Mening gevraagd door leasr en verleaser

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Welke kosten horen volgens jou bij het leasen van een paard:

Stallingskosten
114 (19%)
Hoefsmid
75 (13%)
Tandarts
43 (7%)
Dierenartskosten nav een "ongeval"
44 (7%)
Ontwormen
60 (10%)
Kleine dierenartskosten zoals jaarlijks enten
54 (9%)
Extra vergoeding voor gebruik van het paard
58 (10%)
Leskosten
124 (21%)

Totaal aantal stemmen: 572

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:55

Ik ga mijn paard straks voor 2 à 3 dagen in de week aan iemand leasen. Ik ken haar goed. Toen ikzelf nog een paard leasde (full-time) verzorgde zij hem ook 2 dagen in de week dus we weten wat we aan elkaar hebben. Ze betaald een vergoeding naar rato. Ik heb al mijn maandelijkse vaste kosten bij elkaar opgeteld dus: stalgeld, lesabonnement, verzekering en hoefsmid en uitgerekend wat dat per 2 dagen is. Tandarts, ostheopaat, ziektekosten, vitamines, scheren, materiaal etc. hoeft ze uiteraard niets aan mee te betalen, dat is mijn verantwoording. Daarentegen koopt zij af en toe eens een enorme zak muesli of nieuwe peesbeschermers in een leuk kleurtje :D.

Voor dit bedrag mag ze alles met hem doen, maar we hebben wel afgesproken dat ze wel in de lessen rijdt bij mijn eigen trainster. Dit was geen probleem omdat ze toch ook bij diezelfde trainster lest op een manegepaard.

Chaos

Re: Mening gevraagd door leasr en verleaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 13:57

Ik heb ingevuld zoals wij het thuis zien..

Aangevinkt heb ik:

- Vergoeding voor les.
- vergoeding voor gebruikt paard.

IMO ook het enige waar je een vergoeding voor kunt vragen. Tuurlijk wil je je stallingskosten een beetje gedekt hebben, maar die kun je niet volledig teruggaan vragen. Voor mij valt dat dus een beetje onder gebruik paard.

Wij verhuren onze pony's alleen met wekelijkse privéles. En die lessen moeten zich wel terugverdienen natuurlijk. :)

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:03

Hier in België is er nog een verschil tussen, vol pensioen, half pensioen en leasen. Hebben jullie dat ook in Nederland?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 14:15

Chaos schreef:

Aangevinkt heb ik:

- Vergoeding voor les.

IMO ook het enige waar je een vergoeding voor kunt vragen. Tuurlijk wil je je stallingskosten een beetje gedekt hebben, maar die kun je niet volledig teruggaan vragen. Voor mij valt dat dus een beetje onder gebruik paard.

Wij verhuren onze pony's alleen met wekelijkse privéles. En die lessen moeten zich wel terugverdienen natuurlijk. :)

Ok, maar ik sta bij een super stal waar ik ook niet veel betaal, omdat ik er zoveel paarden heb staan. Wanneer de leaser nu ergens gaat staan waar het bijvoorbeeld 250 euro per maand kost ben je dus van mening dat ik dat moet bijbetalen? sorry, hier ga ik niet in mee.

Wat doen jullie dan als jullie paard bijvoorbeeld een peesklap krijgt doordat er onverantwoord mee om wordt gegaan?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:19

Ik betaal:
Stallingskosten, Hoefsmid, mijn lessen!
Verder is het paard kaal dat wil zeggen ik heb alleen het paard alles wat erbij komt (zadel hoofdstel borstels etc) moet ik zelf hebben!
Verder haal ik ook bix voor haar! Ik heb ook recht op eerste koop!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:20

@ Valencia,
De dierenarts zal dat sowieso moeten vaststellen. Dus dan zou ik zorgen dat ik erbij ben of iig navraag kan doen.Komt er idd uit dat het vanwege onverantwoordelijk gedrag is veroorzaakt haal ik hem per direct terug. Maar ik neem aan dat diegene die je paard gaat leasen hier zorgvuldig mee omgaat? Het is toch een paard waarvoor ze moeten betalen. Als het dier dan een blessure krijgt hebben ze er niets aan

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:25

Gewoon goede afspraken maken in een contract lijkt mij..?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:27

Nee, dat staat er niet. Ik heb het geplaatst zoals wíj het thuís doen. En de paarden blijven thuis, en gaan dus nergens anders heen. Ga je een leasepaard verplaatsen, dan zijn naar mening de volledige stallingskosten voor de huurder. Afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Wij hebben een contract. :))

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:28

O, heb je over je vraag van blessures heen gereden. Blessures zijn kosten die door ons betaald worden. Onverantwoorde omgang die blessures veroorzaakt is bijna onmogelijk, want wij zijn altijd aanwezig om te kijken hoe en wat. :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:32

Valencia2002 schreef:
Wat ik niet goed begrijp is waarom je wanneer je bij bijvoorbeeld een manege een paard least je dan een aanzienlijk bedrag betaalt. Niet alleen voor stalling, maar ook voor gebruik, terwijl er dan ook nog gelest wordt op dat paardje. Dat is nu natuurlijk niet het geval.

