paard kopen bij handelaren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zensation

Re: paard kopen bij handelaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:00

Particulieren naaien je net zo hard, is het niet nog harder, dan handelaren!
(Je hebt uitzonderingen op de regel natuurlijk)
Bij een particulier kan je niet of moeilijk terug als het paard achteraf toch iets blijkt te mankeren, bij een handelaar ligt dat toch anders, die moet garantie geven (mits deze ingeschreven staat als handelsstal o.d bij de KvK!).
Veel particulieren geven wel af op handelaren maar ondertussen brengen ze hun onhandelbare/rotte appeltje wel doodleuk naar de handelaar op de hoek, en houden daarbij ook nog eens hun mond dicht, dus wie naait hier wie nou?

Kortom, kopen bij een handelaar kan prima. Kijk objectief, neem desnoods iemand mee met verstand van zaken, laat keuren, en bespreek wat je wel en niet wil mbt garantie na de aankoop.

Succes!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:03

Hey is sta zelf op stal mulder en ik heb 2 x een paard gekocht van Kees Klaver.

Kees doe ik nooit meer. Eerste paard was wel leuk en goed op wat lichamelijke problemen na. Deze heb ik toen geruild en heb er een met een kronkel in haar hoofd gehad. Paard was levensgevaarlijk en hij wou haar niet zo terug nemen.

Bij Mulder heb ik goede ervaringen. Kan ook altijd weer geruild worden. Ik sta daar nu 3 jaar op stal en heb een paard staan die vroeger van hem geweest is. Hij heef them toen verkocht aan een meisje en nu heb ik haar. Als je meer info wilt hebben geef dan maar een seintje!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:07

Ik heb mijn paard ook van een handelaar. Ik heb mijn paard eerst bij de handelaar laten keuren door mijn eigen dierenarts. Ook hebben we nog over de prijs gehandeld, want een handelaar (deze toch) vraagt eigenlijk standaard teveel, ze weten toch dat andere handelaars gaan afdingen ;) Ik heb dus ook nog een deel van de prijs afgekregen.

Mijn paard is netjes gewassen en gepoetst afgeleverd, inruil/terugbrengen was mogelijk. Niet dat dat nodig was ;)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:10

Een aantal oud stalgenoten hebben hun paard bij Mulder vandaan. 1 paard voldeet niet aan de eisen en deze mochten we netjes terugbrengen. De rest is nog steeds tevreden met het destijds aangeschafte paard.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:12

bon24 schreef:
Oke heel fijn allemaal deze antwoorden! het probleem is dus,

ben 2 keer particulier geweest en het klikte goed bij beide paarden, de 1e werd afgekeurd aan zijn voorbeen, hij had hoefkatrol en die vrouw wist dat,

de 2e was ook niet goed aan zijn voorbeen die had een scheef been en een scheve hoef,

bij alle anderen war ik keek, zag ik meteen al dat ze iets hadden terwijl ik toch in een normale prijsklasse zit, tot 3000 euro,

groetjes

3000,- mag een hoop geld zijn, maar voor een paard vind ik het niet zo erg veel. Hangt er natuurlijk ook vanaf wat je ermee wilt gaan doen. Voor een allrounder vind ik het weinig geld iig.
Als de handelaar er 3000,- voor vraagt, dan zal hij zelf het paard in de lagere prijsklasse hebben gekocht....
Wanneer je het paard mag ruilen als je geen klik hebt, wordt het toch meestal bijbetalen bij het volgende paard, dus verwacht niet teveel van de "garanties".

Met paarden zoeken heb je een beetje kijk erop nodig en mazzel!
Veel paarden kijken is meestal nodig én iemand meenemen die er kijk op heeft of voor jou gaat zoeken.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:21

Was vergeten te melden dat het paard wat terug is gegaan een stuk goedkoper was dan het paard wat daarna is aangeschaft. Nr 1 was duurder dan jouw budget maar dat was 'em duidelijk niet jammergenoeg kwamen we daar pas na een paar weken achter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:28

bon24 schreef:
Oke, eigenlijk is het van de zotte dat een je gewoon niet een beetje goed paard hebt voor 3000, en oke van dat rontologisch keuren boven de 1.40 zal ik onthouden, mijn omgeving zegt namelijk altijd vanaf 4500 moet je dat pas doen!

Oke, nou we zullen zien bij klaver en dat je van mulder geen hoge pet heb kan ik begrijpen want ik vond het zelf ook niet zo maargoed.

bedankt voor jullie reacties meer reacties of discussiepunten,tips enz. zijn altijd welkom!

Ront keuren is altijd verstandig. Hierdoor weet je of en welke afwijkingen het paard heeft en welke oefeningen juist goed zijn en minder goed zijn voor het paard. Een afwijking hoeft echt geen probleem te zijn, maar hangt echt af van de afwijking.
Beter dat je vooraf weet wat het is dan achteraf of pas wanneer het paard kreupel is en jij bij de D.A staat.
Daarbij zorgt een afwijking vaak voor een lagere prijs. (wat positief kan zijn, maar ook negatief als de afwijking ernstig is en jij daar geen weet van hebt)

Ik heb ook wel eens op mijn kosten een paard ront laten keuren en het paard niet gekocht, is nog steeds een goede besteding geweest van 450,-. Anders had ik met een "slecht" paard gezeten die veel meer dan dat had gekost.

http://users.bart.nl/users/lijssel/nede ... ansen.html

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 21:39

Wij hebben ook een heel fijn paard bij een handelaar gekocht. Er waren recente foto's (na vier afgekeurde paarden in een zoektocht ga je uiteindelijk alleen nog maar kijken bij paarden die al rontgen goedgekeurd zijn), daarna nog klinisch gekeurd. Paard is gebracht, handelaar heeft nog ons zadel op het paard gepast en nog gezellig een kopje koffie zitten drinken. Ook hadden we garantie, alles vastgelegd. Paard is een schat van een beest, voldoet aan de verwachtingen en gelukkig nog steeds gezond (daar moet je ook een beetje geluk mee hebben).

