Problemen na verkoop paard - tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:23

even voor de duidelijkheid..... ze hebben het paard gekocht zonder te keuren terwijl dat wel mocht en maken na de koop toch foto's???? in dat geval hebben ze geen poot om op te staan

overigens heel wat jaartjes geleden verkocht mijn zus een paard heel eerlijk allemaal paard had een bult net boven de hoef. Nee hoor hij hoefde niet gekeurd wel hadden ze overleg met onze dierenarts hierover deze bevestigde dat het paard nooit krom geweest was dus paard verkocht. Een tijdje later ineens een telefoontje het paard was niet goed het was een verborgen gebrek en ja hoor ze wilden hem nog wel maar dan moest mijn zus geld terug geven. Gelukkig had mijn moeder rechtsbijstand de advocaat heeft er een detective opgezet en die heeft toen ontdekt dat ze zo meerder paarden hadden gekocht en met al de oude eigenaren hetzelfde uithaalden. Het is ze dus niet gelukt maar mijn zus werd er wel zenuwachtig van
Laatst bijgewerkt door RM94 op 24-08-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:25

de kopers zijn dan mooi blij met de dierenarts die zich heeft versproken want daardoor hebben ze mooi dat plekje arthrose gevonden! arthrose vormt zich niet in een dag en is dus een verborgen gebrek ik vind dat ze al het recht hebben het paard terug te brengen naar die vriendin van jou. verspreking of niet het dier heeft toch een gebrek? ik neem aan dat je zelf ook geen paard zou willen zo jong met arthrose?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:31

Het heet toch pas een verborgen gebrek als je als verkoper weet dat een paard iets mankeert en dat achterhoudt voor kopers?
Deze verkoper wist van niets als ik het goed begrijpe, dus dan kan het nooit een verborgen gebrek zijn lijkt me.

RM94, het paard is gekeurd bij aankoop door verkoper, een jaar geleden, geen bemerkingen op de voorbenen. Vervolgens door een onafhankelijke DA in de buurt van verkoper vóór verkoop en naar aanleiding van zijn verkeerde bericht ( OCD-operatie aan voorbeen i.p.v. achterbeen) voor een derde keer gekeurd door de DA van de kopers ( na verkoop). Bij de derde keuring bleek de beginnende arthrose...

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:33

maar dus gekeurd nadat de koop rond was en verkoper heeft ze alle mogelijkheden gegeven te laten keuren voordat de koop rond was?? dan hebben ze geen poot om op te staan

Als deze mensen dan ook nog eens al lang paarden hebben of meerder paarden hebben dan vallen ze ook niet onder de noemer "leek" en dan hebben ze weer geen poot om op te staan

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:42

Ik ben het helemaal met je eens hoor RM94, maar het paard is dus vlak voor de laatste verkoop ook nog gekeurd door een onafhankelijke DA, dat was wat ik even duidelijk wilde hebben...
Mij lijkt het ook dat de kopers totaal geen recht van spreken hebben en niets hebben te eisen.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:46

een verborgen gebrek is een gebrek dat je van buiten gewoon niet kunt zien ongeacht of de verkoper dit nu wist of niet... Als er echt arthrose zit moet ze het paard gewoon terug nemen want 9 op 10 dat dit paard hier gewoon last van gaat krijgen zon paard zou ik gewoon ook niet willen..... dus... ze moet m terug nemen, dit is nou juist waarom die nieuwe wetten zijn opgesteld.... mocht je binnen 3 (of was het 6?) maanden een verborgen dus bij de verkoop al bestaand gebrek vinden moet de verkoper hem gewoon terug nemen

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 06:28

TolineS schreef:
ze hadden hem al gekocht en toen pas fotos laten maken?? Das vreemd!?? Dat doe je toch voor je het dier koopt??!! En erg raar dat ze er niet op hebben gezeten. Toch een teken van een vreemde zaak!!!
En wie wordt er het meest de dupe?? Het paard!!
ben het helemaal met je eens. :7