En ben het ermee eens dat wanneer iemand het paard later wil overkopen er anders mee omgegaan wordt, maar volgens mij is dat niet het geval.

Edit: Blabla en vesta: leasen jullie, verleasen jullie of hebben jullie een eigen paard of misschien verzorgpaard?

Ik heb een eigen paard die verzorgd wordt door iemand anders de helft van de week Mijn verzorgster betaald niets behalve haar eigen lessen, maar dat houdt ook wel in dat ze geen zeggeschap heeft over het paard. Als ik van vandaag op morgen besluit om haar te verkopen dan is dat mijn beslissing en ik wil niet dat iemand anders 'recht' heeft om zich daarmee te bemoeien.

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ik dingen niet eerst overleg voordat ik het doe.
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-10-10 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 14:34

Chaos schreef:
Nee, dat staat er niet. Ik heb het geplaatst zoals wíj het thuís doen. En de paarden blijven thuis, en gaan dus nergens anders heen. Ga je een leasepaard verplaatsen, dan zijn naar mening de volledige stallingskosten voor de huurder. Afhankelijk van de gemaakte afspraken.

Wij hebben een contract. :))

Ja dat raad ik ook ten zeerste ts. Werk ALTIJD met een contract

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 15:22

Chaos schreef:

Aangevinkt heb ik:

- Vergoeding voor les.

ik denk dat je leasen en verhuren door elkaar haalt.
Als je als paardeigenaar particulier je paard verleasd dan kan je hem zelf niet meer rijden op de dagen dta hij verleasd is.
Neem aan dat je niet 2 dagen de een doet en 3 dagen een ander...
Als je het hebt over volledige lease dus alle dagen voor de leaser dan leasen ze niet alleen voor rijden , maar voor de volledige verzorging en vrijheid tot gebruik van het paard. Ik vind dat daar ook kosten aan verbonden zijn.

Leasen meerdere mensen hetzelfde paard dan kan je de kosten nog wat verdelen. Maar verleas je hem/haar aan 1 iemand moet diegene ook betalen voor die vrijheid..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:46

Ik snap je bericht niet.

Dat is bij ons toch ook? Je least bij ons een pony voor 3 of 4 dagen, deze dagen is de pony van jou?

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:01

RT-D >> TAO

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:21

Ik lease een pony, en ik betaal de stallingskosten. Als ik haar mag verplaatsen, betaal ik ook het voer (basisbrok), hooi/kuil en het stro.

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:07

Ik wil misschien mijn paard laten leasen voor 3-4 dagen in de week (de andere optie is verkopen...) en ik wil dan in principe gewoon alle kosten verdelen tussen mijzelf en diegene. Ze gaat dan zelfs vaker dan mij en kan er alles mee doen dus dat vind ik wel terecht. Wat onverwachte dierenarts-kosten betreft ben ik er nog niet uit, ik denk niet dat ik dat van de leaser kan vragen.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 21:13

Oh en ik moest inderdaad eigen zadel kopen, maar dat was omdat zij het zadel voor beide paarden gebruikte, en dat zadel nu niet meer gedeeld kon worden.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:09

Chaos schreef:
Ik snap je bericht niet.

Dat is bij ons toch ook? Je least bij ons een pony voor 3 of 4 dagen, deze dagen is de pony van jou?

ja deze dagen inderdaad , ik vind dat je je deze dagen dus ook als éigenaar moet opstellen.
en de daarbij behorende verantwoordelijkheden/kosten dragen.
anders zou je net zo goed het paard voor enkele uren kunnen verhuren.

ik ben zelf niet zo voor leasen.
ik vind dat de belangen teveel verstrengelen en de lijn tussen verantwoordelijkheden nogal in een grijs gebied liggen.
hoe zeer kan je bouwen op elkaar?
stel je voor dat iemand het paaard verrot rijd... dan zit je als eigenaar mooi met de gebakken peren.
of stel je voor je rijd het paard als leaser naar de top en dan wil de eigenaar zijn of haar paard terug.
daarom vind ik dat als je als particulier een paard wil verleasen je zeker heel erg duidelijk afspraken moet maken , en samen moet bepalen wie welke verantwoordelijkheden draagt.
ook wasik er voor het gemak vanuit gegaan dat het ging over een volledige lease.
wat misschien niet zo was ( sorry bericht in korte pauze van werk getypt op mobiel)

wie is er verantwoordelijk voor het tuig? en als het stuk gaat ?
en als de een vind dat het niet meer past , en de ander wel?
wat mag wel , wat mag niet?
hoemeer je mag hoe meer je betaald denk ik.

blijf het hele leasen met paarden erg moeilijk blijven.....

