Wanneer zou jij een pony voor de kinderen kopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer zou jij een pony voor je kinderen kopen?

1. Je kan niet vroeg genoeg beginnen, dus zodra ze interesse hebben komt er een pony. Ook als ze pas 5 zijn.
20 (10%)
2. Eerst maar eens wat lesjes laten volgen. Vinden ze het dan nog leuk dan komt er zsm een eigen pony. Leeftijd maakt daarbij niet uit.
27 (14%)
3. Mijn kind moet eerst een goede fysieke ontwikkeling hebben. Dus vanaf 7/8 jaar en dan komt er bij interesse meteen een pony.
12 (6%)
4. Mijn kind moet eerst weten of paardrijden leuk is EN fysiek goed ontwikkeld zijn. Dus bij 7/8 jaar eerst maar eens op les en bij blijvende interesse komt er op termijn een pony.
118 (62%)
5. Er komt geen pony voor mijn kind(eren). Ze gaan vanaf 7/8 jaar naar de manege en als ze een eigen paard willen kopen ze die maar als ze 18 zijn.
12 (6%)

Totaal aantal stemmen: 189

petrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 19:42

mijn antwoord staat er niet bij !!!!!

ik zou willen dat ze opgroeiden met beesten!! en dus ook een (OUDE FIETS) :D :D :D ,een heerlijk kekker ding die alles leuk vind
en alles goed
zo heb ik het ook geleerd :D

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:49

Hier zijn we zelf met paarden opgegroeid, tegen de tijd dat we een jaar of 8 waren werd er een rijpony aangeschaft.
M`n eigen kinderen hebben 3 jaar geleden een heel oud beessie gekregen.
Rijden kunnen ze er niet meer mee, maar wel het leren verzorgen en respect hebben voor een dier.
Wanneer deze oude pony zou overlijden, komt er wel weer een 20 plusser voor terug.
Mochten ze erg fanatiek worden, kijken we dan wel weer verder.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 07:55

Optie 4
Al heb ik geen kinderen en ben ik pas 13 :=
Maar vind dat als ze rond de 7/8 jaar zijn ze eerst maar lekker naar de manege gaan
Dan kun je nog : ''Mam ik heb geen zin om naar manege te gaan'' horen en als ze een eigen pony hebben wil je toch niet als moederzijnde elke keer heen omdat je kind geen zin heeft ;)
En op manege leren ze maar lekker rijden en tegen de tijd dat ze een jaar of 13 of ouder zijn en ze serieus zijn (Weten dat geen zin geen optie is etc) en ze echt verder willen zou ik pas beginnen over een eigen pony of eigenlijk eerder nog een verzorgpony / lease pony ;)

Dat is wat ik vind :) Ik hoor zoveel verhalen van pony's van (jonge) kinderen door kinderen met ''geen zin'' en ouders die er niet voor kunnen zorgen ivm werk + tijd
...

Zo jammer :n

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:09

ook optie 4
Ik heb paarden aan huis, maar voor onze dochter komt er de eerste jaren echt geen eigen pony.
Ze kan de eerste jaren wel af en toe op mijn pony of paard zitten om een rondje te stappen, of om te poetsen onder begeleiding en te helpen verzorgen, en tegen de tijd dat ze echt wil ponyrijden zoeken we wel een manege of privestal waar ze op kleine pony's kan rijden. En de keren dat ze vaker wil staan de paarden thuis er wel.

Als ze het dan echt leuk blijft vinden en ze wil meer dan alleen af en toe rijden en lessen, en ze kan er zelf voor zorgen, dan wil ik wel overwegen om een pony voor haar te kopen.

Als het aan mijn vrienden ligt, krijg/koop ik nu al een shetlander(veulen) zodat ze er als ze 3 of 4 (dochter is nu net een half jaar oud O:) ) is gelijk op kan rijden :P Als ik dan zeg dat ik dat echt niet wil kijken ze me raar aan... "Je heb toch plek zat?"

