Stal Doorstap

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mariposa11

Re: Stal Doorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:11

Tuurlijk, maar er is verschil tussen onbespierd en onbespierd ;) en je hebt mager en mager.. ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:15

marise83 schreef:
Tuurlijk, maar er is verschil tussen onbespierd en onbespierd ;) en je hebt mager en mager.. ;)

Ik bedoelde niet specifiek op jouw hoor. Maar je moet gewoon eerlijk wezen dat je voor het geld(alhoewel sommige nou ook wel vrij duur zijn als je leeftijd end bekijkt) en de ervaring van de ruiters niet kunt verwachten dat zo'n paard zeker rijtechnisch gezien perfect is. En je dus waarschijnlijk zelf rijtechnisch veel werk voor de boeg hebt dat maak ik dan op uit de filmpjes/foto's die ze online op de site hebben staan. En wat ik zei wil daar niemand mee beledigen maar we moeten eerlijk blijven.
Ik zou er ook geen paard kopen maar ze bestaan nog steeds dus ja ergens zal ze dan best wel mensen tevreden kunnen houden.
Maar na al de negatieviteit zou ik het niet aandurven.

even wat toegevoegd!
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-09-10 00:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 00:19

Oke, ben ik ook wel mee eens!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 01:36

Ik ben er een keertje geweest en het viel me eigenlijk heel erg mee. Het terrein is netjes, stallen zijn oke en een deel van de paarden stond lekker op de wei. Proffecioneel komt het absoluut niet over, de meiden zijn voornamelijke hard werkende meiden die niet meer kunnen dan hun best. Meeste paarden zijn niet direct talentjes en stel die maar eens netjes voor. Dieren zagen er toen in elk geval niet ongelukkig uit.
Was een vrouwtje die graag een EV wou kopen, maar het beestje liep niet helemaal lekker. Bleek toen ze gebracht was van de klep gevallen te zijn, kon je ook wel aan een paar wondjes zien. DA was er toch om entingen te geven, dus direct dat paard even nagekeken. Leek niet al te ernstig, voornamelijk gevoelig en stijf door dat laadprobleem (niet door henzelf geladen overigeens). Koper was helemaal weg van het paard, maar verschrikkelijk naief. Beestje scheen in Engeland wat gewonnen te hebben dus kon zo een goed veulen fokken. Was ook 'uitermate geschikt voor haar' en koper raakte steeds meer verliefd. Maar goed, het zal niet de eerste handelaar zijn die een koper naar de mond praat en een paard de hemel in prijzen.. Koper was ook vrij om alle keuring te doen die ze wou, zolang ze zelf maar betaalde. Ze maakte er zelfs een grapje over dat het paard meer kostte aan keuringskosten dan aan aankoopskosten :P Ik vond haar erg realistisch.
Tuurlijk was er veel mis met het beestje en zou die naieve onervaren koper een hoop werk eraan hebben. Maar gelogen heeft ze niet over het paard. Of niet concreet, papieren klopten en alle keuringen waren toegestaan.. Tja, ik vond het geen dramatisch slechte stal..
Vrouwtje zelf is wel een apart type, maar goed, hoeveel rare types zitten er niet in de paardenwereld.

Dus, ik denk dat je met een goede kijk op paarden er best een redelijk paard weg kan halen. Er zitten ook genoeg dubieuze gevallen tussen, maar zo zijn er wel meer handelsstallen. Altijd laten keuren en eens vrijwel onverwacht langs komen. Verder realistisch blijven en niet een sportpaard voor een spotprijs willen kopen. En als je niet erg ervaren bent met paarden, dan zou ik daar geen kopen..

