'Gestolen' paard terughalen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manuella23

Re: 'Gestolen' paard terughalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:14

Ik heb contact gehad met het VCP

Hier in België is het mutatiedocument het belangrijkste, aangezien ik dat in mijn bezit heb is dit voldoende om aan te tonen dat het om mijn paard gaat.

Er werd me aangeraden om naar de politie te gaan. Dat ga ik dus ook meteen doen.

Bedankt voor jullie reacties!

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:19

Het enige wat ik kan zegen is enorm veel succes..

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 09:38

Pascaline schreef:
Hier in België is het mutatiedocument het belangrijkste, aangezien ik dat in mijn bezit heb is dit voldoende om aan te tonen dat het om mijn paard gaat.

Dat dacht ik al :D
Heb je ook duidelijke doorgegeven dat er voor jou paard geen nieuw mutatiedocument aangevraagd mag worden?
(Maar ik veronderstel dat dit sowieso niet mogelijk is, zonder dat jij gecontacteerd wordt?)

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 09:57

Luckystory schreef:
Pascaline schreef:

Dat dacht ik al :D
Heb je ook duidelijke doorgegeven dat er voor jou paard geen nieuw mutatiedocument aangevraagd mag worden?
(Maar ik veronderstel dat dit sowieso niet mogelijk is, zonder dat jij gecontacteerd wordt?)

Ja ik belde om te zeggen dat aanvragen niet aanvaard mochten worden. En toen zeiden ze dat aangezien ik het mutatiedocument had, dit onmogelijk was.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:05

Pascaline schreef:
Of dit het juiste forum is weet ik niet, wist niet goed waar ik het best kon plaatsen.

Ongeveer een jaar geleden heb ik mijn paard op pensioen gebracht in Brugge. Ik heb toen zijn vaccinatieboekje/paspoort meegegeven.
Maar er is geen contract opgesteld geweest. Er was mondeling overeengekomen dat ik hem ten allen tijde mocht gaan verzorgen en dat ik de eigenares bleef..
Een uur geleden kreeg ik telefoon van mensen die graag zijn achtergrond wilden weten.
Wat blijkt.. Hij is verkocht geweest..
Nu doordat er geen contract is, is er geen enkel bewijs, hij staat enkel nog op mijn naam geregistreerd.
Thuis heb ik enkel nog een 'mutatiedocument'..
De mensen die hem gekocht hebben zijn bedrogen want ze wisten niet dat hij artrose heeft en ze wilden ermee rijden.
Ze kunnen hem ook niet 'zomaar' wegkrijgen, en het zal voor hun ook eerder een last worden, en waarschijnlijk wordt de enige oplossing de slacht..

Ik zou graag weten wat ik kan doen.
Is het feit dat hij op mijn naam staat voldoende om hem op te eisen?
Kan ik die mens waar hij op pensioen stond aangeven?
Kan ik wel iets doen zonder contract/...?

Heb jij een aankoopbewijs van het paard?
Ik denk dan je dan iets te vertellen hebt.
Groet

plien26

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:14

jeetje ts hopelijk krijg je je paardje terug!

Wens je iig veel suc6!

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:20

Jeetje wat een naar verhaal zeg.. ik kan niet anders doen/zeggen dan je succes wensen!
Ik duim met je mee dat dit goed afloopt.. succes!

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:22

Pascaline schreef:
Ja ik belde om te zeggen dat aanvragen niet aanvaard mochten worden. En toen zeiden ze dat aangezien ik het mutatiedocument had, dit onmogelijk was.

Ja, dat dacht ik al.

Ik heb zelf een pony, waarvan ik geen mutatiedocument heb, alhoewel er schijnbaar wel een bestaat voor haar. Haar paspoort heb ik wel zelf, maar dat mutatiedocument is 'vermist'.
Ik had eerst gebeld naar de VCP om na te vragen of er reeds een mutatiedocument bestond voor haar. En ze zeiden toen van niet.
Waarop ik dan die aanvraag formulieren had ingevuld en opgestuurd. Een week later kreeg ik die documenten weer terug met de mededeling dat ik geen document kon aanvragen omdat er reeds eentje uitgegeven was voor deze pony. Als ik dat in orde zou willen maken, kan dit alleen geregeld worden met medewerking van de vorige eigenaar. (Mijn pony is overgings niet gestolen hoor, haar verleden is mij bekend. Hier gaat het gewoon om laksheid.) Maar wat dat document betreft blijkt het systeem dus wel redelijk waterdicht te zijn. ;) Het zal dan bijvoorbeeld ook niet mogelijk zijn dat die kopers je paard al gauw laten slachten zonder dat je ervan af weet. (Want daar heb je echt dat document voor nodig) Waar je wél mee op moet passen is, dat ze dat paard niet uitvoeren naar bijvoorbeeld Nederland (en daar laten slachten) Want in Nederland werken ze niet met mutatiedocumenten (Maar in principe zou dat eigenlijk ook niet kunnen omdat je dat wel nodig hebt om de 'invoer' van dat paard te regelen, aangezien door zijn chip bekend zal zijn dat hij uit België komt. Maar dat lijkt mij wél een stuk fraudegevoeliger.)

