Afdingen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:55

Het is jou geld, en jij bepaald hoeveel je ervoor wilt betalen..
Ik zou zeggen betaal waar jij je lekker bij voelt en neem iemand mee die er verstand van heeft zodat je achteraf geen verkeerde keukze hebt gemaakt.

Succes!

mknuvers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:03

lijkt mij ook veels te duur,
maar als dit echt je match is na een half jaar zoeken. zeg ik gewoon doen. straks ben je een jaar verder zonder paard! en 3750 lijkt mij echt een prima prijs in deze tijd en deze markt.
ik kocht vorige week nog een gribaldi x belisar die net zadelmak was voor 1500 euro. dus de prijs is wel echt hoog

Cleo12

Re: Afdingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:08

Kan je niet nog iemend meenemen die wel ervaring heeft met dit soort dingen? Je klinkt me behoorlijk onervaren en voor je het weet betaal je veel te veel (hoe graag je het paard ook wil hebben). Dit is heus niet het enige paard dat er rondloopt, en dan baal je als je een ander goed paard ziet voor minder.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:37

AndreaB schreef:
@ Superwoman: Hoeveel ben jij uiteindelijk gezakt in de prijs? Is 1000/750 niet iets teveel gevraagd?? :o

Ik ben 500,- gezakt en vond dat al onwijs veel eigenlijk.
Ik zou het niet waarderen als je 750 of 1000,- onder de prijs zou bieden, dan zou ik iig snel klaar zijn met de verkoop.
Imo wéét je wat het paard moet kosten als je gaat kijken én dan vind ik het niet correct als je nooit de intentie hebt gehad om dat te gaan betalen. Of het paard meer of minder waard is, vind ik bij (ver) koop minder van belang.Paard is immers de slachtprijs waard + wat een gek er voor over heeft. Een geschikt paard die is goud waard en je gaat kijken bij een paard waar je de vraagprijs van weet....
Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd de tijd heb en dat ze nooit direct verkocht moeten worden.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 15:39

Maar 4500 voor een Tuigpaard, wat niet goed genoeg is voor de tuigsport, dan weet zo'n verkoper wel van vragen 8-)
Voor dat geld kan men er vaak zelfs wel twee stuks kopen.

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:19

Ja, ik vind het ook nogal aan de prijs hoor, maar ik kan mij voorstellen dat je het paard wilt hebben, hij is echt wel heel leuk! maar er staan heel veel paarden te koop dus ik denk dat je nog wel een ander leuk en goedkoper paard kan vinden. Je kan toch voor een 2e keer gaan kijken en zeggen dat je niet meer te besteden hebt dan 3500,- euro? Dan hoor je vanzelf de reactie, ik denk wel dat hij daarmee akkoord gaat want het is echt heel moeilijk om in deze tijd je paard te verkopen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 19:31

bijdehandje1 schreef:
Maar 4500 voor een Tuigpaard, wat niet goed genoeg is voor de tuigsport, dan weet zo'n verkoper wel van vragen 8-)
Voor dat geld kan men er vaak zelfs wel twee stuks kopen.

klopt, persoonlijk zou ik dat er ook niet aan uitgeven, máár ik zou ook niet gaan kijken naar een tuigpaard die voor zo'n bedrag te koop zou staan ;)

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:55

Ik vind het echt een heel leuk paard, maar wel te duur.. ;)

Vind 2500 zelfs al een flink bedrag.. Maarja..

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:00

Ik denk dat het feit dat de "paardenmarkt" op zijn gat zit voor het moment wel in je voordeel kan spelen.
Ik zou zeker een 2e keer gaan kijken naar het paard en alles goed in me opnemen.
Dan zou ik tijdens het gesprek de vraag aankaarten of de prijs nog enigszins bespreekbaar is.
Als ze jou tegemoet komen op een manier dat je het bijna ziet zitten dan zou ik zeggen "ga ervoor" misschien ga je je het achteraf heel hard beklagen als het paardje toch aan iemand anders verkocht werd.
Komen ze in jouw ogen niet genoeg tegemoet, dan zou ik zeggen dat je er nog even zal over nadenken en hen de vraag stellen als ze een andere serieuze koper hebben ze contact gaan opnemen met je.
Heb je 2 kansen of ze willen geen risico nemen en zakken direct in hun prijs of ze wachten ook af.
Maar geloof me vrij als er zo weinig vraag naar paardjes is op dit ogenblik dan zullen ze je wel terug contacteren hoor.
En afdingen is inderdaad niet zo erg raar als er meestal "iets bij de prijs gedaan" is om die optie open te houden.
Veel succes !!

