Bordje paardenvervoer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Peerke_

Re: Bordje paardenvervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 20:14

Bedrijven moeten het zeker :j

Particulieren, moesten het vroeger ook, maar volgensmij is het indd niet meer verplicht...
Maar waarom moeilijk doen over een bordje van 6 euro ?
Ik zou het er gewoon opplakken, zien de mensen wat je vervoert, en mocht het nou wel verplicht zijn hebben ze niks te zeiken :)

hrosendal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:41

Setteke en Peerke, er werd aan mij nadere jurisprudentie gevraagd om alle gerezen twijfel weg te nemen. En wat gebeurt er.....de twijfel blijft gewoon bestaan omdat eenieder aan eigen regels vasthoudt in de trant van ïk denk....., ik weet, ik zie ...... mocht het wel verplicht zijn dan plak je maar wat erop,enz. Als je het werkvoorschrift en controle handleiding nVWA (=ook AID) GOED leest-los van alle ingewikkelde zinnen eromheen-staat er en ik licht één essentiële zin extra toe :
"" De TRANSPORTEN die hieronder genoemd worden vallen niet onder de Transportverordening.
De VERVOERMIDDELEN VAN DIEREN moeten echter wel aan de algemene eisen voor vervoer van de Transportverordening voldoen, dit is inclusief een merkteken voor het vervoer van levende dieren."""
Plaketiketten pikt de officiële Ned.keuringsinstantie, Dienst Wegverkeer en ook de DEKRA, Heerhugowaard ook NIET.
Met een hogedrukreiniger erop ,blijf je plakken......

Kan het nog duidelijker.....

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 22:45

Alane schreef:
kennis heeft achterop staan:
"dressuur- en springfrikandellen"
in plakletters, en voor die tijd geen bord...

En ik heb er nooit geen bord op gehad.. en nu evenmin.

_O- geniaal!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 23:00

Ik zou graag de directe links zien, waar je jouw citaten vandaan hebt, hrosendal.

Ik probeer te zoeken waar je naar verwijst in je vorige post, maar ik kan het niet vinden.
Ik kan alleen steeds maar vinden, dat voor vervoer van dieren dat geen verband houdt met economische bedrijvigheid, de transportverordening niet van toepassing is.
En op checklists van de VWA zelf, op het intranet, kom ik alleen verwijzingen tegen naar de bijlagen, via een artikel uit de transportverordening en die is dan weer niet van toepassing volgens art. 1 lid 5.

Kortom, ik wil best geloven wat je zegt, alleen wil ik graag de bron zelf kunnen raadplegen, zodat ik zelf kan beoordelen en lezen wat er staat en vooral ook in welke context, want nu zijn het losse zinnen.

hrosendal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:29

Een begrijpelijke reactie. Ik ben met nieuwe zoekpogingen(want deze documenten zijn sowieso al uit juli 2007 en 2009) op de
nieuwe nVWA-internetwebsite sinds 1 mei 2010 en weer aangepast per 1 juli 2010- ook niet verder meer gekomen.
Één werkvoorschrift is nog compleet te raadplegen op
http://www.borgstein-birdstrading.nl/pd ... f_niet_TVo[1].pdf
Dit is een van de opleiders voor dierentransport(mn.vogels).
Ik citeer ook nog maar weer even één van de startzinnen van dit werkvoorschrift:
"De VERVOERMIDDELEN die niet gekeurd hoeven te worden, moet wel aan de algemene eisen voor vervoer voldoen."".....
Verder zijn er wel, andere heel complete werkvoorschriften nVWA
op internet te raadplegen, die nog eens bevestigen dat IEDERE
DIERVERVOERDER MOET VOLDOEN AAN DE ALGEMENE
VOORWAARDEN voor dierenwelzijn én voor inrichtingseisen vervoermiddel .d.i. inclusief het verplichte merkteken .
http://www3.vwa.nl/werkwijzer/Noordwest/WLZVL-026.pdf
(ook al van 18 april 2008).
Zie wat er staat onder 4. Werkwijze, letterlijk:
""Iedere vorm van vervoer van dieren moet voldoen aan de algemene voorwaarden "" = Bijlage I, Hoofdstuk II Transport-VO.
Laatst bijgewerkt door hrosendal op 15-11-10 00:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 00:37

Ik heb vorige week het RDW gebeld (ivm wat anders) en gevraagd of zo'n bord verplicht is voor een particulier.

Het is volgens hun NIET verplicht voor particulieren die hun paard vervoeren.

@hrosendal
VWA geldt alleen voor bedrijven en niet voor particulieren.
Jouw link begint met:
Citaat:
DOEL EN TOEPASSINGSGEBIED
Algemene instructie betreffende de wijze waarop medewerkers van de VWA de werkzaamheden in het kader van het welzijn van dieren tijdens transporten, die verband houden met een economische bedrijvigheid, moeten uitvoeren.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:05

Verwijzen naar instructies uit 2008 en eerder, heeft geen zin, die zijn nl niet meer van toepassing.

Ik heb het werkvoorschrift waar je naar verwijst in de nieuwste versie gevonden en daar staat letterlijk in, dat deze instructie niet geldt voor transport dat niet verband houdt met economische bedrijvigheid. Daarmee stopt dus meteen je bewijs.