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 18:14

Ik ben aangifte gaan doen bij de politie.

Die kennen niet veel van paarden en documenten enz,
Nu hebben ze een 'regeling' getroffen, ik mag mijn paard gaan halen, die boer waar hij stond wil geen 200euro betalen, dus moet ik de 'nieuwe eigenaars' 200euro betalen om hem terug te krijgen.. (de prijs dat ze hem gekocht hebben, terwijl ze gistre zeide dat ze hem geruild hadden en 100euro bovenop betaald hadden)
Echt oneerlijk, maar als ik daarmee zijn leven kan redden..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:26

Tja... Als ze een paard hebben ingeruild, zal dat paard zal ook een bepaalde waarde hebben gehad + de bijbetaalde € 100,- dan kom je met € 200,- toch nog goed weg. Het zou toch ook niet eerlijk zijn als de "nieuwe baas" voor alle kosten moet opdraaien. Maar... Het blijft vreemd dat de boosdoener ermee wegkomt!!!
Je moet het maar zien als stalgeld en dat is lang niet veel, voor een jaar.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:31

Achteraf bleek dat die mensen enkel 200euro betaald hebben...

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:36

Dat het niet eerlijk is ben ik helemaal met je eens hoor. Maar ja... Je redt zijn leven en wat is dan € 200,-.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:37

Je mag in je handjes knijpen dat je er met 200 euro van af komt.

Heel naief, héél naief. Ik snap echt niet dat mensen daar nog in tuinen.
Je hebt een poos geen kosten aan je paard gehad, dan is 200 euro een prikkie.

Zelfde geld vragen ze 2000 euro, is je paard dat niet waard.. Moet je hem laten staan of toch dat geld op tafel leggen.
Je mag imo héél blij zijn dat je er zo van af komt.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 21:40

Uiteindelijk staat hij nog op mijn naam en in principe kan ik hem hier in belgië gratis afhalen, Maar om problemen te vermijden kan ik best betalen..
Alleen weet ik nu niet eens meer met zekerheid of ik hem financieel kan terugnemen, mijn ouders hebben net laten weten dat ze absoluut niet willen tussenkomen, ik heb het altijd allemaal zelf betaald, dus nu zou het ook moeten lukken.. Maar daar zijn twijfels bij...

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:26

Alane schreef:
polly2 schreef:

Dan snap ik niet waarom mijn vriendin geen poot had om op te staan, toen via de rechter uitgevochten moest worden van wie het paard was. De tegenpartij had de papieren...en daarmee was de kous af....

Dan was er wel meer dan alleen papieren en paspoort... ergo het staat duidelijk in het paspoort dat het geen juridisch bewijs van eigendom is én papieren zijn en blijven eigendom van de fokvereniging.
Daarnaast is het zelfs verplicht dat je paspoort bij het paard blijft, staat je paard in pension dan hoort de pensionhouder het paspoort te hebben... en sommige stamboeken maken helemaal geen gebruik meer van een losblaadje voor stamboekgegevens, immers staat alles in het paspoort.

@TS: neem eerst eens contact op met die boer.... je vangt meer vliegen met stroop dan met azijn..[/quote]

Daar was zeker niet meer aan de hand. Situatie: mijn vriendin had een vriend. Woonde er nog niet mee samen, maar hij had wel de sleutel van haar huis. De relatie liep niet meer lekker. Een paar dagen later maakte zij de relatie uit, omdat ze ontdekt had dat hij bij "vreemde" zaakjes betrokken was. Ze bedacht de volgende dag op haar werk dat ze de sleutel van haar huis vergeten was terug te vragen en stuurde hem een sms. Hij beloofde de sleutel door de brievenbus te gooien en heeft dat ook gedaan. Maar daarvoor heeft hij eerst de papieren van haar hond en haar paard uit de la gepakt en haar hond meegenomen. Vervolgens is hij naar de pensionstal gegaan met zijn eigen paardentrailer en heeft hij het paard opgehaald. De pensionstalhouder wist nog niet dat de relatie over was en hij had geen argwaan.
Dit is een hele nare toestand geworden, hij beweerde namelijk dat hij de hond en het paard had gekregen, omdat zij gestopt was met haar eigen bedrijf en nu een baan had waar ze minder verdiende en bang was dat er financiële problemen dreigden. Dit was niet zo (wel van minder verdienen, maar niet van de problemen)...maar ze had geen poot om op te staan. Het was haar woord tegen het zijne en hij had de papieren...dus hij kreeg gelijk.
Uiteindelijk is dit goed gekomen doordat de vader van haar ex toen deze weer in NL was (die zat in Afghanistan) heel dringend met zijn zoon heeft gesproken. Toen gaf hij toe de papieren zelf gepakt te hebben en heeft hij ze terug gegeven en kon zij haar hond en paard weer ophalen.
Punt in deze hele zaak was: zijn woord tegen het hare.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:48