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 07:06

Jet schreef:
Ik zou zeggen dat dit geen verborgen gebrek is. Verkoper wist niets van de arthrose in een voorbeen/de voorbenen. Klinisch was er niets aan het paard te merken lijkt me na het verhaal gelezen te hebben. De eerste foto's van een jaar terug gaven ook niets te zien.
Bij de foto's voor verkoop is er ook niet over arthrose gesproken, maar over een ( foutief- waren achterbenen) OCD-operatie aan een voorbeen/ beide voorbenen.
Vervolgens worden er voor de derde keer foto's gemaakt, na verkoop en dan pas komt er iets van arthrose aan het licht.
Verkoper heeft hier bij verkoop niets van geweten als ik het zo lees, dus de koper moet dan zien te bewijzen dat het paard dit al voor de verkoop had. Aangezien het zeer licht te zien is, kan dit vast ook na verkoop zijn ontstaan, dus verkoper treft geen blaam naar mijn idee.

hier komt het inderdaad op neer...

RM94: de kopers hebben het paard uitgebreid mogen keuren en zijn ook in het bezit van die foto's.
Mjay: de dierenarts heeft idd een vergissing gemaakt door "voorbeen" ipv achterbeen te zeggen..maar dit is NIET omdat ze wisten dat er iets zat. Ik kan me het punt van beide partijen voorstellen, maar zoals eerder gezegd: tot de 3e foto is er nooit ook maar iets van artrose gezien bij dat paard...

Gaat een lange kwestie worden, want: eerlijk is eerlijk, de kwaliteit van de ene foto is anders als die van een andere en met een beetje een meewerkende dierenarts is er best ergens wat artrose te zien. Vriendin wacht nu op de komst van de laatste foto's bij haar dierenarts en ze zal ze ook nog naar een andere kliniek sturen.

hesterve

Re: Problemen na verkoop paard - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 10:32

Heeft de dierenarts ook een indicatie van de artrose gegeven? Want net wat je zegt als je alles op de foto zet zal er altijd wel ergens (Lichte ) Artrose te vinden zijn.Maar maakt dat het paard ongeschikt voor de sport? Wat willen de kopers ? Paard voor minder /geld terug of was het een mededeling aan verkopende partij?

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:02

is er al nieuws wat er gaat gebeuren ???

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 11:51

nee,dit gaat nog wel even duren...wel is er officieel in Luxemburg ( waar t paard vandaan komt) een terugneemplicht van 30 dagen....en zouden de kopers iets moeten ondernemen willen ze, dat dit gaat gebeuren..aangezien we alop 26 dagen zitten. Even kijken wat er van hun kant komt...vriendin is wel bereid ze wat geld terug te geven als t blijkt dat er iets zit,ondanks dat zij er ook niets vanaf wist.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 15:44

Mn vriendin heeft de nieuwste foto's gekregen en doorgestuurd, er is geen artrose op te zien...wel een chipje, die niet in de weg zit en niet stoort...ze wacht af wat de kopers gaan doen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 15:53

Als ik het goed begrijp is het dier dus voor aankoop door de nieuwe eigenaren gekeurd en op de foto gezet. Naar aanleiding van die foto's goedgekeurd en gekocht.

En nadat de koop rond was hebben ze voor de zekerheid nog een foto gemaakt van dat ene voorbeen (vanwege de verspreking van de DA)?

Volgens mij hebben de kopers dan geen poot meer om op te staan, want de overeenkomst is reeds gesloten en het dier is toen op basis van foto's goedgekeurd...

Zou toch raar zijn als je nog weer terug kunt komen op zo'n aankoopkeuring????? Lijkt mij.... Ben je lekker mee als verkopende partij dan.

En ik heb ook begrepen dat het consumentenrecht van verborgen gebrek garantie van zes maanden alleen geldt als de verkopende partij een professional is. Dus niet in de handel van particulier naar particulier.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 15:57

klopt helemaal, je samenvatting van probleem rond verkoop paard!