Verkoper houdt informatie over paard achter

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vind je het kunnen dat een verkoper liegt om te verkopen

Nee, onder geen beding
151 (90%)
Soms, onderzoek is de verantwoordelijkheid van de koper
12 (7%)
Ja, had de koper maar moet opletten
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 166

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:10

shantie1978 schreef:
gohya,maar kan toch niet als hij het niet gehad zou hebben dat na 12 weken al hfk 4 op de foto te zien is.
In nl zit de wet maar vreemd in elkaar.
Nu word het nog spannender ,heb vandaag een aangetekende brief ontvangen van haar.
Volgens haar zou hij overgevoelig zijn voor rotstraal nog een gebrek nu maakt ze me het helemaal.
Heb da en hoefsmid gelijk weer gebeld van wat weten jullie wat ik niet weet haha(volgens haar hadden ze het van mijn da)
De da wist niet waar ik het over had.
ja,hij heeft vanaf 2006 2 keer rotstraal gehad in lichte maten en alleen de achterhoeven.
Nu schijnt hij het bij alle 4 de hoeven te hebben in ernstige maten.
Ook de hoefsmid kan gelukkig getuigen dat dit al helemaal niet aan de orde was.
Mijn advocaat heeft een brief gestuurd dus ben erg benieuwd,ik wacht het vol spanning maar weer af.

áls hij HK 4 zou hebben nu, dan moet hij het al eerder gehad hebben,maar had hij er geen of weinig last van?En dan zie je er nix aan natuurlijk.
Maar hééft hij wel HK4?staat dat ook op papier v.d. D.A.?
Jij zou haar moeten aanklagen wegens valse beschuldiging!
Goed dat je een advocaat hebt genomen.

Tigra_

Re: Verkoper houdt informatie over paard achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:14

Tja ik denk maar zo vertrouw/geloof nooit de verkoper van een paard.
Ze verkopen dat paard en het liefst zo snel mogelijk. Logisch natuurlijk dus ga nooit uit van het woord van een verkoper maar zorg dat je zelf zeker weet dat er niets aanmankeerd.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 13:46

Tigra_ schreef:
Ze verkopen dat paard en het liefst zo snel mogelijk. Logisch natuurlijk dus ga nooit uit van het woord van een verkoper maar zorg dat je zelf zeker weet dat er niets aanmankeerd.

Hier ben ik het dus maar gedeeltelijk mee eens:
1) Er zijn ook verkopers, die wel eerlijk zijn (al is dit absoluut niet het gros)
2) Je kunt niet altijd zelf zeker weten of het dier iets mankeert, want hoe kom je achter een karakter van een dier dan?

Edit: Ik ben overigens wel benieuwd wie die ene was die voor optie 3 in de poll heeft gekozen en wat de motivatie is (al kan ik wel enigszins raden)

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:53

Optie 1 vaak komen Vaak komen tekort kommingen toch wel uit! En dan heb je de poppen aan het dansen dat is volgens mij het geld niet waard. Nou is het tegenwoordig wel zo dat je via internet heel veel over paarden/pony,s kunt achterhalen. Dus het kan ook geen kwaad om zelf onderzoek te doen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 13:59

Hoewel het in een groot geval anders is, vind ik dat de verkoper niet over zijn paard moet liegen.
Als je dier iets mankeert, kun je dit in de advertentie er gewoon bij zetten. Een e.v. koper beslist dan zelf of hij het dier, met zijn beperking koopt of niet.
Een koper vind je toch wel voor het dier, alleen dan vaak niet voor de prijs die je er graag voor zou willen hebben.
Zoals velen van jullie weten heb ik deze week mijn Amber verkocht ( zie topic nieuw paard, ben benieuwd) Ik heb de kopers heel eerlijk vertelt hoe het dier in elkaar zit, en er financieel natuurlijk niet bepaald op vooruit geboerd ben.
Ik heb zelfs enkele kopers afgewezen omdat ik dacht dat zij niet in de gaten hadden wat voor dier Amber was. Ondanks dat er dan in de advertentie stond dat het een erg schuw dier was, wordt er toch opgebeld door moeders, die het dier willen kopen als knuffel pony voor hun 8 jarige dochter.
Mijn mening is dat je er dan eerlijk over moet zijn. Eerlijk vertellen hoe een dier in elkaar steekt, of wat het mankeert.

