vraagje aan de studenten @ bokt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 09:16

Ik studeer diergeneeskunde en heb daarbij een paard.
Mijn moeder betaalt mijn kamer alle andere kosten betaal ik zelf. Ik train 3 keer per week met mijn paard en ben zoekende naar een bijrijdster voor de overige dagen.

Naast mijn studie werk ik nog zo'n 9 uur per week om mijn paard te kunnen onderhouden (naast een deel van mijn studiefinanciering dat ik ook voor hem gebruik).

Was eigenlijk van plan om pas na mijn studie een paard te nemen maar soms lopen dingen anders dan gepland :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:07

kevin92 schreef:
Ik studeer diergeneeskunde en heb daarbij een paard.
Mijn moeder betaalt mijn kamer alle andere kosten betaal ik zelf. Ik train 3 keer per week met mijn paard en ben zoekende naar een bijrijdster voor de overige dagen.

Naast mijn studie werk ik nog zo'n 9 uur per week om mijn paard te kunnen onderhouden (naast een deel van mijn studiefinanciering dat ik ook voor hem gebruik).

Was eigenlijk van plan om pas na mijn studie een paard te nemen maar soms lopen dingen anders dan gepland :D.

waar studeer je? utrecht, gent of nog ergens anders? ik wil nml miss diergeneeskunde doen :)

effin, als ik dit zo lees zou het dus wel kunnen qua tijd. qua geld zou ik nu al kunnen beginnen met een flinke buffer opbouwen. daarnaast leef ik sowieso al erg goedkoop, geen frisdrank, geen chips, met hoge uitzondering af en toe een koekje of snoepje, ik probeer zo kort mogelijk te douchen (wat nog niet altijd even makkelijk gaat) enz. dus dat zal wel niet zo heel erg wennen zijn dan :D zit hier nu alweer een heel plan uit te trekken.. hihi :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 22:58

Ik studeer, laatste (half) jaar master, 5 jaar durige studie en heb mijn paard alweer 3 jaar dus in mijn studenten tijd gekocht. Ik woon nog thuis; reden mijn paarden maar studeer ook dichtbij dus prima te doen. Mijn studie betalen mijn ouders. Ik betaal mijn paarden zelf, sta op een goedkope stalling, werk 1 dag in de week op zaterdag. En tot dusver is het nog redelijk te doen. In de vakanties werk ik zoveel mogelijk bij om weer een buffertje te hebben voor mijzelf en mijn paarden.

Qua tijd gaat het prima, mijn instelling is een verkeerde; eerst mijn paarden, daarna mijn studie :o :+

Had 1 vaste dag dat iemand anders haar deed, en soms even snel uitmesten en voeren en dan weer terug naar huis. Huiswerk probeerde ik zoveel mogelijk al tijdens de uren op de uni te doen zodat ik thuis minder hoefte te doen. Momenteel doe ik voornamelijk stage en geen cursussen of leren meer, dus genoeg tijd na de stagedag.

Anoniem

Re: vraagje aan de studenten @ bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:52

nog meer ervaringsdeskundige die hun verhaal willen delen?? :D

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:02

ik ga in oktober afstuderen en heb tijdens mijn studie een paard en twee shetten gehad. ik heb er sinds februari ook nog een andalusier bij. Nu werk ik, dus dat overlapt mooi.

ik heb altijd alles zelf betaald, zowel paarden als studie, maar woonde wel thuis, waar ik wel kostgeld betaalde. nu ga ik op mezelf wonen en ga dus huur betalen. dat is even flink rekenen in de maand, maar ik ga niks verkopen.

tijdens mijn studie heb ik bijgeleend, niet overdreven veel overigens.

qua tijd is het gewoon even puzzelen, er waren dagen dat ik minder tijd had, dan bleef het paardengedeelte beperkt tot mesten en binnenhalen. ik moest wel elke dag gaan, want ik doe alles zelf

ik heb trouwens wel voor beide paarden een verzekering afgesloten, want stel dat ik medische kosten zou krijgen (hoge) dan zou ik geen potje hebben. vanaf komend jaar zeg ik waarschijnlijk de verzekering op en zorg ik dat ik spaargeld heb

edit: ik heb naast mijn studie wel altijd gewerktom alles te kunnen betalen, soms wel 30 uur in de week...werkte in de horeca, dus fooi ging in het potje voor smid, ontworming, les ed