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:22

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:31

Hee,

Ik ben nu 13 jaar, en heb vanaf mijn 10de een shet!
Ik reed vanaf 6 jaar bij een manege.
Ik had al een tijdje verzorg pony's, waar ik ook echt elke dag heen ging!
Dus toen verzorgde ik hem eerste een tijdje ( diesel mn pony toen), mn ouders ondertussen naar de manege etc. om allemaal info te krijgen. ik wou hem al heel erg want hij stond te koop maarja meneer was pas 1 dus daar zou ik nog lang niet op kunnen rijden! en ik mocht nog een jaar op de manege blijven rijden, dat vond ik niet erg wat ik reed in de gevorderde met kinderen van 7 die allemaal erbij stonden te brullen!
Dus uiteindelijk mocht het!
Jee wat was ik blij! Hij stond een half uur fietsen van m huis en mn ouders zeiden als jij niet goed voor je paard zorgt dan gaat ie weer weg. Ik halster en borstels kopen, het liefst had ik toen al dekjes en van alles gekocht!
Ik elke dag naar hem toe, borstelen, wandelen, hem afleren om niet bij elke pluk gras te stoppen. Na bijna 4 jaar ben ik nog geen 1 keer met tegenzin naar hem toe gegaan, Oke op het gegeve moment was ie niet meer de leuke en lieve shet, ik kon hem wel weg wensen, elke keer dt ik weer door de modder werd getrokken, dat ik altijd maar lief bleef terwijl ik je gewoon is de waarheid moest vertellen!
Toen werd hij gecastreerd, ik stond steviger in mn schoenen, ik kon hem gewoon de baas zijn en we waren de beste vriendjes,
Hij was 2,5 lekker longeren, toen was die ietjes ouder dan 3 en ging ik hangen, rondjes stappen op hem, tussen emmers doorsturen, wat een plezier hadden we en wat was ie lief!
Heerlijke buitenritjes gemaakt, hei bos en gezwommen.
Natuurlijk was\werd ik te groot en ben 3 maanden geleden gestopt met rijden het was gewoon een tijd om nooit meer te vergeten, druk bezig met aangespannen te beleren, wat heb ik toch eigenlijk de knapste pony van het land,
1tje die nooit meer weg gaat! <3

Beetje lang verhaal, maar het ligt denk ik echt aan je kind!

Risje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:38

Mijn dochter is 9 en super gek op paarden, ze rijdt vanaf haar 6de op de manege. Het allerliefst wil ze een eigen paard/pony. Ik vind persoonlijk haar daar nog te jong voor. Ze heeft nog geen verantwoordelijkheidsgevoel (poe wat een woord :+ ) en ze kan de pony nog niet helemaal alleen verzorgen.
Dus ik vind dat ze zo oud moet zijn dat ze helemaal zelfstandig de pony kan verzorgen en rijden, en ja, wanneer dat is.... Nu in ieder geval nog lang niet. Ik moet haar nog met van alles helpen.
Ik heb zelf een e-pony waar zij sinds kort ook mee rijdt, maar ze kan niet eens met de borstel op haar rug komen. En ik zou ook niet snel een pony kopen waar ze snel op uitgegroeit is, want die zul je dan tot groot verdriet van je kind op ten duur moeten verkopen.
Ideale leeftijd is er niet denk ik, maar ik denk zelf vanaf 12 jaar ongeveer.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:47

Heb 3 dochters, eentje zit op paardrijles, de andere 2 op voetballen :+

Ze zijn alledrie niet ècht paardengek zoals ik dat was/ben. Het is helaas niet erg besmettelijk/erfelijk.
Dus ik koop geen kinderpony. Als zij er zeer fanatiek in waren en ALTIJD mee wilden dan kregen ze wèl een eigen pony. Maar zoals het nu gaat is het mama's hobby....en zij gaan weleens mee. ;(

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:49

Ik zou ook voor optie 4 gaan.

Mijn dochter (bijna 7) zit nu een jaar op les, thuis rijd ze op mijn oude leerpony (33 jaar) en dan meestal maar 1 a 2 keer in de week een half uurtje.
Eenmaal groter kan ze zo door naar mijn eigen paard of die van oma :D

Ook mijn dochter zeurt al jaren om een eigen pony....eerst een roze met paarse manen _O- nu inmiddels een gele met witte manen, maar voorlopig begin ik er nog niet aan. Misschien rond de 10 jaar (zo oud was ik ook) nu heeft ze nog totaal geen zin in borstelen,voeren en mesten, dus tja zolang zij niet weet wat het inhoud doet ze het maar met wat ze heeft. ;)

sumic

Re: Wanneer zou jij een pony voor de kinderen kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:55

