Kun je een paard op een trailer inladen zonder auto ervoor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

haffiess

Re: Kun je een paard op een trailer inladen zonder auto ervoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:28

ik zou er toch maar een auto voor zetten, anders kantelt die misschien.

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:30

Divine schreef:
Aerdenhout1 bedoelt "dissel" denk ik ;)

Het kan zeker wel, vorig jaar op Paard & Koets een clinic gezien over trailerladen, en dat werd ook zonder auto gedaan.

Punten om aan te denken:
* Trailer op een vlakke (liefst verharde) bodem zetten
* Neuswiel iets lager zetten zodat ie net niet horizontaal is (dus iets naar voren helt)
* Brede steunen (stoeptegels) onder de achterkant plaatsen tot net onder de bodem
* Neuswiel verder naar beneden draaien zodat de achterkant op de steunen komt te liggen
* Voorkant daarna nog extra ondersteunen onder de dissel

werkte dit goed??

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:44

Als je niet weet wat je doet, en het nog nooit eerder hebt gedaan, NIET DOEN. Zeker niet als je paard niet makkelijk laad.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:51

Bij onze trailer (Ifor Williams) had de dealer er destijds een soort 'pootjes' aangezet. Die kon ik zo naar beneden schuiven, vastzetten, en de trailer stond als eeen huis. Ideaal om trailer laden te oefenen, maar ik gebruikte het vaak op wedstrijd. Mijn vader had een drukke baan en kon me dan wel brengen maar had geen tijd om de hele dag te blijven. Hij liet de trailer dan staan (op slot uiteraard) zodat ik een plekje had voor mijn spullen en om de pony in te zetten. Met die pootjes is dat altijd perfect gegaan. Het is al een hele poos geleden maar je zou eens kunnen informeren of dit systeem nog word verkocht.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 08:54

haffiess schreef:
Divine schreef:
Aerdenhout1 bedoelt "dissel" denk ik ;)

Het kan zeker wel, vorig jaar op Paard & Koets een clinic gezien over trailerladen, en dat werd ook zonder auto gedaan.

Punten om aan te denken:
* Trailer op een vlakke (liefst verharde) bodem zetten
* Neuswiel iets lager zetten zodat ie net niet horizontaal is (dus iets naar voren helt)
* Brede steunen (stoeptegels) onder de achterkant plaatsen tot net onder de bodem
* Neuswiel verder naar beneden draaien zodat de achterkant op de steunen komt te liggen
* Voorkant daarna nog extra ondersteunen onder de dissel

werkte dit goed??

Dit werkt prima,
Ik heb zo heel veel geoefent.
Zelfs met 2 paarden erin.
Wij schoven 2 balen krullen onder de achterkant.
Trailer staat zo stabiel als wat, geen beweging in te krijgen ;)

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 10:52

:= wat een ontzettend rare antwoorden lees ik hier zeg :=

stuiterende en kantelende trailers? my god, wat voor materiaal gebruiken jullie om de paarden te vervoeren? :+

in principe hoort er op een goede trailer, aan beide kanten aan de zij/achterkant van die prachtige " paaltjes" te zitten.
men draaien die los, zetten ze op de grond en vergrendelen de boel, en je trailer staat perfect stil en in evenwicht.
hoeft geen auto aan te pas te komen.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:48

@Lowara: dat is nu precies wat ik ook bedoelde. Alleen aan onze trailer zaten ze niet standaard. We hebben ze er later op laten zetten en dat werkt inderdaad prima! En een stuk handiger dan met stoeptegels/hooibalen ed te moeten slepen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:52

Lowara schreef:
in principe hoort er op een goede trailer, aan beide kanten aan de zij/achterkant van die prachtige " paaltjes" te zitten.
men draaien die los, zetten ze op de grond en vergrendelen de boel, en je trailer staat perfect stil en in evenwicht.
hoeft geen auto aan te pas te komen.

'in principe' is het een extra optie aan een trailer, ik durf best te zeggen dat ik een goede trailer heb maar dan wel zónder de optionele pootjes :+

Voor degenen die wel de pootjes hebben, hebben jullie ook plankjes erbij gekregen om op drassige grond de pootjes uit te kunnen draaien zonder in de grond te zakken? Of hebben de pootjes hele brede voetstukken?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:54

Hier ook een Ifor Williams bezitster.
Ik heb de pootjes er optioneel onder laten zetten, en kreeg er 2 hard kunststof planken bij om ze op te zetten. Het werkt perfect, als we op meerdaagse menwedstrijd gaan staat de trailer op de pootjes, wielen en het neuswiel, en is (na het tussenschot er uit te hebben gehaald) een mooie box voor mijn pony. Hij heeft er zo al meerdere nachten in doorgebracht, trailer staat als een huis, nooit problemen mee gehad.

Wat ik eerder zei over tegels eronder etc. (gezien op Paard&Koets) werkt trouwens ook perfect.

haffiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:58

Dit werkt prima,
Ik heb zo heel veel geoefent.
Zelfs met 2 paarden erin.
Wij schoven 2 balen krullen onder de achterkant.
Trailer staat zo stabiel als wat, geen beweging in te krijgen ;)[/quote]

dit ga ik zeker onthouden als ik weer trailer laden moet oefenen