Waarop wel/niet beslissing als je paard koopt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Juangi

Re: Waarop wel/niet beslissing als je paard koopt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:50

Voor mij waren karakter, bouw en (als ze onder het zadel waren) werkwilligheid en onder het zadel belangrijk.

Maar ondanks dat heb ik toch een paard uit Portugal laten komen die ik alleen nog van een plaatje heb gezien :+ (Maar uiteindelijk precies was wat ik wou en het perfecte karakter heeft)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:59

Had een hele waslijst, maar ook de bereidheid van bepaalde eisen af te wijken als het verder het ideale paard zou zijn...

Echter eisen die absoluut waren.
Moet in principe in kudde kunnen.
Moet wel dusdanig cool hebben, dat het mogelijk moet zijn naar de vereniging te lopen over de openbare weg.
(bij ons op stal geen fasciliteiten, zeker weten doe je zoiets overigens nooit.)
Geen 1.80 geen 1.40.
Correct gebouwd, niets dat in de weg zit.
Licht op de hand.
Moest lekker zitten. (uiteraard dit alleen te merken bij al ingereden paard.)
Vriendelijk op stal en in de omgang.
Geen gebreken in welk opzicht dan ook.
En ik moest het gevoel hebben uiteindelijk de krant er mee te kunnen lezen over tijd...

Overigens is gelukt..om een passende te vinden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:13

SadyLady schreef:
ijssnuiver schreef:
Maar het allerbelangrijkste is de klik en het gevoel dat ik erbij heb. IMO moet de klik direct aanwezig zijn en is het de band die later komt/groeit, niet de klik. Als de klik aanwezig is en ik heb er vanaf het begin al een goed gevoel bij, dan kan ik alle eisen spontaan laten vallen hoor.

Absoluut waar, maar die 'klik' kan je niet voelen/zien vanaf een advertentie, en je kan moeilijk naar 'zomaar' elk paard in de buurt gaan kijken.
Daarom moet je toch wel een beetje een eisenlijstje hebben.

Klopt:

mijn eisenlijstje bij een advertentie:
    Eerlijk paard (niet zomaar bokken of steigeren)
    Trailermak en makkelijk te laden (moet hem alleen kunnen laden en wil vaak met trailer weg voor buitenritten en wedstrijden en ben geen trailerlaadgoeroe :P )
    Verkeersmak, ook alleen en bij groot verkeer omdat ik graag buitenritten maak (ik woon langs een drukke weg, gelukkig wel met fietspad ernaast, en je kunt hier leuk rijden maar komt toch ook veel langs verkeer waaronder vrachtverkeer en groot landbouwverkeer.
    Mijn voorkeur gaat uit naar een merrie, maar een leuke ruin zal ik ook gaan kijken als de foto's/filmpjes/advertentie en prijs me aanspreekt!
    Leeftijd tot 10 jaar, moet nog lang meekunnen, want wat ik koop wordt meestal niet meer verkocht/weggedaan
    Moet klinisch en rontgenologisch goed zijn en een gezond verleden hebben (heb al 2 kneusjes, als er 1 bij komt wil ik wel kunnen blijven rijden tot er 1 gaat hemelen...

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 11:41

Wat mij ook steeds opvalt is dat iedereen z'n eigen paard veel hoger inschat qua niveau, dan het dier in werkelijkheid volgens mij laat zien.

Ik zoek een paardje dat goed nagevelijk te rijden is, moeiteloos stap-draf-galop laat zien en fatsoenlijk aan het been is (zonder sporen). Maar daarvoor heb ik blijkbaar wel een paardje nodig dat op internet voor L2/M niveau staat, want deze basis eisen zijn vaak al veel te veel gevraagd voor een 'B-paard'.
En dat ik dan bij een M paard al die oefeningen erbij krijg, dat hoeft van mij heel niet, maar zit in een soort standaardpakket lijkt het wel.

edit: uiteraard zal dit ook wel deels te maken hebben met geen klik tussen mij en de betreffende B-paarden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:39

Er zijn heel fijn te rijden B of L paarden (meestal nog jong dan) en er zijn ook flink verreden L2/M of Z paarden... Of paarden die een glinke gebruiksaanwijzing hebben opgebouwd in de loop der jaren.
Daarom twijfel ik wat ik zal doen en denk ik dat ik zowel jonge paarden als ervaren paarden ga uitproberen en gewoon ga zoeken naar dat fijn te rijden dier...

