Vreemde mensen opzoek naar friese paarden......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Re: Vreemde mensen opzoek naar friese paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:21

Sommige mensen wel :) Dat is ook een beetje per land verschillend.. hier in NL doen we dat niet snel maar in andere landen is dat wel gewoon ! Ik denk als ze slechte bedoelingen hadden gaan ze niet zo vrolijk foto´s maken van alle paarden , dan zouden ze juist wat stiekemer doen.. denk je ook niet.?. ik vind het alleen een beetje voorbarig als er mensen komen vragen of er paarden te koop zijn en wat fotos maken er gelijk slechte dingen over denken... Toen ik in de USA was toen ben ik ook veel ranches afgegaan en heb fotos gemaakt van veel paarden voordat ik besloot welke ik wou kopen.. gelukkig werd ik daar niet weggestuurd :)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 21:04

zo heb ik een paar jaar terug 2 donker getinte mannen bij mij aan de wei gehad, die mijn fjorden wilden kopen. Ik zei ze dat ze niet te koop waren, maar ze wilden ze persé kopen voor het leger in Afrika :? Ze spraken alleen Frans en Engels en ik kon ze niet aan hun verstand brengen dat mijn fjorden niet te koop waren, toen wilden ze weten waar ze zulke paarden wel konden kopen, ik heb ze toen maar een fictief adres gegeven om er vanaf te zijn.
Toen ik dit verhaal vertelde tegen een buurvrouw van mijn wei, vertelde ze dat ze bij haar ook al aan de deur waren geweest om naar mijn paarden te informeren. Ik heb ze die nacht bij haar op stal gezet, durfde ze niet meer te laten staan :=
Ze waren met een auto met Belgisch kenteken (ik woonde toen nog in Maastricht) en dat heb ik genoteerd, heb het aan de politie doorgegeven, maar die konden niks doen, want er was (nog) geen misdrijf gepleegd.

Nou was ik al bezig met een andere wei, dus ik heb ze vervroegd verhuisd naar die nieuwe wei

MirkaChN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:03

Beste mensen,

Ik zat vandaag op internet naar info over Friese paarden te zoeken en via Google ben ik toevallig bij deze forum terecht gekomen. Tot mijn verbazing heb ik een verhaal over 2 vreemde mensen gelezen.

Ik ben één van deze twee "rare mensen".

Afgelopen zondag ben ik met mijn honden gaan wandelen, samen met mijn gasten uit het buitenland en mijn vriend. Zelf ben ik ook van buitenlandse afkomst maar woon al meer dan 20 jaar in Nederland. Het weer was mooi en wij hebben besloten om niet alleen in Lunetten /Utrecht/ (waar ik woon) te wandelen maar verder te gaan en de mooie omgeving aan onze gasten laten zien. Het is een lange wandeling geworden hoor. Op een gegeven moment zagen wij een paarden pension. Daar die buitenlandse gasten van mij liefhebbers van paarden zijn en gek op Friese paarden zijn, hebben wij besloten om met ons tweeën naar binnen te gaan om naar friezen te vragen, misschien weet iemand of hier in de buurt van Utrecht een stoeterij met friezen is. Met een beetje raar gevoel (je betreed iemands terrein niet zomaar, onze partners en honden zijn netjes buiten gebleven) zagen wij gelukkig twee vrouwen die wij om informatie konden vragen. Het was geen aangenaam gesprek en wij zijn terug gegaan (niet weg gestuurd).

Ik zie dat het nu een heel verhaal is geworden waarin maar een ding klopt: die vriend van mij heeft inderdaad een dikke buik:-). Ik zag er ook misschien wat raar uit, maar als je met de honden gaat wandelen, trek je je beste kleren niet aan:-). Voor de rest klopt er niets van. Wij wouden geen paard kopen, geen foto's maken, ik heb geen paard, ik weet overigens niets van paarden. Die vriend van mij heeft wel een paard die nu oud en ziek is en goed verzorgd in een prachtige stoeterij leeft, het is overigens een stoeterij van een vrij zeldzame ras van hucul paarden, kijk maar hier http://www.stadninarzeszotary.pl (maar zijn paard is geen hucul). Hij wist dat er in Nederland best veel friezen zijn, en zijn droom was om ze van dichtbij te kunnen zien, natuurlijk met de toestemming van de eigenaar of een beheerder. Vandaar onze zoektocht naar de friezen. Daar hij in reclame branche werkt, draagt hij altijd en overal een fototoestel met zich mee :-).Wij zijn ook naar Sylviashoeve manage geweest met dezelfde vraag. Wij zijn beslist geen dieven.

