Kun je stalhouder aansprakelijkstellen? hoe met foto

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

charlottelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 12:34

Wat een vervelende situatie voor je paardje! Dat moet niet fijn zijn...

Ik snap alleen niet wat er mis is als de staleigenaar niet iedere dag zelf de paarden buiten zet, maar een paar meiden dat doen? Dat is toch geen fout van hem?
Dat het mis is gegaan met dat masker is in deze kwestie natuurlijk niet fijn, maar dat kan helaas een keer gebeuren. Mijn paardje met boxrust is ook een keer per ongeluk door iemand buiten gezet...Niet best, maar dat kan in mijn ogen gebeuren. TENZIJ je er dus zelf voor zorgt dat je paard een masker opkrijgt. Veel werk, is misschien niet altijd de mogelijkheid toe, maar dan neem je dus het risico dat het fout kan gaan. Zeker als er niet bij de stal zelf staat geschreven dat het paard speciale zorg nodig heeft, een masker voor de stal is blijkbaar niet duidelijk genoeg geweest.

Gezien je verhaal was je ervan op de hoogte dat blijkbaar de staleigenaar niet over alles zelf de leiding neemt en was je daar al langere tijd ontevreden over. Ik snap niet zo goed dat je daar niet eerder actie over hebt ondernomen. De staleigenaar is naar jouw mening vaker onredelijk o.i.d., des te meer reden om of zelf de zorg te dragen of te verhuizen. Ik vind in deze situatie dat er geen bewuste schuld ligt bij de staleigenaar.

Ik wil daarbij helemaal niet samenvatten dat het je eigen schuld zou zijn, ik denk dat je erg verdrietig bent om je paardje en dat je daarom je boosheid richt tot de staleigenaar. In mijn ogen kan dit 'gewoon' gebeuren en is hier niemand aansprakelijk voor.
Hopelijk knapt je paardje goed op! :(:) En snel een andere oplossing zoeken lijkt me. Succes!

Tigra_

Re: Kun je stalhouder aansprakelijkstellen? hoe met foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:43

Het is heel vervelend hoor.
Maar om hem nu aansprakelijk te willen stellen.
Zo erg vind ik het nou ook niet uitzien.
Snap dat je kwaad bent maar steek die energie gewoon in het zoeken naar een andere stal en laat dit gaan.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 13:54

Vind dat een beetje makkelijk gezegd dat het de smoes is van iedereen die niet meer wilt betalen of niet verder wilt zoeken..
Bij ons in de paard zijn er niet veel stallen waar ik met plezier sta. Of de paarden staan te lang binnen of het zijn wannebe ankys. Ik sta nu op een pensionstal waar ik het ook niet overal mee eens ben maar mijn paarden zijn er gelukkig. Als ik dus hier weg zou moeten voor het een of ander dan kom ik dus ergens te zijn waar ik en mijn paarden het niet prettig hebben.
Ts heeft jarenlang met plezier daar gestaan en heeft nu dit probleem. Ben je echt van plan om weg te gaan of ga je nog met staleigenaar praten? Misschien kun je idd een briefje ophangen zodat de dames ook weten dat hij een masker opmoet. Sta jij ook weer wat sterker in je recht.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 14:00

Nee we gaan echt weg..het grootste probleem is namelijk de winter en sinds een jaartje of 3 wil ik ook dat mijn paard af en toe lekker naar buiten mag maar bij ons hebben we 1 paddock voor 33 paarden

Ik rij niet meer in de binnenbak (maandag nog geprobeerd maar gaat niet meer dwarsheid en geen zin van paard) maar in de winter kun je niet altijd naar buiten dus soms stond de mijne maar 10 min de paddock (zand eten) en vervolgens weer 23.40 uur op stal.