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 10:09

joyce B schreef:
Er zijn heel fijn te rijden B of L paarden (meestal nog jong dan) en er zijn ook flink verreden L2/M of Z paarden... Of paarden die een glinke gebruiksaanwijzing hebben opgebouwd in de loop der jaren.
Daarom twijfel ik wat ik zal doen en denk ik dat ik zowel jonge paarden als ervaren paarden ga uitproberen en gewoon ga zoeken naar dat fijn te rijden dier...

Ja dat zeker.
Ideaal is voor mij een paard van 10 jaar (mits goed gereden uiteraard), gezien de prijs en de ervaring.
Maar mocht ik een paard tegen komen van 5 jaar, wat verder wel aan m'n eisen voldoet, dan ga ik daar inderdaad ook gewoon kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:37

SadyLady schreef:
Ja dat zeker.
Ideaal is voor mij een paard van 10 jaar (mits goed gereden uiteraard), gezien de prijs en de ervaring.
Maar mocht ik een paard tegen komen van 5 jaar, wat verder wel aan m'n eisen voldoet, dan ga ik daar inderdaad ook gewoon kijken.

Waarom dat?
Ik heb liever een wat minder goed gereden paard, zonder 'prestaties" met dat geweldige karakter waar je de hele wereld mee aankunt. Rijden heb je namelijk zelf in de hand en een verreden paard kun je wel weer corrigeren, mits je weet waar je mee bezig bent en/of daar de juiste instructie bij hebt. karakter is wat het is en daar verander je vrij weinig aan en wat je kunt wijzigen, kost je hopen meer tijd dan het "opnieuw inrijden" van een paard. Karakter dus.........

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:06

ikke schreef:
SadyLady schreef:
Ja dat zeker.

Waarom dat?
Ik heb liever een wat minder goed gereden paard, zonder 'prestaties" met dat geweldige karakter waar je de hele wereld mee aankunt. Rijden heb je namelijk zelf in de hand en een verreden paard kun je wel weer corrigeren, mits je weet waar je mee bezig bent en/of daar de juiste instructie bij hebt. karakter is wat het is en daar verander je vrij weinig aan en wat je kunt wijzigen, kost je hopen meer tijd dan het "opnieuw inrijden" van een paard. Karakter dus.........

Ik had het nu alleen puur over leeftijd, gehele karakter daarbuiten gelaten. Want tuurlijk is voor mij het karakter ontzettend belangrijk, maar wat mij betreft zijn er meer 'eisen' dan alleen een goed karakter.

Ik wil geen paard dat ontzettend gecorrigeerd moet worden, want ik heb nu al een 17 jarig (georven) tuigpaard waar ontzettend veel tijd in heeft gezeten om dat een beetje goed dressuurmatig te krijgen. Daarom wil ik nu een wat meer ervaren paard, want ik weet zeker dat het ook heel leerzaam voor me is om daar komende jaren mee te rijden.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:22

Pffff... toen ik op zoek ging heb ik heel marktplaats afgezocht. Had niet heel veel eisen (4-5-6 jaar oud, niet echt doorgereden, 1.45-1.55), maar heb zoveel slechte/rare paarden gezien... En daarbij de eigenaren... Paarden die heel braaf waren onder het zadel, maar niet benaderbaar in het weiland, paarden die grote littekens op de benen hadden (vers), eigenaren die opeens veel meer geld wilden hebben, of eigenlijk toch niet (aan mij) wilden verkopen. Ik heb 13 paarden gezien voordat ik het zat was en op bokt een opzoekje heb gezet.

En daar kwam een hoop leuks op af :) Echt, jullie bokkers kennen jullie paarden wel en weten wat voor eigenaar ze erbij zoeken :) En toen de foto van mijn huidige knul langskwam was het inderdaad raak. Ik was op mijn hoede, maar ben volledig gezwicht.

Wel leuk om te weten. Ik had een lichte voorkeur voor een merrie en wou eigenlijk zeker geen arabier (die eisen kwamen niet in mijn lijstje voor, omdat ik niet te kritisch wou zijn), maar heb nu dus een 6-jarige arabische ruin staan. Schitterend beest, lief en nog niet ingereden. Ik heb exact waar ik naar op zoek was :)

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 01:04

Toen ik een paard zocht, en de volgende eisen waren voldaan:

- min. 1.70m (ik ben zelf 1.83m)
- jong paard (onder de 8)
- merrie of ruin
- talentvol voor dressuur en een beetje kunnen springen
- braaf, lief en betrouwbaar zijn; zowel in de omgang als onder het zadel
- in de prijscategorie 0 - 10.000 (afhankelijk van wat het niveau van het paard is)

.. Dan luisterde ik naar mijn gevoel. Met sommige paarden dacht ik 'neeeh..', terwijl met mijn huidige paard mijn gevoel al gelijk zei: <3 <3 <3. De enige eis die ik daarna nog had, was dat het paard 100% goedgekeurd moest worden door mijn eigen dierenarts.

