeste echte liefde in mijn leven en daar blijven ze vanaf. voor de rest neem mee neem mee incl mn ouders graag zelf :P

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 18:48

Als iemand gewoon betaald dan neem ik niks af hoor.
Ik heb mijn geld ook nodig! dus zal het toch bij diegene moeten weghalen. Moet ik vervolgens dan maar niet meer eten omdat het zo zielig is dat iemand zijn paard anders kwijt raakt. Dat had diegene dan maar eerder moeten bedenken. Men had ook een betalingsregeling kunnen treffen maar dat is allemaal niet gebeurd, het houd een keer op hoor.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:46

Ik vind het ook wat om iemand maar zijn paard af te nemen.
Met zo'n dier bouw je toch een band op. Word vaak als een lid van het gezin beschouwd en word dan even weg gerukt.

Nee ook niet mijn manier.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:51

mensen kom op zeg...wees realistisch als je zo'n schuld hebt kan je je paard ook niet goed onderhouden, anders had je geen schuld...
ze heeft blijkbaar kansen genoeg gehad om iets te regelen, zij heeft besloten niks te doen tja dan moet je maar voelen.
als ik zo'n schuld had vloog mijn paard er als eerste uit ondanks dat ik het echt heel erg zou vinden hoor,het is en blijft luxe !

en daarbij ..het gaat duidelijk niet om een paar tientjes !

pelsluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:52

Vind het erg laf van je om iemands paard in beslag te willen nemen. Een auto ok maar een levend wezen? Je neemt een kind toch ook niet in beslag als iemand schulden heeft? Een kind is veel meer waard als een auto of wat dan ook.

En vergeet niet dat het wel jaren kan duren voordat een deurwaarder tot daadwerkelijk beslag over gaat. Als de schuldenaar kan aantonen dat die echt geen geld heeft dan zul je ook niets krijgen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:53

Prima dat jij dat vind. Maar mijn merrie gaat echt niet de deur uit. Als het echt zover komt dat ik zoveel schulden heb en dus ook niet meer mijn paard kan betalen. Dan heb ik nog liever ouders die de zorg van mijn paard op zich nemen.

pelsluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:56

felicity schreef:
Prima dat jij dat vind. Maar mijn merrie gaat echt niet de deur uit. Als het echt zover komt dat ik zoveel schulden heb en dus ook niet meer mijn paard kan betalen. Dan heb ik nog liever ouders die de zorg van mijn paard op zich nemen.

En misschien is dat bij die persoon ook wel zo of misschien werkt hij wel bij de stalling in ruil voor gratis stalling. Ik neem aan dat TS niet 24 uur per dag hem achtervolgt.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:58

Ik denk dat het probleem ook is dat er geen enkele vooruitzicht meer lijkt om onderling overeen te komen. En ja een paard afpakken is heel naar, maar je geld niet krijgen is óók heel naar.
Ik had een incassobureau als eiser maar had binnen 2 weken mijn geld. :) Leuk is die weg nooit maar soms kun je niet anders.

vwmissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 23:59

ik snap jullie ook wel , ben niet van steen ofzo !

maar draai het is om .. jij krijgt nog een hoop geld van iemand en die betaald jou niet maar je ziet diegene wel lekker paardje rijden en van alles en nog wat doen .. zou jij niet giftig worden ?

en daar komt bij dat de deurwaarder niet snel beslag zal leggen op een paard (gezien de moeilijk schatbare waarde) dus die is ze echt niet zomaar kwijt hoor..

pelsluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:06

Als ik niet betaald zou worden dan zou ik dat ook niet leuk vinden maar ik ken de andere kant van het verhaal ( niet dit precieze verhaal) zelf ook. Ik heb namelijk schulden en erg veel ook. Ik heb geprobeerd er alles aan te doen maar helaas lukt het mij niet. Ook ben ik medisch niet helemaal in orde waardoor ik de komende maanden ( misschien wel een jaar!) niet kan werken. Ik heb echt geen cent te makken en heb echt helemaal niets maar... ik heb wel een paard. Stalling word een deel door mijn moeder betaald en een ander deel is kwijtgescholden, DA wordt in termijnen betaald en die kent mijn situatie ook en zij heeft liever dat ik haar bel als er iets is dan dat ik helemaal niet bel waardoor mijn paard pijn lijdt.

Spullen heb ik genoeg voor mijn paard en heb niets nodig, hoefsmid betaald mijn vriend en zo komt het dat ik toch een paard heb en geloof mij dat je van schulden heel erg depressief wordt en blij bent als je eens even de deur uit kan zijn en je problemen even kan vergeten.

pelsluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 00:31

Ik hoop niet dat ik reden ben waarom er opeens niet meer wordt gereageerd.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 09:53

Als deze persoon met mij in gesprek was gegaan of had aangegeven heel krap te zitten, en daardoor maar in staat zou zijn om een zeer laag bedrag per maand af te lossen was ik daarmee akkoord gegaan. Echter op herhaaldelijke oproepen heeft ze in het begin alleen maar geroepen ik heb niks, en nu heb ik al vanaf juli nergens meer een reactie op gekregen. Dat is alweer 3 maanden dus dat ze helemaal niks van zich laat horen.

