Atactisch paard, ongezien kopen? *niet gekocht*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grauwman

Re: Atactisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:14

Denk dat je de juiste beslissing gemaakt hebt TS.

Er is op dit moment veel aanbod maar er wordt weinig verkocht dus de topper die jij zoekt zit er vast wel bij voor een schappelijke prijs je moet alleen iets langer zoeken.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 16:20

Verstandig!
Succes met je zoektocht.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 18:07

Nu is het niet leuk maar t is wel een wijze beslissing.
Ik hoop dat je een gezond en minstens zo leuk paard tegenkomt, succes!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:31

RT-->TAO.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:37

slim dat je ervan afziet
voor dat geld kun je op vandaag genoeg kopen,wat geen evt, attactie heeft
zeker als je wil springen zou ik nooit een paard kopen wat iets met de achterhand zou kunnen hebben
En zelf betalen bij afkeuren, nee, vind ik niet kunnen, dat hoort de verkoopster te regelen, of ze nu geld heeft of niet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 13-09-10 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Jess1989

Re: Atactisch paard, ongezien kopen? *niet gekocht*

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:39

Zo had ik ooit een ex draver die ik helemaal geweldig vond, maar x-benen én sabel benen had. Echt een schat van een paard, hij liep er al ruim 11 jaar mee... maar heb het toch niet aangedurft.

Nog even over het feit dat je voor 1600 geen goed paard kan kopen. Dat vind ik onzin. Mijn paard kostte me 1700 euro en het is een geweldige merrie zónder gebreken (niks wat niet met een beetje begrip en vertrouwen op te lossen is in ieder geval). Het paard van mijn moeder was 2000 euro en die is helemaal perfect in orde en heeft nooit wat gehad.
Dus in ongeveer die prijsklasse is er écht wel iets leuks te kopen!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 07:59

Lynn_Nikita schreef:
slim dat je ervan afziet
voor da geld kun je op vandaag genoeg kopen,w at geen evt, attactie heeft
zeker als je wil springen zou ik nooit een paard kopen wat iets met de achterhand zou kunnen hebben
En zelf betalen bij afkeuren, nee, vind ik niet kunnen, dat hoort de verkoopster te regelen, geld of niet

Weet jij wel hoeveel licht ataxische paarden in de TOPspringsport lopen...heel erg veel!
Er wordt juist beweerd dat ze extra springen (achter extra openen!) Zoek maar eens op de google....
Daarbij ataxie komt niet vanuit de achterhand, maar altijd vanuit de (hals) wervelkolom ;)

Ik heb zelf een 5 jarige van bijna 1.80 m die had wobbler/ataxie gradatie 4 (= hele zware ataxie),
maar met behulp van homeopatische medicatie en juiste training loopt hij iedere wedstrijd 2 wp per proef!
Helemaal 100%, niks meer aan te zien, hij loopt er zo ieder gezond paard uit!
Dus ja, soms valt er nog wel zeker iets te doen aan een paard met ataxie! Veel mensen weten dit helaas niet...

Hier een foto van mijn 5 jarige
Afbeelding[/quote]

Zwetsloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:11

@Listiglistje, Heel kanp dat je paard zo aan het lopen hebt, zo zie je maar met de juiste begeleiding en training en veel inzet kun je ver komen. Nu is niet elk paard met ataxie zo goed te krijgen en daarnaast telt ook ook nog, hoeveel geld wil je er aan uit geven.
Ik denk dat als je een paard wilt kopen je best kritisch mag zijn omdat er zoveel te koop staat.
Als een paard eenmaal hebt en dan blijkt hij ataxie te hebben zou ik er ook aan dokteren, maar ik zou er nooit één kopen waarvan bekend is dat hij het heeft (of heeft gehad).

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:37

listiglistje
zou jij iemand adviseren om een ziek paard te kopen, terwijl het ook nog eens veel geld is voor een markt die op instorten staat?

Ik zou het in elk geval levensgevaarlijk vinden
de paarden die ik ken die attaktisch zijn hebben probemen met de achterhand
die valt vaak zomaar onder hun lichaam uit
zeker met wendingen maken

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:52

Als een aanbieding/verhaal te mooi is om waar te zijn....dan is dat vaak ook zo ;)
Een paard kopen doe je met beleid,geduld en kunde (evt iemand meenemen die kundig is maar zeker zelf laten keuren)

Ik heb heel Nederland gedoold om mijn paarden te vinden en ik heb ook geen auto,gewoon afspreken met de verkoper of er iets geregeld kan worden dat je afgehaald wordt van station.
Mijn paarden komen ook niet om de hoek vandaan,immers "wat je van ver haalt is lekker" :D Heb er voor mijn 1e paard ruim een half jaar over gedaan om hem te vinden en ik heb er echt een aantal bekeken en gereden.Belangrijk is goede afspraken maken met de verkopende partij...ik ging kijken en uitproberen en sprak af om binnen 2 dagen een antwoord te geven of ik nog een keer langskwam of dat de koop def. niet doorging.Heb hier nooit problemen mee gehad maar heb mij altijd netjes aan de afspraken gehouden.