@polly2: Wat denk ik een wezenlijk verschil is tussen de zaak van jou vriendin en die van de TS is het land. TS komt uit België. Van wat ik begrijp uit haar posts in het topic zijn de regels in België net iets anders dan in Nederland en dat kan dag en nacht verschil maken in de uitkomst in een zaak.

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 08:53

Falona schreef:
@polly2: Wat denk ik een wezenlijk verschil is tussen de zaak van jou vriendin en die van de TS is het land. TS komt uit België. Van wat ik begrijp uit haar posts in het topic zijn de regels in België net iets anders dan in Nederland en dat kan dag en nacht verschil maken in de uitkomst in een zaak.

Klopt, ik had er natuurlijk niet bij stilgestaan dat de regels verschillend zouden zijn. Maar dit is weldegelijk zo.Normaal kan een paard zelfs niet verkocht worden zonder mutatiebewijs hier.
Nu heb ik iemand gevonden die hem wil adopteren, met contract deze keer.. Die fout maak ik nooit meer.
Vandaag ga ik naar die vrouw, de wei bekijken enzo, normaal is dit in orde, daarna ga ik hem zo snel mogelijk halen.
Of er een proces bij zal komen of niet, dat weet ik nog niet, voor mij is nu het belangrijkste dat mijn paard goed staat..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:50

helaas gebeurt dat dus wel

ts heb je nog wat met mijn tip gedaan
en even naar dat contract gezocht ?
(op de site van gestolen paarden . be )

dat mocht je m weer ergens plaatsen dat je een contractje hebt

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:54

Pascaline schreef:
Klopt, ik had er natuurlijk niet bij stilgestaan dat de regels verschillend zouden zijn. Maar dit is weldegelijk zo.Normaal kan een paard zelfs niet verkocht worden zonder mutatiebewijs hier.
Nu heb ik iemand gevonden die hem wil adopteren, met contract deze keer.. Die fout maak ik nooit meer.
Vandaag ga ik naar die vrouw, de wei bekijken enzo, normaal is dit in orde, daarna ga ik hem zo snel mogelijk halen.
Of er een proces bij zal komen of niet, dat weet ik nog niet, voor mij is nu het belangrijkste dat mijn paard goed staat..

Pas op dat je niet dezelfde fout voor de tweede keer gaat maken he meis... Sterkte en succes ermee..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 12:43

ik vind het wel heel vreemd dat die boer hiermee weg komt...
succes iig!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:29

nickyu schreef:
helaas gebeurt dat dus wel

ts heb je nog wat met mijn tip gedaan
en even naar dat contract gezocht ?
(op de site van gestolen paarden . be )

dat mocht je m weer ergens plaatsen dat je een contractje hebt

Ja hoor, ik heb het contractje geprint, dank u!

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:33

lifaya schreef:
ik vind het wel heel vreemd dat die boer hiermee weg komt...
succes iig!

Ik heb geen contract met die boer. Hij heeft mijn paard 6 maanden bij hem gehad. Na 3 maanden verzorgen kan hij zeggen dat het zijn paard is. Hij heeft het paard nooit verzorgd, en nooit kosten aan gehad, maar het is mijn woord tegen het zijne..
Er is wel iemand een onderzoek bezig om te zien of het geen zwarte handelaar is..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:35

Ja maar, je gaat hem toch zeker wel bellen waarom hij dit gedaan heeft?

Misschien heeft hij wel maanden geprobeerd contact met je te krijgen en omdat dit niet lukte dacht hij dat je het paard niet meer wilde. Lijkt me sterk hoor, maar het zou zomaar zoiets kunnen zijn als een maf misverstand oid.

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 13:42

gelukkig heb je nu een plekje voor je paard. Ben benieuwd of het paardje er nog wel goed uitziet aangezien hij er ook niet naar omgekeken heeft

Manuella23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 13:45

mhollander schreef:
gelukkig heb je nu een plekje voor je paard. Ben benieuwd of het paardje er nog wel goed uitziet aangezien hij er ook niet naar omgekeken heeft

Ik ben nog naar hem toe gegaan en toen zag hij er goed uit, op een aantal kappen (van andere paarden denk ik) na..