Paard valt om op rotonde.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:42

2 lange stangen, je hebt ook een borststang nodig. Ik ben er geen voorstander van, ook al vinden sommige paarden het fijn. Ik vind steun in de bochten voor ze erg prettig ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:43

We gaan alles is proberen! Want zonder tussenschot heb je idd ook de kans dat hij rechts gaat staan.

http://94.100.115.71/1037100001-1037150 ... _agOe.jpeg
Dit is de trailer, hij kan dus ook makkelijk zijn benen wijd zetten van achter. Het gekke was dat hij dit dus niet deed en wel van voren..

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:43

In onze trailer is de voorstang sowieso al 1 lange stang. Het ging dus alleen om achter.

Lauura

Re: Paard valt om op rotonde.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:45

Ik had er trouwens ook stro in gedaan omdat hij nog zo stonk naar nieuw.. Ook gladder als gewoon kaal?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:46

ach je hebt het nog makkelijk. Mijn paard viel om bij rotondes, of liet zich vallen en bij remmen (heel zachtjes) verstapte ze ook niet maar zakte met haar kont onder de stang. Als ze weer omhoog kwam nam ze de stang mee op haar lieftallige billen. Was niet grappig.

Nu geven we een 'voorremmetje' en gaat zij schrap staan. Het 'omvallen/vallen' hebben we opgelost met lange stang kopen, breed zetten en schot steeds smaller zetten zodra we haar voelden verstappen op de breedte waarop het schot stond en zij nog stond. Het heeft even geduurd. ...

Horseware

Ik gooi er nooit wat in. De rubberen bodem geeft juist mooi grip.

setteke

Het nadeel van zoveel ruimte (schot eruit) is ook dat ze kunnen gaan hupsen van links naar rechts en andersom. Nou, dan moet je je stuur echt wel goed vasthouden :+

Bodembedekking maakt niet uit, de bodem is tegenwoordig stroef.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-10 23:49

Bedankt voor alle tips +:)+

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:51

setteke schreef:
Wisselen van kant, de mijne was echt niet te genieten aan de rechterkant (ook het schot breed gezet). Maar aan de andere kant (links) veel en veel beter.

je moet toch altijd je paard/pony links in de trailer zetten(wanneer je een tussenschot hebt)???

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:51

Succes :-) Hopelijk zit de gouden tip er tussen!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:53

parador schreef:
setteke schreef:
Wisselen van kant, de mijne was echt niet te genieten aan de rechterkant (ook het schot breed gezet). Maar aan de andere kant (links) veel en veel beter.

je moet toch altijd je paard/pony links in de trailer zetten(wanneer je een tussenschot hebt)???

Kan allemaal wel 'moeten', maar wanneer ze de boel afbreken op links dan zet ik ze gewoon op rechts :)
Beter een rustig paard op rechts dan een drama-gedoe op links ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:54

setteke schreef:
Het nadeel van zoveel ruimte (schot eruit) is ook dat ze kunnen gaan hupsen van links naar rechts en andersom. Nou, dan moet je je stuur echt wel goed vasthouden :+

Tegen de tijd dat hij gaat hupsen is zijn evenwicht waarschijnlijk al een stuk beter geworden :D

Zonder gekheid, je loopt inderdaad een groter risico, maar dat loop je ook als je paard een keer daadwerkelijk op zijn snuffert gaat.
Mocht het de enige oplossing blijken kun je altijd nog overwegen om de trailer om te ruilen voor een anderhalf paards.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 23:54

Mijn paard ging van de ene op de andere dag ook klooien op de trailer.
Nadat ik hem verplaatst had naar de andere kant was er niks meer aan de hand :)

friesehengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:00

het klinkt misschien heel raar ... maar ik heb ook een paard dat zijn eigen gewoon laat vallen in de trailer maar bij mij komt het door dat ik te zachtjes rij.. dan gaat hij gewoon hangen en valt hij onder uit.. dus als je iets harder rijdt dat moet hij zijn eigen wel in evenwicht houden.... bij mij blijft hij nu wel staan...{mijn paard deed dat vooral bij bochten}

