Contract voor bijrijdster

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 16:56

Ok, ik heb een opzetje gemaakt, laat maar horen, wat vinden jullie ervan?

Bijrijdster contract.

Contract tussen
Martine Olthof
Instert Adres
Hierna te noemen ‘de eigenaar’

En

Hierna te noemen ‘de bijrijdster’

Het contract is aangaande het ‘verzorgen’ en ‘bijrijden’ van Fjordenmerrie Vjesta (levensnummer 20000222).

De bijrijdster belooft dat:
• De bijrijdster het paard minimaal 1 en maximaal 3 keer per week beweging geeft (hetzij door rijden, hetzij door longeren), tenzij vooraf anders afgesproken.
• Minimaal 1x per kalendermaand, 1 uur lest bij een instructrice door de eigenaar aangewezen. Deze les is voor de kosten van de bijrijdster.
• De bijrijdster altijd een goedgekeurde veiligheidscap draagt tijdens het rijden.
• De bijrijdster passend schoeisel en passende kleding draagt.
• De bijrijdster er zorg voor draagt dat het paard tijdens het rijden de peesbeschermers draagt.
• De bijrijdster niet langer rijdt dan redelijkerwijs gevraagd kan worden van het paard.
• De bijrijdster niet vaker dan 1x per week springt met het paard, en dat er niet hoger gesprongen wordt dan 80cm.
• De bijrijdster niets knipt aan het paard (bijvoorbeeld maar niet gelimiteerd tot: manen, staart, kuif, behang)
• De bijrijdster de gebruikte spullen na gebruik op de daarvoor bestemde plaats opbergt.
• De bijrijdster spullen die eventueel vies zijn geworden tijdens gebruik schoonmaakt alvorens het op te bergen.
• De bijrijdster telefonisch melding maakt als spullen kapot zijn.
• De bijrijdster de locatie van de kastsleutel niet aan derden doorgeeft.
• De bijrijdster niet zonder toestemming van het terrein af gaat met het paard (hetzij onder het zadel, hetzij aan de hand)
• De bijrijdster nooit alleen met het paard van het terrein afgaat (hetzij onder het zadel, hetzij aan de hand), maar er zorg voor draagt dat er altijd minimaal 1 persoon of 1 persoon en 1 paard bij zijn.
• De bijrijdster geen derden op het paard laat rijden zonder toestemming van de eigenaar.
• De bijrijdster bij uitzonderlijke gebeurtenissen altijd de eigenaar belt (wondjes, kreupelheid etc)
• De bijrijdster als een goed huisvader voor het paard zorgt.

De eigenaar belooft dat:
• De spullen die nodig zijn om voor het paard te zorgen altijd aanwezig zijn, tenzij vooraf anders aangegeven.
• Zij het ruim van te voren aangeeft als het paard tijdens een bepaalde periode niet beschikbaar is.

Beide partijen spreken af een opzeg termijn van 1 kalendermaand in acht te nemen.

Datum:

Handtekening eigenaar: Handtekening bijrijdster:

______________________________ ______________________________

In geval de bijrijdster minderjarig is, handtekening ouder/voogd:

Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 01-09-10 17:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:03

Je hebt het al gewijzigd zie ik :o

Moet wel zeggen dat als iemand zo'n contract onder mijn neus zou duwen, ik dat wel erg heftig zou vinden. Zo officieel allemaal...
Laatst bijgewerkt door Sica op 01-09-10 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:06

Sica schreef:
Je hebt wel door dat je nu je volledige adres op internet kwakt? Niet zo slim denk ik...

Moet wel zeggen dat als iemand zo'n contract onder mijn neus zou duwen, ik dat wel erg heftig zou vinden. Zo officieel helemaal...

Dank je, dat heb k ff veranderd.

Maar er staan toch geen rare dingen in. Ik ben ook niet van plan om het onder haar neus te duwen, maar gewoon ff uit te leggen waarom ik de afspraken graag op deze manier op papier wil hebben, wat er in het verleden gebeurd is en dat het geen motie van wantrouwen is naar haar toe maar gewoon meer een duidelijke manier om afspraken vast te leggen.

En ze krijgt natuurlijk wel de vraag of ze er dingen in wil veranderen, of ze er dingen bij mijn verantwoordelijkheden bij wil laten zetten etc.

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Contract voor bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:09

Maar kan dat niet op een iets informelere manier? Het contract is toch niet bedoeld om mee naar de rechter te stappen?
Dus het zou ook als een soort van 'huisregeltjes' opgesteld kunnen worden. Die ze dan inderdaad moet ondertekenen dat ze ze gezien heeft en zich eraan houdt?>

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:12

Sica schreef:
Maar kan dat niet op een iets informelere manier? Het contract is toch niet bedoeld om mee naar de rechter te stappen?
Dus het zou ook als een soort van 'huisregeltjes' opgesteld kunnen worden. Die ze dan inderdaad moet ondertekenen dat ze ze gezien heeft en zich eraan houdt?>

Dat kan, maar dan krijg je weer dat dingen er niet duidelijk genoeg staan. Zoals met het rijden, dan zou ik afspreken dat ze minimaal 1x per week moet rijden, maar dat hoeft helemaal niet, paard moet beweging krijgen. Dan spreken we af beweging krijgen, maar dan krijg je weer dat ze haar ook 3x in de week in de stapmolen kan zetten, en dat is ook niet de bedoeling.