Xiu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:45

Melanie is een apparte, maar het is niet het monster dat sommige mensen ervan maken. Ze kan heel appart reageren, in het begin wist ik soms niet helemaal wat ik daar mee aan moest. Maar ze komt enorm vaak anders over dan ze bedoelt. Ik denk dat ik wel kan aannemen dat ik haar een stuk beter ken dan jullie, aangezien ik er tijdens mijn stage anderhalf jaar bijgewoond heb. Ik heb nog nooit een handelaar zoveel weten doen voor haar paarden. Je moest eens zien hoe ze soms toekwamen, en hoe ze er twee weken later uitzagen. Je herkende soms een paard absoluut niet meer. Ik kreeg onder mijn voeten als ik een paard niet minstens 2x per daganderhalve schep voer gaf (en dat was dan nog maar voor een kleiner paard, laat staan een grote), uiteraard mét lijnzaadolie en/of appelazijn, of niet genoeg hooi (lees: niet bijna een volle plak uit zo'n grote pakken). En natuurlijk moesten ze in de zomer een knoflookliksteen voor de vliegen! Een paard met ernstige koliek? Niet ingeslapen zoals de meeste mensen wel gedaan hadden, maar laten opereren. Dat het achteraf alsnog fout gelopen is, was zeer jammer maar niet te wijten aan Melanie. Die was erbij blijven slapen als het van haar afhing. Ik weet dat ik die kosten zelfs nooit overgehad zou hebben voor mijn eigen paard, laat staan voor een paard dat veel minder gekost heeft dan de operatie en waarvan je weet dat het ook nooit meer z'n geld zal opbrengen. Drogeren? Dan zou dat al gebeurd moeten zijn wanneer er helemaal niemand op stal was, anders zou ik het gezien hebben. Als ik er niet was, was Mel er ook niet want zij was mijn taxiservice en eenmaal thuis bij haar kat zou ik haar niet meer meegekregen hebben :P

Ik heb er zelf twee fijne paarden vandaan gehaald, en een veulen van mij is door haar verkocht. Helaas bleek dat eerste paard dat ik gekocht had zware artrose te hebben een jaar nadat ik hem weer verkocht had, al heb ik daar zelf nooit wat van gemerkt. Ik heb ook regelmatig contact gehad met de vorige eigenaars, die ook nergens van gebaard hebben. Waarschijnlijk heeft niemand dit geweten, ik ben bij de verkoop van de vorige eigenaars van dit paard aan Mel geweest, en ook de mailcontacten van hen en haar heb ik altijd kunnen lezen. Ik heb hem zelf nog voorgesteld aan de persoon die hem weer gekocht heeft na mij, dus als er iemand iets verweten zou kunnen worden over hem zou ik de schuldige moeten zijn, maar ik wist zelf van niets. De andere is met tips en hulp van Melanie veranderd van gestoorde verknalde manegerodeoknol in het braafste beginnerspaardje dat je je kan wensen. Deze heb ik nog. Niets mis mee, is een geweldige leermeester voor mij geweest eenmaal ik wist waar het probleem lag.

Ik wil niet beweren dat er nooit fouten gebeurd zijn. Het kan zeker dat er een paard verkocht geweest is dat niet bleek te zijn waarvoor het verkocht werd. Alleen denk ik dat je dat lichtjes moet nuanceren: Melanie zelf rijdt de paarden niet, en ziet ze eigenlijk alleen maar in actie wanneer er foto's gemaakt worden. De ruiters kennen de paarden beter, en Melanie kan enkel daarop afgaan. Nu, het is vrij moeilijk om te weten hoe een paard is als het een uurtje geleden aangekomen is, en je het maar een keer of 2,3 in de week rijdt. Waarschijnlijk is het dier binnen de maand alweer weg, en op zo'n korte tijd een paard vanbinnen en vanbuiten leren kennen, gaat zoals de meesten waarschijnlijk ook wel weten, nu eenmaal niet. Bovendien komen ze hier op een stal met allerlei vreemde paarden die ook regelmatig wisselen. Ze worden bereden door vreemde ruiters, zo te zien zijn dat er tegenwoordig ook verschillende. Verder worden ze dan ook weer gereden door klanten die komen kijken en sorry dat ik het zeg, maar niet iedereen die dénkt geweldig te kunnen rijden, kan dit ook. Het is geen verwijt naar iemand, maar er kwamen heel vaak mensen die zichzelf enorm overschatten. Ondanks pogingen om een paard af te raden, moesten en zouden ze het toch hebben. Het is niet altijd alleen maar de schuld van de verkoper, en als het dat wel is: die persoon moet ook geld verdienen. Als deze ziet dat je interesse hebt in een paard en de handelaar dénkt dat het iets kan zijn voor je, zal deze je ook proberen het paard te verkopen. Want dat doen ze immers allemaal... Wat ik maar wil zeggen: het paard krijgt op zeer korte tijd veel verschillende indrukken, en geen vaste persoon die ermee bezig is waar het zich aan gaat binden en dus ook zijn echte karakter aan toont. Bij een handelsstal weet je in grote lijnen wat je koopt, maar nooit helemaal. Verder ben ik het er zeker mee eens dat je best iemand meeneemt die er iets van kent, aangezien je zelf meestal met je gedachten ergens anders vertoeft indien je interesse hebt. Handig als iemand op dat moment met z'n voeten op de grond blijft. En als deze persoon dan een paard gaat "afbreken" zal elke handelaar hierop reageren. Nogmaals, die mensen moeten geld verdienen. Als de eigenlijke koper interesse heeft maar de persoon die erbij is helpt het "om zeep", is dat niet leuk. Als jij bakker bent, iemand komt bij jou taartjes kopen en achter je staat iemand die luidop zegt: "Hè nee die zou ik niet nemen hoor, veel te zoet en de slagroom is niet vers.", ben jij daar ook niet gelukkig mee ook al heeft die persoon misschien gelijk. Dat heeft niet zozeer alleen met eerlijkheid te maken, maar wel met het feit dat je op dat moment een dikke streept trekt door het extra toetje van die avond, of door die leuke nieuwe schoenen ;)