Mijn toekomstige stal krijg hij een luik naar buiten en gaan ze elke dag naar buiten dat wordt dan daar geregeld zodat ik niet meer elke dag hoeft te komen er komen paddocks, winterweide en stapmolen dus genoeg beweging. EN wat ik het allerbelangrijkste vind de hele dag onbeperkt kuil/hooi

Enige minpunt is de prijs

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:28

Wel heel makkelijk gezegd, te lui om te zoeken of niet willen betalen. Hier in de buurt is het ook heel moeilijk om een goede stal te vinden. Ik heb 5,5 jaar vrijwel iedere dag 40 km in de auto gezeten en 300€ per maand betaald omdat er geen alternatieven dichterbij en goedkoper waren. En zoveel eisen heb ik nou ook weer niet, maar ik wil wel het hele jaar door dagelijks weidegang, een pensionhouder met kennis van zaken, en de mogelijkheid om ook met slecht weer te kunnen rijden (dus minstens een goede buitenbak).

Even op de vraag van de TS. Ik denk dat het lastig wordt, stalhouder zal vast zorgplicht hebben maar de vraag is inderdaad of daar een graasmasker onder valt. In principe hoeft iets niet perse in een contract te staan, als iets al een hele tijd zo gedaan wordt is ook een 'afspraak', maar ga dat maar eens bewijzen en dan moet je denk ik ook nog aantonen dat de klachten die hij nu heeft komen omdat dat graasmasker niet op is gedaan. Snel verhuizen lijkt mij de beste optie en sterkte met je paard!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 17:50

Het is een vervelende situatie,maar als je el twee maanden niet meer met elkaar praat ......
Als ik pension klanten zou hebben en iemand is zo intevreden dat ze niet meer tegen me praat ,dan kun je de maand uitdoen en vertrekken.
Maar ik weet niet wat de reden is van de stomheid tussen jullie tweeen.
een paard ergens stallen zou ik enkel doen als er 100% vertrouwen is,anders zou mijn paard elders naar toe gaan.
Veel beterschap met het oog.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:42

Ik zie in de banlijst dat TS de komende maand niet kan reageren.

marli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 18:49

Dat zie je snel
Dan heeft het inderdaad geen zin meer om hierop door te gaan.

Ramona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 20:38

Ik weet niet hoe lang je al op die stal staat, maar als het gebruikelijk is dat hij het masker van je paard op doet wanneer hij de wei op gaat, dan valt dat ook onder je overeenkomst. Je hoeft niet schriftelijk overeen te komen, dat de stalverhuurder bepaalde handelingen verricht, in dit geval het opzetten van een masker bij weidegang. Indien het gebruikelijk is dat het masker bij weidegang opgaat, dan behoort deze handeling ook tot de overeenkomst die je met de stalverhuurder bent aangegaan. Gebeurt dit niet, dan kan je hem aansprakelijk stellen. Het maakt daarbij niet uit of hij zelf het kapje vergeet om te doen of dat degene die dat voor hem doet vergeet, dan wel niet weet dat dat dient te geschieden. Het blijft de verantwoordelijkheid van de stalverhuurder, dat hetgeen jullie zijn overeengekomen (schriftelijk, mondeling of in loop der tijd gebruikelijk is geworden) ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd.

Het lijkt mij echter niet raadzaam om de stalverhuurder aansprakelijk te stellen. Door de stalverhuurder aansprakelijk te stellen zal de verstandhouding tussen jou en hem hoogst waarschijnlijk niet verbeteren. Daarbij zorgt een aansprakelijkstelling er niet voor dat je paard in de toekomst altijd zijn masker op krijgt, hetgeen het mijn inziens toch om draait. Bovendien wegen de kosten en tijd die een eventuele procedure met zich brengt mijn inziens niet op tegen de kosten die je mogelijk vergoed krijgt. Hierbij ga ik er vanuit dat je slechts consult van de dierenarts hebt betaald en de medicijnen.

Zoals eerder is aangegeven, lijkt het mij verstandig om toch met de staleigenaar te gaan praten en op een open manier aan te geven dat enige tijd geleden iemand het masker van je paard is vergeten op te doen bij het buitenzetten en je paard nu een ontsteking heeft. Voorts vriendelijk verzoeken of ze er erg in willen houden dat hij zijn masker op krijgt zodra hij naar buiten gaat en dat je een bordje/briefje bij zijn stal plaatst, waarop staat aangegeven dat je paard altijd een kap om moet als hij naar buiten gaat ivm verhoogd risico op oogontsteking. Op deze manier zal het plaatsen van een briefje bij je stal niet overkomen als een verwijt gericht aan de staleigenaar voor het niet omdoen of laten omdoen van het masker.