sommodore

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:03

Het is jouw geld, maar voor dat bedrag kun je wel 2 tuigers kopen. De prijs van tuigpaarden is echt niet zo goed.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 07:37

Klopt, erg veel ervaring met het aankopen van een paard heb ik inderdaad niet en ik ken ook niet zoveel mensen in mijn omgeving die dit wel hebben. Zelf wilde ik graag een goede vriendin van mij meenemen om het paard te bezichtigen, maar die gaat morgen voor 2,5 week op vakantie.

Via Google heb ik een paar tuigpaard-handelsstallen opgezocht en hen heb ik een mail gestuurd voor advies wat betreft de vraagprijs. Ik denk dat zij wel redelijk in kunnen schatten waar de prijs van een tuigpaard momenteel ligt. Op internet vind ik namelijk wel meer tuigpaarden met een vraagprijs van 4500, maar ook paarden die inderdaad op 2500 zitten. Mocht hij inderdaad veel lager liggen dan die 4500 dan durf ik het wel aan om een lager bod te doen. Persoonlijk zou ik me een beetje genaaid voelen als ik 1500 euro te veel betaal voor een paard welke dat niet "waard" blijkt te zijn :o (Zakelijk dan en niet emotioneel ;))

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:36

AndreaB schreef:
Persoonlijk zou ik me een beetje genaaid voelen als ik 1500 euro te veel betaal voor een paard welke dat niet "waard" blijkt te zijn :o (Zakelijk dan en niet emotioneel ;))

Maar je gaat toch niet serieus kijken bij een paard die naar jouw idee "veel minder waard" is dan de vraagprijs?
Je kan het toch ook niet maken om een slachtprijs te bieden, aangezien ze dat echt waard zijn :(:) (imo zou dat een belediging zijn iig)
Ga eens bij veel andere paarden kijken die te koop staan. zoek je echt een tuigpaard?
Misschien dat er hier ervaren bokkers zijn die je willen helpen.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 13:53

Voor rond de 3500 heb je ook een leuk rijpaard.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 17:10

Zelf zit ik niet in de wereld van tuigpaarden en ben ik veel meer bekend binnen de AV-wereld, dus ik kom er eigenlijk pas hier in dit topic achter dat 4500 niet de gangbare prijs voor een tuiger is. Uiteraard was ik ook niet van plan om de slachtprijs te gaan bieden en ik vind het ook een beetje krom om de vraagprijs in kilo's vlees uit te drukken. Neem aan dat je wel snapt wat ik bedoel met "vraagprijs", toch?! Tuurlijk is het maar net wat de gek ervoor geeft, maar daarnaast ligt ook nog een gemiddelde van wat meerdere gekken voor een bepaald type paard zouden geven. Dus in welke prijsklasse een bepaald type paard normaliter ligt.

Zo zie ik bijvoorbeeld vaak haflinger/fjordenveulens voor 500 euro op MP staan, dus de prijsklasse waarin een haflinger/fjordenveulen dan valt zou ik op 500 neer leggen, omdat dat is wat de gemiddelde gek er voor geeft. Als ik zo gek ben om daar 4000 euro extra voor neer te leggen (uit onwetendheid), so be it! Maar ik kan mijn centjes goed gebruiken, dus ik wil graag een bod doen die bij de prijsklasse van dit type paard hoort. Als jullie zeggen dat de gemiddelde tuiger voor 2500 euro te koop staat/verkocht wordt, dan vind ik persoonlijk een vraagprijs van 4500 way out of range. Daarom wil ik graag weten wat de prijsklasse is, zodat ik voor mezelf kan bepalen of ik zo gek ben om zoveel geld neer te leggen wat dit type paard dan niet waard zou zijn óf dat ik een eerlijk en redelijk bod richting de eigenaar kan doen welke bij dit type paard past.

