Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 15:41

Het gaat mij niet perse om "het plaatje" en dat het voor het oog goed staat. Het gaat mij met name om kinderen (zeg tot een jaar of 12) en waar die het beste op passen. Vooral dus ook qua handelbaarheid/ overzichtelijkheid van de pony. Tuurlijk zit een brede Fries heel anders dan een rank gebouwde arabier. Dus ik begrijp dat je ook zeker de bouw mee moet nemen. Maar ik ben me dus een beetje aan het inwerken op als ik over enkele jaren naar een pown voor de kinderen zou gaan kijken aan welke stokmaat je dan moet denken. En nee, ik heb geen zin om de pown elk half jaar in te moeten ruilen voor een groter exemplaar. Dus vanaf wanneer is een pony te groot voor je kind? Hoe zie je dat? Is daar een stelregel voor ?

Te klein begin ik te begrijpen (benen die onder de buik uit steken. Dat is hier nog niet het geval :P )

2 voorbeeldjes van nog ECHT te groot....:

Afbeelding
Of valt dat bij deze mee?

Afbeelding
Deze mag nog even groeien....

Elin_

Re: Lengte kind in combi met stokmaat pony/paard (algemeen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:46

Die fries is idd echt nog veulste groot := Ik zou in uw situatie (Geen pony telkens wisselen) voor een D gaan.
Of een stevig gebouwde van ong . 1.45 ofseu (Fjord , haflinger)
En dn een braaf paardje ;)

Zelf heb ik wat langere benen maar ben maar 1.60 dus niet zo groot
erg vervelend. Op pony's lijk ik al snel te groot (Op C pony's of kleiner) terwijl ik nog niet eens 45 kilo ben.Dus qua gewicht zou ik zelfs nog op een shetlander kunnen (KUNNEN dus ik doe het niet voor ik daar weer comentaar op krijg :+ )

Ieder zijn bouw , zo geld dat ook voor paarden ;)

Margje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:48

Ok, dan snap ik het wel. Benen onder de buik uit is ook niet direct te groot hoor, bij mij steken mijn voeten onder de buik uit, maar ik rijd er niet minder om. Als het meer an dat wordt breng je jezelf en de pony uit evenwicht, dan worden ze te groot. Op je foto's vind ik de bovenste niet heel veel te klein lijken, alleen de beugels lijken zo kort! Als die langer zouden zijn zou het best kunnen, om af en toe een keertje na mams te rijden. Niet als eigen paard natuurlijk. Dat kleine meiske kan zo natuurlijk niet zelfstandig rijden, die kan niet drijven en ik denk dat dat qua lengte voor het rijden het belangrijkste is: dat je de hulpen goed kunt geven. Een D-pony is denk ik een mooie maat als je lang vooruit wilt kunnen, maar het hangt natuurlijk van de lengte van je kinderen af.

Ik vroeg me inderdaad ook af of Everytime zichzelf nou te groot of te klein voor ene pony van 1.49 vindt!

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:53

Te klein. :j Ik zit liever op kleine pony's.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:02

Everytime schreef:

Dus als ik het goed begrijp vind jij jezelf te klein met 1.49 m. om op een pony van 1.49 m. te rijden?

Nou sorry maar daar ga ik niet eens meer serieus op in. }:0

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:15

Margje schreef:
Op je foto's vind ik de bovenste niet heel veel te klein lijken, alleen de beugels lijken zo kort! Als die langer zouden zijn zou het best kunnen, om af en toe een keertje na mams te rijden. Niet als eigen paard natuurlijk.

Ik zei al: hij groeit erin! Beugels ZIJN ook te kort :o maar dat is de eerste keren bewust gedaan. Stefan heeft een lich beperking en kan (vooral rechts) niet goed uitstrekken. Hij werd erg onzeker als de beugels lang waren. Dus hebben we ze wat korter gedaan om hem steun te geven. Inmiddels is hij vertrouwt met het zadel en met los rijden en gaan we langzaam aan de beugels verlengen tot ze op de goede maat zitten.

Stefan rijdt nu op deze grote jongen elke week een kwartier tot half uur (vers van stal/wei, we hebben een superlief beest) en deze foto is dus zijn vierde les dat ie los rijdt. Hij stapt alleen nog maar hoor. Heeft toevallig vorige week voor het eerst 10 passen gedraafd aan de longe.

Als plan doorgaat van pony erbij is dat over een jaar of 3. Dan is dit joch 12 en zal hij een stuk groter zijn en er wellicht wel goed op passen.

Citaat:
Dat kleine meiske kan zo natuurlijk niet zelfstandig rijden, die kan niet drijven en ik denk dat dat qua lengte voor het rijden het belangrijkste is: dat je de hulpen goed kunt geven..