Eigenlijk is het heel simpel: een handelaar, in paarden, auto's of wat mij betreft kermisartikelen, moet geld verdienen. Heb je een probleem met het feit dat de paarden er duurder verkocht worden dan de prijs waarvoor de aangekocht werden? Ga dan niet.
Ik heb bijna een jaar geleden een auto gekocht, goedgekeurd zonder opmerkingen. Nog geen half jaar later werd ie op de keuring helemaal afgekeurd, en wat er precies aan was paste bijna niet meer op het blad. Nochtans van een particulier, als was het wel een bevriende autohandelaar die ermee naar de keuring gereden was. Je komt het overal tegen. Maar als ik nu terugdenk aan die garagist die mijn auto onderhouden heeft (de vriend van diegene waarvan ik hem kocht), onthou ik niet het feit dat hij gratis nieuwe ruitenwissers erop gezet heeft, maar wél dat de remmen van mijn auto ook afgekeurd werden ondanks dat ik hem kort voordien nog naar de garage gebracht had voor diezelfde remmen. Verhaal dat terug naar Melanie, en je leest op Bokt bvb 60 negatieve reacties en geen positieve. Hou er dan rekening mee dat Melanie honderden paarden verkocht heeft, misschien wel meer, geen idee. Het is niet leuk om iets positiefs te lezen, het is leuker om een (al dan niet gedramatiseerd) verhaal te horen over een valse oplichter. Het interesseert niemand dat je een fijn paard gekocht hebt. In vorige topics, waren regelmatig positieve reacties te lezen. Deze werden keer op keer afgekraakt in de zin van: "Je typt zelf zoals Melanie, misschien ben je het wel" of "jij werkt vast voor Melanie" of "je hebt gewoon heel veel geluk gehad" of er wordt niet op gereageerd. Waarom zouden die mensen nog de moeite nemen om te reageren?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 23:25

Ik blijf bij mijn punt dat er rare dingen gebeuren of gebeurd zijn op die stal, maar zoals ik al eerder zei... Bij welke handelaar gebeuren er geen gekke of rare dingen?

@Xiu: Bedankt voor je uitleg over hoe jij het ervaren hebt. Idd fijn om ook eens het andere verhaal te horen.
Zelf heb ik een negatieve ervaring,maar als ik bij 'nieuwe baas' kijk, zie ik ook tal van positieve.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:46

Xiu, heel goed gezegd!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 17:02

ik heb in 2000 ook een leuk paard bij haar vandaan
paard had wel een kronkel maar ik kon er mee omgaan
ben zelf bij de keuring geweest door een door mij uitgekozen DA
dat deze DA vaker daar paarden keurde kon ook niet anders het plaatsje was maar klein en er waren 3 da ik heb er 1 uitgezocht

Melanie vind ik geen sympathiek mens,verre van dat
maar ik kom ook voor een paard en niet voor haar, ze was wel gastvrij
maar vertelde niet alles over het paard daar kwam ik later zelf achter :+
maar paard was lichamelijk prima!

en was ook niet het paard waar ik voor kwam ;)
ik zal niemand snel naar haar sturen,maar goed een particulier is ook niet altijd even eerlijk
en bij een handelsstal heb je wel terug breng garantie :7

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:15

Jee even terug in de tijd door jou Topic, zal je uitleggen waarom. En tegelijkertijd waarschuwing voor andere onervaren kopers!!

