bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 20:41

andere vraag. Wat zou volgens jullie nou een 10 jarige ruin met goed papier waard zijn? Z dressuur, leuk springen, kan er alleen mee naar buiten, goed in verkeer, leuke kleur en aftekeningen, aantrekkelijk karakter, erg braaf onder het zadel en in omgang, loopt zo de trailer op iedereen rijd er mee weg, 1.63 hoog.

misschien zit de eigenaar wel helemaal verkeerd met zijn prijs? :)*

intel_1x

Re: bod t.o.v. vraagprijs, mijn broek zakt ervan af :oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:36

klinkt goed je omschrijving over dit paard, is het een kwpn?
zo'n paard is wel wat waard, kan van alles en is erg braaf. hoeveel zo'n paard waard is kun je natuurlijk pas zeggen als je hem gezien hebt. vergelijk maar eens in MP ;-)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 22:55

Tegenwoordig zie je zat Z dressuur paarden voor een paar duizend euro.
Als het paar daarmee nog niet aan zijn top zit wellicht een paar duizend meer.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 08:35

het is inderdaad een KWPN. Vergelijkbare paarden op MP hebben vergelijkbare of hogere prijzen.

Jury; noem eens een paar cijfers? Misschien wat linkjes? Wat zie jij als een paar duizend euro?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:51

Waar ik toch vaak niet goed van word, is van potentiele kopers die , zonder dat ze het paard gezien hebben, zeggen dat de prijs te hoog is! Of dat ze voor ze ook maar 1 voet op het erf hebben gezet, vragen wat de uiterste prijs is. Ik kan daar helemaal niks mee. Er is een vraagprijs en als dat erg boven je budget is, moet je gewoon niet reageren. Als ik dan een wedervraag stel wat hun max is om uit te geven aan een paard, gaat me dat niks aan! Zal wel aan mij liggen, maar volgens mij ga je eerst naar een paard kijken {1 of 2 keer} en dan begin je met te verzinnen of het paard je wat lijkt. Past het paard je niet, dan snap ik niet dat mensen het paard dan wel voor minder willen hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:53

Als ik een paard te koop heb meld ik duidelijk dat het om een vaste prijs gaat en daar onderhandel ik ook niet over.
Het is gewoon nemen of laten staan, werkt gewoon duidelijk voor beiden partijen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:56

Lia, ik denk dat ik dat voortaan ook maar zo ga doen. Scheelt een hoop ergenis ha ha.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:57

pentium schreef:
Ik vind dat je beiden tevreden moet zijn. Voor een goed paard betaal je gewoon een goede prijs.

zeker daar sluit ik me ook bij aan! :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 08:58

ik snap wel dat mensen laag bieden.
er is zoveel goeds te krijgen voor weinig dat mensen dat liever doen dan veel uitgeven.
hier staat een 9 (dacht ik) jarige PROK-merrie te koop die Z-dressuur loopt voor 8000. echt een super-paard, maar je raakt ze aan de straatstenen niet kwijt...
mensen roepen al jaren dat de markt niet goed is, maar begin het nu pas te merken eigenlijk. je ziet een hoop prijzen flink dalen.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:00

dat iszo kijk maar eens op sporthorses.nl ofzo daar gaan wat goeie paarden op papier voor en prikkie de deur uit!

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:01

trisca schreef:
andere vraag. Wat zou volgens jullie nou een 10 jarige ruin met goed papier waard zijn? Z dressuur, leuk springen, kan er alleen mee naar buiten, goed in verkeer, leuke kleur en aftekeningen, aantrekkelijk karakter, erg braaf onder het zadel en in omgang, loopt zo de trailer op iedereen rijd er mee weg, 1.63 hoog.

misschien zit de eigenaar wel helemaal verkeerd met zijn prijs? :)*

Stokmaat speelt niet in zijn voordeel. ;)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 09:10

zeg je nog niet wat voor vp je zou verwachten voor zo'n paard :+

Ik ga het bij mijn eigen paarden ook zo doen inderdaad Lia, wordt hier niet goed van :o

Inderdaad Sliert! Al af willen dingen bij het eerste gesprek, het paard afkraken als ze hem zien en er dan nog meer vanaf hebben... Echt een leuke tactiek (not) . De haren gaan me er recht van overeind staan en ze krijgen er bij mij meer af als ze positief zijn dan mijn paarden af te kraken. Dan hoef je het dier voor 1000 euro minder toch ook niet? Of is ie dan wel goed genoeg ineens en erger je je dan niet meer aan die dingen waar je over liep te miepen??