Nee zelfstandig rijdt ze zeker niet! Ze blijft veilig aan de longe. Grappig wat je zegt over de hulpen: zij heeft dus met deze optoming afgelopen zaterdag WEL dit paard zelfstandig in de draf en galop gekregen, ik had geen zweep en heb me er niet mee bemoeit. Daarbij heeft zij niet hard geschopt ofzo (want dat mag ze niet van mij!) maar heeft het puur met zit en een beetje beenhulp gedaan, uit zichzelf (ik had het niet eens door, ineens ging ze van hup draf en hup de galop in). Maar dit paardje staat dan ook erg open voor lichaamstaal (doe grondwerk met hem) en hij leest gedachten (ben ik van overtuigd :D ) Als je op dit paard DENKT dat je rechtsaf wil afwenden doet ie het ook...

Citaat:
Een D-pony is denk ik een mooie maat als je lang vooruit wilt kunnen, maar het hangt natuurlijk van de lengte van je kinderen af

Ja zoals eerder gezegd: het zou pas een plan zijn als dit kleine meisje een jaar of 8 is en met lessen op een manege bijv al wat gevorderd is. Dus dan moeten we maar eens kijken naar de lengte van de kids. Maar dank voor alle meedenk-adviezen hoor. Ik ga nooit over 1 nacht ijs en bereid me graag goed voor. Zeker in combi met de gesprekken hier soms, dat manlief wil weten hoe en wat...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 21:27

Tja, D kan ook te groot zijn..Zeker voor kind van 1.10 en 1.38..

Hier een kleine 11 jarige (was toen 11?, en niet groot voor zijn leeftijd) op mijn 1.47
(vond het altijd schattig als mijn pony recreantenproefjes meedeed.)
Afbeelding
Niet de ideale combinatie qua maat, maar aangezien die beige altijd heel braaf haar
proefjes liep en precies alles deed wat gevraagd werd geen probleem.
Maar zelf opzadelen etc. (zij het onder toezicht) zouden ze met deze nooit kunnen, veels te groot.
En vind maar eens een relatief te grote pony voor je kind die braaf is, dat valt vies tegen.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 22:03

Suzanne F. schreef:
Everytime schreef:

Dus als ik het goed begrijp vind jij jezelf te klein met 1.49 m. om op een pony van 1.49 m. te rijden?

Nou sorry maar daar ga ik niet eens meer serieus op in. }:0

Nee niet te klein, maar ik vind het gewoon niet mooi staan als de pony ook wat fors is.. Ik vind kleine pony's gewoon fijner rijden!
Ik vind het gewoon een rare regel wat jij zegt dat je ongeveer evengroot moet zijn als de stokmaat van de paard/pony!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 09:08

Hmmmm... als het dus doorgaat over enkele jaren is het dus een kwestie van BRAVE pony's zoeken en kind erop passen of het kan als ik het zo allemaal lees.
(en of de klik er is natuurlijk!) Eigenlijk zouden we tegen die tijd een mini-kloon van onze Jippe moeten hebben... :D

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:14

ik vind voor kids een stokmaat tussen navel en neus hoogte van het kind wel het beste.
kleiner dan zitten ze met opgetrokken benen,
groter dan komen ze niet ver genoeg met hun benen om hulpen te geven.
groter kán wel hoor hoeft ook geen probleem te zijn maar idealer vind ik een pony die een beetje bij hun formaat past.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 09:17

Marigold schreef:
ik vind voor kids een stokmaat tussen navel en neus hoogte van het kind wel het beste.
kleiner dan zitten ze met opgetrokken benen,
groter dan komen ze niet ver genoeg met hun benen om hulpen te geven.
groter kán wel hoor hoeft ook geen probleem te zijn maar idealer vind ik een pony die een beetje bij hun formaat past.

En ik was dus idd op zoek naar: WAT past er dan bij hun formaat? Maar op zich is dit wel een leuke aanname: tussen navel en neus...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:30

echt precies uitrekenen welke stokmaat het beste past lukt volgens mij niet want pony's zijn ook weer verschillend gebouwd.
tussen navel en neus betekend globaal wel passende verhoudingen, en de kids kunnen dan ook zelf leren opzadelen etc, kunnen overal goed bij.
en vallen niet zo ver als ze er een keertje afkukelen ;)

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:13

ik leerde op de manege dat een pony minimaal tot aan je schouder moet komen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 18:16

biancavos schreef:
ik leerde op de manege dat een pony minimaal tot aan je schouder moet komen.

Dat is toch wel een beetje twee kanten op uitlegbaar, maar neem aan dat jij bedoelt dat pony niet kleiner mag zijn dan jouw schouderhoogte....

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:16

ehm ja dat bedoel ik..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:23

biancavos schreef:
ehm ja dat bedoel ik..

Bianca, dan moet ik beide paarden inleveren.... :+ Dus klopt ook weer niet helemaal.

