Stal aanklagen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aartje

Re: Stal aanklagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 12:01

even voor de duidelijkheid. Ik heb van niemand ooit n waarschuwing gehad, dan had ik me wel eerder bedacht!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:10

Aangezien het hier niet precies gaat over verzorging maar meer of er nog actie te ondernemen valt tegen de stalhouders verplaats ik dit topic van VSW naar TAO

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:14

Oké bedankt! (sorry wist ook niet zeker of het goed stond)

Ik zou graag mensen (oud-pensionklanten) willen vragen mij een pb te sturen met hun ervaringen over deze stal. Ik ga binnekort contact op nemen met de politie en diereninspectie.

Alvast bedankt.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 13:20

Ik zou er niets aan doen dat klinkt misschien niet zo aardig maar wie help je ermee?
Ik vraag me af of de dierenbescherming hier überhaupt iets aan doet en wat dacht je van je eigen frustratie?
Het kost je zoveel tijd en energie laat die mensen in hun eigen poep zakken, die krijgen heus wel een keer wat ze verdienen _-:(

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 13:50

Ja maar als ik dan verhalen lees... het is al veel langer aan de gang en die mensen gaan maar door. Ik wil echt voorkomen dat er weer nieuwe mensen gaan staan die dezelfde problemen zullen ondervinden. Dát wil ik voorkomen. Daarnaast vraag ik de hoefsmid wat ik ermee kan doen want de hoeven van Anjo zijn erg rot geworden. Hij heeft al wat gevoelige hoeven, maar als hij op het land staat heeft hij nooit ergens last van.. doordat hij nu dagenlang alleen maar in een vochtige stal vol strond heeft gestaan heeft hij nu last van rotstraal en loopt hij nu heel gevoelig.

Ook heeft hij doordat hij 3 weken in een donkere stal heeft gestaan al zijn zomervacht verloren en loopt al bijna in zijn wintervacht! Ik ben echt bang dat hij straks zijn wintervacht weer verliest omdat hij weer buiten loopt en daardoor straks in de problemen komt als het echt kouder gaat worden. De dierenarts komt nog langs en ben benieuwd wat die er van gaat zeggen. Als die ook kan verklaren dat deze mensen schuldig zijn aan verwaarlozing dan ga ik toch op zijn minst aangifte doen van verwaarlozing.

lundi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:50

Ik heb al een oud pensionklant benaderd en die zal ook zeker hier haar verhaal doen !
Jammer dat toen de tijd de topics zijn verwijderd over deze stal !

Ik ga mijn best doen zo veel mogelijk oud pensionklanten voor je op te speuren,alleen niet allen hebben een boktaccount!
Het gesodemieter is al heel lang aan de gang en ik ben bang als er niet word ingegrepen deze vreselijke mensen gewoon door zullen gaan met hun praktijken!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote welke niet afkomstig is uit dit topic verwijderd, de quote functie is er om een antwoord te verduidelijken, niet om uit andere topics te halen.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:10

Tip voor je paardevoetjes.
Schoonmaken met water goed nadrogen met een handdoek en dan iedere dag of 2x daags blauwsel erop spuiten, kan je bij de dierenarts halen is ontsmettend.

ik heb een keer een loge gehad die was zo verwaarloosd die zat bijna aan hoefkanker.
Die heb ik 2 tot 3 x daags ermee behandeld en na een maand liep hij weer redelijk,
Dit is "gelukkig" alleen maar rotstraal dus gaat heel goed over. :j

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:49

Vraag me werkelijk af waarom zulke mensen een stal beginnen...
Wat voor lol heb je eraan paarden geen eten te geven, of in baggerstallen te zetten?
Bizar.

Ik heb zelf een pensionstal, en doe er alles aan de paarden het naar de zin te maken. Schone ruime veilige stallen, de hele dag naar buiten in mooie weide's, s winters in droge paddock's.
Wij zijn deze zomer heerlijk alles aan het renoveren, schilderen etc.
Wat is er nou fijner dan de paarden er tip top bij te laten staan?

Goed dat je weg bent daar!