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:12

trisca schreef:
Is ook zo, maar als je een bod hebt van 3750 vp 5000 en je wilt 4500 minimaal hebben, dan gooi ik dus de deur dicht :o

Ik zou hetzelfde doen! € 500 eraf prima maar niet 1500-2000....
De vraagprijs is immmers al afgestemd op de paard, dus ga ik er vanuit dat de vraagprijs reeel is.
Mocht deze vraagprijs (in hun ogen) niet reeel zijn kunnen de aspirant kopers dat ook aangeven na een 1e bezichtiging.

@ Davy de stokmaat is idd een minpuntje voor veel kopers, maar ik neem aan dat de vraagprijs hierop afgestemt is ;-)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:14

Lia_ schreef:
Als ik een paard te koop heb meld ik duidelijk dat het om een vaste prijs gaat en daar onderhandel ik ook niet over.
Het is gewoon nemen of laten staan, werkt gewoon duidelijk voor beiden partijen.

Zo heb ik het bij mijn vorige paard ook gedaan :-)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 12-10-10 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:20

sliert schreef:
Waar ik toch vaak niet goed van word, is van potentiele kopers die , zonder dat ze het paard gezien hebben, zeggen dat de prijs te hoog is! Of dat ze voor ze ook maar 1 voet op het erf hebben gezet, vragen wat de uiterste prijs is. Ik kan daar helemaal niks mee. Er is een vraagprijs en als dat erg boven je budget is, moet je gewoon niet reageren. Als ik dan een wedervraag stel wat hun max is om uit te geven aan een paard, gaat me dat niks aan! Zal wel aan mij liggen, maar volgens mij ga je eerst naar een paard kijken {1 of 2 keer} en dan begin je met te verzinnen of het paard je wat lijkt. Past het paard je niet, dan snap ik niet dat mensen het paard dan wel voor minder willen hebben.

Het ligt er aan waarom het paard je wat (minder) past.
Ik ben met mijn opa weleens bij een Gelderse wezen kijken (voor mijn opa voor de kar), het paard zou 100% verkeersmak zijn.
Komen we kijken, super leuk dier. Alleen was hij voor de kar kijkerig (dat geeft niet), maar sprong bijna over alle wegmarkeringen heen (het liefste ontweek hij ze), ook week hij ontzettend bij rare dingen langs de weg. Die man: tja hij is verkeersmak... maar niet markeringsmak... maar dat vroegen jullie ook niet.

Het paard leek ons echt wat, maar wilde hem wel door laten rijden door een professioneel iemand. Dat hebben we gezegd en daar met het bieden ook rekening mee gehouden met die extra kosten.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 12-10-10 09:20, in het totaal 1 keer bewerkt

davy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:20

trisca schreef:
zeg je nog niet wat voor vp je zou verwachten voor zo'n paard :+

Ik ga het bij mijn eigen paarden ook zo doen inderdaad Lia, wordt hier niet goed van :o

Inderdaad Sliert! Al af willen dingen bij het eerste gesprek, het paard afkraken als ze hem zien en er dan nog meer vanaf hebben... Echt een leuke tactiek (not) . De haren gaan me er recht van overeind staan en ze krijgen er bij mij meer af als ze positief zijn dan mijn paarden af te kraken. Dan hoef je het dier voor 1000 euro minder toch ook niet? Of is ie dan wel goed genoeg ineens en erger je je dan niet meer aan die dingen waar je over liep te miepen??

Hoe kan ik zeggen wat een paard VOOR MIJ waard is als ik hem niet gezien heb ;) . Het totaalbeeld moet kloppen. Feit dat hij Z loopt heeft een bepaalde waarde maar wordt verminderd door zijn gestalte. Bijkomend wat is zijn kleur? Ik ben dan ook geen koper die eerst 20 paarden gaat bekijken om dan de goedkoopste te gaan kopen maar ik begrijp uw frustratie wel ;)

Probleem is momenteel dat er genoeg aanbod is en als je nu een identiek paard zou hebben dat enkel 5 cm groter zou zijn dan zou dat paard al voor meer mensen interessant worden ongeacht wat de prijs is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:27

Je hebt afkraken en "dingen benoemen wat het paard tegen heeft".
Veel (particulieren) kunnen er niet tegen dat je hun paard objectief beoordeeld. Dus dat je de positieve en de negatieve dingen benoemd.

