Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:28

bijdehandje1 schreef:
Dat ben ik niet met je eens, rust roest. Een gezond paard van een jaar of twintig mag nog best iets doen voor de kost. Maar ik vind het niet ideaal dat ze deze paarden willen inzetten voor manegewerk, al is het kleinschalig. Zoek dan jongere dieren. Het zal wel een geldkwestie zijn?
Maar een ouder dier voor eigen gebruik? Niets mis mee.

funnyhorses schreef:
paardjes van die leeftijd horen met pensioen en niet meer met ruiters rond te zeulen.
En bij twijfel zoals de stijfheid wat al bemerkt werd had men een dierenarts verder moeten laten kijken!

Dat bedoelde ik ook daarmee!
Het is wat anders als er 1 persoon 1 uurtje per dag of een paar daagjes per week rustig mee rijd,maar inzetten als manege paard met ruiters die dan toch al motorisch niet helemaal in het ritme mee kunnen gaan vind ik geen goed idee!

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:29

Jonge dieren in de manege gaat niet, die kennen te weinig vaak. Oudere dieren kennen al het hele leven zegmaar en zijn vaak betrouwbaarder (rijden voornl. gehandicapten), er lopen ook jonge paarden maar die zijn doorgaans alleen geschikt voor de ervaren ruiters. De manege is kleinschalig, die dieren lijden niets meer als een paard voor eigen gebruik! Deze paarden lopen mischien een uurtje per dag. Of 2 uur in het begin v.d week maar dan hoeven ze alleen maar te stappen met gehandicapten, daar is nog geen paard dood aan gegaan....

Oke goed ik laat het voor wat het is, bedankt voor alle info.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:34

Denk je echt dat een paard die nog nooit manegewerk heeft gedaan, daar zomaar geschikt voor is?
Jongere dieren in maneges gaat prima, als het goed opgevoede paarden zijn die goed aan de hulpen staan.
Het is niet waar, dat stappen met gehandicapten licht werk is voor een paard. Wel eens gezien, hoe die soms zitten te hotsen en te botsen in het zadel? Niet dat die mensen dat kunnen helpen, maar koop dan wel jongere paarden die nog goed sterk zijn, en daar tegen kunnen.
En oudere aan het werk is alleen maar goed. maar zet er dan wel goede ruiters op die weten hoe ze de paarden moeten ontzien.
O, je laat het erbij. Ook goed.

Dennisch

Re: Paarden gekocht, maar blijken gebreken te vertonen. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:40

Nee tuurlijk niet, maar de meeste minder valide ruiters zitten gewoon stil hoor..
Menig manegeruiter zit het paard meer in de weg. Er wordt hier ook erg gekeken naar de paarden en welke ruiters daarbij, daarom staat de merrie nu ook stil. Maar ze gaat ook slechter lopen als ze niet belast wordt, dus als ze los loopt in weide/paddock. De ruin kan prima mee komen in de lessen, het ging daarbij alleen om het weven.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:40

Ik krijg een beetje het idee dat er voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten wil worden. Een paard die stijf is met 24/7 weidegang stijf is en die leeftijd heeft zou ik al verdenken van artrose en niet voor dit doel willen hebben. Paarden dit wat moeten doen voor de kost moeten fysiek door toe in staat zijn.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:43

fransje23 schreef:
Ik krijg een beetje het idee dat er voor een dubbeltje op de eerste rang gezeten wil worden. Een paard die stijf is met 24/7 weidegang stijf is en die leeftijd heeft zou ik al verdenken van artrose en niet voor dit doel willen hebben. Paarden dit wat moeten doen voor de kost moeten fysiek door toe in staat zijn.

Volgens dierenarts heeft het paard verder super goede droge benen, maar zit t m niet goed in heup/lende.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:45

Fransje ik ook.
De paarden leveren in dit geval ook nog geld op. Maar er mag niet worden geïnvesteerd in een beetje knappe paarden.
Dennisch, je hebt minder validen en minder validen. Mensen met een flinke verstandelijke beperking zitten vaak helemaal niet stil. Of neem iemand met erge spasmes.
Die merrie klinkt, als een oud paard wat gewoon op is. Die zou ik maar mooi laten gaan.
Heup en lendeklachten kunnen ook verergeren bij op stal zetten. Of wie weet heeft ze zelfs klem gelegen. Droge benen is mooi, maar zegt niet alles. Een paard heeft meer onderdelen dan de benen alleen.

fransje23 schreef:

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:47

En Dennisch. Mocht jouw vriendin nog eens paarden willen kopen, laat haar dan een paardenkenner meenemen, of vraag een goede handelaar om betrouwbare paarden voor haar te zoeken. Dan had ze ook dit kunnen voorkomen.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 15:57

bijdehandje1 schreef:
Fransje ik ook.
De paarden leveren in dit geval ook nog geld op. Maar er mag niet worden geïnvesteerd in een beetje knappe paarden.
Dennisch, je hebt minder validen en minder validen. Mensen met een flinke verstandelijke beperking zitten vaak helemaal niet stil. Of neem iemand met erge spasmes.
Die merrie klinkt, als een oud paard wat gewoon op is. Die zou ik maar mooi laten gaan.
Heup en lendeklachten kunnen ook verergeren bij op stal zetten. Of wie weet heeft ze zelfs klem gelegen. Droge benen is mooi, maar zegt niet alles. Een paard heeft meer onderdelen dan de benen alleen.

