aansprakelijkheid bij bijrijdpaard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:06

Je moet een onderscheid maken tussen de bezitter en de eigenaar. In de wet staat dat de bezitter
aansprakelijk is voor eigen gedragingen van zijn dier. De bezitter hoeft niet persé ook de eigenaar te zijn.
In veel gevallen is dit wel zo natuurlijk, maar er zijn uitzonderlijke gevallen waarbij de eigenaar niet tevens bezitter is. In dat uitzonderlijke geval is de eigenaar dus niet aansprakelijk, maar wel de bezitter.

Maar ik wijs er nog maar weer eens op dat aansprakelijk zijn niet gelijktijdig inhoudt dat je ook de onstane schade (volledig) moet vergoeden. De tweede vraag die namelijk na het vaststellen van de aansprakelijkheid beantwoord moet worden is: 'treft degene die schade lijdt wellicht (juridische) eigen schuld'.
Als er sprake is van eigen schuld, dan hoeft de schade niet of maar gedeeltelijk aan het slachtoffer betaald te worden.

Begrijpelijk wat ik nu schrijf?

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:23

Volgens mij is de clou van zwart werken, dat je überhaupt nie verzekerd bent.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 09:19

Zwart maakt in dit geval niet uit.

Ik neem trouwens aan dat topic starster niet op regelmatige basis meerdere paarden van anderen tegen betaling rijdt (al dan niet zwart betaald)? Dan zou de aansprakelijk anders kunnen liggen namelijk. Ik zeg het voorzichtig 'zou anders kunnen liggen'.
Mocht TS wel meerdere paarden tegen betaling rijden, dan wil ik dit haar eventueel per PB nader toelichten.