Advies aanschaf goede 2-paardstrailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:16

Als ik jou was, dan zou ik zeker NIET voor een polyester trailer gaan. Wij zijn momenteel ook op zoek naar een trailer en polyester werd ons sterk afgeraden. Wij hebben deze raad ter harte genomen en zijn tot de conclusie gekomen dat de persoon welke ons heeft voorgelicht inderdaad gelijk had. Na een aantal jaren rammelt en scheurt het aan alle kanten. Het ziet er heel erg mooi uit, maar het kan helemaal niets hebben. Momenteel hebben wij al een aantal jaren een 2-paards aluminium trailer van het merk Titan. Daar zijn wij super tevreden mee. Als je ziet wat dat ding al te lijden heeft gehad van lastige paarden en trappende hengsten. Je ziet er helemaal niets van. Nu zijn we op zoek naar een 1 1/2 paards trailer. Wil je een sterke trailer hebben kijk dan vooral naar de bodem (liefst alu) en hoe de trailer verstevigd is. Duw de trailer ook maar een paar keer aan de achter- zijkant. Zo zie je al snel dat het allemaal lekker meeschommeld of dat het inderdaad een solide trailer is. Kijk niet alleen naar de prijs maar ook naar het plaatmateriaal. zodat je geen appels met peren aan het vergelijken bent. Kijk maar eens op deze site: http://www.titanjelsum.nl/

Ow ja, ik weet niet of je op zoek bent naar een nieuwe of gebruikte trailer. In het laatste geval raad ik je zeker aan om even een stukje met de trailer te gaan rijden, zodat je weet hoe hij achter de auto ligt.

Heel veel succes met je keuze!

Mootje

Re: Advies aanschaf goede 2-paardstrailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:21

Je bedoelt BK in Barneveld? Ik heb daar mijn Blomert vandaan, maar leasen kost geld en als je het aankoopbedrag hebt liggen zou ik zeker niet voor de leaseconstructie gaan :n
Je hebt nu een hilux en gaat naar een avensis station? Als die Hilux weggaat, blijf je zitten met een auto met 75kg kogeldruk en 1800kg... Dat ga je niet redden met een 2paardstrailer!

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 17:26

[De auto zou het probleem niet moeten zijn, hebben nu een Toyota Hilux pickup, en vanaf januari een Avensis stationwagon. Kunnen beiden wel wat hebben. :D[/quote]

Dat vraag ik mijzelf af want hoeveel mag die auto(avensis bedoel ik) trekken 1300/1600 kilo nou dan gaat dat niet lukken met een 2 paards trailer.
Ik zou dat heel goed nakijken want een heleboel trailers zijn incl laadvermogen 2000 kilo dat houd in dat je auto dat wel moet kunnen trekken.
Je kan er zelfs een boete voor krijgen als je meer gewicht heb dan toegestaan.
En denk niet dat je er geen rekening mee hoeft te houden omdat er maar 1 paard instaat want de politie kijkt naar het totaal gewicht van de trailer incl laadvermogen.

stefanvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:22

wph1 schreef:
En denk niet dat je er geen rekening mee hoeft te houden omdat er maar 1 paard instaat want de politie kijkt naar het totaal gewicht van de trailer incl laadvermogen.

Laat je voortaan wat beter informeren, deze regel gaat alleen op bij rijden met rijbewijs B, zodra je BE hebt (wat je voor een 2-paards altijd moet hebben) gaat het alleen om het daadwerkelijke gewicht.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:34

Let als je een trailer koopt ook op de toegestane kogeldruk voor je auto en wat de werkelijke kogeldruk is van je trailer (dus niet de waarden die in de folders staan, want die komen meestal niet overeen).

