Pony in veetrailer; passend qua hoogte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 14:39

Alleen als je met B wil rijden toch?
Mijn auto mag 1200 geremd trekken, trailer + maximaal laadvermogen is 1300(zou dus 750 kg aan paard in kunnen, kom ik nooit aan met 2 shetten), gewicht van de auto is 1350 (allemaal even uit m'n hoofd hoor). Ik rij met BE, dus toch 1200 kg achter mijn auto kunnen hangen (dus trailer + 650 kg paard, niet max beladen omdat dat te veel is).
Met B kan het ook, auto is zwaarder dan trailer + maximaal laadvermogen en blijft samen onder de 3500 kg (maar je mag weer, net als bij BE, de trailer niet max vol stoppen ivm de 1200 die hij mag trekken).

Bij een auto doe 1100 mag trekken is volgens mij ook wel een passende 1,5 paards (desnoods een terug gekeurde) te vinden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:45

Dennis, het maakt echt niet uit wat jouw shetten wegen.
Als jouw auto maar 1200 mag trekken, mag dat maximale laadvermogen daar ook niet boven gaan. ;)

ukkiepuk

Re: Pony in veetrailer; passend qua hoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 15:53

Terugkeuren bij RDW kost 60 euro, mss te overwegen bij aanschaf van een 1,5paards :)

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 20:58

Is dit niet wat voor je? er moet nog wel wat aan opgeknapt worden, maar deze is zeker groot genoeg voor een welshpony.
Wij hadden zo'n model ook voorheen en daar had ik 2 flinke welshponies in staan. Mocht je shet dan ook nog mee moeten kun je ze samen vervoeren.

marktplaats Advertentie: 384655931

Ik zou mijn ponies ook niet in zo'n kleine trailer zetten.

Marije_jiplover

Re: Pony in veetrailer; passend qua hoogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 09:48

Als je een commercieel transport zou doen, staat in de officiele regels waar een vervoermiddel voor paard(achtig)en aan moet voldoen, dat het paard 75 cm ruimte boven de schoft moet hebben, om in een natuurlijke houding te kunnen staan.

Nu hoef jij als hobbyist niet aan de transportverordening te voldoen, aangezien die alleen van toepassing is op bedrijfsmatig vervoer, maar het geeft wel aan, dat er dus wel degelijk richtlijnen voor zijn.
Als de pony het hoofd op schofthoogte moet houden, kan het diertje niet in een natuurlijke houding staan.
Als er dus een keer gecorrigeerd moet worden in het evenwicht, kan dat niet goed, aangezien de hals als balanceer 'stokje' wordt gebruikt door een paard.

Je loopt dus het risico dat áls dat een keer gebeurt, je pony het hoofd stoot en daardoor wellicht blessures oploopt, maar ook dat de pony de trailer niet meer op wil.

Niet doen dus.