Zo van: zijn galop is goed gedragen, jammer dat hij in draf wat minder achterbeen gebruik heeft/laat zien.
Dan horen ze alleen het "negatieve" en beginnen een heel relaas waarom hun dat niet vinden (je komt niet zomaar in de M hoor....). natuurlijk mag je je "verdedigen"als eigenaar, maar dat kan ook door te zeggen: maar dat maakt zijn stap (waar ik altijd 8 en voor heb) weer goed.

Mensen denken dat een paard zichzelf verkoopt (enkele paarden doen dat, maar de meeste niet) en willen niet de mindere kanten van hun "lieveling" zien/horen.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:31

De handel is slecht, dat weten we allemaal, maar als verkoper zou ik de deur ook op slot gooien als ze veel te laag boden. Gewoon volhouden tot je minimale bedrag is bereikt dan pas verkopen. Je hoeft niet met de lage handelsprijzen mee te gaan, je mag (tenzij je het paard perse kwijt moet).
Mensen proberen zo laag mogelijk te bieden, helemaal nu, de stalperiode komt er aan en dan gaan de te verkopen paarden vaak makkelijker weg, dan als de weideperiode er weer aankomt.
Gewoon volhouden, de juiste koper komt vanzelf ;)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:32

Toen ik mijn paard ging kopen kreeg ik een prijs, dat was de vaste prijs en graag of niet.

hij heeft mijn paard 2 maanden bij zich gehouden omdat ik hem dan pas zou kunnen ophalen zonder er extra kosten voor te vragen.

Ik hou zelf ook meer van het duidelijke, ik verkoop een paard ook het liefst met de vaste prijs.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:33

Ik snap je frustratie wel. Op zich vind ik 25% onder de vraagprijs bieden niet raar mits de vraagprijs daar naar is.
Het paard wat je beschrijft heeft zijn leeftijd en zijn stokmaat tegen. Als dat het paard is waar je 5 voor vraagt vind ik het niet raar dat er flink lager op geboden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:33

Mijn ervaring is dat verkopers snel zakken met de prijs, en dus dat kopers dat ook vragen :j
Ik heb in mei een pony gekocht, toen ik aan het zoeken was waren er veel advertenties zonder vraagprijs. Ik heb die mensen gemaild, en als de vraagprijs te hoog was netjes terug gemaild met "Helaas is de vraagprijs voor mij te hoog, ik zoek een pony voor rond .. euro. Veel succes met de verkoop". Ik ging er echt van uit dat ik ponys die meer dan 1500 euro boven budget lagen niet kon kopen, ook niet na onderhandelen. Tot mijn verbazing mailden best veel mensen terug dat de pony ook wel weg mocht voor het bedrag dat ik in gedachte had. Soms wel 1500 euro minder dan de vraagprijs.

Als meer mensen die ervaring hebben, dan kan ik me voorstellen dat ze op het paard dat jij aanbied ook zo laag bieden, omdat men denkt dat het normaal is.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 09:38

Het paard is zwartbruin. :)

Het paard staat in mijn profiel :)

De prijs zou inderdaad denk ik iets hoger liggen als hij 5 cm hoger was, maar het zal niet veel schelen denk ik. Het is inderdaad geen zwarte hengst van 5 jaar en 1.70 die potentie heeft voor GP en daar is de prijs ook naar, maar gelukig is niet iedereen naar zo'n dier op zoek. :+

Voor sommige mensen zal dit paard niet ritselig genoeg zijn terwijl andere geen ritselaar willen hebben. Mensen die liever een andere kleur hebben dan zwartbruin hoeven niet te verwachten dat ik daarvoor iets van de prijs afdoe. Dingen die voor mij een paard echt in waarde doen minderen is stalgebreken, moeilijk in gedrag (gebruiksaanwijzing, staken, niet bij anderen inkunnen, slaan, singeldrang etc.), gezondheidsproblemen, of afwijkende beenstanden etc. Voor de rest ga ik er vanuit dat mensen die reageren interesse hebben voor dit paard zoals hij is.