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 15:58

Aartje schreef:
Oké bedankt! (sorry wist ook niet zeker of het goed stond)

Ik zou graag mensen (oud-pensionklanten) willen vragen mij een pb te sturen met hun ervaringen over deze stal. Ik ga binnekort contact op nemen met de politie en diereninspectie.

Alvast bedankt.

Hier meld zich een oud-pensionklant.

Ik ben vanmiddag op de hoogte gebracht van je topic en vindt het heel erg voor jou en je paardjes.

Ongeloofelijk dat deze mensen nog steeds deze stal runnen. 8)7
Het is ook niet voor niks dat deze mensen telkens de naam van hun stal veranderen.
Alles kan en alles is mogelijk op deze stal tot dat je er staat met je paarden.
Zo lang je je mond houdt dan lijkt alles te verlopen volgens afspraak maar zodra je vragen gaat stellen over het voeren, stro of het binnen of buiten zetten van de paarden dan beginnen de problemen.
Deze mensen uiten hun frustraties op de pension paarden door ze in sterke maten te minderen in voer,stro,vlas en weidegang.
Als je besluit om aangifte te gaan doen tegen deze stal dan zal ik je mijn verhaal naar je pb-en.

Ik zal ook mijn best doen om nog meer oud klanten te bereiken en vragen of hun ook hun verhaal willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:08

Stuur de brandweer maar eens naar die stal, als ze het dak zien met die verlichting, dan hebben ze al controle. Dan zullen er wellicht wel meer ondervoede paarden staan? Misschien dan de DB er naar toe sturen? Dan doet de fiscus ook altijd nog wel wat leuks }>

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 16:23

Vreselijk is zoiets he? Zeker als je zit met het gevoel dat niet alles gaat zoals je dacht dat het zou gaan op het moment dat je afsprak dat je je paarden daar zou stallen. Ik heb dat ook meegemaakt, hoewel in veel mindere mate en ergens anders.

Fijn dat je nu in ieder geval een ander plekje voor ze hebt.

Juridisch is dit geloof ik erg moeilijk, maar ik kan je er niet verder mee helpen. Ik weet alleen dat dingen die juridisch makkelijker lijken te liggen, vaak ook al zo moeilijk zijn... Beetje een uhm.... nou, niet op echt feiten gestoelde mening van mijn kant. :+ Ik hoop echter dat er wél wat mogelijk is.

De tip van Russel kun je overigens wel echt wat mee, mits je iemand te pakken krijgt bij de brandweer die de moeite wil nemen. Al is het maar gewoon om moeilijk te doen en die mensen het vuur (niet letterlijk; leuke uitdrukking in de context van de brandweer) te leggen.
De DB wil wellicht wel langsgaan, zeker wanneer het lukt om de klachten en ervaringen van jou en anderen te bundelen. Of dat ook daadwerkelijk ergens toe zal leiden is helaas de vraag, maar dan heb je in ieder geval nog het gevoel dat je gedaan hebt wat je kon.

Succes in ieder geval.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:00

Als je contant moest betalen heb je wel kans dat ze het niet aan de belastingen opgeven en dan zijn ze een leuke voor de fiscus.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:08

als paarden eigenaar ben je toch snel weer vertrokken van een stal als deze!? geeneens je stal opzeggen maar wat anders zoeken en weg wezen.

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:10

Rapido, dat heeft de TS toch ook gedaan?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 17:57

Ben het niet vaak eens met lagency, maar in dit geval helemaal!!
Stal die word gerund door mensen die totaal geen hart hebben voor dieren! Beloven, beloven en nog eens beloven, maar vervolgens niets waar maken en de paarden laten verhongeren.
Deze stal heeft een hele slechte naam en dit verhaal bewijst nogmaals dat ze ook niets willen leren!
Schande dat dit soort nog een stal mag runnen!

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 18:23

Inderdaad. Ik vind ook niet dat mensen moeten zeggen dat het mn eigen schuld is. Je maakt afspraken met een stal, ook al is dat mondeling (er zijn getuigen dus is het rechtsgeldig) dus dan mag je er vanuit gaan dat die afspraken nageleefd worden.