Overigens ben ik niet speciaal op zoek naar een tuiger, maar gewoon naar een paard welke bij mij en mijn gebruiksdoelen past. Toevallig denk ik dat in dit paard terug te vinden, vandaar dat ik overweeg om een tuiger aan te schaffen. Het had evengoed een heel ander type paard kunnen zijn :)

@ Bijdehandje: Zelf ben ik nog geen leuk rijpaard tegen gekomen met een vraagprijs van 3500 euro, maar misschien liggen mijn eisen dan ook wel anders dan hoe jij ze zou stellen. De gemiddelde prijsklasse die ik tegenkom voor een leuk rijpaard ligt rond de 6500+, geld wat ik simpelweg niet heb en eerlijk gezegd ook niet voor over heb :)

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:17

Het is inderdaad wat een gek ervoor geeft. En of er vraag is op dat moment naar het soort/ras. Paardenmarkt ligt momenteel op zijn gat dus zijn paarden weinig waard. Tuurlijk willen mensen altijd veel meer vragen. En je hoeft ook maar 1 pers. tegen gekomen die zo gek is om het te betalen.

Je moet voor je zelf uit maken wat je wilt. HIj is heel erg leuk. Kreeg je later geen spijt van dat je zoveel betaald hebt of juist spijt van omdat je hem niet hebt gekocht. Dat zijn allemaal afwegingen die je zelf moet maken.

Haflinger en Fjorden veulens worden dan wel voor 500 aangeboden maar een hengstveulen heb je soms al voor 200. Zo zie je maar dat je ook niet altijd naar de prijzen op mp af moet gaan.

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:19

Ik vind deze tuiger met 2500 heel best betaald.
Ik weet verder niet waar jij zoekt voor een paard, en wat je eisenpakket is, maar als ik zie wat deze tuiger kan en je daar voor ging , dan ligt jouw eisenpakket niet echt hoog.
Waar ik me ook nog aan stoorde was aan de foto's op marktplaats van dit paard. En dan aan de rijfoto's. Opgetoomd met een liverpoolstang is het niet zo moeilijk, te doen overkomen of deze meneer braaf aan de teugel loopt.
Tuigers goed nageeflijk rijden is vaak niet zo eenvoudig en erg tijdrovend ze zover te krijgen. Dit heeft alles te maken met hun bouw.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 17:30

AndreaB: ik snap je, maar ik denk dat je mij niet helemaal begrijpt. Als de verkoper een vraagprijs heeft van 4500,- en jij vind dat hij niet meer waard is dan 2500, dan heeft dát bieden imo geen zin. Dat ligt tever uit elkaar. Misschien zal de verkoper mazzel hebben als er een koper komt die dat bedrag neertelt, of zal de verkoper uiteindelijk wel zakken óf mischien haalt de verkoper het paard wel uit de verkoop omdat hij het paard niet voor minder weg wilt doen.

Heb net even gekeken, maar als tuigpaard zou hij het misschien best waard kunnen zijn. Tis wel een plaatje voor de kar met zijn aftekeningen, goed aan de maat en imo wel een mooie bouw . Nu heb ik geen vertand van tuigpaarden! Als rijpaard vind ik ze iig minder geschikt (dressuur matig gezien) , daar ken ik ze wel van en zou om die reden nooit een tuigpaard kopen ;)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:55

Bij de verkoop van mijn paard kreeg ik aan de telefoon al de vraag of de prijs bespreekbaar was. Heb toen gezegd dat ze eerst maar eens moesten komen kijken.
Toen ze kwamen kijken zagen we direct dat het klikte. Uiteindelijk kwamen we dus bij de prijs.
Hij stond voor 1800 te koop. Eigenlijk wouden ze 1000 geven maar daar ging ik niet meer akkoord. Heb toen gezegd dat ze hem voor 1200 konden kopen en dat ik hem dan ook bracht. Daar waren ze wel akkoord mee.
Uiteindelijk ben ik dus 600 euro gezakt met mijn prijs maar hij staat super dus heel erg vond ik dat toch niet.

4500 vindt ik persoonlijk ook veel maar vind het al knap dat ze 500 euro zijn gezakt.
Je moet je gewoon afvragen of je het waard vindt voor dit paard of niet.