Wij hebben 4 jaar terug via ene M uit stolwijk, voor onze dochter een op het oog super leuk schimmeltje gekocht! Eerlijk is eerlijk op dat moment gingen we echt op uiterlijk Pony af en waren nog redelijk groen in Pony land!

Dochter is ambitieus dus wij zijn bij pension stal met zeer ervaren mensen gaan stallen! Super begeleiding etc etc! maar om de een of andere reden lukte het maar niet met uiterlijk nog steeds super leuke Pony! Hij had echt Boeve streken, snel afgeleid en zeker totaal niet sociaal naar andere Pony,s. Op wedstrijd was ie altijd heel gestrest en gespannen, brak zelfs wel eens los. Onze dochter kon zich gezien omstandigheden nog redelijk met hem reden, maar merendeel andere kinderen op stal, en ouders waren doods bang voor deze onberekenbare Pony!

Na jaar van alles proberen, fysio paarden fluisteraar, tandarts, etc. Kwam er opeens iemand op idee hee zou het een KLOP hengst zijn? Ik nog dat zijn geesten hoor, maar nee na enige uitleg snapte ik wat er bedoelt werd! En ja driemaal raden? Bloed test wees uit het was een klop hengst!

Ik contact gezocht met M en die trok natuurlijk haar handen overal vanaf, en gaf aan dat zei de Pony via Stal de Doorstap had gekregen voor de handel. Zei wist dus volgens eigen zeggen niet dat het een klop hengst was! En ook het contact met Stal de Doorstap verliep niet erg soepel, wasten hun handjes in onschuld en legden verantwoording bij M.

In die tijd was via rijdende rechter ook net een zaak over klop hengst en de verantwoordingen, maar ook enige druk advocaat leverde niks op! Wij hebben uiteindelijk de Pony nog een keer laten ruinen, en hem verkocht naar Terschelling. Daar heeft ie een super plekje gekregen bij een lief baasje, maar hoeft ie geen wedstrijden te lopen.

Mijn indruk van stal de doorstap? Ze wisten wel degelijk wat ze aan M verkochten voor de handel, en ook M wist heel goed dat dit niet echt een geschikte Pony was voor een toen 10 jarig meisje! (achter af zelf levens gevaarlijk)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:28

Rare verhalen hier.

Ken de stal niet, maar op de site bijv. bieden ze een Friese merrie aan, die volgens hen opgenomen is in het stamboek met een 2e premie wat haar ster zou maken -dit staat dan weer niet vermeld. Maar met een wit sokje wordt zij geen ster..

bonzwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:47

Chaos schreef:
Rare verhalen hier.

Ken de stal niet, maar op de site bijv. bieden ze een Friese merrie aan, die volgens hen opgenomen is in het stamboek met een 2e premie wat haar ster zou maken -dit staat dan weer niet vermeld. Maar met een wit sokje wordt zij geen ster..

Nee dat viel mij ook op, en dat er elke maand een paard 'in de aanbieding' is vind ik ook erg onproffesioneel overkomen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:50

Ja, maar als je ze anders niet kwijt komt.. :')
Nee, gekkigheid.. Wellicht een soort van ehh. reclame omdat ze toch graag willen bekendstaan met goede goedkope paarden en pony's.

Al vind ik de aanbieding - :7 van deze maand nu niet geheel een sportpaard. Met de nodige training ja, maar nu nog lange niet.. :P

Als ik hun was zou ik eens proberen een goede ruiter te krijgen! Dat zou al een stuk schelen met negativiteit. Bijv. dat paarden anders zijn onder het zadel dan verteld.. Immers die ruitertjes weten vaak niet echt waar ze over praten nog..
Laatst bijgewerkt door Chaos op 17-09-10 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 18:52

Ik hem mijn paard daar wel vandaan. Geen problemen mee gehad, nu een dik jaar verder. Hebben ook erg veel mazzel gehad. Na de aankoop kreeg ik allemaal verhsalen te horen van een stalgenoot. Het viel me wel op: daar met poetsen; Ze bleef dooood stil staan. Hier: veel vrolijker, veel ''drukker'' Weet niet of het er iets mee te maken heeft, maar toch. Was al gelijk de dag na dast we haar hadden opgehaald. Ze was toen wel vriendelijk tegen ons!
Wij hebben gewoon mazzel gehad. Papieren erbij. We hebben wel nog de DA gebeld om te vragen of dat ze gekeurd was, want dat zei ze. Maar dit was ook zo! :)

edit: Er waren toen wij gingen kijken, nog iemand die ook voor dat paard kwam. Dus als wij later hadden geweest. Had ze misschien al weg geweest. Vind ik ook weer zo wat. 2 mensen voor hetzelfde paard op de zelfde dag en tijd...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 21:13

@tteettt : met alle respect vind ik dat eerder een kwestie: 'de kopers worden steeds dommer.'
(Ken de stal verder alleen van naam)

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:27

@tteett hoe weet je zo zeker dat ze het wisten? het is niet aan de buitenkant te zien en het lijkt me dat er niet van elk paard bloed getrokken wordt. Als je zo groen bent in ponyland moet je een expert meenemen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:37

Waar.