Keerzijde hiervan vind ik wel, heel veel mensen willen Bonfire kopen voor 500 euro, en er dan nog een gloednieuw zadel bijkrijgen ook.
( niet bedoeld naar TS of persoonlijk naar iemand in het bijzonder) maar ze verwachten een top paard te kunnen kopen voor amper slachtprijs, en mensen die dat denken zouden zich ook eens achter de oren moeten krabben misschien.

Dus, mijn mening
eerlijk zijn over het te verkopen paard als verkoper zijnde
eerlijk zijn in verwachtingen als koper zijnde.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 14:07

Valencia2002 schreef:
Tigra_ schreef:

Hier ben ik het dus maar gedeeltelijk mee eens:
1) Er zijn ook verkopers, die wel eerlijk zijn (al is dit absoluut niet het gros)
2) Je kunt niet altijd zelf zeker weten of het dier iets mankeert, want hoe kom je achter een karakter van een dier dan?

Edit: Ik ben overigens wel benieuwd wie die ene was die voor optie 3 in de poll heeft gekozen en wat de motivatie is (al kan ik wel enigszins raden)

Die zijn er maar ga er gewoon nooit vanuit. Door gericht vragen te stellen kun je best een eind komen. Maar denk toch wel te kunnen zeggen dat 95% van verkopers alleen positieve dingen over het paard verteld en de eventuele negatieve punten verzwijgen of deels willen goed praten. En dat is voor onervaren mensen wel een struikel blok. Sommige kun je namelijk veel wijsmaken makkelijk "slachtoffer" en dat werkt echt in je nadeel.
Door goed te bedenken wat je wil weten en door goed opgestelde vragen te stellen kom je al een heel eind en weet je of ze de waarheid zeggen of toch iets willen verzwijgen. Vragen stellen die een beetje op elkaar lijken kun je snel iemand betrappen of ze echt eerlijk zijn of toch niet helemaal.
Met de tweede bedoel ik ook dat je het paard klinsch moet laten keuren. Doe je dat niet tja sorry maar dan ligt de "fout" bij jezelf.
Hoe vervelend dat dat ook is!

Bedoel weet niet wie er weleens naar undercover in nederland kijkt was toch ook eens zo'n handelaar. Tuurlijk wat ze deed was zeer onterecht en kan eigelijk niet.
Maar ze kon gewoon super goed praten en doen of een veulen serieus 10.000 waard is op 3 jarige leeftijd. Met logisch nadenken snapt iedereen toch wel dat ze dat paard dat nooit nu zou verkopen om er de volgende eigenaar goeie winst op te laten maken dat is echt geen handelaar! Dan is zelf houden veel logischer en daarom moet je eigelijk je gevoel een beetje uitschakkelen en goed blijven nadenken. En ja als het te mooi om waar te zijn klinkt is het dat vaak wel. En dat zijn ook dingen waar van ik denk vragen die mensen er niet een beetje zelf om? Zo onervaren en blind ze geloven alles wat de persoon zegt en gaan zelf niet meer onderzoeken maar gaan gewoon blind uit van die mensen. Eerlijk is absoluut niet en goedkeuren doe ik het ook niet maar het kan nooit kwaad om eerst zelf eens wat meer ervaring op te doen en niet iedereen te geloven.
En dat geld eigelijk overal voor en niet alleen in de paardenhandel.

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 14:57

@ Git: mee eens, die mensen krijg ik ook. Voor een dubbeltje op de eerste rang, terwijl het paard niets mankeert.

Hoe jij amber hebt verkocht zo doe ik het ook. Zo heb ik laatst een bonte hengst verkocht met de mededeling dat hij ondanks dat hij cool in het hoofd is toch wel ERRUG hengst was. De koper is langs gekomen en vroeg mij hoe ik erbij kwam, want hij was zooo braaf. Nou ja, hij heeft wel eens van die kuren, dus tja. Zij heeft hem overigens wel gelijk gekocht. Klinisch en rontgonologisch goed gekeurd (allemaal 1tjes).

Een andere 8-jarige die ik te koop heb vertel ik ook alles bij en desondanks komen idd ook mensen, de net rijden en het een leuk knuffeldier of beginnerspaard vinden. No way, dat gaat dus niet door. Heb 1x een moeder aan de telefoon gehad, wie ik wel niet dacht dat ik was, omdat ik dit paard niet aan haar dochter van 16 wilde verkopen. Tja, sorry, maar daar gaan mijn nekharen van overeind staan!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:51