Ik ben ook niet van steen, maar zie dat als laatste redmiddel om nog iets van mijn geld terug te zien. Door dit geintje kom ik ook financieel in de problemen. Ik ga ervanuit dat er eerst andere luxe artikelen in beslag worden genomen zoals spelcomputers, dvd spelers, auto etc. het paard zal als laatste in beslag worden genoemn omdat het een moeilijk iets is om in beslag te nemen. Ik weet dat zij per maand 290 euro aan stalgeld betaald, daar had ze mij ook van kunnen betalen. Doordat iemand helemaal niks betaald en niks meer van zich laat horen, draai ik voor het probleem op. En dat vind ik niet netjes.

Bekijk het eens van mijn kant ipv van mij de boeman maken.

vdTippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:11

Meid je hebt groot gelijk hoor!! aanpakken die handel.
Is jou geld daar heb jij recht op!

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:20

Ik geef je ook groot gelijk hoor.
Iedereen begrijpt wel dat je iemand niet zijn paard wil afpakken maar als het om jou 10.000 euro gaat waar jij hard voor hebt moeten werken en geen intentie heeft het terug te betalen dan zou ik ook die actie ondernemen.
Kijk als menden moeite doen dan hadden ze zelf al de auto verkocht en andere acties ondernomen om de schuld terug te betalen.
Ik zou zelf geen paard willen hebben wetende dat ik een schuld bij iemand van 10.000 euro heb staan.

MOet zeggen dat ik de andere reacties erg Penny vind.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:35

TS je hebt gelijk hoor, je hebt gewoon recht op jou geld.
En als daar een paard bij komt kijken is dat niet jou schuld.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 10:49

Nou mensen ik heb de informatie die ik wilde hebben en ga er verder mee aan de slag, wat mij betreft mag er nu een slotje op dit topic.

Stephanie_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:52

Juist beslag leggen op iets wat steekt! Beslag en andere executiemaatregelen worden als erg naar ervaren voor de gewone mens maar je wilt niet weten hoeveel wanbetalers er zijn die echt geen moer geven over het terugbetalen van schulden en gewoon lax hebben als er een beslag ligt op hun loon (als ze dat al hebben...) of de flatscreen. Het is juist afschuwelijk als je op eerlijke wijze van iemand geld te goed hebt, maar geen enkel vooruitzicht hebt op het terugkrijgen van je geld. Op een gegeven moment is het geduld natuurlijk ook op.

Beslag heeft als functie om uiteindelijk het geld van iemand terug te krijgen. De gerechtsdeurwaarder weet maar al te goed wat voor een rompslomp het is om daadwerkelijk over te gaan tot verkoop. Daarom wordt er vaak niet alleen beslag gelegd op de dure tv of mooie auto, maar ook op het service van overgrootoma en de pennypony van dochter. Daar zit emotionele waarde aan. Dat willen debiteuren vaak toch echt niet kwijt. Enkel door het dreigen van de verkoop van deze zaken zijn ze ineens wel bereid om contact te leggen en betalingen te verrichten. Prima maatregel dus.

Indien TS een gerechtsdeurwaarder in de handen neemt dan zal deze hoogstwaarschijnlijk eerst kijken naar een loon of bankbeslag. Dit heeft veel meer zekerheid voor het innen van gelden. Beslag op roerende zaken is vaak pas een van de laatste maatregelen.
Laatst bijgewerkt door Stephanie_W op 16-10-10 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 10:52

Succes!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:05

Ik zeg niet dat de topicstarter geen recht of op haar geld. Ik zeg alleen dat ik het niet vind kunnen om het paard in beslag te laten leggen. Alle andere spullen zoals auto enz heb ik totaal geen probleem mee.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:11

Wij proberen in eerste instantie altijd om een betalingsregeling te treffen. Voor desnoods een lager bedrag. Ik zou die optie zeker eens serieus de revue laten passeren. Want als diegene failliet verklaard wordt, dan ben je verder van huis (krijg je vaak niks meer)...

Nirvana_29

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:18

Als jij het overdraagt aan en incassobureau dan is het toch aan hun om te kijken waar ze beslag op gaan leggen?

Ik vind zeker dat je recht hebt op je geld, maar Ik snap niet zo goed dat jij perse op de auto en paard beslag wil leggen. Het maakt toch niet uit waarop, zolang jij je geld maar krijgt?

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:19

@felicity: wat een onzin zeg!
jij houdt van je paard, voor een ander is zijn auto zijn kind en weer een ander kan niet zonder spelcomputer. waar wou je da nog beslag op leggen?

ze heeft bijna 10.000 euro te goed! als dat als in het andere topic buiten jouw schuld om is, ( die met die flat die maar niet verkocht) vind ik het een andere kwestie. Maar TS geeft aan al meerdere redelijke manieren te hebben voorgesteld, maar krijgt geen gehoor...
Als je echt van je paard houdt, zorg je ervoor dat dit niet hoeft te gebeuren en reageer je niet drie maanden niet....