Het verhaal dat ik heb toe staan kijken is ook niet helemaal juist want mijn eerdere 'gevoel' had met de mensen zelf te maken en niet zozeer over de verzorging met de paarden. Dat is pas zo verergerd op het moment dat ik had gemeld het contract te beëindigen en weg zou gaan. Toen hebben ze gewoon geen moeite meer gedaan. Ik heb 2 dagen daarna wel gezien dat de stal er niet zo netjes als voorheen bijstond maargoed dat kan wel eens een dag zo wezen. Ik heb in die week om wat meer ruwvoer gevraagd omdat ze binnen moesten blijven. Ook vroeg ik opnieuw naar het onderhoud en wanneer het dak vervangen zou worden (weer een punt van mijn kant dat ik wel degelijk niet heb staan toekijken) dan ben je opeens 5 dagen verder en valt het op dat je paarden toch een erg opgetrokken buik hebben. Je besluit al voor jezelf extra voer te gaan kopen ondanks dat je er al naar gevraagd hebt. De dag daarna gebeurde er iets waardoor het bij mij echt helemaal klaar was.

Hier beschreven wat er was:

Vandaag kwam ik op stal om mijn paarden te verzorgen en even van stal te halen zodat ze tenminste nog even hun benen kunnen strekken. Anjo loopt de laatste tijd erg stijf en krijgt dikke stalbenen van het stilstaan. Ik zag dat er minstens 4 paarden in de kleine paddock van 10 bij 10 stonden. Ze waren elkaar wat aan het klieren en wat onrustig aan het doen.
Terwijl ik Stalker rustig sta te poetsen (die de hele tijd braaf stilstond) begon hij zich ineens om te draaien. Dus ik kijk achter me wat er aan de hand is en in een flits zie ik dat de paarden in de paddock elkaar verrot slaan en dwars door de omheining uitbreken. Ik probeer Stalker rustig te houden en ging daarna direct helpen de pony’s tegen te houden zodat ze niet van het erf zouden ontsnappen. Nog geen 2 seconden later komt de staleigenaresse naar buiten gerent en het eerste wat ze roept als ze de chaos ziet is “G*dverd*mme xxxxx, en nou oprotten met die rotknol van je! Zit daar niet zo te draaien met dat beest, en nou weg wezen! Liever vandaag nog dan morgen!” Waarop ik meteen riep ‘Nouja zeg, ik doe niets! Ik sta hier heel rustig mijn paard te poetsen”. “Ga toch weg joh, Door dat beest worden heel mijn paarden opgefokt!”
Ik besloot even niets te zeggen want ze was écht hysterisch aan het doen. Meteen met de vinger naar mij wijzen terwijl ze niet eens heeft gezien wat er nou echt gebeurde.
Ik zei later nog eens dat ik hier niets mee te maken had en Stalker heel braaf stil stond en dat ze niet meteen met haar vinger moest wijzen. Toch bleef ze aanvallende woorden roepen en kreeg ik geen kans om ook maar iets terug te zeggen. Ik zette Stalker op stal en besloot direct xxxxx te bellen om mijn paarden op te komen halen. Ik kwam een uur later terug en ben toen mijn spullen gaan inpakken. Als laatst laadde ik de paarden op de trailer en liep voor de laatste keer terug naar xxxxx. ‘Ik ga er van door, aangezien jij dat van mij eist’. xxxxxx deed net of ik gek was en zei ‘ja dat zie ik, en ik eis helemaal niets van je. Je verdraaid mijn woorden weer eens, zoals jij dat altijd doet. Eerst met die wormen en dan opeens hebben ze geen wormen. Ik word door xxxxxx die helemaal overstuur is opgebeld over dat jou paarden wormen hebben en dan hebben ze opeens geen wormen. “Nee xxxxxx je luistert ook niet goed. Ze hebben een wormenkuur gekregen ter preventie! Het was helemaal niet zeker maar laat ook maar ik ga hier weg dan zul je ook geen last meer van mij hebben’. Ik geloof dat ze nog even door aan het rattellen was maar ik eindigde met de woorden ‘Dat mijn paarden er zó bijstaan xxxxxx.. dat vind ik écht schandalig! Je kan zeggen wat je wilt, maar dit is schandalig!