Groetjes

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:13

Ondanks hoe de prijs uit gaat vallen denk ik, dat als de 'klik' er zondag nog steeds is, dat ik dit paard gewoon zal kopen. Als ik er achter kom dat ik 2000 euro teveel heb betaald dan zou ik daar inderdaad flink van balen, maar als dat betekent dat ik een paard heb gevonden welke bij mij past dan is me dat ook wel iets waard. De reden waarom ik dan toch graag wil weten van kenners binnen de tuigwereld wat dit paard werkelijk "waard" is, is dat ik de eigenaren toch een bod wil doen welke meer richting zijn waarde ligt zonder een belachelijk bod te doen. Niet dat ik hen een bod doe welke 2000 onder zijn "waarde" ligt i.p.v. erboven.

Overigens vind ik een verschil van 300 bij de haflingers/fjorden toch iets milder dan een verschil van 2000 :o Maar ik snap je punt ;)

Even gequote, maar dit is wat ik ongeveer zoek :)
Citaat:
Wat ik in een paard zoek is dat hij mij op het eerste gezicht aanspreekt. Het moet een braaf paard zijn, maar wel met karakter en pit. Bij voorkeur een jong paard (plm. 4) welke al wel ingereden is, maar eventueel nog doorgereden moet worden. Met het paard wil ik veelzijdig bezig zijn, dus zowel springen, aangespannen, buiten rijden als SGW en dressuur zou ik graag recreatief-fanatiek uitvoeren. Dus wel gericht trainen op wedstrijden met als doel verder te komen in de dressuur, maar niet iedere week op wedstrijd, gewoon wanneer het mij uitkomt. Maar wel een paard wat in basis goed dressuurmatig gereden wordt. Een Z-proef behoort wel tot het uiteindelijke doel, maar dat hoeft niet volgende week al te gebeuren.
Wat ik zoek zou je kunnen zien als een AV in paardvorm O:)

Ik schijn overigens niet de meest makkelijke persoon wat 'aanspreken' betreft te zijn :o
Zelf heb ik deze meneer overigens ook gereden met de liverpool, omdat hij dit vanuit het mennen ook gewend is en hij met oogkleppen toch iets minder ziet wat ik iets veiliger vond op een onbekend paard. Maar zelfs met liverpool lukte het mij niet om dit paard constant nageeflijk te rijden, wat o.a. kwam doordat ik geen paarden gewend ben te rijden en dat zo'n beetje geen enkel paard wat net onder het zadel is al constant nageeflijk loopt :) Dit paard is door zijn berijder overigens ook gewoon op een trens gereden wat volgens de eigenaren ook zeer netjes ging. Daarbij ben ik van mening dat een paard gemaakt wordt door zijn ruiter tot hoe hij is. Er zijn een hoop rijpaarden die wel hun bouw e.d. mee hebben en alsnog zo krom als een hoepel lopen met een mond als baksteen. Dat is iets wat je door training moet vergaren :) Is mijn bescheiden mening :o

@ Superwoman: Dat 4500 euro en 2500 te ver uit elkaar liggen zie ik inderdaad ook, maar ik wil wel een kleine stap richting die 2500 doen. Nee heb je, ja kan je krijgen :) Maar het is voor mij handig te weten op welke waarde dit paard geschat wordt door kenners om het bod welke ik ga doen te onderbouwen. (Bij mijn opleiding is gezegd dat je sommige dingen moet 'verkopen'. Je moet je verhaal kracht bij staan en met argumenten jouw bod verkopen aan de eigenaren, zodat zij eerder geneigd zullen zijn dit aan te nemen) Zomaar iets roepen is denk ik bij voorbaat al niet succesvol :o

Waarom zou jij dit paard minder geschikt vinden voor de dressuur? Is dit omdat er wellicht meer werk in gaat zitten als in een ander paard? Omdat je het niet vaak ziet? Gewoon omdat hij lichamelijk te ver van ideaal zit? Of...?? Zelf heb ik even op internet rond gesnuffeld naar tuigpaarden binnen de dressuur en er zijn toch ook tuigpaarden die op hoger niveau meedraaien. Het kan dus wel, wat natuurlijk niet automatisch zegt dat dit paard het ook zou kunnen.