Tigra, ben het niet helemaal met je eens.
Bij ons speelt er ook wat. In december 2009 onze ruin van bijna 16 jaar te koop gezet, ook hier op bokt, adv zal er nog wel op staan. Daarin alles vermeld wat hij had, dus dat hij een lichte vorm van artrose had, en dat hij daar bij zijn allereerste eigenaresse door ingespoten was, maar dat hij bij ons niet meer ingespoten was, en er ook geen last van had. Hij was dan ook tussen de 50 en 100 kg afgevallen, en onze dochter, waar hij van was, was ook zo licht als een veertje.
Hij heeft welgeteld 1 week last gehad van zijn klachten en met glucosamine, op adv van de da, dit is Dingena de WIjs, topwijf, rustige beweging, binnen 3 dagen was er niks meer te zien.
Affijn, hij is dus in maart, begin maart, verkocht naar mensen die hem in Duitsland in het Sauerland hebben staan. Vorige week kreeg ik een mailtje dat het niet goed met hem ging, en dat ik even contact op moest nemen.
Hij staat daar nu met 4 benen kreupel, en valt niet te rijden. Hier snap ik geen zak van, wij zijn compleet eerlijk geweest, en onze dochter leste regelmatig, en reed M1 met hem, zonder welk probleem dan ook, nooit onregelmatig, nooit vervelend.
En nu opeens kreupel.
WIj zijn als verkopers compleet open en eerlijk geweest, maar toch, je voelt je enorm banketstaaf en schuldig als dit gebeurd. Als ik in de omstandigheid was om hem terug te nemen, zou ik dat ook zonder mankeren doen, maar helaas.. mijn prive omstandigheden zijn nu zo, dat dat niet meer kan.
Dus niet iedere verkoper is oneerlijk, ik durf voor mezelf m'n handen in het vuur te steken.. ik ben eerlijk geweest.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:03

Ik heb het ook een keer meegemaakt.
verkocht mijn 3.5 jarige paard aan iemand hier op bokt, zal geen namen noemen.
Het dier was enkele maanden onder het zadel, en dat heb ik duidelijk vermeld.
De koper heeft zelfs een eigen expert meegebracht, en die zei dat het dier mooi, niet te mager, en gezond was ( was ie ook hoor)
Zij geloofde de leeftijd niet( toen het dier eenmaal bij haar thuis stond), dacht dat het dier een jaar jonger was,en vond het dier te mager. zette het dier drie maanden op rust, gaf het zo veel voer dat het dier misschien wel 100 kilo aankwam, en klaagde daarna bij mij, dat ik haar een onrijdbaar dier had verkocht, en haar had bedonderd.
Hoewel ik zelf heel goed weet wat ik heb gedaan, en ik zweer met mijn hand op mijn hart dat ik eerlijke informatie heb gegeven, zit me dit nog steeds dwars, terwijl dit echt al jaren geleden gebeurd is.

Het kan dus ook gewoon zo zijn, dat de verkoper zijn informatie eerlijk vermeld, maar dat dit door de koper anders wordt opgepikt. Er vervolgens verkeerde beslissingen worden genomen, en er een ander paard tevoorschijn komt als dat het dier ooit bij de verkoper geweest is.
Wie is er dan in zo'n geval de schuldige ? Is dan de verkoper nog steeds een slechte does ?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:15

git schreef:
Ik heb het ook een keer meegemaakt.
verkocht mijn 3.5 jarige paard aan iemand hier op bokt, zal geen namen noemen.
Het dier was enkele maanden onder het zadel, en dat heb ik duidelijk vermeld.
De koper heeft zelfs een eigen expert meegebracht, en die zei dat het dier mooi, niet te mager, en gezond was ( was ie ook hoor)
Zij geloofde de leeftijd niet( toen het dier eenmaal bij haar thuis stond), dacht dat het dier een jaar jonger was,en vond het dier te mager. zette het dier drie maanden op rust, gaf het zo veel voer dat het dier misschien wel 100 kilo aankwam, en klaagde daarna bij mij, dat ik haar een onrijdbaar dier had verkocht, en haar had bedonderd.
Hoewel ik zelf heel goed weet wat ik heb gedaan, en ik zweer met mijn hand op mijn hart dat ik eerlijke informatie heb gegeven, zit me dit nog steeds dwars, terwijl dit echt al jaren geleden gebeurd is.

Het kan dus ook gewoon zo zijn, dat de verkoper zijn informatie eerlijk vermeld, maar dat dit door de koper anders wordt opgepikt. Er vervolgens verkeerde beslissingen worden genomen, en er een ander paard tevoorschijn komt als dat het dier ooit bij de verkoper geweest is.
Wie is er dan in zo'n geval de schuldige ? Is dan de verkoper nog steeds een slechte does ?