Ik vind dus zelf dat ik alsnog vrij snel gehandeld heb. Het feit dat mijn paarden in die ene week zo veel zijn afgevallen geeft écht duidelijk aan dat ze in die week nauwelijks te eten hebben gehad!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

NHE_fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:05

Ook ik heb op deze stal gestaan en ik heb hier op bokt waarschuwingen achtergelaten. Ik snap dat niet iedereen dat leest en in de mooie praatjes trapt die daar worden gehouden. Soms duurt het even voor je in de gaten hebt wat er allemaal fout is daar. Dan ga je daar eens over praten en dat helpt niet dus na verloop van tijd wil je daar dan wel weg. Mijn paard is bijna ondervoed geraakt daar. Hoe hard mensen ook roepen dat je dat meteen in de gaten moet hebben.. dat duurt even. Mijn paard kreeg gigantisch koliek omdat ze haar vlas ging eten omdat ze niet voldoende hooi kreeg, hoe vaak ik ook vroeg om de porties te vergroten. Uiteraard ben ik daar toen zo snel mogelijk vertrokken en heb bloedonderzoek laten doen, helaas pas een week nadat ze op een andere stal stond. De bloedwaarden waren net-aan goed, dus als ik dat eerder had laten doen (stom-stom-stom) had ik een zaak gehad en nu dus niet.

Tja wat nu? Wat kunnen wij doen om ervoor te zorgen dat dit soort mensen geen stal meer kunnen runnen? 4 jaar geleden hebben we een poging gewaagd en een krant erbij gehaald, maar we mochten niet het terrein op en de beheerders wilden geen commentaar geven.
Maar wat eventueel een mogelijkheid zou zijn is om de eigenaren van het terrein (die dus NIET de beheerders zijn) op de hoogte te stellen.
Dus... wie gaat dat doen?
Een andere mogelijkheid is om alle mensen te benaderen die hier hebben gestaan en weg zijn gegaan omdat hun paarden niet goed zijn behandeld en bij elkaar te trommelen, de krant in te lichten en met spandoeken een punt te maken.

Juridisch kan je niet zoveel, dan moet je echt met bewijzen komen, maar misschien dat iemand dat heeft?

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-10 20:20

ik heb al contact gehad met de beheerder. Zij is al lang op de hoogte dat het er niet goed aan toe gaat daar en wil ook het liefst dat xxxx en xxxxx snel vertrekken. Ze heeft alleen een contract met ze. Dat loopt nog tot febrtari. Daarna gaat ze andere huurders zoeken. Ze mengt zich niet in de problemen op stal. (dat snap ik opzich ook wel) maar ondanks dat het contract afloopt wil ik ze hier niet mee laten weg komen! Er staan nog steeds pension klanten die hun mond niet open durven doen omdat ze bang zijn zelf ook de dupe te worden. Terwijl sommige gezien hebben hoe onredelijk ze tegen mij gedaan heeft.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:24

Zijn ze niet aan het adverteren op MP? Misschien negatieve reacties plaatsen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 20:28

Blijf dit soort topics plaatsen op de div. forums! Dat is al heel belangrijk!
Je kan denk ik heel weinig beginnen tegen dit soort praktijken.
Hier is ook ooit zo'n soort stal geweest en ook daar hebben ze nooit iets aan kunnen doen.
xxxxxxxxx is inmiddels overleden ( en ik mag het misschien niet zeggen, maar hij heeft de dood gekregen die hij verdiende!) god zij dank voor de dieren die hij nu niet meer kan laten verhongeren!
Ook daar is vele malen aktie tegen ondernomen, maar het was altijd net niet erg genoeg om er een zaak van te maken, volgens de instantie's dan he!