_Aurora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:09

Ik studeer in Rotterdam en hij staat in Schiedam. Ik woon samen met mijn vriend en daarnaast werk ik 19 uur. Ik heb wel een vrij druk leven maar het is maar net hoeveel tijd je aan alles kwijt bent. Sommige mensen zijn veel meer tijd kwijt aan de studie dan anderen.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 00:21

Ik doe nu weliswaar hbo, maar wil volgend schooljaar in deeltijd mijn master van deze opleiding gaan halen. Ik werk als docent (ben aangenomen ondanks dat ik officieel nog geen diploma heb), woon alleen en betaal mijn paard helemaal zelf. Voor het paard ben ik per maand zo'n 350 euro kwijt *slik*. Als ik straks wedstrijden ga rijden zal het meer worden.

Ik betaal het van mijn docentsalaris, ik geef 12 uur per week les. Ik kom net aan rond. Geld voor mooie kleding, uit eten of weekendjes weg is er niet. Maar ik zou mijn paard voor geen goud kunnen en willen missen :) Verder heb ik spaargeld (mocht het paard ziek worden, of een andere omstandigheid zich voordoen).

Ik woon in Zeeland, paard staat daar ook. Mijn studie is in Rotterdam. Heb erover nagedacht richting de randstad te verhuizen, maar aangezien stalling daar zowat 2x zo duur is dan hier, heb ik besloten voorlopig in Zeeland te blijven plakken ;)

Edit: Mijn huur, eten, overige vaste lasten etc. betaal ik ook allemaal zelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:26

Bellona_K schreef:
Ik doe nu weliswaar hbo, maar wil volgend schooljaar in deeltijd mijn master van deze opleiding gaan halen. Ik werk als docent (ben aangenomen ondanks dat ik officieel nog geen diploma heb), woon alleen en betaal mijn paard helemaal zelf. Voor het paard ben ik per maand zo'n 350 euro kwijt *slik*. Als ik straks wedstrijden ga rijden zal het meer worden.

Ik betaal het van mijn docentsalaris, ik geef 12 uur per week les. Ik kom net aan rond. Geld voor mooie kleding, uit eten of weekendjes weg is er niet. Maar ik zou mijn paard voor geen goud kunnen en willen missen :) Verder heb ik spaargeld (mocht het paard ziek worden, of een andere omstandigheid zich voordoen).

Ik woon in Zeeland, paard staat daar ook. Mijn studie is in Rotterdam. Heb erover nagedacht richting de randstad te verhuizen, maar aangezien stalling daar zowat 2x zo duur is dan hier, heb ik besloten voorlopig in Zeeland te blijven plakken ;)

Edit: Mijn huur, eten, overige vaste lasten etc. betaal ik ook allemaal zelf.

350 aan je paard? woowie :o staat je paard op een luxe stal ofzo? of gewoon op een weilandje? wil niet onbeleefd zijn hoor, maar hoeveel verdien je dan ong. per maand? is dat veel meer of minder dan bijv. bij een kledingwinkel?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 15:49

350 euro is écht geen uitzondering hoor voor een volpension.
Hier op manège in de buurt is het ook 350 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:24

unicorn_kiss schreef:
350 euro is écht geen uitzondering hoor voor een volpension.
Hier op manège in de buurt is het ook 350 euro.

hier betaal je op de manege 250 voor een paard...

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 17:28

Ik studeer in Amsterdam, woon in Ede. Heb een eigen paard. Deze wordt betaald door mijn ouders. En ik heb er tijd zat voor! Soms een weekje wat minder tijd enzo maar ik heb niet veel dagen dat ik niet zelf kan uitmesten+voeren+binnenzetten + evt rijden

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:53

Ik ben net klaar met de bachelor geneeskunde. Studeer in Nijmegen, woon in het westen van Brabant. Reistijd van huisdeur tot collegezaal is zo'n 2 uur. Ik betaal alles zelf (zowel voor mijn paard als de rest), daarom werk ik op zaterdag de hele dag en in de vakanties extra. Mijn paard rijden doe ik 3-4 avonden per week en op zondag. Ze staat volpension, dus hoef verder niets te doen voor haar verzorging. Zwaar vind ik het absoluut niet, ik geniet er juist van om 's avonds te rijden en krijg daar weer nieuwe energie van. Na een uurtje rijden ben ik alle stress van de dag weer vergeten.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 19:58