Maar ik zei dus ook dat ze er wel zijn.
Maar dat ik er nooit vanuit zou gaan. Ik zou wel alles in me opnemen wat een eigenaar zegt en dan zelf uitzoeken of het zo is of kan zijn end.
Het is uiterst vervelend als je zo eerlijk bent en toch blijkt dat er iets niet goed is. Maarja die dingen gebeuren hoe vervelend ook.
Mag aannemen als je zelf voor een paard gaat kijken dat je niet zomaar alles aanneemt van de verkoper en zelf ook zeker wel je vragen klaar hebt of eigen onderzoekjes?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 12:33

Ja, maar had je dingen wel geweten wat nadelig voor de verkoop zou zijn geweest, had je het dan verteld of gedacht: laat ze het zelf maar uitzoeken?

melle_odet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:18

ik vind dat je inderdaad als verkoper gewoon eerlijk moet zijn.
je hebt er niks aan als je er problemen mee krijgt later.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:39

ALs verkoper moet je eerlijk zijn,maar als ik dit zo lees zijn ook niet alle kopers eerlijk. een slaatje slaan uit het welzijn van een dier. Ben blij dat ik (dat nu toe) niet in een situatie zit dat ik mijn paardje/ Maatje hoeft te verkopen. Ik heb hem nu 13 jaar en haar heb ik nu 6,5jaar! als het aan mij ligt en als ik dit zo lees gaan ze echt niet weg!!!! (ik ben me er ook wel van bewust dat ik niet in de toekomst kan kijken, maar weet wel dat zo als de situatie nu is, ik ze ook niet weg hoef te doen)!

shantie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 17:09

tjonge tjonge ik heb aangeboden om hem terug te halen en ja ik zou nog wel wat horen.
duhhhh heb nog niks gehoord,nee want zij wil geld voor een trailer die ze gekocht heeft het moet niet gekker worden.
Nog mooier de papieren die zogenaamd van haar advocaat(rechtsbijstand)kwamen die heeft ze dus ook nog eens zelf opgesteld in naam van rechtsbijstand.
ben benieuwd wat het nu gaat doen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:31

Kopers weten soms alles uit de kast te trekken, omdat ze het paard toch niet zo leuk vinden. Plus. Het wordt mode om te proberen juist als koper, verkopers aan de schandpaal te krijgen. Mensen worden steeds vindingrijker om te proberen overal schadevergoeding voor te krijgen.
Nee, de schuld ligt lang niet altijd bij verkopende partijen.

migomirre schreef:
ALs verkoper moet je eerlijk zijn,maar als ik dit zo lees zijn ook niet alle kopers eerlijk. een slaatje slaan uit het welzijn van een dier. Ben blij dat ik (dat nu toe) niet in een situatie zit dat ik mijn paardje/ Maatje hoeft te verkopen. Ik heb hem nu 13 jaar en haar heb ik nu 6,5jaar! als het aan mij ligt en als ik dit zo lees gaan ze echt niet weg!!!! (ik ben me er ook wel van bewust dat ik niet in de toekomst kan kijken, maar weet wel dat zo als de situatie nu is, ik ze ook niet weg hoef te doen)!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:40

Een brave berijdbare KWPN-merrie van 4 jaar voor 2.500 euro.
Geloof je het zelf?

De koper moet zijn verstand gebruiken bij de aankoop van een paard.
En in dit geval mag je voor 2.500 euro niet zeuren.
Kwaliteit heeft zijn prijs. De 2.500 euro die hier genoemd wordt is te goedkoop voor een goed en gezond paard. Je stelt bij een auto van 500 euro toch ook geen vragen meer?

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 23:09

Een braaf berijdbaar paard van vier jaar voor 2500 ja waarom niet. Het is altijd nog 5500 gulden. Een paard met een doodgewoon papier wat wel een goed gebruikspaard is, is in deze tijd daarmee niet slecht betaald.
Maar braaf berijdbaar is wel iets anders dan een sportpaard met veel potentie.

Dees schreef:
Geloof je het zelf?

Kwaliteit heeft zijn prijs. De 2.500 euro die hier genoemd wordt is te goedkoop voor een goed en gezond paard. Je stelt bij een auto van 500 euro toch ook geen vragen meer?

Valencia2002

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 15:21

Dees schreef:
Geloof je het zelf?