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 00:03

Mijn ervaring met anderhalf paards is alleen maar drama, maar ik spreek voor mezelf hoor. Ik zet ze liever ietwat vast en als de ene kant niet werkt is het een kleine moeite om ze eens aan de andere kant te zetten, toch?
En de kant maakt echt niet uit, als de bestuurder gewoon op de weg blijft ;)

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:19

Volgende week woensdag gaan we weer op pad. We gaan hem dan rechts zetten. Alleen lijkt het me dan dat het hij juist moeite heeft met de andere bochten.. ?
Mochten het niet beter gaan en ze moeten met zn tweeen worden vervoert? Dat kan niet neem ik aan..? Veel te gevaarlijk lijkt mij.

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:21

als je ergens met hem gaat rijden waar je het rustig aan kan doen, kan je zijn evenwicht oefenen toch
??

Lover97

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:22

parador schreef:
setteke schreef:

jaaa, zeker altijd links anders kan de trailer omvallen op de rotonde, zeker met een paard dat tegen de wand leunt!!
echt heel belangerijk!!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:24

Citaat:
jaaa, zeker altijd links anders kan de trailer omvallen op de rotonde, zeker met een paard dat tegen de wand leunt!!
echt heel belangerijk!!

Dan kan ie toch ook omvallen als het paard links staat en tegen de linkerwand leunt :+

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 09:39

Je bedoeld dat de trailer zoiezo al iets naar rechts kant ivm met de bochten op de rotonde en als je ook nog is je paard daar hebt dat er helemaal extra gewicht staat... Daar zit ook weer wat in.

emma7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 09:52

Het is hier al vaker gezegd, maar ik denk ook echt dat jouw paard meer ruimte nodig heeft om zijn evenwicht te bewaren. Ik heb er zelf ook zo een. Ik snapte eerst maar niet waarom hij de ene keer steeds omviel en de andere keer netjes bleef staan. Tot ik merkte dat het aan de trailer lag. Tweepaards met schot ging niet, anderhalfpaards of tweepaards zonder schot ging wel (en vrachtwagen waarin hij overdwars stond ging ook goed).
Eerst liep hij elke keer nog braaf de trailer op, maar op een gegeven moment wilde hij ook dat niet meer. Hij was echt getraumatiseerd. Pas dus op hoe lang je doorprobeert met schot ertussen, voor je het weet heb je een paard dat helemaal de trailer niet meer op wil.
Het is inderdaad heel vervelend dat je nooit met twee paarden tegelijk op pad kan.
O, zorg ook dat de lijnen waar je je paard aan vastzet niet te kort zijn, kunnen ze ook moeilijker hun evenwicht bewaren.
Heel veel succes!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:41

S__L schreef:
Je bedoeld dat de trailer zoiezo al iets naar rechts kant ivm met de bochten op de rotonde en als je ook nog is je paard daar hebt dat er helemaal extra gewicht staat... Daar zit ook weer wat in.

Als jij zo hard rijdt op een rotonde dat je het de hele handel omgaat, doe je écht iets fout. Ik heb mijn paarden áltijd rechts staan in de trailer als ze alleen staan. Dan kunnen ze nl beter achter zich het verkeer zien aankomen. Dát vind ik nou weer belangrijk. En ik ben echt nog nooit omgeflikkerd met de handel op welke bocht of rontonde dan ook.
En hoe wil je dan met 60 km/u op een snelweg een klaverbladbocht nemen met je paard links? Dat zijn juist rechterbochten, gaan met hogere snelheid (je gaat echt niet stapvoets rijden op een snelweg) en gaat toch ook goed?

En in de berm komen met je paard rechts? Als je auto de handel daar niet normaal uit kan trekken heb je er een te lichte auto voorstaan.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 10:47

S__L schreef:

En wat dan als je een bocht naar rechts maakt als je paard links staat en links tegen de wand leunt? Nee hoor, maakt weinig verschil. Paad kan makkelijk rechts geladen worden.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:05

Lover97 schreef:
echt heel belangerijk!!

Klets toch geen poep!
Wat een onzin zeg....alsof een trailer zomaar omflikkert in een rotonde :')

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:39

Echt heel erg bedankt voor alle tips. We gaan alles uitproberen!