Ik heb vorig jaar een veulentje gekocht en ben nu 2de jaars student. Ze staat gewoon bij mijn ouders die de paarden bij huis hebben en omdat ze jong is hoef ik eigenlijk geen aandacht aan haar te besteden. Qua geld zou ik het ook echt niet redden om pension kosten te moeten betalen, maar dat hangt er heel erg vanaf hoeveel je ouders bijspringen. Mijn ouders betalen voor de rest niks voor mij en ik moet dus ook werken om in mijn dagelijkse benodigdheden te kunnen voorzien.

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 20:20

hoi,

ik wil ook graag reageren :) Ik kom net van het VWO af en studeer nu. Heb mijn eigen paard vanaf mijn 15e en moet hem nu ook zelf betalen. Daarnaast heb ik nog een (druk) sociaal leven en een vriend, en dus de studie. Ik woon nog wel thuis, dat is vanwege mijn paard. Aangezien dat al 350 euro per maand kost (ik las net iemands reactie, die dat erg veel vond. Mijn paard staat in het duurste deel van nederland volpension, op een redelijk luxe pensionstal, maar in de omgeving is alles zo duur) en daarom kan ik dus niet op kamers en een paard hebben.
Ik werk op zaterdag en omdat ik weinig contact uren heb op de uni zelf heb ik onderweg en overdag nog meer tijd voor school. En dan net als op de middelbare school in de avond aan huiswerk werken of gaan rijden, het is tot nu toe net zo druk als toen.
Heb hem trouwens in de examenperiode ook helemaal zelf gedaan.

Ik heb er nu wel een bijrijdster bij die iets meebetaald en wat me vooral qua tijd scheelt. Dat kan ik je aanraden! Ik vond het naar mijn paard toe niet eerlijk dat hij minder aandacht zou krijgen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 22:39

Ik heb m'n paard op m'n 14e gekregen (3 vwo) en inmiddels ben ik 23 en een bachelor en master diploma op zak. Het eerste jaar bachelor ben ik thuis blijven wonen en ben ik m'n paard gewoon 6-7 dagen per week blijven doen. Reistijd was een uur dus goed te doen (gouda-utrecht)

Ik had overigens wel het geluk dat mijn ouders alle vasten kosten voor m'n paard betaalden, anders had ik het echt nooit gered. Alleen de stalling daar was al 340 euro...
Daarna wilde ik toch op kamers en heb ik een bijrijder/verzorger voor 4d/w gezocht. Zo ben ik de 4 jaar die volgden doorgekomen, maar ik denk dat dat voor jou geen goede optie is, omdat je zoveel zelf wil blijven doen. Ik ben echt van 5x p/w trainen naar ultieme recreatieruiter gegaan :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 08:26

Ik studeerde twee jaar geleden geneeskunde in Amsterdam, kocht vlak voor begin van deze studie m'n paard. Heb eigenlijk nooit echt problemen gehad. Ik heb een zaterdagbaantje gecombineerd met m'n studiefinanciering waar ik hem mee onderhoud. Moet wel zeggen ik naast m'n paard weinig andere kosten heb en dat ie op een kleine 10 minuten fietsen afstand staat op een niet zo dure boerderij :) Nu zit ik in het tweede jaar van biomedische wetenschappen en heb ook vorig jaar geen problemen gehad. Heb 'm altijd zelf gedaan.

dierentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 10:53

unicorn_kiss schreef:
Ik ben zelf bezig aan een masterstudie (ga naar het vierde), dus ik wil wel even reageren op je vragen:
Ik heb een eigen paard, betaal het zelf van mijn spaarrekening want ik werk niet. Hooguit een weekje of 2 vakantiewerk.
Ik ga bijna elke dag na school naar mijn paard en ook in het weekend. Ik heb nu herexamen maar ga nog steeds dagelijks bij mijn paard, en die staat 17 km van mijn woonplaats vandaan.
Ik studeer in Gent, dat ligt dichter bij stal. Dan kan ik meteen na school. Ik had dezelfde vragen als jij, maar toch maar het risico genomen en een paard aangeschaft. Nog geen spijt van gehad :)
Het scheelt wel dat ik af en toe een lesje oversla en ik tijdens de examenperiode niet 24/7 binnenzit, maar dat ik na 16 uur toch niet meer studeer en daarbij geen 'kostbare' tijd verlies.
Ik denk dat je zelf een beetje moet kijken in hoeverre jij tijd kan vrijmaken.
Het scheelt ook als je paard op volpension staat. Dus geen extra werk aan voederen, mesten enz..
Persoonlijk vind ik een eigen paard zóveel fijner dan een verzorgpaard, wat ik ook eerst had. Leverde op het einde alleen maar problemen op en met een eigen paard ben je vrij om te gaan en staan waar je wil :)

Ik ga volgend jaar ook studeren in Gent en wil misschien op zoek naar een stalling voor mijn paard als ik hem niet thuis laat staan. Op welke stal staat jouw paard als ik vragen mag? Erg weinig te vinden op internet in de omgeving van Gent. En wat deed je voor een studie, met hoeveel contacturen?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:00

Ook al ben ik geen student, ik ben jaren bijrijder en staldeler geweest van een student. In het weekend en tijdens de vakantie reed zij, en door de week reed ik en verzorgde haar paard. Ik betaalde de helft van de stal en de smid. De dierenarts kostten en anderen waren voor haar ouders. Was leuk.
Omdat ze toch steeds minder thuis kwam heeft ze het paard uiteindelijk toch verkocht maar toen kon ze dat emotioneel wel aan.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:11

Ik denk dat het grotendeels afhankelijk is van je studie. Zelf had ik weinig contacturen (gem. 8 uur) en ging studeren me makkelijk af, hierdoor had ik wel tijd voor een paard, baantje, sport, sociale activiteiten etc. Wel werd ik ondersteund door mijn ouders. Nu had ik mijn pony al ruim voordat ik ging studeren, maar ik zou je niet aanraden een paard te kopen tijdens je studententijd. Er gaat gewoon heel veel tijd en geld inzitten. Daarnaast zou het imo zonde zijn om je alleen bezig te houden met studie, geld en paard, er is zoveel meer te doen in je studententijd. Ik zou je in ieder geval aan raden eerst een jaar te studeren en dan elke maand geld wegleggen wat je kwijt zou zijn aan het paard.
Dan weet je in ieder geval of het haalbaar is qua geld, kun je kijken of je voldoende tijd hebt en heb je iig een goede buffer opgebouwd.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:16

Ik studeer in Wageningen en heb twee eigen pony's. Ivm met kosten woon ik nog thuis, zodat ik aan eigen kost zo goed als geen geld kwijt ben. Mijn ouders zijn zo lief om de pensionkosten te betalen, ik doe het extra voer, medicijnen voor mijn kneusje, hoefsmid, dierenarts en alles wat er nog meer bij komt kijken.
Ik ben elke dag op stal te vinden, heb een vriend en ben natuurlijk druk met de studie dus overig sociaal leven moet ik dus niet al te veel willen hebben.
Werken doe ik in de vakanties, dan bouw ik een reserve op en teer ik daar de rest van de maanden op. Verder werk ik zo af en toe een uurtje door de week.

Je moet er wel echt 100% voor willen gaan als je echt elke dag met de paarden bezig wilt zijn, want het valt soms niet mee. Ik ben in staat om om 6 uur op te staan om naar de uni te gaan, om half 10 's avonds terug te komen en dan nog in de auto te stappen om te gaan voeren en mesten. Dat moet je willen.
Natuurlijk kan je er ook voor kiezen geen dagelijkse taken op je te nemen, dan heb je niet elke dag een verplichting. Maar als ik eigenaren zie die 1 of 2 keer in de week komen, vind ik het ontzettend zonde, koop dan geen paard.

Bay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:20

eefj33 schreef:
ik hik er op het moment namelijk heel erg tegenaan dat ik méér wil dan paar keer per week in de bak hobbelen, ik wil graag natural-horse-manship doen, springen, crossen, wedstrijden rijden, zonder zadel en zonder hoofdstel rijden, en ja zelfs stallen uitmesten en het dagelijkse werk buiten het rijden om mis ik heel erg. huidige verzorgpaardje heb ik het heel erg naar mijn zin, alleen als het kon zou ik dan toch voor eigen paard gaan om de boven genoemde redenen.