Verder is het in de wetgeving zo, dat je alleen iets ten laste gelegd kan worden over een overtreding uit een wet of verordening, als die wet op jou van toepassing is.
Aangezien art. 1 lid 5 letterlijk zegt dat de transportverordening NIET van toepassing is op transport dat geen verband houdt met economische bedrijvigheid, kun je als particulier met 1 of 2 paarden onderweg in je trailer, nooit een bekeuring krijgen op basis van de transportverordening. Mocht men in NL vinden, dat je er als particulier tóch aan moet voldoen, moet er ergens in Nederlandse wetgeving omtrent het vervoer van dieren, via de GWWD een verwijzing staan dat de bijlage wél van toepassing is.
Werkvoorschriften van de VWA zijn geen wetgeving, dat is interpretatie van wetgeving, geïmplementeerd in een voorschrift hoe te handelen.

Echter, die werkvoorschriften worden continue aangepast aan veranderingen in wetgeving, aan jurisprudentie, etc.
Dus blijven verwijzen naar verouderde versies, waar allang nieuwe van zijn verschenen, heeft dan ook geen zin.

En voor mij blijft dus nog steeds vast staan, dat je als hobby-houder niet verplicht bent een bordje op je trailer te hebben dat je levende dieren vervoerd.

paulus26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 19:12

Gewoon voor een tientje dat bordje op me trailer geplakt, weet ik in elk geval zeker dat er paarden in moeten :P

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 01:57

Marije_jiplover schreef:
De transportvervordeninge (1/2005) waarnaar verwezen wordt in betreffende link, is niet van toepassing op particulier vervoer.
Als jij met je eigen paard op stap gaat, hoef je je daar ook niet aan te houden.
De verplichting om je trailer te merken, is dus ook niet van toepassing voor particulieren op basis van díe verordening.

Als het verplicht is, zou ik dus graag een andere bron vinden.

Verordening 1/2005 schreef:
5. Deze verordening is niet van toepassing op het vervoer
van dieren dat geen verband houdt met een economische
bedrijvigheid
, en ook niet op het rechtstreekse vervoer van
dieren van of naar diergeneeskundige praktijken en klinieken
dat door de dierenarts is voorgeschreven.

Hier staat het. Als jij dus gewoon met je paard en trailer op pad gaat voor een wedstrijd of een vakantie oid, hoef je je niet aan deze verordening te houden.

Je moet het bordje dus alleen voeren als je er geld mee verdiend en dan ben je ook verplicht om het bijbehorende diploma te hebben. Bij mij komt ie er gewoon op omdat ik wel is gehoord heb van iemand die door rood ging de bon werd weggeschreven omdat ie levende dieren vervoerde.

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 02:09

daffie1986 schreef:
Bij mij komt ie er gewoon op omdat ik wel is gehoord heb van iemand die door rood ging de bon werd weggeschreven omdat ie levende dieren vervoerde.

:D Dat bordje maakt in zo'n situatie echt niet uit hoor.

Is "hrosendal" wellicht de verkoper van deze bordjes aangezien hij/zij deze bordjes 'nogal' aanprijst omdat het volgens hem/haar verplicht zou zijn...

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 02:11

Zijn verkeersovertreding werdt toch ech kwijtgescholden omdat er levende dieren in vervoerd werden en hij dus niet vol op de rem kon gaan staan.

Takke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 10:50

Royallady schreef:
Is "hrosendal" wellicht de verkoper van deze bordjes aangezien hij/zij deze bordjes 'nogal' aanprijst omdat het volgens hem/haar verplicht zou zijn...

Beetje zoekwerk (google) leert dat Drs. H Rosendal gekoppeld zit aan VTL (Vakopleiding Transport en Logistiek ) opleidingen.
Hij heeft iets te maken met de cursussen veetransport.

Ik had namelijk hetzelfde gevoel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 13:56

daffie1986 schreef:
Zijn verkeersovertreding werdt toch ech kwijtgescholden omdat er levende dieren in vervoerd werden en hij dus niet vol op de rem kon gaan staan.

Dan heeft hij echt puur geluk gehad.
Ik heb genoeg boetes voorbij zien komen (heb er gewerkt op de administratie) van vrachtwagenchauffeurs die door rood reden, met levende dieren als lading.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 02:29

@brainless: Das nou weer jammer dan. Vond het eigenlijk wel een goed toen ik hem hoorde.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 10:55

Als je levende dieren vervoerd, moet je kruispunten met een dusdanige snelheid naderen, dat je altijd op tijd kunt remmen.
Tegenwoordig gaan ong. alle stoplichten via oranje. Moet je dus niet te hard rijden, kun je altijd stoppen.

En dus hoeft een bekeuring niet te worden kwijtgescholden als je dan toch door rood rijdt.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 12:51

Marije_jiplover schreef:
Als je levende dieren vervoerd, moet je kruispunten met een dusdanige snelheid naderen, dat je altijd op tijd kunt remmen.
Tegenwoordig gaan ong. alle stoplichten via oranje. Moet je dus niet te hard rijden, kun je altijd stoppen.

En dus hoeft een bekeuring niet te worden kwijtgescholden als je dan toch door rood rijdt.

Helemaal mee eens hoor, ik laat gas al ver van te voren los. maarbij andere bestuurders achter me toch wel een beetje :( in de auto zitten.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:05

HobbyRobby schreef:
De verplichting geldt alleen voor beroepsvervoer. Blijkbaar wil iemand geld verdienen met bordjes en stickers...

Precies. Ik ben afgelopen zaterdag naar een cursus geweest ivm het getuigschrift vakbekwaamheid voor vervoerder van dieren, en daar zeiden ze idd dat je bij BEROEPSvervoer moet melden wat je vervoert - en ook wat de bovenkant van je vervoermiddel is... Nou, meestal als de wielen van de vrachtwagen naar boven wijzen is het niet goed :+