Zorg er iig voor dat je geen verwijt uit, dit werkt alleen maar averechts. Je staat tenslotte nog steeds op die stal.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:06

Denk dat het wel klopt wat Ramona zegt, maar dat kun je natuurlijk heel moeilijk hard maken. Ik heb een tijdje 5€ per maand betaalt omdat mijn paard iedere dag met peesjes om de wei op ging, en dan stond bijvoorbeeld ook echt op de rekening peesbeschermers 5€. Maargoed buiten dat om lijkt het mij ook niet handig om te doen, en een fout/ vergissing maken/ iets vergeten blijft natuurlijk mensenlijk. Het is wat anders als het vaak voorkomt of je het idee krijgt dat het opzettelijk gebeurd, al zal je dat ook niet snel kunnen aantonen. Bij die van mij vergaten ze ook weleens heel af en toe zijn peesjes af te doen (toen heb ik witte gekocht, scheelde een stuk), dat is ook wel een beetje het risico als je het zelf niet altijd iedere dag kan doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:38

De onderlinge sfeer is zo langzamerhand een zweer geworden, als ik het zo lees. Dat komt natuurlijk niemand ten goede, ook je paard niet.

Dat de stalhouder en/of zijn vrouw er niet zijn en de verzorging overlaten aan iemand anders is hun goed recht. Daarmee heb jij je niet te bemoeien. Zij controleren ook niet of jij wel of niet thuis bent. Wel moet die verzorging dan natuurlijk correct worden uitgevoerd. Wat heb je afgesproken omtrent de verzorging en het masker in het bijzonder? Hoe komt het dat jij de andere verzorgsters niet kent? Om nou direct iemand aansprakelijk te willen stellen, gaat wel heel ver en is denk ik niet zo makkelijk. Jij bent in eerste instantie aansprakelijk; als eigenaar ben je verantwoordelijk voor de juiste verzorging en niemand verbiedt jou om te controleren of dat juist wordt uitgevoerd. Is dit echt in 1 dag ontstaan?

De allerbeste beslissing die je kunt nemen, is een andere/betere stal zoeken. En daarmee zou ik niet heel lang wachten.....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:17

tita schreef:
Het zit me dwars ik praat al maanden niet meer met de stalhouder omdat ie me heeft uitgescholden maar gister moest ik..Ik riep nog hij kan verdomme niet zonder masker de weide in waarop ie zei Ja dat weet ik ...maar er iets aan doen :n en hij wist ook niet wie de paarden buiten had gezet..hij zal hier zeker niet achteraan gaan en ook de meiden niet op aanspreken van deze grote stomme fout

Om even met de topic vraag te beginnen; ja je kunt proberen de stalhouder aansprakelijk te stellen. Een goede stalhouder is er ook voor verzekerd en in de ideale situatie zou dit geen problemen op mogen leveren.

Maar deze situatie is verre van ideaal; hoe kan je je paard toevertrouwen aan iemand met wie je al maanden niet praat?
Ik zou geen geld en energie steken in aansprakelijkheidstelling (ik neem aan dat de DA-rekening binnen de perken blijft) maar in het zoeken van andere stalling.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:27

Ts, je maakt je terecht druk om het welzijn van je paard maar wat ik dan niet snap dat je al drie jaar accepteerd dat hij soms maar 10 min. uit zijn box komt in de winter, daar zou ik me veel drukker om maken dan om iets wat ook erg is maar weer overgaat.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:34

Misschien een domme opmerking, ik ken het paard niet, maar ik denk dat 3 à 4 dagen met een cortison-zalfje smeren het probleem (de infectie...) zo de wereld uit helpt....En zo duur zijn die zalfjes ook weer niet, een tubetje kost hier 5 euro...Misschien wil de stalhouder het zalfje wel betalen en dan heb je al een klein probleempje opgelost...