Zelfde gaat voor het dragen van een cap. Ik kan erin zetten dat ze een cap op moet, maar dan kan ze ook met zo'n 1950 eierdopje aan komen zetten wat je met een elastiekje vastzet onder je kin, en dat bedoel ik dan ook weer niet.

Het is niet zozeer om formeel over te komen, maar om te zorgen dat de omschrijvingen sluitend zijn.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:12

Ik zou gewoon lekker informeel een contractje opstellen.
Dit komt niet erg aardig over.
Je vraagt geen onredelijke dingen hoor, maar het komt nogal hard/kil over.

Daarbij: hoe wil je die dingen gaan afdwingen?
Naar de rechter stappen doe je natuurlijk niet doen om zulke futiele zaken.

Ik zou dus een informele tekst maken, waarin je in "normale zinnen" vriendelijk duidelijk maakt wat je van elkaar verwacht.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:13

Wat Polaris zegt, dat bedoelde ik ook. Niet in de vorm van een contract, maar gewoon informeel hetzelfde zeggen.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:15

Inderdaad, en als je die beide ondertekent, is het alsnog een contract.
Een contract kan namelijk vormvrij worden opgemaakt :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:16

Polaris schreef:
Inderdaad, en als je die beide ondertekent, is het alsnog een contract.
Een contract kan namelijk vormvrij worden opgemaakt :)

Hmmm ik zal eens zien wat ik kan doen.

Ik ben alleen bang dat als ik het vormvrij opmaak dat het dan op een gegeven moment... ehrm... 'backfires'. Dat ze dan komt met 'ja maar dát staat er niet'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:17

Ik vind het heel net contract maar vanuit het oogpunt als bijrijdster zou ik hem liever wat informeler zien. vanuit het oogpunt als eigenaar mag het wel wat strenger haha.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:19

_Chanel_ schreef:
Ik vind het heel net contract maar vanuit het oogpunt als bijrijdster zou ik hem liever wat informeler zien. vanuit het oogpunt als eigenaar mag het wel wat strenger haha.

Hahahaha ik hoef niet perse een streng contract, ik wil alleen dat er aan bepaalde basis voorwaarden wordt voldaan. Voor de rest ben ik zelf nogal van 'lol met je knol' dus dat mag zij ook lekker hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:20

Zo was ik ook maar heb een hele slechte ervaring met een verzorgster gehad dus vanaf nu hoef ik geen verzorgster meer en als die wel ooit nog komt ben ik heeeel erg sterng!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:21

Maar waarom zou een bijrijdster je op die manier proberen vast te pinnen op je eigen regels?
'Ja maar dat staat er niet' gaat denk ik meer op als je echte juridische kant op gaat... Het doel van je contractje heeft daar weinig mee te maken, het is slechts het duidelijk maken wat je van haar verwacht, toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:22

_Chanel_ schreef:
Zo was ik ook maar heb een hele slechte ervaring met een verzorgster gehad dus vanaf nu hoef ik geen verzorgster meer en als die wel ooit nog komt ben ik heeeel erg sterng!

Ik heb meerdere hele slechte ervaringen, maar nu de afgelopen 1,5 jaar een super goede gehad die echt geweldig omging met mijn paard dus ja... Ik hoop dat het weer gewoon zo kan gaan.

Ik moet een bijrijdster, ik merk aan mijn paard dat ze gewoon meer aandacht nodig heeft dan ik haar kan geven... Maar ik ben wel tijdens de selectie al vrij streng

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:24

Een contract is formeel, lekker formeel houden.

Als iemand terug schrikt van dit, dan moet je je afvragen of diegene wel de verantwoordelijkheid wil en durft te nemen, voor hetgeen wat jij van je bijrijder verwacht.

In het contract staan geen rare dingen. Ik vind het netjes zo.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:24

Serendipity1 schreef:
Maar waarom zou een bijrijdster je op die manier proberen vast te pinnen op je eigen regels?
'Ja maar dat staat er niet' gaat denk ik meer op als je echte juridische kant op gaat... Het doel van je contractje heeft daar weinig mee te maken, het is slechts het duidelijk maken wat je van haar verwacht, toch?

Nee, het doel van het contractje is dat als ze zich niet houdt aan wat ik van haar verwacht, ik haar erop kan wijzen dat ze getekend heeft en
dat ze van te voren wist wat ik verwachtte en wat ze wel en niet mocht.

En ik wil mijn bijrijdster 'vast pinnen' omdat het mijn paard is, wat ik graag op een bepaalde manier behandeld wil zien worden.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:25

wat er in mij opkomt bij het lezen hiervan.... zoek een volwassen bijrijder! Maar het zal jou door schade en schande zover gekomen zijn en niet voor niets. De meeste dingen vind ik volstrekt normaal om te doen en een contract wat overdreven. Maar als jij dat zo wil doen moet je het zelf weten.

