De beste leeftijd om te beginnen met paardrijden? (poll)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is volgens jou de beste leeftijd om met paardrijden te beginnen? (in lesvorm!)

1. Vanaf dat ze kunnen lopen, kunnen ze op een pony zitten.
5 (4%)
2. Vanaf 4 jaar
2 (1%)
3. Vanaf 5 jaar
11 (9%)
4. Vanaf 6 jaar
37 (32%)
5. Vanaf 7 jaar
26 (22%)
6. Vanaf 8 jaar
22 (19%)
7. Vanaf 9 jaar
7 (6%)
8. Vanaf 10 jaar of ouder (licht toe hoe oud)
5 (4%)

Totaal aantal stemmen: 115

LoveBodin

Re: De beste leeftijd om te beginnen met paardrijden? (poll)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:21

ik zou zeggen vanaf 8 jaar.
Dan kunnen kinderen zich beter concentreren en zijn de botten en de gewrichten enzo sterker.

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:30

Ik ken een meisje van 10, die rijdt al vanaf haar 4e ongeveer. Is begonnen op een Shetlandertje en reed afgelopen zomer met haar C-pony op de Brabantse kampioenschappen. Dit meisje is enorm fanatiek en rijdt haar pony's heel serieus.
Ik denk dat het per kind verschilt. Het ene kind is langer 'kind' dan het andere, wil tot op latere leeftijd spelen en is niet echt serieus. Ook lichamelijk zijn er veel verschilllen. Het ene kind is nou eenmaal groter en sterker dan het andere.
Als ik kinderen zou hebben, zou ik ze in geen geval pushen om te leren rijden. Op het moment dat ze dat zelf zouden willen, kunnen er ze mee beginnen en zal ik ze helpen waar ik kan. Tot die tijd kunnen ze (als ze willen) spelen met (een) pony'tje(s) waarvan bekend is dat die heel braaf is/zijn met kinderen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:32

Groter en sterker heeft niks te maken met je botten. Ik vind zo fanatiek rijden op jonge leeftijd echt niet gezond. :n

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:50

Ik ben zelf begonnen met 7 jaar en ik denk dat dit ook een goede leeftijd is. De botten etc schijnen dan voldoende gevormd te zijn en de fijne motoriek is dan een stuk meer ontwikkeld dan bij een kind van 5/6.

Ik was overigens wel heel bang met 7 jaar, wil je beginnen als ze nog geen angst kennen dan moet je misschien wel wat jonger beginnen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:53

Ponyhobbelen kun je wel doen met hele jonge kinderen, maar echt rijden liever pas vanaf een jaar of acht. De motoriek van jongere kinderen is nog te grof om nette hulpen te kunnen geven, ook een leerpaard verdient het om niet onnodig aan het hoofd (bit) te worden gerukt.
Jongere kinderen kun je spelenderwijs best het nodige leren op het gebied van balans en nette omgang, maar laat het vooral spel zijn en niet "les".

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:03

Mijn nichtje van 6 gaat wel eens mee naar mijn paard, want die vind het helemaal geweldig! Ik merk wel dat ze nog wel wat bang is als ze er op zit is het ook alleen wat stappen en een heel klein beetje draven met mij ernaast. Ik merk wel dat ze supersnel is afgeleid, komt misschien ook door haar karakter. Maar volgens mij zijn kinderen van die leeftijd altijd nog snel afgeleid. Ik vind inderdaad ook dat de motoriek nog wat achter ligt en dat je daardoor ook niet heel veel nog met ze kan doen. Het halthouden gebeurt met een ruk aan de teugel en stappen gaat met een schop in de buik. Wat ik voornamelijk met haar doe is wat balansoefeningetjes en niet te veel les, zoals Waratje ook al aangeeft hierboven.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:15

Mijn Dochter is bijna 2 en wil er elke dag even op zitten. Echt rijden mag zij van mij pas vanaf jaar of 4. Maar ligt er ook weer aan of zij dan nog wil hihih

Gisteren bij een demo van western riding geweest reed een meisje van 7jaar mee. Deed het echt super goed. Zij rijdt nu ong. 1,5 jaar. Denk dat het ligt aan het kind.
Sommige kinderen zijn er eerder aan toe als anderen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:58

Alleen zijn ze er lichamelijk dan nog helemaal niet echt aan toe. :n

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:22

Lastige vraag ik zelf ben begonnen op 8 jarige leeftijd. Zou me niets verbazen als mijn toch wel vrij ernstige rugklachten daarmee te maken hebben.

Maar vanaf een jaar of 6 af en toe eens op een pony zitten en wat rond hobbelen vind ik nog niet zoveel mis mee. Wil je een kind echt wat gaan leren moeten ze toch wat ouder zijn om dingen te begrijpen en de aandacht erbij te houden. Ook dat lukt niet bij kinderen op hele jonge leeftijd. Daarnaast kan het voor het bekken niet heel goed zijn om wekelijk of iig intensief te rijden maar dat zal zo blijven zo lang kinderen in de groei zijn.

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:39

Vanaf je achtste is denk ik wel goed ;)

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:31

Ik heb 5 ingevuld. Zelf was ik 5 jaar toen ik begon met rijden, heb er nu op mijn 32e niets raars aan overgehouden dan het paardenvirus en altijd eigen paarden gehad.. :+

Moet wel zeggen de eerste 5 jaar was echt lol met je knol werk, beetje leren, hobbelen en vooral genieten..Voor de heupjes zeggen ze dat vanaf 6 jaar ze op een pony mogen.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:33

vanaf 8 jaar

vooraf een beetje spelenderwijs leren gaat ook al, maar echt ze geconcentreerd houden en echt iets bijleren dat ze iets ouder zijn

bibi_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:43

Mijn dochtertje rijdt al vanaf dat ze 6 en een half is. Op die manege mag het vanaf 6 jaar. Ze is altijd heel fanatiek geweest, ook toen ze jonger was geregeld op een shetje gezeten. En inderdaad, knuffelen en poetsen en vooral omgang (!) hoort er op jonge leeftijd zeker bij!

mam80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:53

tja das lastig, want in principe kun je ze al met een jaar of vijf leren poetsen ed en beetje sturen in stap en dan gewoon heeel langzaam en op speelse manier .
Als ze dan 7/8 zijn kun je wat meer doen en echt op een serieuze manier aan de slag.
Zo doe ik het met mijn dochters, (de ene is 5 en de andere is 8)