Ik heb [TAO] Trailer kiezen; maar van welk materiaal? Hellup! geschreven hoe ik tot mijn (weloverwogen) keuze ben gekomen van mijn trailer, is wel een 1,5 paards, maar wellicht kun je er wat mee.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:48

Citaat:
Dat vraag ik mijzelf af want hoeveel mag die auto(avensis bedoel ik) trekken 1300/1600 kilo nou dan gaat dat niet lukken met een 2 paards trailer.
Ik zou dat heel goed nakijken want een heleboel trailers zijn incl laadvermogen 2000 kilo dat houd in dat je auto dat wel moet kunnen trekken.
En denk niet dat je er geen rekening mee hoeft te houden omdat er maar 1 paard instaat want de politie kijkt naar het totaal gewicht van de trailer incl laadvermogen
.

Als ik jou was zou ik eerst de FAQ eens lezen. ;) Wat je hier beweert is nl. grote onzin.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:52

stefanvi schreef:
wph1 schreef:

Laat je voortaan wat beter informeren, deze regel gaat alleen op bij rijden met rijbewijs B, zodra je BE hebt (wat je voor een 2-paards altijd moet hebben) gaat het alleen om het daadwerkelijke gewicht.

Hoe bedoel je communicatie problemen.......
Het gaat niet om rijbewijs maar om het totale gewicht van de trailer wat van een 2 paardstrailer gauw 2000 kilo is en dat mag DIE AUTO niet trekken daar had ik het over.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:56

Nogmaals; lees de FAQ.
Je verkoopt onzin. Die auto mag trekken wat die auto mag trekken. Als dat 1600kg is mag daar gerust een 2 paardstrailer met een mtm van -voor mijn part- 2400kg. achter. Zelfs met een paard erin.
Ik ga het niet allemaal (weer) uit de doeken doen, da's off topic. Maar lees de FAQ!
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 30-11-10 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:57

sflj schreef:
Citaat:
En denk niet dat je er geen rekening mee hoeft te houden omdat er maar 1 paard instaat want de politie kijkt naar het totaal gewicht van de trailer incl laadvermogen
.

Als ik jou was zou ik eerst de FAQ eens lezen. ;) Wat je hier beweert is nl. grote onzin.

Onderbouw die onzin dan is......
Want je mag niet achter elke auto zomaar een kar hangen het is aan gewicht verbonden.
Als de kar inclusief laadvermogen 2000 kilo is dan mag het niet achter een auto liggen die maar 1300 kilo mag trekken.
Het ligt niet aan de grote van de auto maar aan de opbouw van de auto hoeveel hij mag trekken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:57

Zucht....
Lees de FAQ. :)

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:58

sflj schreef:
Nogmaals; lees de FAQ.
Je verkoopt onzin. Die auto mag trekken wat die auto mag trekken. Als dat 1600kg is mag daar gerust een 2 paardstrailer met een mtm van -voor mijn part- 2400kg. achter. Zelfs met een paard erin.
Ik ga het niet allemaal (weer) uit de doeken doen, da's off topic. Maar lees de FAQ!

:Z

Voorbeeld achter een panda mag een kar die 1500kilo is :=
Laatst bijgewerkt door wph1 op 30-11-10 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:58

wph1 schreef:
Want je mag niet achter elke auto zomaar een kar hangen het is aan gewicht verbonden.
Als de kar inclusief laadvermogen 2000 kilo is dan mag het niet achter een auto liggen die maar 1300 kilo mag trekken.
Het ligt niet aan de grote van de auto maar aan de opbouw van de auto hoeveel hij mag trekken.

Die onderbouwing is zeer simpel: http://www.overheid.nl/wetten artikel 15 reglement rijbewijzen. Eerst lezen, dan terugkomen...........

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:04

wph1 schreef:
sflj schreef:
Nogmaals; lees de FAQ.

:Z

Voorbeeld achter een panda mag een kar die 1500kilo is :=

Je haalt dingen door elkaar, vrees ik. Ik weet niet wat een Panda mag trekken, geen ervaring mee.
Ik heb je een voorbeeld per pb gestuurd.
Laten we het over trailers hebben, daar ging het de TS om.

Ik heb al bijna 9 jaar een 2 paards Hotra. Eforce, geloof ik. Bevalt super, geen problemen mee, was erg betaalbaar en heeft veel accessoires die bij de meeste andere merken niet standaard waren.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:06

ikke schreef:
wph1 schreef:

Die onderbouwing is zeer simpel: http://www.overheid.nl/wetten artikel 15 reglement rijbewijzen. Eerst lezen, dan terugkomen...........

