Maar ondanks dat heb ik toch een paard uit Portugal laten komen die ik alleen nog van een plaatje heb gezien
(Maar uiteindelijk precies was wat ik wou en het perfecte karakter heeft) Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

(Maar uiteindelijk precies was wat ik wou en het perfecte karakter heeft) SadyLady schreef:ijssnuiver schreef:Maar het allerbelangrijkste is de klik en het gevoel dat ik erbij heb. IMO moet de klik direct aanwezig zijn en is het de band die later komt/groeit, niet de klik. Als de klik aanwezig is en ik heb er vanaf het begin al een goed gevoel bij, dan kan ik alle eisen spontaan laten vallen hoor.
Absoluut waar, maar die 'klik' kan je niet voelen/zien vanaf een advertentie, en je kan moeilijk naar 'zomaar' elk paard in de buurt gaan kijken.
Daarom moet je toch wel een beetje een eisenlijstje hebben.
)joyce B schreef:Er zijn heel fijn te rijden B of L paarden (meestal nog jong dan) en er zijn ook flink verreden L2/M of Z paarden... Of paarden die een glinke gebruiksaanwijzing hebben opgebouwd in de loop der jaren.
Daarom twijfel ik wat ik zal doen en denk ik dat ik zowel jonge paarden als ervaren paarden ga uitproberen en gewoon ga zoeken naar dat fijn te rijden dier...
SadyLady schreef:Ja dat zeker.
Ideaal is voor mij een paard van 10 jaar (mits goed gereden uiteraard), gezien de prijs en de ervaring.
Maar mocht ik een paard tegen komen van 5 jaar, wat verder wel aan m'n eisen voldoet, dan ga ik daar inderdaad ook gewoon kijken.
ikke schreef:SadyLady schreef:Ja dat zeker.
Ideaal is voor mij een paard van 10 jaar (mits goed gereden uiteraard), gezien de prijs en de ervaring.
Maar mocht ik een paard tegen komen van 5 jaar, wat verder wel aan m'n eisen voldoet, dan ga ik daar inderdaad ook gewoon kijken.
Waarom dat?
Ik heb liever een wat minder goed gereden paard, zonder 'prestaties" met dat geweldige karakter waar je de hele wereld mee aankunt. Rijden heb je namelijk zelf in de hand en een verreden paard kun je wel weer corrigeren, mits je weet waar je mee bezig bent en/of daar de juiste instructie bij hebt. karakter is wat het is en daar verander je vrij weinig aan en wat je kunt wijzigen, kost je hopen meer tijd dan het "opnieuw inrijden" van een paard. Karakter dus.........
Echt, jullie bokkers kennen jullie paarden wel en weten wat voor eigenaar ze erbij zoeken
En toen de foto van mijn huidige knul langskwam was het inderdaad raak. Ik was op mijn hoede, maar ben volledig gezwicht.
. De enige eis die ik daarna nog had, was dat het paard 100% goedgekeurd moest worden door mijn eigen dierenarts. Sijs15 schreef:Pffff... toen ik op zoek ging heb ik heel marktplaats afgezocht. Had niet heel veel eisen (4-5-6 jaar oud, niet echt doorgereden, 1.45-1.55), maar heb zoveel slechte/rare paarden gezien... En daarbij de eigenaren... Paarden die heel braaf waren onder het zadel, maar niet benaderbaar in het weiland, paarden die grote littekens op de benen hadden (vers), eigenaren die opeens veel meer geld wilden hebben, of eigenlijk toch niet (aan mij) wilden verkopen. Ik heb 13 paarden gezien voordat ik het zat was en op bokt een opzoekje heb gezet.
Bellona_K schreef:.. Dan luisterde ik naar mijn gevoel. Met sommige paarden dacht ik 'neeeh..', terwijl met mijn huidige paard mijn gevoel al gelijk zei:![]()
![]()
. De enige eis die ik daarna nog had, was dat het paard 100% goedgekeurd moest worden door mijn eigen dierenarts.
ikke schreef:Ik kreeg foto's van mijn paard, ik dacht: wat een gedrocht...
Ik ging kijken en ik dacht; wat een secreet......
Ik liet haar voorrijden en ik dacht: is dat alles......
Ik reed haar zelf en dacht: wat een ramp......
Op de poetsplaats stak ze haar hoofd in mijn jas en ik dacht: laat ik het proberen.....
Ze was een week bij mij op proef: Voor een miljoen krijgt ze haar nog niet terug........
Zelfs je gevoel kan soms relatief zijn. Dit paard had zo'n beetje alles tegen; matig gereden, ziek, slecht sociaal opgevoed en geen flauw benul van kuddegedrag, maar wat een wereldkarakter heeft ze......
SadyLady schreef:ikke schreef:Ik kreeg foto's van mijn paard, ik dacht: wat een gedrocht...
Ik ging kijken en ik dacht; wat een secreet......
Ik liet haar voorrijden en ik dacht: is dat alles......
Ik reed haar zelf en dacht: wat een ramp......
Op de poetsplaats stak ze haar hoofd in mijn jas en ik dacht: laat ik het proberen.....
Ze was een week bij mij op proef: Voor een miljoen krijgt ze haar nog niet terug........
Zelfs je gevoel kan soms relatief zijn. Dit paard had zo'n beetje alles tegen; matig gereden, ziek, slecht sociaal opgevoed en geen flauw benul van kuddegedrag, maar wat een wereldkarakter heeft ze......
En hoe is het paardje nu?
Al gezond en goed te rijden?
Eigenlijk zocht ik een kopie van mijn merrie die net gestorven was, maar Bo was het tegenovergestelde maar ik was op slag verliefd en een karakter dat hij heeft heerlijk gewoon. Echter hij is wel doorgegroed tot 1.80 cm en dat is wel heel groot hoor zacharyhill schreef:Ik zocht * ongeveer een paard van rond de 10 jaar
* kleur onbelangrijk
* geslacht ook onbelangrijk
* min M2 nivo
* ongeveer 1.65 cm
* goede gezondheid
Ik kwam thuis met een ruin van 1.74 zwart/bruin goede gezondheid (laten keuren) B nivo vrij groen en net nog geen 4 jaarEigenlijk zocht ik een kopie van mijn merrie die net gestorven was, maar Bo was het tegenovergestelde maar ik was op slag verliefd en een karakter dat hij heeft heerlijk gewoon. Echter hij is wel doorgegroed tot 1.80 cm en dat is wel heel groot hoor
, de derde, ik geef het niet graag toe, heb ik puur op uiterlijk gekocht, maar hij heeft ook nog eens leuk papiertje en schijnt erg lief te zijn. De eerste twee heb ik gezien voor ik ze kocht, de derde enkel op foto en film
. zitake schreef:Ik moet er echt een wow-gevoel bij hebben, of in elk geval weet ik gewoon of het goed is of niet. mijn eerste merrie was absoluut wow-gevoel, de tweede wist ik gewoon dat het iets zou worden, de derde, ik geef het niet graag toe, heb ik puur op uiterlijk gekocht, maar hij heeft ook nog eens leuk papiertje en schijnt erg lief te zijn. De eerste twee heb ik gezien voor ik ze kocht, de derde enkel op foto en film
.
dus dat wordt nog even afwachten maar ik vertrouw er wel op dat het goed uitpakt
.