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:27

hoi

nou sorry ben het er niet mee ens dat je paard de zelfde grote moet hebben
dan zou ik een aard van 1.84 moeten hebben nou pas prima op een paaard van 1.60

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:21

Urielle schreef:
Afhankelijk van de breedte van paard/pony een stokmaat van 20 cm onder tot 20 cm boven je lengte, leerde ik vroeger in de Penny. :+

Ik ben 1.65 en heb korte benen, 1.45 wil prima, 1.85 is voor mij toch echt wel groot hoewel ik er wel eens met die maat gereden heb.

20cm groter zou ik niet doen, maar tussen schofthoogte op schouderhoogte of net zo hoog past meestal prima.
De breedte maakt inderdaad veel uit. Een stevige brede fjord of haflinger van 1,50 kan prima door een redelijk lange volwassen man of vrouw gereden worden, terwijl een Welsh K-pony dat weer niet kan dragen en het vaak ook niet fijn rijden is omdat ze veel smaller zijn. Een stevige welsh-Cob kan dan wel weer...

Als je voor je kind gaat kijken is het belangrijk om ze er gewoon op te laten zitten en rijden, dan zie je gelijk of het een passende combi is, of het dier braaf reageert op de meestal lichte hulpen en niet ze uit het zadel trekken en hard de andere kant op lopen, stil gaan staan in het midden of bij de uitgang en dan gaan staken als ze hem weer vooruit willen rijden, en of ze zich zelf met de pony kunnen redden in de omgang. Het dier moet met hun meelopen en braaf en betrouwbaar zijn, niet met hun aan de wandel gaan of ze omver lopen omdat het druk is in het hoofd of gewoon lomp!

Dit soort dingen zijn veel belangrijker voor een kind om plezier in het ponyrijden te houden dan of de pony wel precies past qua lengte!

Ik heb op mijn 12e, met 1,50/1,55 lengte, op shetlanders leren rijden. Die waren maar 1 meter tot 1,10 hoog.
Na een jaartje mocht ik toen ook op de ijslanders rijden, die waren rond de 1,30 hoog en dat vonden wij grote pony's. Dat ging ook prima en het waren fijne pony's die goed reageerden op kinderhulpen. Daarna kwamen pas de D/E pony's. Ik ben nu 1,63 en pas nog steeds op Ijslanders, haflingers,Fjorden en wat grotere D pony's.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:41

Ik ben 1,70 en mijn pony is 1,44. Misschien niet het ideale plaatje, maar ik steek er echt geen meters onderuit.

De ideale maat is tussen scouderhoogte en je eigenlengte dacht ik, maargoed, de bouw van paard/pony en jezelf speelt ook en rol.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:10

Suzanne F. schreef:
Heel simpel, ongeveer dezelfde stokmaat als de lengte van de ruiter.

Nou als dat zo zou zijn xD. Dan mag ik dus op een paard van 1.80m. En wat wil je dan op een Shet hebben een kind van een meter ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 19:27

Elise95 schreef:
Nou als dat zo zou zijn xD. Dan mag ik dus op een paard van 1.80m. En wat wil je dan op een Shet hebben een kind van een meter ;)

Ja ongeveer wel.
Daarom zei ik ook ongeveer.
Ligt ook aan de lengte van je benen natuurlijk. Maar als hulpmiddel kan je die regel best aanhouden.

Karine_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:59

Suzanne F. schreef:
Elise95 schreef:

Ja ongeveer wel.
Daarom zei ik ook ongeveer.
Ligt ook aan de lengte van je benen natuurlijk. Maar als hulpmiddel kan je die regel best aanhouden.

Ja, inderdaad, maar je moet ook op de bouw letten.
Het hangt namelijk ook van je gewicht en bouw af. :)

kossmerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:50

Ik ben 1.94 m!! Maar mijn paard echt niet hoor:P die is ongeveer 1.68m Het ziet er niet prachtig uit, maar het valt nog best wel mee. me benen hangen er geen halve meter onder:P

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:01

Ik zit een beetje met het zelfde probleem voor mijn pony.
Mijn pony is in januari gemeten op 1.15 en is nu 3 jaar (kan dus iets gegroeid zijn) En moet dus opzoek naar een ruitertje die erop kan gaan lessen.
Wat vinden jullie de max. lengte en max. gewicht voor een pony van ong 1.15?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 10:04

Ik ben zelf 1,65 en ik heb pony's van 1,44 t/m 1,48 en ik rij een paard van ongeveer 1,65. Maar ik krijg te horen dat ik vele malen mooier op mijn pony's sta dan op paarden. Dat je dus je eigen lengte ( ongeveer ) moet aan houden vind ik een vreemde om van uit te gaan.

Een meisje dat wel eens op mijn jonge pony rijd is ongeveer 1,58 en de pony is 1,44. Het ziet eruit alsof ze veels te klein is voor die pony. Puur door de lichaamsbouw van pony en ruiter....