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:00

bon24 schreef:
Oja en nog wat Plukej..

van de prijsklasse waarin ik koop vind ik het nogal , uh nou onzin wil ik het niet noemen maar, meestal laat je niet rontologisch keuren bij die prijsklasse?

Ik zou ieder paard rontgenologisch laten keuren. Dat heeft niet zozeer met de aanschafprijs te maken, maar meer met de ksoten die je je er achteraf mee bespaart. Bestaande foto's moet je trouwens nooit vertrouwen, ook al zijn ze een dag oud. Ik heb aan den lijve ondervonden dat een goed aangeschreven kliniek de foto's zo heeft genomen dat de bemerkingen niet meer op de foto te zien waren.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 18:06

Ik zie het geloof ik nog niet staan, maar een proefperiode aanvragen is ook handig!
Paarden reageren soms heel anders als ze op een andere stal staan, en je kunt hem dan toch wat beter inschatten als hij ook eens in een andere omgeving is.
:)

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:20

Overigens vind ik 3000 euro ook niet veel als je een paard zoekt. Dan zal je ergens consessies moeten doen, schoonheidsfoutje, stalgebrek, schofthoogte of leeftijd. Een gezond kwaliteitspaard zal je voor dat geld niet snel vinden.

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 21:33

Het maakt mij niet uit of jij 3000 veel vind, ik kom toch egt ook paarden tegen van die prijsklasse die leuk zijn, alleen het moet ook nog klikken;)

ten 2e gaat het erom watvoor toekomst je het paard geeft en hoe je hem verzorgt, En ik vroeg alleen maar informatie over handelaren niet over hoe ik mijn budget indeel;)

pardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 22:58

bon24 schreef:
Oke, eigenlijk is het van de zotte dat een je gewoon niet een beetje goed paard hebt voor 3000, en oke van dat rontologisch keuren boven de 1.40 zal ik onthouden, mijn omgeving zegt namelijk altijd vanaf 4500 moet je dat pas doen!

Ik zou van jezelf uitgaan en niet van je omgeving als je denkt om je paard wel of niet röntgenologisch te laten keuren (of van je dierenarts). Het bedrag vanaf € 4500,- snap ik echt niet.
óf je doet het niet, en je vertrouwd op de klinische keuring, óf je wilt extra zekerheid en dat heeft nu eenmaal een prijs. En met deze zin bedoel ik niet dat je het zo moet doen, dat is je eigen keuze.

Verder denk ik dat je evenveel slechte handelaren hebt als slechte particulieren, dus dat het erom gaat om veel te kijken en de juiste mensen mee te nemen en ook een vertrouwde dierenarts de keuring te laten uitvoeren.
En dan nog... helaas ... kun je alsnog pech hebben met je paard, waar geen handelaar of particuliere verkoper iets aan kan doen.
Maar met een goede voorbereiding kun je die kans wel zo klein mogelijk houden.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:55

het bedrag van 4500 komt uit de verzekeringswereld, wil je je paard verzekeren dan moet je vanaf dat bedrag recente foto's overleggen anders kom je de verzekering niet in.

lasamber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 00:10

hoe was het bij kees klaver?

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 12:01

ben niet bij kees klaver geweest, en mulder komt zijn afspraken steeds niet na,

ik ben gisteren bij een handelaar in den helder geweest, super leuk dier, helemaal goedgekeurd, morgen voor de laatste keer derheen, is ie nog steeds oke en vind mijn lesgeefster het ook dan nemen we hem mee!

ik heb een half jaar garantie met een opgesteld contract dus uieindelijk komt het allemaal misschien toch nog goed!

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:18

bon24 schreef:
ben niet bij kees klaver geweest, en mulder komt zijn afspraken steeds niet na,

ik ben gisteren bij een handelaar in den helder geweest, super leuk dier, helemaal goedgekeurd, morgen voor de laatste keer derheen, is ie nog steeds oke en vind mijn lesgeefster het ook dan nemen we hem mee!

ik heb een half jaar garantie met een opgesteld contract dus uieindelijk komt het allemaal misschien toch nog goed!

Dat klinkt leuk! Hoe heb je hem nu laten keuren? En staat in het contract dat je je geld terug krijgt als hij/zei niet goed is?
Vertel eens wat meer over je toekomstige paardje!

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 18:51

Nou.. het toekomstige paardje is alweer van de baan:(

we hebben even wat rondgevraagd bij ons in de buurt, en toen werd ik opgebeld door een vrouw van de stal waar wij hem willen stallen.

zij heeft ook een paard bij deze handelaar gekocht, hij had rugproblemen dus bracht ze hem terug. ze heeft hem toen ingeruild voor een andere, ook deze was neit goed en toen gingen ze moielijk doen, ze heeft uit eindelijk 4 keer haar paard omgeruild,ook nummer 4 was niet goed.

zij wilde geen zaken meer doen met deze man en wilde haar geld terug, dit is uit eindelijk neit gebeurd,

ook hadden ze haar wijsgemaakt dat ze alle keuringen zouden betalen als ze afgekeurd werden, dit geld hebben ze ook nooit terug gezien.

naar aanleiding van deze informatie ga ik deze mensen vanavond opbellen en laten weten dat ik zo neit zaken doe!

helaas dus weeeer verder zoeken!