Een paard kopen is zo gedaan maar weet wel wat je koopt en bekijk grondig wat je gaat kopen,probeer ook alles uit wat je ermee van plan bent.
Een paard wat buiten niet te hanteren is heb je niets aan als je graag buitenrijd.Maar een wedstrijdpaard wat de trailer niet inwil is ook een drama.
Paard uit stal/weide halen als je dat thuis zelf ook doet...til de voeten op want dit moet thuis dagelijks ook gebeuren...
Een foto is leuk maar die kun je beter naast je bed zetten ;)

Nederland staat vol met enorm leuke paarden hoor...

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 08:58

Lynn_Nikita schreef:
listiglistje
zou jij iemand adviseren om een ziek paard te kopen, terwijl het ook nog eens veel geld is voor een markt die op instorten staat?

Niet voor het geld wat ze van TS vroegen (mocht het paard daadwerkelijk lichte ataxie hebben),
maar voor een symbolisch bedrag of +/- slachtgeld zou ik best een gok wagen (zeker voor de springsport)!
Daarbij ken ik genoeg paarden die ront+klin helemaal 100% waren, maar die ook iets kregen en afgemaakt moesten worden,
Vriendin van mij had er zo 3 achter elkaar, dus zekerheid heb je nooit...ook niet met een "gezond" paard!

Lynn_Nikita schreef:

Dat had die van mij ook, gradatie 4 zelfs = struikelen, omvallen en achterhand sleepte na....(gradatie 5 is de ergste vorm),
maar met homeopatische medicatie en juiste training is dit verholpen en zo ken ik er meerdere.....

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 09:08

De zoektocht naar een geschikt paard, duurt lang TS!
Heb een jaar over de tocht naar mijn eerste paard gedaan!
Soms komt er wel wat op je pad, als je niet zoekt :+
Het is net als winkelen (je zoekt een broek en je vindt een jas)

Op dit moment heb ik ook een atactische jaarling, hij wordt steeds wat beter. Gradatie is niet vastgesteld maar lijkt op de dag dat ik hem vond op gradatie 4
en erger (hij kon niet staan) Nu red hij zichzelf weer helemaal. Aan zijn passen en beenzetting zie je het soms wel en zijn staart draagt hij soms scheef.
Ik wil misschien ook met hem naar iemand toe die hem kan behandelen. Maar dat wil ik nog even aan zien.
Op dit moment is hij mijn 'shetlander' maar ik hoop dat hij ooit weer 100% mag worden.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:43

listiglistje schreef:
Lynn_Nikita schreef:
listiglistje

Niet voor het geld wat ze van TS vroegen (mocht het paard daadwerkelijk lichte ataxie hebben),
maar voor een symbolisch bedrag of +/- slachtgeld zou ik best een gok wagen (zeker voor de springsport)!
Daarbij ken ik genoeg paarden die ront+klin helemaal 100% waren, maar die ook iets kregen en afgemaakt moesten worden,
Vriendin van mij had er zo 3 achter elkaar, dus zekerheid heb je nooit...ook niet met een "gezond" paard!

Lynn_Nikita schreef:

Dat had die van mij ook, gradatie 4 zelfs = struikelen, omvallen en achterhand sleepte na....(gradatie 5 is de ergste vorm),
maar met homeopatische medicatie en juiste training is dit verholpen en zo ken ik er meerdere.....

had jij dat paard al, en bleek die toen ataxtisch te zijn? of heb je hem gekocht toen al bekend was dat die het had?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 12:51

In mijn geval had ik het paard vanaf veulen af aan en is het paard atactisch geworden door extern trauma op 1,5 /2 jarige leeftijd.

Maar ik blijf bij mijn eerdere post, maar dat ligt puur aan de gradatie, oorzaak en kostprijs is dit gunstig dan durf ik de gok te wagen!
We hebben nu ook zo'n gevalletje op stal staan (enorme soort van hanentred aan achterbenen, aan beide banden geopereerd),
Nu doet hij het alleen nog bij halthouden en 1e pas wegstappen, voor de rest zie je er niets meer aan...
Het is een enorm braaf, mooi, goed en fijn dier, dus zoiets zou ik een kans geven, zeker als het springsport betreft!