O jawel hoor, pas geleden nog een 6 jr merrie gekomen die veel geld kostte, en zo staan er wel meer. Het is niet mijn manege, ik vroeg hier alleen om advies. Jullie weten zelf dat de paarden die gebruikt moeten worden voor minder valide ruiters echt geen gekke sprongen of iets kunnen maken, dus vandaar de keus voor een ouder ervaren paard.
Ik weet dat het wel kracht van de paarden vergt als ze met gehandicapten lopen, maar ze hoeven echt alleen te stappen.
Ik weet dat er meer bestaat dan benen alleen hoor, de merrie ziet er verder qua lichaam uit als een paard van een jaar of 8.
We zitten er ook aan te denken de merrie te laten gaan, de dierenarts zegt ook dat ze de kans klein acht dat het verbeterd met een ostheophaat.
Maar daarom is het wel moeilijk, gezien de vorige eigenaren ons ook verzekerden dat ze gezond waren. Maargoed het zal ook gedeeltelijk komen doordat ze nu op stal staan, en daarmee dus ons eigen fout.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:03

Als koper heb je ook een onderzoeksplicht.
Omdat jullie geen klinische keuring uit hebben gevoerd en er niet aangetoond kan worden dat de paarden al eerder een stalgebrek hadden of al langer kreupel zijn denk ik dat je in het stof bijt..

Het is vervelend, maar als een paard stijf is tijdens het rijden hoor je dat als koper ook te onderzoeken.
Ik denk dat je geen poot hebt om op te staan. Je kan wel de rechtsbijstand inschakelen om te kijken wat zei er nog van kunnen maken.

Succes iig, nooit leuk dit soort dingen!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:04

Meid! Zet ze dan buiten, dan ben je van het weven af van de ruin, en de kans is groot, dat de merrie weer stukken opknapt.
En vergeet niet dat paardjes. die alleen worden bereden door gehandicapten, toch wel een of twee keer in de week na moeten worden gereden door een echt goede ruiter.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:06

Fransje ik ook.
[/quote]

O jawel hoor, pas geleden nog een 6 jr merrie gekomen die veel geld kostte, en zo staan er wel meer. Het is niet mijn manege, ik vroeg hier alleen om advies. Jullie weten zelf dat de paarden die gebruikt moeten worden voor minder valide ruiters echt geen gekke sprongen of iets kunnen maken, dus vandaar de keus voor een ouder ervaren paard.
Ik weet dat het wel kracht van de paarden vergt als ze met gehandicapten lopen, maar ze hoeven echt alleen te stappen.
Ik weet dat er meer bestaat dan benen alleen hoor, de merrie ziet er verder qua lichaam uit als een paard van een jaar of 8.
We zitten er ook aan te denken de merrie te laten gaan, de dierenarts zegt ook dat ze de kans klein acht dat het verbeterd met een ostheophaat.
Maar daarom is het wel moeilijk, gezien de vorige eigenaren ons ook verzekerden dat ze gezond waren. Maargoed het zal ook gedeeltelijk komen doordat ze nu op stal staan, en daarmee dus ons eigen fout.[/quote]

Maar hoe bedoel je laten gaan?
Heb je al foto's laten maken of verder onderzoek laten doen ipv door 1 DA?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:07

bijdehandje1 schreef:
Meid! Zet ze dan buiten, dan ben je van het weven af van de ruin, en de kans is groot, dat de merrie weer stukken opknapt.
En vergeet niet dat paardjes. die alleen worden bereden door gehandicapten, toch wel een of twee keer in de week na moeten worden gereden door een echt goede ruiter.

En zo is dat!

Oude bomen verplaats je niet en zo is dat ook met die 2 paarden.

Laat eens kijken of die merrie geen artrose heeft of gewoon een scheve wervel in de rug, KS in het scharniergewricht achter in de rug...of misschien heeft ze wel een hals waar wat scheefs mee is....iig even door laten lichten door een goede osteopaat.....dat mag de pret niet drukken dat is best betaalbaar.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:09

Russel, of gewoon een tijdje laten trainen door iemand met verstand van paarden. Correct rijden. Een beetje scheefheid rij je er wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:12

Idd, nou ben ik wel eerst even van het kijken of het lichamelijk is...en dan idd correct rijden...en dan maar hopen dat er weer geen andere mankementen naar boven komen. Want waarom is een paard scheef, overcompensering van pijntjes??

Kan idd een leuk opknappertje zijn...

Maar van een stal die gehandicapten laat rijden verwacht ik toch meer paarden inzicht..

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:14

Aan je eigen berichten te zien is het eerder een handels stal dan een manege.
Je bied n.l wel erg vaak zeer brave paarden en pony's aan.
Wat betreft de 2 oude paarden..tja inderdaad laat je die eerst keuren zeker op die leeftijd!

