Tijdsbesteding eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:58

Een uur per dag gemiddeld, geen rijden nog.

Paard staat aan huis, 24 uur per dag buiten dus het is niet zoveel werk.

Dat uur is verspreid over de dag, dwz water bijvullen, hooi halen etc.

Tooske

Re: Tijdsbesteding eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:03

In de zomer minder als in de winter omdat wij ze in de winter zelf in de paddock en uit de paddock moeten halen.
Mesten doe ik ook zelf dus ik ben zeker wel zo'n 3 uur per dag kwijt minimaal.
In de zomer als ze 24/7 buiten staat en ik ga niet rijden kom ik soms alleen kijken das een kwartier.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:26

Op werkdagen (ik werk onregelmatig) ben ik ongeveer 3/4 uur per dag kwijt aan mn paarden. Dit is incl. reistijd van een uur.
Als ik vrij ben, ben ik er soms wel eens 6 uur. Zeker met lekker weer, maar dan blijf je ook gauw hangen :)
Maar als ik echt alles achter elkaar zou doen, kan ik wel binnen 2 uur klaar zijn. Ik blijf vaak hangen voor de gezelligheid, of doe wat extra dingen, of ben extra lang bezig met tutten enzo.

Lisariemens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:44

Hoi ik ga binnenkort een paard nemen. Daar besteed ik ook wel redelijk veel aan per dag. Ook wil ik al super lang graag op voetbal :D . Dat is 3 keer in de week: zaterdag ochtend. Vrijdag en dinsdag. Zou dat lukken? Of kom ik dan tijd tekort aan me paard?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 11:50

Normaal gesproken zo'n anderhalf tot 2 uur per keer. Hij staat in volpension dus dat scheelt enorm in de tijd. Stal is hemelsbreed op 3 km van huis dus ook dat is erg fijn :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:13

Ik ben minimaal 3 tot 4 uur per dag kwijt aan 4 paarden aan huis. Dat is exclusief training, etc.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:31

Gemiddeld 1,5 tot 2 uur aan mijn paard in volpension.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:57

Aan mijn bijrijdpaard zo'n 2 tot 3 uur per dag inclusief rijden (staat volpension). En aan mijn eigen 2 jarige pony ongeveer 1 tot 1,5 uur per dag (ook volpension).

Dit is zonder reistijd. Met reistijd komt er ongeveer 3 kwartier bij per dag.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:25

Je kunt zelf bepalen hoeveel tijd je er aan kwijt wilt zijn toch? Borstelen en opzadelen gaat er bij mij altijd grondig aan toe, ik heb er snel een half uur voor nodig. Als ik zin heb om te borstelen kan ik ook zo een uur bezig zijn, even toiletteren, staart wassen etc. Vriendlief kan zijn paarden in minder dan 10 minuten borstelen en opzadelen. Dressuurmatig trainen kost mij anderhalf uur, alleen losrijden kan ik in 45 min. Je hoeft immers niet iedere dag zwaar te trainen. Het kortste rondje buiten is hier een half uur, het langste rondje 3,5 uur gok ik? Hangt ook weer af van het tempo dat je onderweg aanhoudt, als ik op tijd sta dan kies ik of voor een kortere route of ik draaf en galoppeer zoveel mogelijk. Afzadelen, paard naverzorgen en alle spullen afnemen en opruimen kost me 15 min. maar het kan natuurlijk ook in 5 min. Wat ik wil zeggen is dat je er heus niet iedere dag uren mee bezig hoeft te zijn. 1-2 rustdagen per week kan in mijn ogen prima, zolang je paard maar buiten komt en vrij kan bewegen. Longeren doe ik nooit maar ik begrijp dat mensen dit ook vaak doen als ze een dag minder tijd hebben.

NAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 20:11

Ik rij 5 a 6 keer per week en moet zelf mesten, de rest wordt voor me gedaan. Ben per dag dag 20 minuten kwijt aan mesten, half uurtje poetsen en zadelen en 45-60 minuten rijden. Ga ik buiten rijden, naar crossles of heb ik wedstrijd.. dan ben ik makkelijk een halve of een hele dag zoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:03

Nies_ schreef:
Miss_Montana schreef:
Ik hoef niks te doen op stal, uitmesten en al het andere wordt voor me gedaan, maar toch ben ik er altijd (7 dagen per week) zo'n 3 uur of ik nu ga rijden of niet. En nee, ik hang in die tijd niet in de kantine :D In de weekenden is dit nog meer, als ik rond 10u op stal ben kan ik ervanuitgaan dat ik ongeveer rond 14 of 15u pas wegga. Heel soms, als vroeg naar huis wil en dus niet ga rijden en alleen ga poetsen ben ik er 1,5 uur.

Ik ook zoiets ja :j

Die mensen die 1,5 tijd eraan besteden en toch rijden, vraag me toch af hoe ze dat doen, haha :+

In 1,5 uur kan ik er zelfs 2 (simpel) gereden hebben, vraag me af waar mensen dagelijks mee bezig zijn als het zoveel tijd kost als paarden volpension staan en ze niet rijden.