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 11:09

Sijs15 schreef:
Pffff... toen ik op zoek ging heb ik heel marktplaats afgezocht. Had niet heel veel eisen (4-5-6 jaar oud, niet echt doorgereden, 1.45-1.55), maar heb zoveel slechte/rare paarden gezien... En daarbij de eigenaren... Paarden die heel braaf waren onder het zadel, maar niet benaderbaar in het weiland, paarden die grote littekens op de benen hadden (vers), eigenaren die opeens veel meer geld wilden hebben, of eigenlijk toch niet (aan mij) wilden verkopen. Ik heb 13 paarden gezien voordat ik het zat was en op bokt een opzoekje heb gezet.

ja klopt! op marktplaats staat zoveel 'rommel'!! maar er is wel zoveel meer keuze op marktplaats dan op bokt of sporthorses (voor hier in de buurt), dus daarom blijf ik toch wel nog steeds daar rondkijken

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 17:07

Bellona_K schreef:
.. Dan luisterde ik naar mijn gevoel. Met sommige paarden dacht ik 'neeeh..', terwijl met mijn huidige paard mijn gevoel al gelijk zei: <3 <3 <3. De enige eis die ik daarna nog had, was dat het paard 100% goedgekeurd moest worden door mijn eigen dierenarts.

Ik kreeg foto's van mijn paard, ik dacht: wat een gedrocht...
Ik ging kijken en ik dacht; wat een secreet......
Ik liet haar voorrijden en ik dacht: is dat alles......
Ik reed haar zelf en dacht: wat een ramp......
Op de poetsplaats stak ze haar hoofd in mijn jas en ik dacht: laat ik het proberen.....
Ze was een week bij mij op proef: Voor een miljoen krijgt ze haar nog niet terug........

Zelfs je gevoel kan soms relatief zijn. Dit paard had zo'n beetje alles tegen; matig gereden, ziek, slecht sociaal opgevoed en geen flauw benul van kuddegedrag, maar wat een wereldkarakter heeft ze......

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 07:44

ikke schreef:
Op de poetsplaats stak ze haar hoofd in mijn jas en ik dacht: laat ik het proberen.....
Ze was een week bij mij op proef: Voor een miljoen krijgt ze haar nog niet terug........

Zelfs je gevoel kan soms relatief zijn. Dit paard had zo'n beetje alles tegen; matig gereden, ziek, slecht sociaal opgevoed en geen flauw benul van kuddegedrag, maar wat een wereldkarakter heeft ze......

En hoe is het paardje nu?
Al gezond en goed te rijden? :D

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 08:16

euhm simpel zou ik bijna zeggen...

foto gezien.. jah ziet er wel leuk uit ze heeft wel wat...
kijken... oeh die is wel groter dan op de foto te zien was
dochterlief zegt mam ik weet het niet hoor.....
ik twijfel nog als dochter gereden heeft want tja ze is groen en groter dan gepland maar ja dan...... drukt paardje d'r hoofd tegen me aan en kijkt naar me... en vrijwel willoos zeg ik als ze goedgekeurd word koop ik d'r...

tja dus waar koop je een paard op en waar let je op.. ik blijkbaar op smelt/knuffelgehalte en goedkeuring....

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:44

Ook ik laat een paard staan als hij te groot is. Ik ben 1m50, echt mini dus, en ik wil wel graag zelf mijn paard kunnen poetsen/opzadelen/ontwormen/hoofdstel of halster om doen/... zonder dat ik daardoor mijn schouders ontwricht. Ja, er bestaan trapjes/opstapjes, maar als het even kan weiger ik om die te gebruiken. Ik vind dat gewoon écht niet praktisch, en ook niet helemaal veilig.
Een paard dat groter is dan 1m60 komt er niet in, en een paard dat groter is dan 1m55 moet op foto/advertentie al heel leuk zijn voor ik zal gaan kijken :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 15:55

SadyLady schreef:
ikke schreef:

En hoe is het paardje nu?
Al gezond en goed te rijden? :D

Dat ziek-zijn bleek uiteindelijk een fors gebrek aan eiwitten en magnesium en het is een prima paard geworden, al moet haar sociale gedrag naar andere paarden nog wat worden bijgeschaafd.