Er zijn hier nog geen kinderen, maar als ze er komen staan er al meerdere pony's klaar. Ze mogen natuurlijk helemaal zelf beslissen of ze met mama mee gaan naar de pony's of met papa mee gaan naar het voetbal. mochten ze interesse hebben groeien ze er gewoon mee op. hier gaan ze niet naar een manege, maar zou ik ze zelf les geven. mochten ze het leuk blijven vinden dan naar een ponyclub.
Maar goed er komen nog geen kinderen want ik wil me pony;s nog niet delen ;)

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:34

Ik wilde zelf mijn hele leven graag een paard, maar omdat wij 3 kinderen hebben (en de jongste toen nog een baby was), ben ik heel bewust begonnen met een shetlander als gezinspony (en snel daarna 2 ;). Heb zelf door/met hen leren mennen en de kinderen hebben alles om en op pony's van hen geleerd.
Onze 2 jongens vinden vooral het mennen leuk (ze zijn 8 en 3) maar onze dochter heeft echt het paardenvirus te pakken. Zij was 2 toen we onze eerste shetlander kochten en was er helemaal gek mee.

Nu heb ik (eindelijk) ook mijn eigen paardje (fjord) en heeft zij haar shetlander. Nu ze (net) 6 is, begint ze ook al echt leuk te rijden maar dit houdt ook weer in dat ze ook steeds fanatieker wordt (HELP! :P)
Ze mag van mij zo 2 keer in de week rijden, dat vind ik voor haar nu meer dan genoeg. Ik ga ofwel op de fiets mee voor een bosrit (ook regelmatig met een vriendin en haar dochtertje met pony), ze rijdt in de bak of ze rijdt achter de wagen aan waarbij mijn groom haar aangelijnd vasthoudt.

Voor echte lessen vind ik haar nu nog te jong maar dat zou ze zelf wel heel graag willen.

Sweetselina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:05

Ik heb voor optie 2 gekozen. Mijn zus en ik hebben eerst een paar jaar manegeles gehad (ik was 6 en mijn zus 7 toen we begonnen) en toen gingen we verhuizen en kregen we een eigen shetlander. Wij waren toen 9/10 jaar oud. Inmiddels zijn we 26 en 27 en hebben we nog steeds paarden. Ik moet wel eerlijk bekennen dat mijn zus serieuzer is en ik tijdelijk ben gestopt met rijden in de late pubertijd. Ik had een vriendje die auto's belangrijker vond dan paarden en ik ging er zo in mee. Verkocht mij paardje en haalde mijn rijbewijs. Toen dat uit was heb ik toch weer een eigen paardje gekocht. Eens in je bloed, altijd in je bloed geldt bij ons iig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:33

De stand tot nu toe na PRECIES 100 stemmers (!)

Met stip op 1: Bij 7/8 jaar eerst op les en bij blijvende interesse op termijn een eigen pony (61 stemmers!)
Op 2: Eerst wat les laten volgen, dan op termijn een pony. leeftijd maakt niet uit (15 stemmers)
Op 3: Je kan niet vroeg genoeg beginnen: bij interesse meteen een pony, ongeacht leeftijd (11)
Op 4: Als ze 7/8 jaar ziojn bij interesse meteen een pony (8)
Op 5: Er komt geen pony, die kopen ze later maar zelf (4)

De meesten zeggen dus: eerst les en als het dan leuk blijft pas een eigen pony komen. Voor de meesten is leeftijd (ivm rijping, serieus zijn etc) wel belangrijk, een kleiner deel vindt dat niet zo belangrijk.

In mijn andere poll (vanaf welke leeftijd op les) komen als belansgrijkste leeftijdsgrens echter wel naar boven: als eerste vanaf 6 jaar, daarna 7 en daarna 8 jaar.

Alvast iedereen erg bedankt voor alle info en overwegingen. Ik hoop dat er nog meer bijkomen!

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:43

Poeh, ik vind het een heel moeilijke keuze.

Ik wilde m'n hele leven al een eigen paard, maar een eigen paard zat er financieel gezien niet in. Ik zou een eigen paard mogen als ik het zelf kon betalen. Ik heb er jaren naar toegewerkt en toen ik 14 was kocht ik mijn eerste paardje. Ik heb nooit geklaagd over wat ik ervoor moest doen of laten. Alles voor het paard, ik wist wat het inhield en wat het me waard was en had daar alles voor over. Geen vriendje dat voor mijn paard ging en mijn school heeft er nooit onder te lijden gehad.