Ik vind de dingen die in je contract staan normaal en zou dat ook verwachten.

verder: een opzegtermijn zou ik niet willen. Als mijn bijrijdster niet meer wil mag ze vandaag stoppen want ik doe het liever zelf dan dat mijn paard wordt verzorgd door iemand die er geen zin meer in heeft.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:27

rakni schreef:
wat er in mij opkomt bij het lezen hiervan.... zoek een volwassen bijrijder! Maar het zal jou door schade en schande zover gekomen zijn en niet voor niets. De meeste dingen vind ik volstrekt normaal om te doen en een contract wat overdreven. Maar als jij dat zo wil doen moet je het zelf weten.

Ik vind de dingen die in je contract staan normaal en zou dat ook verwachten.

verder: een opzegtermijn zou ik niet willen. Als mijn bijrijdster niet meer wil mag ze vandaag stoppen want ik doe het liever zelf dan dat mijn paard wordt verzorgd door iemand die er geen zin meer in heeft.

Als ze niet meer willen gaan ze toch wel weg, dat is simpel. Maar ik heb ook iemand gehad die al 3 weken niet meer kwam (en iedere keer als ik het vroeg zei dat ze wel geweest was) en toen ineens kwam met 'ja, mijn vriend is werkloos geworden dus ik moet nu meer aan het huishouden gaan doen'. Dát had ik graag van te voren geweten... Of verhuizen en er op dezelfde dag achterkomen dat je het mij nog niet verteld hebt... Dat soort dingen.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:30

Dit topic, en meerdere topics zetten mij ook aan het denken om tot zo iets over te gaan. je weet maar nooit natuurlijk. en inderdaad om het achteraf 'oh ja maar wist niet dat dat ook moest of er bij hoorde of wat dan ook'

Ik lees even mee, misschien dat iemand de ts kan helpen het huidige contract wat minder streng te laten lijken?

Als iemand een mooi, netjes contract heeft bedacht, zou ik dat ook heel graag willen zien voor inspiratie!
(als ts dat goed vind)
en ook ik zal met je mee denken!
denk zowiezo dat het handig is om er bij te zetten dat de bijrijder op eigen risico bezig is met je paard! jij kan er namelijk niks aan doen dat wanneer het paard schrikt dat zij dan bijvoorbeeld verkeerd op de grond terecht komt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:32

*grinnikt* dat is met mijn paard een beetje... vals. Die heeft nog weleens de neiging om zich om te draaien en n sprintje te trekken...

Overgens is dat ook niet rechtsgeldig, je bent als eigenaar altijd verantwoordelijk (vandaar ook het stuk over de cap, schoenen en kleding).

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:35

Tsjah, hard en kil, jammerdan. Als je dit als een verzorgster te bindend vind heb je ook niks met t paard te maken, dit zijn gewoon dingen waarvoor je moet zorgen als verzorgster zijnde. Ikzelf zou dit ook erg fijn vinden, weet je tenminste waar je aan toe bent. En met een beetje uitleg hoeft dit echt niet hard/kil te zijn.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:37

Biskwie schreef:
Een contract is formeel, lekker formeel houden.

Als iemand terug schrikt van dit, dan moet je je afvragen of diegene wel de verantwoordelijkheid wil en durft te nemen, voor hetgeen wat jij van je bijrijder verwacht.

In het contract staan geen rare dingen. Ik vind het netjes zo.

Amen _/-\o_

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:39

ik zou deze zin wat verder uitbreiden

De bijrijdster niet langer rijdt dan redelijkerwijs gevraagd kan worden van het paard.

Want dat is nogal een discutabel punt! Wat zij redelijkerwijs voor het paard vind kan iets totaal anders zijn dan wat jij vind! Dat is nogal onduidelijk. Of zet er anders iig bij 'met inachtneming van de maximum tijd van ... minuten/uur'.
En kijk ook nog even naar het aantal keer rijden. Dat je er even bijzet met uitzondering van ziekte van bijrijdster/paard en zo spoedig mogelijk gemeld.
Laatst bijgewerkt door Ilsemarie op 01-09-10 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:40

Dank je! Doe ik!

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 17:47

Ik zou persoonlijk als bijrijdster geen contract ondertekenen met een maand opzegtermijn. Ik bekijk het namelijk van de andere kant: heb jaren geleden heel kort een pony verzorg van een hele nare eigenares. Daar had ik niet een maand langer willen blijven dan ik bleef!
Aan de andere kant, als ik bijrijdster was van een paard waar ik het wel naar m'n zin had, zou ik die termijn als vanzelfsprekend beschouwen.
Misschien kun je een proefperiode zonder opzegtermijn opstellen?
Verder erg duidelijk contract, inderdaad geen rare eisen die je stelt.
Maar wat bedoel je precies met 'als een huisvader voor het paard zorgen'? Weet niet of het een spreekwoord is, ik ken 'm niet :=