Nieky, dat is precies de reden waarom ik ook gewoon naar dit paard ben gaan kijken. Hij lag voor mij wel iets hoog, maar eventueel wel haalbaar. De prijs vond ik van latere zorg, daar valt wel over uit te komen. Wellicht begin ik van tevoren al over de prijs te mopperen, terwijl het paard me niet eens aanspreekt of andersom :) Ik wilde eerst kijken of dit paard uberhaupt wel bij mij zou passen voor ik over de prijs na ging denken.
Tijdens het belletje naar de eigenaar heb ik overigens niet veel werk verricht wat betreft de prijs. Ik heb enkel gevraagd of de prijs bespreekbaar was en in hoeverre, waarop hij zelf aangaf tegen een andere kijker te hebben gezegt 500 in prijs te zakken. Dus wellicht zou je het ook gewoon kunnen zien als een verlaging in vraagprijs (denk ik).

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 21:17

Lees ik het nu goed? Je bent niet gewend paarden te rijden, en dan ga je een tuigpaard kopen voor onder het zadel?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:19

bijdehandje1 schreef:
Lees ik het nu goed? Je bent niet gewend paarden te rijden, en dan ga je een tuigpaard kopen voor onder het zadel?

Klopt, ik heb vooral met pony's getraind, maar je moet ooit ergens binnen de paarden beginnen om er aan gewend te raken :) Met de zin welke jij er tussen uit pikt wil ik absoluut niet zeggen dat ik nog nooit eerder een paard heb gezien ;)

Edit: Gelijk maar even een quote over mijn rij-ervaring :)
Citaat:
Rij-ervaring/niveau qua wedstrijden heb ik niet, omdat ik nooit fanatiek gestart heb, maar ik denk wel dat ik kan zeggen dat de basis er bij mij goed in zit. Op veel paarden, ongeacht niveau, rij ik redelijk netjes weg. Zelf heb ik 6 jaar mijn eigen pony gehad welke ik van 4-jarige leeftijd heb gehad en ik heb ook nog een hele tijd een pony getraind welke op Z2-niveau liep, welke mij dus ook het een en ander heeft bijgeleerd. Na het overlijden van mijn pony heb ik een tijdje een AV-hengst in training gehad welke qua niveau niet heel ver was, maar wel netjes de basis liep. Met de Z2-pony kon ik ook nette oefeningen als contragalop, eenvoudige wissels, keertwendingen, SB e.d. rijden, maar dit was al 'voorgeprogrammeerd' en heeft hij niet van mij geleerd, maar ik van hem. Naast deze paarden heb ik af en toe eens op een paard gereden van een ander, maar dit was vaak eenmalig en niet als training bedoeld.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 21:28

@ Bijdehandje: N.a.v. jouw reacties ben ik eigenlijk wel benieuwd naar jouw ervaring binnen de paardenwereld?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:00

Als ik zo eens op MP rondsnuffel kom je hele leuke rijpaarden tegen voor een stuk lagere prijs dan deze. Het is dat je hier geen MP adv mag bespreken maar kijk zelf ook maar eens goed rond.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:02

Het is net hoeveel vraag er is naar dit type paard.
Dat bepaald mede de verkoopprijs. Het is een ruin dus hoe leuk ook het papier is, dat bepaald mede een lagere waarde dan als het een merrie was geweest.
Voor jezelf is het ook een stukje persoonlijke waarde die je er aan hecht.
Houd goed voor ogen dat je richting de winter gaat, paarden worden dan weer goedkoper, diegene die m wil verkopen is m ook liever kwijt voor deze tijd anders wordt het paard alleen maar duurder in de onkosten voor hem.

Begin wat lager met bieden, dat geeft je ruimte om omhoog te gaan.
Succes!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 10:03

cissy schreef:
Als ik zo eens op MP rondsnuffel kom je hele leuke rijpaarden tegen voor een stuk lagere prijs dan deze. Het is dat je hier geen MP adv mag bespreken maar kijk zelf ook maar eens goed rond.

Op de site van het kwpn staan ook leuke paarden voor leuke prijzen!