Ze adverteren momenteel inderdaad op MP!
Zal meteen even een negatief advies geven...goed idee!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Tanja op 17-08-10 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijderd

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 23:51

Oh my god. schrikt van de foto's

Nog steeds dus ongelooflijk die mensen. Ik heb nu geen tijd om mijn verhaal te doen maar ik raad je aan om dit topic ook te plaatsen op zadelkamer.nl op dat forum zitten veel mensen uit die regio o.a ook hun dochter roosje.

Weet je wat dan ook zo opvalt,dat hun eigen paarden modder vet zijn }:)

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:18

Laatst bijgewerkt door Alabaster op 17-08-10 00:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:20

Als je daadwerkelijk iets wilt doen, dien je zsm aangifte te dien. Beter was geweest, dat je gelijk al was gegaan, maar dat kan nu niet meer. Neem foto's mee van voor en na. Indien je verklaringen van de dierenarts en de hoefsmid hebt of aan kan komen is het raadzaam een kopie mee te nemen. Uiteraard dienen de verklaringen wel duidelijk te maken, dat de handelswijze van de verhuurders ertoe hebben geleid, dat de gezondheid van jou ponies ernstig achteruit zijn gegaan. De verklaringen dienen dus aan te tonen (of in ieder geval aannemelijk) te maken dat het handelen van de verhuurders tot gevolg heeft dat jou paarden extra zorg nodig hebben, dan gebruikelijk.
Stel vervolgens een brief op waarin je ze aansprakelijk stelt voor de geleden en nog te lijden schade als gevolg van primair het niet, dan wel niet correct nakomen van de overeenkomst (een overeenkomst hoeft niet schriftelijk te zijn). Toelichten welke afspraken ze niet zijn nagekomen. Subsidiair, op grond van onrechtmatige daad. Toelichten welke op hun rustende plichten/taken ze niet zijn nagekomen (bijv. Zorgplicht). Indien je al extra kosten hebt gemaakt kan je deze in de brief opnemen. In de brief opnemen dat cc naar de eigenaren gaat. Brief aangetekend versturen met handtekening retour.
Houdt er wel rekening mee, dat je wellicht geen vergoeding krijgt, maar volgens mij is dat ook niet echt wat je wilt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:22

Dierenbescherming doet hier niets aan....maaarrr.
je hebt een dienst besteld die niet of slecht wordt uitgevoerd en daar kun je wel iets aan doen...maar veel verder als een deel van je pensiongeld terug vorderen gaat dit niet
als ik de foto`s zo bekijk kun je het niet gooien op een slechte accomodatie want dit had je van tevoren goed kunnen zien en door er toch te gaan staan ben je hier dus mee accoord gegaan
als je geen rechtsbijstand verz hebt zou ik dit hele verhaal liefst zo snel mogelijk vergeten..

blowdiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-10 00:35

Aartje schreef:
Ja maar als ik dan verhalen lees... het is al veel langer aan de gang en die mensen gaan maar door. Ik wil echt voorkomen dat er weer nieuwe mensen gaan staan die dezelfde problemen zullen ondervinden. Dát wil ik voorkomen. Daarnaast vraag ik de hoefsmid wat ik ermee kan doen want de hoeven van Anjo zijn erg rot geworden. Hij heeft al wat gevoelige hoeven, maar als hij op het land staat heeft hij nooit ergens last van.. doordat hij nu dagenlang alleen maar in een vochtige stal vol strond heeft gestaan heeft hij nu last van rotstraal en loopt hij nu heel gevoelig.

Ook heeft hij doordat hij 3 weken in een donkere stal heeft gestaan al zijn zomervacht verloren en loopt al bijna in zijn wintervacht! Ik ben echt bang dat hij straks zijn wintervacht weer verliest omdat hij weer buiten loopt en daardoor straks in de problemen komt als het echt kouder gaat worden. De dierenarts komt nog langs en ben benieuwd wat die er van gaat zeggen. Als die ook kan verklaren dat deze mensen schuldig zijn aan verwaarlozing dan ga ik toch op zijn minst aangifte doen van verwaarlozing.

Daar hoef je niet bang voor te zijn.. Een vacht van een paard kan zich nog aanpassen tot ver in de winter..