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:16

Veel paarden lopen niet goed, omdat ze zijn verreden.
Ik vraag me ook af, naar de kwaliteit van deze stal.
Er zijn ook nog bepaalde kwalificaties nodig voor het begeleiden van gehandicapte ruiters.

russel schreef:
Idd, nou ben ik wel eerst even van het kijken of het lichamelijk is...en dan idd correct rijden...en dan maar hopen dat er weer geen andere mankementen naar boven komen. Want waarom is een paard scheef, overcompensering van pijntjes??

Maar van een stal die gehandicapten laat rijden verwacht ik toch meer paarden inzicht..

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:20

bijdehandje1 schreef:

Dat gebeurd ook, ze worden ook wel bijgereden door de eigenaar. Ze komen ook buiten overdag in wei of paddock, maar dag en nacht is hier helaas niet mogelijk... En ook is er niet genoeg wei omdat te veroorloven.

Sabmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:22

Waarom spreek je ervan dat een braaf paard zoeken moeilijk is ,en dat je daarom maar een ouder paard neemt?
Ik snap best dat een betrouwbaarpaard moeilijk te vinden is. Maar je zegt zelf dat die voor koekjes alles deed, prinsesje etc.
Hoe kan je hem dan gebruiken als manegepaard? Dat wist je toch ook van te voren.

Ik zou zien of je paardje niet teveel pijn heeft en toch naar een oplossing zoeken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:22

Dennisch veel van jouw topic zijn verkoop topics van paarden, goedkope paarden.

8 jarige merrie voor 800 euro, daar zou ik mij niet aan wagen...

Ik denk dat deze 2 paarden ook rond die bedragen hebben gekost en kennelijk niet voldoen...ik verbaas mij over je topic.
Ik heb nl het idee dat jij of samenwerkt met die kennis en uiterst goedkope paarden gebruikt voor dit werk en hele goedkope paarden koopt en weer met weinig winst verkoopt.

Ik heb er geen goed gevoel over. Ik heb het idee of jullie hebben geen idee waar je mee bezig bent of je bedondert de boel.

Maar als jullie voor zo weinig paarden kopen, dan weten jullie ook wat dat inhoudt en hoe het zit met terug brengen en geld terug krijgen....

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:23

bijdehandje1 schreef:
Veel paarden lopen niet goed, omdat ze zijn verreden.
Ik vraag me ook af, naar de kwaliteit van deze stal.
Er zijn ook nog bepaalde kwalificaties nodig voor het begeleiden van gehandicapte ruiters.

russel schreef:

Nu het paard juist correct gereden werd (door eigenaar en andere ruiter) kwamen deze problemen boven. Dat het paard strontverwend was, betekend niet dat ze dat hier ook mag. Er zijn hier kwalificaties, denk je dat er zomaar iets gedaan wordt, dan heb je het fout hoor.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:24

Sneu voor die paarden. Oud, en gewend om altijd buiten te staan. En nu moeten ze verplicht 's nachts binnen. De ruin gaat weven, de merrie gaat hard achteruit.
Ik vraag me af, of die exploitant wel de papieren heeft voor lesgeven aan mensen met een beperking.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:26

russel schreef:
Dennisch veel van jouw topic zijn verkoop topics van paarden, goedkope paarden.

8 jarige merrie voor 800 euro, daar zou ik mij niet aan wagen...

Ik denk dat deze 2 paarden ook rond die bedragen hebben gekost en kennelijk niet voldoen...ik verbaas mij over je topic.
Ik heb nl het idee dat jij of samenwerkt met die kennis en uiterst goedkope paarden gebruikt voor dit werk en hele goedkope paarden koopt en weer met weinig winst verkoopt.

Ik heb er geen goed gevoel over. Ik heb het idee of jullie hebben geen idee waar je mee bezig bent of je bedondert de boel.

Maar als jullie voor zo weinig paarden kopen, dan weten jullie ook wat dat inhoudt en hoe het zit met terug brengen en geld terug krijgen....

ehhm sorry hoor, maar dat gaat over iets heel anders. Die paarden stonden bij kennis op stal en moesten snel weg, zoals je ziet ook het gebrek erbij verteld vandaar de lage prijs. Maar daar gaat het in dit topic toch niet om, ik vraag hier over advies zodat ik mischien kan helpen, dit heeft niks met andere topics te maken. En daarbij heb je je wel eens goed verdiept in de reguliere marktprijzen w.b.t paarden, dan weet je waarom dat paard in de lage prijsklasse valt.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:27

Hoe correct het rijden is, laat ik even in het midden.
Het zou mogelijk zijn, dat de merrie heel veel last van haar lichaam heeft gekregen, doordat ze opeens van niets, aan het werk moet , zonder conditie.
Ik ga hier hoe langer hoe meer een naar gevoel bij krijgen.
Een oud paard weer even opstarten is een kwestie van heel veel geduld en heel veel tijd.
Dat doe je niet zomaar even.

Dennisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 16:28

Jezus echtwaar, Ik zal nog vaker iets vragen. Ik ben niet de eigenaar en ja de eigenaar heeft alle papieren.