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:12

Het blijft toch een 'sprong in het diepe' die je neemt, daar ben ik me van bewust. :j

Ik denk dat je met een stukje mensenkennis erg ver komt.
Verder alles heel concreet maken, door middel van een duidelijk contract, waarin de plichten en de rechten van beide partijen zijn.

Verder is het natuurlijk bepaalde afwegingen tegen elkaar maken, en een stukje vertrouwen wat je bij de leaser legt.

Goede afspraken, maken goede vrienden. :)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:17

dat geloof ik meteen!!
ik zou dat dus erg moeilijk vinden om concreet te maken hoe je alles wil.
maargoed zou niet onmogelijk moeten zijn :D

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 23:22

Princesspres schreef:
dat geloof ik meteen!!
ik zou dat dus erg moeilijk vinden om concreet te maken hoe je alles wil.
maargoed zou niet onmogelijk moeten zijn :D

Nee, dat lijkt mij ook niet. :)

Als het verwachtingenpatroon overeen komt, lijkt het mij goed mogelijk. :j
En als het op enkele kleinere puntjes niet meteen klikt, is er vaak nog wel een gulden middenweg te vinden, waar beide partijen tevreden mee kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 09:00

Princesspres schreef:
wie is er verantwoordelijk voor het tuig? en als het stuk gaat ?
en als de een vind dat het niet meer past , en de ander wel?
wat mag wel , wat mag niet?
hoemeer je mag hoe meer je betaald denk ik.

blijf het hele leasen met paarden erg moeilijk blijven.....

Ik vind als eigenaar zijnde dat je wel je paard mag bezoeken en het blijft je eigen paard. Dusals het tuig niet meer zou passen en ik als eigenaar vind dat, dan zou ik ook nieuw tuig moeten regelen. Over wel en niet mogen, daar maak je duidelijke afspraken over, ik zeg al met een contract werken is gewoon de beste oplossing!
De kosten zijn bij mij gewoon stalling en de extra`s die ze wil (lessen e.d)

kamoesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:28

Het belangrijkste is dat je dus goede afspraken maakt en op papier zet. Je kunt veel al van te voren berekenen wat je als eigenaar gemiddeld per maand of jaar kwijt bent aan je paard hier kun je de leaseprijs ook naar maken. stalling, voer en hoefsmid. Veearts kosten en enting vind ik voor de eigenaar zelf maar als je dit in een klein bedrag maandelijks bij het leasebedrag telt kun je een spaarpotje maken als eigenaar voor onvoorziene kosten. Het tuig moet goed in orde zijn bij aanvang van het leasen. Als er iets kapot gaat door gebruik zou de persoon die het gebruikt het moeten laten maken. Je zult moeten overleggen en soms allebei wat moeten schikken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 10:39

Princesspres:

Het is heel simpel. Als eigenaar van het paard stel je een contract op, hierin benoem je alles wat je wilt, en aan de leaser de keus of ze akkoord gaan en tekenen.

Op het moment heb ik er 5 verhuurd. De meeste voor 3 dagen in de week. De overige dagen rijd ik ze bij, of ze lopen een lesje met een andere klant.

Het enige wat wij verwachten van onze leasers is dat ze verantwoord met onze paarden/pony's en spullen omgaan. In ruil daarvoor krijgen ze heel veel begeleiding en de mogelijkheid tot veel rijden.. :)

Pony's worden over het algemeen niet zomaar verkocht, of ze moeten ons qua karakter en rijden niet passen. Op het moment hebben we wel leasers die het paard nu met onze begeleiding goed kunnen verbeteren, maar om nu te zeggen dat ze het paard naar de top zullen rijden... Nuh, denk dat dat meevalt, en zo wel, hartstikke fijn.

Verder zijn alle kosten van ons, DA, HS, tuigage, etc. etc. En dit gaat prima zo.

Een contract werkt heel verhelderend voor beide partijen! :)

Ter info: bij ons is het huren per maand 170€ voor 3 of 4 dagen rijden, incl. 1x per week priveles. :) Het komt heel regelmatig voor dat ze er meerdere mogen rijden, en ben ook blij dat ik op drukke dagen op onze leasers kan terugvallen.

roosje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 14:31

dus gaan we erop uit dat de kosten voor de oude eigenaar zijn of van te voren het goed afgesproken te hebben