Ik verwacht niet dat je nu een bod doet davy, maar n.a.v. jou vorige posts dacht ik dat je een beetje kijk had op de markt. Hoopte dus dat je een voorzichtige schatting zou kunnen doen. ;)

Sythaa; het was een fictieve prijs, maar zoek maar eens een goed leerpaard voor die prijs. :)
Laatst bijgewerkt door trisca op 12-10-10 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 09:44

Brainless schreef:
Je hebt afkraken en "dingen benoemen wat het paard tegen heeft".
Veel (particulieren) kunnen er niet tegen dat je hun paard objectief beoordeeld. Dus dat je de positieve en de negatieve dingen benoemd.

Zo van: zijn galop is goed gedragen, jammer dat hij in draf wat minder achterbeen gebruik heeft/laat zien.
Dan horen ze alleen het "negatieve" en beginnen een heel relaas waarom hun dat niet vinden (je komt niet zomaar in de M hoor....). natuurlijk mag je je "verdedigen"als eigenaar, maar dat kan ook door te zeggen: maar dat maakt zijn stap (waar ik altijd 8 en voor heb) weer goed.

Mensen denken dat een paard zichzelf verkoopt (enkele paarden doen dat, maar de meeste niet) en willen niet de mindere kanten van hun "lieveling" zien/horen.

Ik snap wat je bedoelt en ik bedoel dus echt afkraken ;) Zoeken naar redenen om af te dingen vind ik wat ver gaan... Was trouwens niet bij dit paard, maar heb ze wel vorige week nog op de stoep gehad.
Als ze mij zeggen dat mijn merrie een iets weke rug heeft geef ik ze direct gelijk. Gelukkig kan ze de rug wel goed gebruiken, maar het is absoluut waar. Als ze zouden zeggen dat diezelfde merrie maait tijdens het lopen noem ik dat dingen zoeken, omdat het gewoonweg niet zo is. Vorige week heb ik mensen gehad die wel 3-4 van dat soort incorrecte opmerkingen maakten over een paard die ze zelf later weer moesten ontkrachten omdat het gewoon onzin is, en dat noem ik afkraken en heb ik een hekel aan :o

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:01

Dat je paard afgekraakt wordt door kijkers is natuurlijk niet netjes. Dan zou ik ook zeggen als ie je niet aanstaat kun je ook gewoon gaan.
Een goed leerpaard voor 5 tsja dat is wat je onder een leerpaard verstaat. Voor de een is dat een dressuurkanon die al Z2 is met een rits winstpunten of nog hoger heeft gelopen, voor de ander is het een braaf paard met een rustig karakter wat de manegeruiter wegwijs kan gaan maken in de breedtesport.
Maar dan nog, dan zijn er ook jongere "leerpaarden" zat te koop. Als je aan een 10 jarige begint weet je, oneerbiedig gezegd, dat als je als koper na een paar jaar uitgeleerd bent het paard gezien de leeftijd dan helemaal niet meer aan de straatstenen kwijt kan. En ik denk dat dat in combinatie met de hoogte er wel voor zorgt dat je zulke lage biedingen krijgt. Hoe goed of leuk je paard ook is helaas...

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 10:09

zap schreef:
En mijn ervaring is dat de verkoper het paard veel hoger inschat dan de koper :) En dan kan het dus inderdaad zomaar zijn dat je zoveel van de vraagprijs afzit :j

Ja inderdaad! Elke eigenaar (particulier) vind zijn paard helemaal geweldig, omdat het zeker de liefste, leukste en mooiste van alle paarden is. Daar stellen ze dan ook de vraagprijs op af, en daarbij heeft naar mijn idee de verkopende partij nog steeds de prijzen van voor de crisis in zijn hoofd.
Maar als je dan kijkt naar wat een paard daadwerkelijk waard is IN DEZE TIJD (crisis en wintertijd) dan valt dat voor de verkopers vies tegen.

Eigenlijk zou je als verkoper eens aan een onafhankelijke persoon met goede kijk op de prijzen moeten vragen naar de waarde van je paard.