Dit heeft helemaal niets met rijbewijzen te maken wat je wel en niet achter je auto mag hangen.
Daar gaat het niet om het gaat erom of een toyota avensis een 2 paards trailer mag trekken kijk maar bij toyota avensis en dan zie je
Gewicht aanhanger geremd:1.300 kg dus kan er GEEN trailer achter.

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:16

Precies het ging over trailers.
Nou ik heb een heerlijke Atec 2 paards trailer met zadelkamer en die bevalt mij prima.
Wij hebben de trailer 2de hands gekocht maar wel een nieuwe bodem erin gedaan gewoon voor de zekerheid.
Was niet nodig maar nu weten we zeker dat het goed is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 23:31

wph1 schreef:
ikke schreef:

Dit heeft helemaal niets met rijbewijzen te maken wat je wel en niet achter je auto mag hangen.
Daar gaat het niet om het gaat erom of een toyota avensis een 2 paards trailer mag trekken kijk maar bij toyota avensis en dan zie je

Lees nou eerst dat artikel eens, je zwamt namelijk uit je nek! Zelfs mijn oude Fiat Panda mag mijn tweepaards trailer trekken; legaal!!!

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 00:20

wph1 schreef:

Sorry maar dit heeft wel degelijk met rijbewijzen te maken. En dus voor eens en altijd:
Als je E hebt en je niet meer achter die Avensis hangt dan die 1300 KG (en het is dus worst of die aanhanger meer KAN laden) mag het!
Het heeft er alleen maar mee te maken of het KAN, en zolang je niet over het gewicht wat die auto MAG trekken heengaat mag het. Al is het laadvermogen van die trailer veel hoger.

Dus een Avensis mag rustig een 2 paards trailer trekken. Zolang er maar niet meer gewicht achter die auto hangt dan 1300 kg. Dat er dan geen 2 paarden opkunnen :D das even een ander verhaal. Maar leeg mag ie em hebben.

@Royallady, ze hebben bij Bockmann niet 1 maar 2 ijzeren zijarmen weggelaten. En dat komt de stabiliteit van die trailer echt niet ten goede. Ik heb em een rammeltest gegeven, en hij is gewoon niet zo stabiel als die die ze nog wel hebben. Het weglaten had overigens niets te maken met de stabiliteit en het niet nodig zijn, het was puur gewicht reductie waarom ze dat gedaan hebben ;)

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:18

rina schreef:
wph1 schreef:
@Royallady, ze hebben bij Bockmann niet 1 maar 2 ijzeren zijarmen weggelaten. En dat komt de stabiliteit van die trailer echt niet ten goede. Ik heb em een rammeltest gegeven, en hij is gewoon niet zo stabiel als die die ze nog wel hebben. Het weglaten had overigens niets te maken met de stabiliteit en het niet nodig zijn, het was puur gewicht reductie waarom ze dat gedaan hebben ;)

In totaliteit zijn het er inderdaad 2, in aanzicht zoals op de foto is het er 1, dus hebben we beide gelijk.

Dat er gewichtsreductie achter zat wil ik wel geloven, dat is dan gelijk een kostenbesparing geweest. Ben het echter niet met je bevindingen eens dat het laten vervallen van de voorste zijarmen ten koste zou gaan van de stabiliteit. Ik denk (met alle respect) dat je rammeltest niet representatief is geweest. Als je 2 trailers met elkaar wilt vergelijken moet je ze in dezelfde staat vergelijken (incl, bandenspanning, veerkracht assen, wellicht heeft de ene schokdempers en de andere niet e.d.) Nog beter zou zijn als je de bodem ergens vast in zou klemmen of zou verankeren in een betonnen vloer oid, dan de hoek meten tussen bodem en wand. Vervolgens een eenheidskracht (bijvoorbeeld 1kN) loodrecht op een van te voren bepaalde hoogte op de wand zetten en dan opnieuw de hoek meten. Dit herhalen met de andere trailer, alleen op deze manier weet je het zeker.