Maar dat is het hem nu net. Toen het paard nog 2500 euro kostte vertelden ze erbij dat het 2 chipfragmenten heeft in beide achterbenen en nu er (inmiddels) 750 euro bij op is geteld zeggen ze er niets meer over. En ik vind dat je voor 3250 euro best een paard mag verwachten dat helemaal gezond is. Ik heb liever een gezond paard dat nog niet alles kent dan eentje die lichamelijk een risico vormt, maar veel verder is. Dit is uiteraad slechts mijn eigen mening en een ander kan en mag hier vanzelfsprekend anders over denken ;)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:25

Dees schreef:
Geloof je het zelf?

_/-\o_

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:27

Welkom in de wereld van de keiharde paardenhandel! Het is een smerige handel! Maar pas er op je wordt net zo goed genept door een particulier als door een handelaar! Een (goede) handelaar heeft zijn naam hoog te houden, een particulier heeft niks te verliezen, ik heb het helaas van heel dichtbij mee mogen maken, daar werd een poging gedaan om de handelaar te neppen, daar heb ik een stokje voor gestoken.

De prijs zegt niks hoor, de handel is beroerd, ik ken een handelaar die bijna alleen maar verkoopt voor dat soort prijzen, snelle handel noemen ze dat (paarden zijn dan ook al rondom gekeurd) en dan heb je het ook over jonge sportpaarden ;) (van 2 tot 4 jaar)

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 15:35

PercyLeen schreef:
Welkom in de wereld van de keiharde paardenhandel! Het is een smerige handel! Maar pas er op je wordt net zo goed genept door een particulier als door een handelaar! Een (goede) handelaar heeft zijn naam hoog te houden, een particulier heeft niks te verliezen, ik heb het helaas van heel dichtbij mee mogen maken, daar werd een poging gedaan om de handelaar te neppen, daar heb ik een stokje voor gestoken.

De prijs zegt niks hoor, de handel is beroerd, ik ken een handelaar die bijna alleen maar verkoopt voor dat soort prijzen, snelle handel noemen ze dat (paarden zijn dan ook al rondom gekeurd) en dan heb je het ook over jonge sportpaarden ;) (van 2 tot 4 jaar)

Ja toch heb ik hier mijn twijfels bij. Ten eerste heb je keuren en keuren. En verder is het maar net wat je onder sportpaarden verstaat.
Het lijkt mij bijna onmogenlijk om je brood te verdienen door alleen maar goedgekeurde paarden te verkopen voor rond de 2,5 duizend. Maar dat is mijn mening.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:01

En toch leeft ie er van ;) www.maartenkamphuis.nl

Het zijn jonge dieren, hoe langer die ze laat staan hoe meer ze kosten. De dieren worden gekeurd bij erkende klinieken hier in de buurt en dan heb je het over DA als Jan Greve, Enterbrook..niet de minste klinieken ;) Tuurlijk heeft hij uitschieters van duurdere paarden (hoger opgeleid) maar zijn handel is de snellere in en verkoop van groene en net zadelmak.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:20

PercyLeen schreef:
En toch leeft ie er van ;) http://www.maartenkamphuis.nl

Het zijn jonge dieren, hoe langer die ze laat staan hoe meer ze kosten. De dieren worden gekeurd bij erkende klinieken hier in de buurt en dan heb je het over DA als Jan Greve, Enterbrook..niet de minste klinieken ;) Tuurlijk heeft hij uitschieters van duurdere paarden (hoger opgeleid) maar zijn handel is de snellere in en verkoop van groene en net zadelmak.

Ik ken de beste man verder niet. Maar hij verkoopt er veel die onbeleerd zijn dat maakt het natuurlijk wel iets anders.

ach ja de uitzondering bevestigt de regel ;)

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:25

Niet alleen handelaren zijn zo, particulieren doen het vaak nog harder!
Ik heb namelijk een rechtzaak gehad met een vrouw hier van bokt notabene! Over een merrie die ze gerust sedeerde voordat ze erop stapte, logisch denk ik later aangezien je er niet normaal op kon zitten. Lang leve bokt dat je berichten terug kan lezen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 16:28

sporter schreef:
PercyLeen schreef:
En toch leeft ie er van ;) http://www.maartenkamphuis.nl

Ik ken de beste man verder niet. Maar hij verkoopt er veel die onbeleerd zijn dat maakt het natuurlijk wel iets anders.

ach ja de uitzondering bevestigt de regel ;)

Onbeleerd of in overleg zadelmak idd..en ergens blijft het natuurlijk handel en zal er ook genoeg zijn dat wij als particulier liever niet willen weten!

Jeetje Quincy, heftig!..die verhalen ken ik helaas ook! Je kan er met je kop niet bij soms..