Misschien zou ik, als ik opgegroeid was met een eigen paard dat mijn ouders onderhielden, het veel meer als vanzelfsprekend hebben gezien als de luxe die het in feite toch is. Ik heb op deze manier in ieder geval heel veel geleerd over verantwoordelijkheid en keuzes maken.
Aan de andere kant zou ik, als ik een kind zou hebben en het geld er was, die ook niet mijn eigen 'droombeeld' van al heel jong opgroeien met een pony willen ontzeggen.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:49

Ik denk dat het heel erg verschild per situatie.

Ik had 'het geluk' dat we een boerderij hadden/hebben en ik al van baby af aan met paarden opgegroeid ben.
Op 4 jarige leeftijd reed ik zelfstandig rond op onze pony en heb ik tot me 9e op onze 'familiepony's' rondgehobbeld/gelest en op me 8e kreeg ik me eerste eigen pony.

Maar als je gewoon in het dorp of stad woont en vader en moeder hebben weinig tot niks met paarden dat het veel langer duurt voordat iemand een eigen pony krijgt of zelfs mag gaan paardrijden op een manege..

en het ligt ook per kind. De een leert sneller verantwoordelijk te zijn dan de ander en de een wil liever als ie bijv. 9 is gewoon een keer pony rijden in de week en de andere 9 jarige wil elke dag wel gaan ponyrijden..

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 22:57

Mijn zoon was bijna 7 toen hij begon met ponyrijden op de manege. Toen hij bijna 10 was en toch wel erg fanatiek werd hebben we eerst een pony van de manege geleased om te kijken of hij het nog steeds leuk vond als hij elke dag "moest" rijden. Met deze pony is hij ook naar de ponyclub gegaan. Na een paar maanden waren we overtuigd van zijn wil en hebben we een eigen pony gekocht.
Nu is hij 15 en rijdt hij er 3, hij is alleen maar fanatieker geworden...

Ik heb dus voor optie 4 gekozen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:02

Mijn dochter van 10 jaar heeft sinds een half jaar een eigen pony.
Daar voor reed ze op een shetlander van de boer waar mijn paard gestald staat, waar ze inmiddels uitgegroeid is.

Verder rijdt ze sinds anderhalf jaar bij een manege in een groep kinderen met een beperking.
Ze is geboren met een heupluxatie, die uiteindelijk operatief gecorrigeerd is, maar is nooit echt goed gaan lopen. Ze heeft nu een beenlengte verschil waardoor haar rug scheef is en haar heupspieren functioneren niet.
We hebben heel lang aangemodderd met haar en zijn nu eindelijk in het revalidatiecentrum.
Gisteren voor het eerst fysio gehad daar en wat was de therapeut blij dat ze aan ponyrijden doet. Zij adviseert dat vaak aan ouders, spieren worden sterker, balans wordt beter en de houding rechter.
De lessen en het rijden thuis gaat niet op het tempo van een normale les, maar de pony stimuleert haar ook om te lopen en bewegen.
Gisteren heeft ze voor het eerst een kruiwagen gepakt om de drollen uit de stal te halen :D

Uiteindelijk blijf ik toch verantwoordelijk voor de pony, dat kan je nooit bij een kind leggen.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:03

ik kon niet echt wat aanduiden bij de poll :)
M'n kind moet eerst goed ontwikkeld zijn fysiek, dus rond de 7 jaar mag hij/zij op paardrijles bij een goede manege. Vind hij/zij paardrijden eenmaal leuk en kan hij toch al een beetje rijden zou ik eventueel een pony leasen, gewoon om even te kijken of hij/zij het ook nog leuk vind mét de verantwoordelijkheid van een 'eigen' pony. Zo niet, mag hij/zij terug gewoon lessen op de manege, zo ja, kan hij/zij na een proefperiode een pony krijgen.

Zo hebben mijn ouders het ook aangepakt met mij. Toen ik een jaar reed mocht ik een manegepony leasen en dat heeft 2,5 jaar geduurd, en toen kreeg ik m'n eerste eigen paardje. Nooit problemen mee gehad omdat ik de verantwoordelijkheid al aankon door die leasepony :)

Iemand op stal heeft een shetje gekocht voor haar zoon vóor die kon paardrijden (zoontje is 5-6 jaar). Kortom: het kind is fysiek niet volgroeid én als kindlief paardrijden helemaal niet leuk vond, zaten ze lekker met een pony opgescheept he?