Heb hier zojuist ook even een rammeltest :D gedaan op mijn Böckmann zonder zijarmen, maar er is geen beweging in de wand (op de plek waar vroeger de voorste zijarmen zaten) te krijgen zonder dat de banden en assen mee gaan veren. In mijn ogen kun je op deze manier geen trailers met elkaar (representatief) vergelijken Ik heb dan ook geen reden tot twijfel van het antwoord wat ik van de constructeur van Böckmann heb gekregen op het weglaten van de zijarmen, nl. dat dit voor de stabiliteit niet uitmaakt. Mocht je eens een representatieve test gaan doen tussen een met zijarmen aan de voorkant en eentje zonder, hou ik mij aanbevolen!

Trouwens het zou ook goed zijn dat een onafhankelijk persoon eens verschillende trailers met elkaar zou vergelijken (op allerlei gebieden, constructief, handigheden, wegligging, comfort e.d.) Zoiets als een paar jaar terug in Cavallo stond, maar dan uitgebreider.

Koortje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 21:50

Ik wil eigenlijk niet meegaan in jullie discussie over wat de Avensis nu wel of niet mag trekken. De Avensis die wij krijgen, mag 2.000 kg hebben, en dat staat op het kentekenbewijs.
Overigens de kanttekening dat Toyota altijd lagere gewichten aangeeft dan wat de auto daadwerkelijk mag en kan hebben, dit ivm een soort veiligheidsmarge. ;)

Verder bedankt voor de tips wat de versies trailers betreft. Over het leasen zijn we nog niet helemaal uit, het heeft voor ons momenteel voor- en nadelen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 22:54

Koortje schreef:
Ik wil eigenlijk niet meegaan in jullie discussie over wat de Avensis nu wel of niet mag trekken. De Avensis die wij krijgen, mag 2.000 kg hebben, en dat staat op het kentekenbewijs.
Overigens de kanttekening dat Toyota altijd lagere gewichten aangeeft dan wat de auto daadwerkelijk mag en kan hebben, dit ivm een soort veiligheidsmarge. ;)

Verder bedankt voor de tips wat de versies trailers betreft. Over het leasen zijn we nog niet helemaal uit, het heeft voor ons momenteel voor- en nadelen.

Best hoor, je mag gerust eigenwijs zijn, maar ik zou toch even oppassen. Ik kan geen Avensis vinden, ook niet de allernieuwste met de dikste motor, die 2000kg mag trekken.
Ik kom volgens autoweek niet verder dan 1800kg bij 75kg kogeldruk. Dat is op z'n minst erg mager voor een tweepaards........

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 01:12

Citaat:
Mocht je eens een representatieve test gaan doen tussen een met zijarmen aan de voorkant en eentje zonder, hou ik mij aanbevolen!

Waarom zou ik? Ik heb al een goede trailer. Een Humbauer Madero.
En prima als je het niet met me eens bent, maar ik heb 2 identieke Bockmanns naast elkaar staand bij een verkoper, waarbij de ene dus wel 3 steunen had en de andere maar 1, met elkaar vergeleken en gerammeld. En IK vind de enkele steun niet zo stabiel. Is voor mij genoeg om te zeggen "ik vind". Als iemand anders em wel goed genoeg vind, prima.

@Koortje ik heb echt geen idee wat een Avensis wel of niet zou mogen hebben. Er waren er hier een aantal die aangaven dat dat type auto 1300 kg mocht hebben, en heb dat gebruikt om uit te leggen wanneer die Avensis wel een trailer mocht ;)
Ik moet alleen wel zeggen, sla Ikke's raad niet zomaar in de wind. Als er 1 uitzoekt van wat wel en niet kan is hij het wel. En ik moet hem gelijk geven, als het idd zo is dat een Avensis in de zwaarste uitvoering maar 1800 mag trekken en 75 kg op de kogel mag, is dat heel minimaal voor een 2 paards trailer.