Voor de rest lijkt het me voor jou en je paardje toch fijner een ander plekje te zoeken.... :(:)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:40

Als ik het goed lees sta je er al 11 jaar. Nu is er 1 keer vergeten het masker om te doen en wil je de stalhouder meteen aansprakelijk stellen? Jeetje, ik hoop dat onze huurders daar toch anders over denken. Hier kan eens in de 11 jaar ook wel eens een fout gemaakt worden.

Natuurlijk begrijp ik dat je boos bent. Dat is je goed recht. Het is vervelend dat je paard een ontstoken oog heeft, maar grote kans dat het met het juiste oogzalfje snel weer wegtrekt.
Ikzelf zou ook pissig zijn, maar vergissingen maken is menselijk. En ook hier worden de paarden weleens door iemand anders buiten gezet. Wij gaan dan ook niet alle huurders bellen dat de paarden die dag door iemand anders buiten gezet worden. Natuurlijk zou ik wel de juiste instructies geven aan degene die de paarden buiten zet, maar als diegene dan zoiets vergeet en ik als verhuurder zou direct een advocaat op me afkrijgen... zou ik dat toch erg overdreven vinden. En zelf zou ik het zeker niet doen.

Dat er meerdere dingen spelen is duidelijk. Een advocaat erbij halen lijkt me echter niet de oplossing. Als je echt niet meer tevreden bent zou ik toch verkassen naar een andere stal.

Sterkte met je paardje!

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 22:46

jammer dat ts niet meer kan reageren.

vind het raar dat ze niet eerder haar biezen gepakt heeft.
verder heel erg jammer dat het paard hieronder moet leiden

Djur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 09:36

Mensen, deze man is niet voor rede vatbaar. Enige manier om hem aan het nadenken te krijgen is door hem aansprakelijk te stellen.
Deze zelfde ellende heb ik vorig jaar ook met mijn paard meegemaakt. Het was voor mij de druppel na een hele reeds vervelende dingen.

Tita, ik hoop dat je snel kunt verhuizen naar je nieuwe stal. En anders, er is bij ons ook nog plek. Wellicht een tijdelijke oplossing?

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 10:42

nogmaals wacht liever eerst af tot ts zelf weer kan en mag reageren.

als het om een hele reeds dingen gaat ben je zelf gek geweest da je daar zo lang nog staat of hebt gestaan.
je bepaald immers zelf hoever je dingen laat gaan.

Djur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:38

Tsja Pashon, dat is voor mij ook reden genoeg geweest om snel m'n biezen te pakken daar. Maar dan nog, dat moet toch ieder voor zich weten. Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst kun je nog beinvloeden. Dus om nu te gaan discussieren o.d. over wie er nu gek is geweest of niet om op een stal te blijven staan en welke redenen hij of zij daarvoor had, heeft in dit geval geen enkele zin. TS heeft daar ook niet om gevraagd.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:43

Vind het ook niet eerlijk om verder discussies hierover te houden als de TS niet in haar eigen topic mee kan praten of zich verdedigen..

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:57

Djur schreef:
Tsja Pashon, dat is voor mij ook reden genoeg geweest om snel m'n biezen te pakken daar. Maar dan nog, dat moet toch ieder voor zich weten. Het verleden kun je niet veranderen, de toekomst kun je nog beinvloeden. Dus om nu te gaan discussieren o.d. over wie er nu gek is geweest of niet om op een stal te blijven staan en welke redenen hij of zij daarvoor had, heeft in dit geval geen enkele zin. TS heeft daar ook niet om gevraagd.

nogmaals ik ga niet verder discussieren totdat ts zelf weer mag reageren.

het verleden kun je niet veranderen maar in dit geval is ze zelf nalatig geweest en dus kan ze een ander niet aansprakelijk stellen.

viviandl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:16

hij heeft een bedrijf en denk wel dat je hem aansprakelijk kunt stellen maar in eerste instantie alleen voor medische kosten omdat hij zijn personeel niet goed heeft geinstrueerd. De situatie wordt er echter niet makkelijker op dus als de kosten meevallen zou ik hem niet aansprakelijk stellen. of je moet een rechtsbijstanverzekering hebben en ik zou er zeker weggaan maar als je geen contract hebt moet je ook oppassen dat hij je niet op straat zet als je ruzie met hem krijgt.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:24