Als ik op stal kom, ben ik al langs de wei gefietst en dan roep ik ze al een keer zodat naar het hek komen. Op stal spullen klaar leggen en paard uit de wei, borstel erover en zadelen en rijden. Als ik klaar ben, afzadelen, borstel erover en terug naar de wei en de volgende meenemen en zelfde riedeltje. Rijd beiden dan ongeveer half uurtje, voor jonkie is dat sowieso genoeg en voor de andere dan lekker loswerken.

Zijn ook dagen dat ik heel wat langer op stal ben, maar dat is dan vaker omdat ik aan het kletsen ben of spullen ed poets of les heb. Verder staan paarden lekker gewoon buiten en krijgen ze van mij rust om paard te zijn

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:35

Ik heb 2 jonge paarden aan huis. s Ochtends en s avonds voeren en water controleren of geven. Stal om de dag de drollen en natte plekken er uit. Per dag 10 min tot een half uur verzorgen. Knuffelen afhankelijk van hoe veel tijd ik heb.
Nu in de zomer staan ze altijd buiten dus is het veel minder werk.
Rijden op mijn verzorgpaard is al snel 2 tot 3 uur. Half uur enkel reistijd, borstelen, opzadelen, rijden en de stal netjes achter laten. Meestal ben ik alleen. Als er stalgenootjes zijn of de eigenaar is er zit er al snel een half uurtje kletstijd bij.

Laurievc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:42

Ik reken ongeveer 1u15 min per paard op vol pension. Daar kom ik zeker mee rond (20-30 min op- en afzadelen, 45 min rijden max) en zo kan ik mijn planning maken.
Heb er ook eentje staan waar ik alles zelf moet doen en daar ben ik wel al een halfuurtje kwijt met eten klaarzetten, hooinetten vullen, stal uitmesten... Nu is ze nog jong en wordt ze nog niet veel gereden, zal in de toekomst nog veranderen haha

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:45

gemiddeld 2 uur als ik ging rijden of longeren op een stal waar ook voor mij werd gevoerd en buiten en binnen gezet werd. Alleen mesten deed ik zelf maar dat is een klusje van 10 minuten als je net als mij gewoon al het vieze eruit gooit en hop opstrooid en dus niet plukje voor plukje gaat uitpluizen

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 16:47

Mijn pony staat op een pensionstal waar ook alles gedaan wordt van mesten, hooi en eten geven, op de weide zetten. Ik kan helaas niet elke dag gaan ivm werk. Ik probeer wel 5x per week te gaan (in verlof periodes dagelijks). Dan ben ik er zo'n 2 a 3u mee bezig: borstelen, logeren, rijden of grondwerk.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:01

Als ik niet ga rijden ben ik met 2 pony's op d-h-z stal ongeveer een half uur/3 kwartier kwijt. Uitmesten en voeren.
Ga ik er 1 rijden, dan is het minimaal 2,5 uur.
Ben ongeveer een half uur kwijt vanaf aankomst op stal tot ik erop zit. En ik rijd al gauw minimaal 5 kwartier (bosrit). En dan nog naverzorgen en uitmesten en voeren.
En als ik echt aan het trainen ben, zit ik er zo maar 2,5-3,5 uur op (we rijden endurance).
Bij in de bak rijden kan het misschien iets korter, dan stap ik eerst 10 minuten buitenom warm, dan 30-40 minuten gymnastiseren en dan nog weer 10 minuten buitenom uitstappen. En longeren is nog iets korter.

Maar ja, de tijd die ik aan de paarden kwijt ben loopt met deze bezigheden al gauw op.
Meestal rijd ik max 4X per week (de ene 3X de ander rijd ik zelf 1X, die wordt nog door verzorger voorzien van broodnodige beweging en aandacht), dus daarmee is het nog wel te doen.

Maar ik heb wel smeerkezen die beiden ook verzot zijn op geborsteld worden, dus dat half uur voor ik erop zit wordt soms ook wel 3 kwartier. Even snel snel een borstel lukt alleen in de winter als ze onder dek staan en het verder droog weer is dat buik en benen niet onder de bagger zitten.
Anders ben ik daar toch echt langer aan kwijt.

En naar stal is ook stukje ontspanning en socializing, dus soms ga ik alleen maar voeren/mesten en ben ik toch 2 uur weg, omdat ik met stalgenoten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 17:09

Als ik doe wat ik graag wil doen op stal dus weide uitmesten, rijden(of iets anders) en eten geven. Dan ben ik toch gauw 3 uurtjes kwijt. Als ik alleen voer ben ik met een half uur wel klaar. Ik zorg voor 5 paarden en ik rijd er 2 van maar alleen in het weekend gebeurt het dat ik beide op 1 dag rijdt of iets mee doe. Dan ben ik uiteraard langer bezig. 's ochtends alleen hooi geven kost me maar 5 minuten.