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:17

Ik riep altijd dat m'n kinderen minimaal 8 jaar moesten zijn voordat ze gingen rijden. Met beide zoons heb ik dat ook volgehouden. Met dochterlief niet, ze is nu 9 jaar en heeft sinds een jaar een eigen pony. Ze is begonnen toen ze ruim 7 jaar was, en toen ik haar niet meer tegenhouden. Geeft zelf al jaren les, en ook an kinderen van haar leeftijd. Ja en leg dan maar eens uit waarom die wel mogen en zij niet.
Zelf heb ik ook een Fries paard, maar laat haar daar niet op rijden, hooguit een x uitstappen. Vind dit paard te groot voor d'r, en heb dan ook een A-pony voor haar gekocht, waar we heel toevallig tegen aan liepen en anders misschien ook wel later een pony voor d'r gekocht. Merk wel door m'n werk als instructrice dat er vaak te grote pony's, en soms al paarden, worden gekocht voor kleine kinderen. Tuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar vind eigenlijk dat een kind zelf moet kunnen op- en afstappen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:43

Ik had ook de keuze na de shetlander, een c-pony waar ze een jaar of 2 mee verder kan of meteen een grote D of E waar ze haar pony tijd mee uit kan. Het is toch de C pony geworden als tussen stapje en ouders van kleinere kinderen op stal hebben nu al belangstelling :D

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:49

Ik heb er 2 staan (alleen nog geen kinderen, detail ;)), maar goed hebben ze interesse geen probleem, indien wel, prima ze staan er, en anders heb ik er wel wat aan. :)

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:17

ja mijn antwoord staat er niet bij, Pony was er al voor dat de kids geboren waren. Zoonlief vind wel leuk, maar hoeft er niet op!
Dochterlief (bijna 2) kan niet wachten om er op te mogen. Wordt ook helemaal blij als verzorgsters langskomen (mag zij er weer op, Wel boos worden als verzorgster dan mag rijden)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:25

Mijn dochter (wordt deze maand 9) wil graag leren paardrijden, dus ze mag nu beginnen met aan de longe op mijn arabiertje.
Gaat dit goed en vindt ze het volgend jaar nog steeds leuk, mag ze gaan lessen bij mijn buurvrouw op de IJslanders.
Maar alleen als ze aan de longe al goed kan lichtrijden en galopperen.

Ik ga, zoals het er nu uitziet, een speelpony kopen op de Zuidlaarderpaardenmarkt. Kunnen ze alvast al lekker mee trutten en frutten. En heeft mijn andere paardje ook gelijk een maatje erbij.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:19

Ik heb 3 aangevinkt, maar dat was omdat ik bij 4 de leeftijd wat hoog vond, mijn dochter ging met 5 op les,eerst een half uurtje per week.
Wij hebben eerst shetten gehad voor de mensport, daar zat ze op vanaf dat ze kon lopen, nu is ze bijna 10, zijn de shetten verkocht voor een span New Foresters, nu gaat ze dus ook echt pas leren rijden.

Het is dan ook dat de pony's voor de samengestelde sport zijn aangeschaft, niet voor haar, maar wij, moeder en dochter, rijden ze wel.
Ik merk wel dat het pittig is, een D pony met flink temperament , vandaar dat ze erop lest en mee achter mij aan op buitenrit, maar wel met beleid, geen gecross of alles wat met de shetten wel kon, voor het mooi zou ze een jaar of 11/12 moeten zijn om ze beter te handelen......

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 12:26

Pony hoeft niet alleen om op te rijden te zijn. Mijn oudste zoontje is 2 en vindt het leuk om zn shet te aaien, te poetsen en te spelen met hem. Heel af en toe rijdt hij een rondje, maar dat is alleen in stap (en heel even, want zo lang kan hij de aandacht er natuurlijk nog niet bij houden). Poetsen en knuffelen vindt hij nu nog veel leuker.
Dus als ze dieren leuk vinden kun je er al heel vroeg mee beginnen. Of je er nu direct een moet kopen is punt 2, dat hangt van jezelf af, maar het omgaan met dieren op jonge leeftijd is toch prima?