Maar ik vindt dat je als handelaar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Nu weet ik dat het in praktijk weinig wordt waargemaakt maar in principe zou een GOEDE handelaar je heel goed kunnen begeleiden, en niet alleen voor het geld gaan, maar voor een goed passende combinatie.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:39

Chaos schreef:
Waar.

Maar ik vindt dat je als handelaar ook een bepaalde verantwoordelijkheid hebt. Nu weet ik dat het in praktijk weinig wordt waargemaakt maar in principe zou een GOEDE handelaar je heel goed kunnen begeleiden, en niet alleen voor het geld gaan, maar voor een goed passende combinatie.

Uiteindelijk heeft de handelaar hier dan ook alleen maar profijt van. Een niet klikken combi, brengt het paard terug..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 00:41

Ook waar! :))

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 02:00

Maar in het geval van het schimmeltje, wie zit er fout? Imo niet Doorstap, die heeft de pony verkocht aan die M en die heeft hem weer doorverkocht. Verhaal halen bij Doorstap is best vreemd dan..

Mreddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:24

Een handelaar blijft een handelaar! Zelf keuring regelen, soms kun je het treffen. Heb zelf geen goede ervaring met deze stal wat betreft inruil na niet klikken....
Maar je moet altijd uit je doppen kijken (waar dan ook) en als je geen ervaring hebt of niet iemand mee kan nemen die ervaring heeft dan niet doen!!!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:32

slachtpaarden durf ik niet zo hard te beweren. Ken 3 dieren die daar vandaan komen waarvan er 1 pony Z2 gelopen heeft inmiddels, lijkt me toch geen slachtpaard.

Het zijn wel vaak paarden met een verleden en waaraan je dus behoorlijk wat werk kan hebben om ze in het werk/in de kop weer goed te krijgen

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:42

Uhh jee ik geef toch ook niemand ergens schuld van? Heb zelf alle verantwoording genomen en Pony als nog laten castreren etc. Verhaal M bij aankoop was dat Pony lang Hengst geweest was, was 7 toen wij kochten. En nog maar net onder zadel! Paspoort was nieuw en de Pony is volgens M via stal doorstap geruint! Lijkt me dat een Vee arts echt wel aangeeft dat ie maar 1 Bal weg gehaald heeft? But Anyway ja wij waren super groen, en dachten alleen leuke betaalbare Pony! Maar dames hebben gezien de vraag prijs van deze Pony en achtergrond geweten dat het een Klop hengst was! Dat hebben ze overigens ook niet ontkend hoor, ze schoven alleen de verantwoording hierover naar elkaar toe! En ik wil mezelf hellemaal niet schoon schrijven, alleen mensen waarschuwen dat als dingen te mooi lijken om waar te zijn? Dan is dit meestal ook zo.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:47

kijk nu wordt het verhaal al anders, als hij bij doorstap geruind is zouden zij idd moeten weten dat het een klophengst is. Neem aan dat de d.a. daar idd wat over zegt

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 09:51

Chaos schreef:
Rare verhalen hier.

Was mij ook opgevallen. Met een wit voetje worden ze niet opgenomen in het stamboek laat staan dat ze een ster krijgen. Tenzij het witte voetje zwart geverfd is voor de keuring 8-) . Schijnt te gebeuren...

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:09

Daantjee12 schreef:
edit: Er waren toen wij gingen kijken, nog iemand die ook voor dat paard kwam. Dus als wij later hadden geweest. Had ze misschien al weg geweest. Vind ik ook weer zo wat. 2 mensen voor hetzelfde paard op de zelfde dag en tijd...

Kan ook verkoop tactiek zijn, want als jij dat paard heel leuk vindt dan ben je "bang" dat die ander er mee vandoor gaat, dus besluit je sneller tot kopen ;)