Wellicht hadden wij ons moeten voorstellen, een visitekaartje geven (die ik natuurlijk niet bij mij had) zodat die bezorgde vrouw meteen wist met wie ze te maken had, maar wij hebben er inderdaad niet aan gedacht. Het leek ons een onschuldig vraagje. Ik kan me voorstellen dat jullie allemaal voorzichtig moeten en willen zijn wat vreemden betreft, maar in dit geval is er geen reden om bezorgd te zijn. Vandaar dat ik met mijn "gebrekkige" Nederlands dit nu schrijf en jullie uitleg geef. Thuis moesten wij een beetje lachen om dit verhaal, wij waren ook boos dat wij voor dieven zijn uitgemaakt, maar ik snap het wel dat je niet iedereen zomaar kan vertrouwen. Hopelijk is deze brief voldoende. Mocht iemand toch contact met mij willen opnemen, dan staan mijn gegevens hieronder.

Zoals ik zei, onze bedoeling was niet kwaad, integendeel, wij houden van dieren en helpen ze. Ik weet niets van paarden, maar ik help ze wel. Ik help namelijk een stichting die zich bezig houdt met hulp voor buitenlandse dierenasielen (honden en katten, zie hier: http://www.jmvr.org , in het Nederlands, andere adressen die ik vermeld, zijn helaas in een vreemde taal maar foto's zijn vanzelfsprekend), maar wij hebben wel ook paarden geholpen (door hulp te sturen aan mensen die oude, zieke of mishandelde paarden redden, zie hier http://www.konie.sos.pl/ ).

Tot slot wil ik jullie het in ons land zeer bekende schilderij uit de 19 eeuw laten zien, waarop volgens die vriend van mij een Friese paard is afgebeeld: http://www.google.com/images?q=Podkowin ... 52&bih=565 . De gustibus non est disputandum maar misschien is dit voor iemand interessant.

Ik wens jullie allemaal het beste toe en blijf natuurlijk op je hoede!:-)

Groeten,

Mirka
Laatst bijgewerkt door delerium op 25-09-10 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: adresgegevens verwijderd

blokje

Re: Vreemde mensen opzoek naar friese paarden......

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:12

Heej!
Goed dat je hier een brief neerzet met de uitleg :)

Niemand hoeft zich meer zorgen te maken!
En friezen vind je in grote getalen in friesland en google anders naar een stal met friezen in de buurt. Succes en hopen dat je kennis nog een geweldige fries in het echt ziet!

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:19

Beste Mirka,

Fijn dat de 'vreemde mensen' in kwestie er om kunnen lachen. Ik heb zelf meer last van plaatsvervangende schaamte, maar goed. Zou ik een Fries hebben en in de buurt wonen, dan zou ik je zeer welkom zijn om uitgebreid te komen kijken.
Misschien kan er met TS alsnog een bezoek worden afgesproken? Als de vriend met de fotocamera een ervaren fotograaf is, kan TS er misschien zelfs nog wat mooie foto's van haar eigen zwarte parel aan overhouden?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:57

Mirka, ik ben blij dat jullie niet al te boos zijn dat de meeste van ond zo achterdochtig waren, nu schaam ik me wel een beetje. :o

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 12:11

Mirka, Goed dat je jezelf herkende hierin en je verhaal doet. Dan weet TS dat ze zich geen zorgen hoeft te maken.

Er worden zoveel paarden en vooral paardenspullen als zadels gestolen dat we met z'n allen heel achterdochtig zijn.

Hier is een paar weken geleden de hele straat met ongeveer 20/30 huurders van eigen stukjes land voor ponies en groentetuintjes alles leeggerooft.
Gelukkig zijn wij zelf deze keer overgeslagen (wij zitten aan de overkant en onze schuur staat in het licht, maar alle overburen is werkelijk alles gejat. Zelfs tot mestvorken enz aan toe.

Dus ja, ook bij mij zouden er alarmbellen gaan rinkelen als ik "vage" figuren zie. Misschien niet correct (zeker gezien deze kwestie), maar wel begrijpelijk en jammergenoeg ook nodig.