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 16:09

Ik zocht * ongeveer een paard van rond de 10 jaar
* kleur onbelangrijk
* geslacht ook onbelangrijk
* min M2 nivo
* ongeveer 1.65 cm
* goede gezondheid
Ik kwam thuis met een ruin van 1.74 zwart/bruin goede gezondheid (laten keuren) B nivo vrij groen en net nog geen 4 jaar :D Eigenlijk zocht ik een kopie van mijn merrie die net gestorven was, maar Bo was het tegenovergestelde maar ik was op slag verliefd en een karakter dat hij heeft heerlijk gewoon. Echter hij is wel doorgegroed tot 1.80 cm en dat is wel heel groot hoor

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 17:06

zacharyhill schreef:
Ik zocht * ongeveer een paard van rond de 10 jaar
* kleur onbelangrijk
* geslacht ook onbelangrijk
* min M2 nivo
* ongeveer 1.65 cm
* goede gezondheid
Ik kwam thuis met een ruin van 1.74 zwart/bruin goede gezondheid (laten keuren) B nivo vrij groen en net nog geen 4 jaar :D Eigenlijk zocht ik een kopie van mijn merrie die net gestorven was, maar Bo was het tegenovergestelde maar ik was op slag verliefd en een karakter dat hij heeft heerlijk gewoon. Echter hij is wel doorgegroed tot 1.80 cm en dat is wel heel groot hoor

Ik heb eigenlijk precies dezelfde eisen als jij oorspronkelijk had! Maar ik heb ook wel naar groenere paarden gekeken, maar dat sprak mij toch niet aan. Dus sinds ben ik eigenlijk alleen maar bij paarden met op internet M1 niveau (wat dus in werkelijkheid kan varieren van L1 tot M2) :D

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:21

Ik kijk ten eerste naar het gebruiksdoel. (dressuur/springen/recreatief/....)
het karakter,
de gezondheid,
de juiste stokmaat.
geslacht. (ivm passen in de kudde)
de prijs

De kleur vind ik totaal niet interessant, en de maat van de spullen ook niet. Als mijn spullen niet passen verkoop ik ze en koop passende nieuwe spullen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 20:53

Ik moet er echt een wow-gevoel bij hebben, of in elk geval weet ik gewoon of het goed is of niet. mijn eerste merrie was absoluut wow-gevoel, de tweede wist ik gewoon dat het iets zou worden ;), de derde, ik geef het niet graag toe, heb ik puur op uiterlijk gekocht, maar hij heeft ook nog eens leuk papiertje en schijnt erg lief te zijn. De eerste twee heb ik gezien voor ik ze kocht, de derde enkel op foto en film :).

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 09:13

zitake schreef:
Ik moet er echt een wow-gevoel bij hebben, of in elk geval weet ik gewoon of het goed is of niet. mijn eerste merrie was absoluut wow-gevoel, de tweede wist ik gewoon dat het iets zou worden ;), de derde, ik geef het niet graag toe, heb ik puur op uiterlijk gekocht, maar hij heeft ook nog eens leuk papiertje en schijnt erg lief te zijn. De eerste twee heb ik gezien voor ik ze kocht, de derde enkel op foto en film :).

en is die derde al bij je op stal? heeft het goed uitgepakt? :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 09:15

Hij is nog niet op stal ;) dus dat wordt nog even afwachten maar ik vertrouw er wel op dat het goed uitpakt ;).

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 09:52

zitake schreef:
Hij is nog niet op stal ;) dus dat wordt nog even afwachten maar ik vertrouw er wel op dat het goed uitpakt ;).

oke spannend! en hoe heb je hem betaald? (zie m'n andere topic :+ )

SadyLady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 09:31

Ik heb een paard gekocht! De eigenaar komt het paard een deze dagen brengen :D

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:23

Nr 1 voor mij is karakter. Op nr2 staat gezondheid in combi met exterieur/bewegen. Kleur maakt me weinig uit, afstamming minder (heb toch geen fok ambities). Op nr3 trailermak. Op nr 4 staat schofthoogte (max. 1.65 m dit ivm kleine amazone en laag plafond stallen). Op nr5 de leeftijd (bij voorkeur tussen de 3 en 8 jaar).
Ik kan een paard nog zo mooi en super bewegen vinden etc, maar als deze een vervelend karakter heeft, laat ik 'm toch echt staan.
Vervelend voor mij is met name : asociaal naar soortgenoten/mensen, liever lui dan moe, lastig tijdens hengstigheid, teveel hengstengedrag bij een ruin (dus nog merries dekken e.d.).