Voor precies dezelfde redenen die jezelf noemt, zit ik ook de laatste paar jaar steeds meer en meer aan een eigen paard te denken. Ik ben nu net afgestudeerd en achteraf gezien ben ik blij dat ik het tijdens mijn studie tijd niet hebt gedaan. Financieel had ik het sowieso niet gered (moest alles zelf betalen voor mijn studie en kwam maar net rond elke maand zelfs met een goed betaalde baan). Maar vooral qua vrijheid ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Zo heb ik elke zomer 2 maanden interne stages kunnen doen overal in het land en in het buitenland en heb ik afgelopen voorjaar 5 maanden in Denemarken gestudeerd. Dat had allemaal niet gekund met een eigen paard.

Maar dat is erg afhankelijk van je studie denk ik. Ik moest veel weg, vaak naar het buitenland, veel stage lopen, allemaal noodzakelijk om ervaring en conctacten op te doen binnen mijn vakgebied. En daar gaat allemaal tijd en geld in zitten. Maar ik denk dat het met andere studies prima te combineren is (zoals de andere bokkers in deze topic laten zien) :) En als je het graag genoeg wilt, dan lukt het wel.

Overigens, nu dat ik ben afgestudeerd ben en een baan heb, groeit mijn 'eigen paard spaarpot' en stuk harder :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:21

Ik heb naast mijn HBO studie altijd fulltime gereden (geen eigen paard maar wel een paard waar ik de volledige zorg voor had obv volpension, maar niet de kosten).

De kosten had ik nooit gered tijdens mijn studie.

De tijd wel, dat is een kwestie van keuze's maken.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:25

Ik studeer Bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Woon lekker thuis en daar staat mijn paard, mijn ouders betalen mijn hobby eigenlijk helemaal. Zou om die reden ook niet op kamers willen, heb daar zelf het geld niet voor en ik vind het oneerlijk tegenover mijn ouders als zij dat ook nog zouden moeten betalen. Daarnaast heb ik het hartstikke gezellig thuis :D Zou eigenlijk ook hartstikke onhandig zijn elke keer heen en weer te reizen alsnog. Kan inderdaad niet altijd leuk uitgaan in Nijmegen, omdat ik thuis woon, maar ik kan wel heerlijk rijden. Zoals hierboven gezegd wordt, in mijn geval is het ook een geval van keuzes maken. Zou best mijn paard kunnen verkopen en van dat geld op kamers gaan en lekker daar feesten en uit m'n dak gaan, maar dat heb ik er niet voor over.

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:28

Ik studeer sinds een maand aan de Universiteit van Utrecht en ik heb 2 maanden geleden mijn eerste pony gekocht. Ik heb hem zelf betaald, maar in het onderhoud betalen mijn ouders wel een deel mee. Hij staat op een pensionstalling in volpension, dus als ik een keer een dag niet kan, dan is dat geen probleem. Als ik een keer niet kan gaat mijn vader, want die vind paarden ook erg leuk. Bovendien zijn er altijd wel stalgenoten die mijn pony in de gaten houden als ik niet kan. Ik woon niet op kamers en ben dat ook niet van plan. Toen ik een pony kocht wist ik dat dat niet mogelijk was qua tijd en geld en dat is een afweging die ik gemaakt heb. Qua tijd gaat het me (tot nu toe in ieder geval) prima af. Ik heb elke dag nog geen 2 uur les en ben dus het grootste gedeelte van de tijd gewoon thuis. Ook probeer ik zoveel mogelijk qua leeswerk in de trein te doen (ik reis 40 minuten). Het ligt wel aan je studie. Ik studeer zelf Nederlands en dat gaat prima, maar een vriendin van mij, die ook een eigen paard heeft, studeert psychologie en heeft het wel ontzettend druk en moet daarom op zoek naar een bijrijder. Mijn sociale leven lijdt er trouwens ook niet onder. Al mijn vrienden studeren ook in Utrecht en we reizen vaak samen, dus ik zie ze vaak genoeg. En in het weekend heb ik ook genoeg tijd om leuke dingen met ze af te spreken :)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 11:45

Jongens, dit topic is bijna 4 jaar oud :')