Jeetje, wat maak je je druk voor zo iets!
Het oog is gewoon door vliegen ontstoken geraakt. Niks ernstigs.
De dierenarts om een tubetje Cavasan vragen en dit 2 keer per dag eventjes in het oog doen. Is zo over. Maak je druk om echte dingen.
Ruzie hierover is echt niet nodig. (Pensionklanten zijn niet altijd even makkelijk hoor.)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:00

Wat ik me afvraag is hoe je Kees zover hebt gekregen dat hij je heeft uitgescholden...
Ik ben alweer heel wat jaar van stal daar (op die paar daagjes vorig jaar na) , maar Kees was naar mijn idee moeilijk boos te krijgen.

Van die oogontsteking = balen, maar ik geloof nooit dat je Kees verantwoordelijk kunt houden voor die oogontsteking die is veroorzaakt door vliegen. Kees was nooit echt van de extra's (zoals dekens wisselen en beschermers omdoen etc) dus ik geloof ook niet dat je sterk zal staan.
Hopelijk knapt prince snel weer op. :j

Ben benieuwd waar je naar toe gaat verhuizen. Er zijn best veel stallen in de omgeving en idd elke stal heeft wel wat minpuntjes, maar dat lijkt me best logisch want iedereen wilt het iets anders en het liefst natuurlijk zo goedkoop mogelijk. ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 07:40

:wave:

Ik mag weer reageren echter is topic wel over de datum dus ik weet niet of het op prijs wordt gesteld :=

Ten eerste vind ik het jammer dat bokt altijd zo selectief lees, er staan dingen in die niet kloppen of mensen geven al gauw hun eigen draai er aan vast

Ik opende dit topic met de vraag of je iemand aansprakelijk kon stellen, staat nergens dat ik het zou doen maar ik vroeg het me wel af.
Ik vind dat een stalhouder ongeacht welk en wie er altijd makkelijk van af komt als ik divers topics lees..in dit geval had ik zelf wat meegemaakt

Nou dan hier ff kort versie of hoe of wat :D

Is een simpel infectie en ik moet me niet druk maken >;) tja dan kunnen jullie wel roepen maar toch is ie in de zomer van 2003 naar de kliniek gegaan omdat toen zijn oog ook vreselijk dik was en al het oogwit was rood.
We kwam er achter dat Prince allergisch is voor de steken/bijtjes van een vlieg..die vliegen veroorzaken boven de oogleden en onder gelijk wondjes deze wondjes kunnen infecteren door alle ellende heeft Prince blijkbaar bij de traanbuizen soort lidtekensweefsel het is helemaal kapot. De traanvocht zal hij niet meer normaal kunnen afvoeren. De bloedwaardes waren toen te laag.
Effin vliegenmaksers kwamen op de markt..of waren nog niet zolang op de markt
Sindsdien gaat de mijne altijd met masker in de weide..deze fotos hij stond toen nog maar iets van 5 uur in het land moet je nagaan hoe het eruit gaat zien als ie er langer in staat.

Goed de kosten van die dag:
Uiteindelijk wel da laten komen ik had zelf nog wel zalf maar voor een bloedtest..uitslag s'avonds teveel witte bloedplaatjes zelf ben ik antiboticum wezen halen en heb ik erin gespoten......omdat de zwelling redelijk snel slonk heb ik geen 2e bloedtest laten uitvoeren deze kosten bijelkaar zet je dus wel weer een paard neer ergens in een luxe-stalling. Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar ik zwem niet in het geld

En hoe zat het dan met de aansprakelijkheid.
Ik was het niet van plan maar het liet me niet los ik wilde het gewoon weten...dus een vriend van mij is meester-meester in de rechten. Deze jongeman heeft niks met paarden dus hij kan alleen uitgaan van de feiten die ik vertelde.
In dit geval is er sprake geweest van slechte nalatenschap..de stalhouder was weg en zijn vrouw was paar dagen op vakantie (dat wist ik niet toen ik het topic opende)
Een stalhouder heeft ook bepaalde eisen waaraan hij moet voldoen ongeacht of het op papier staat of niet.
Mijn kansen waren behoorlijk positief

Maar je hoort zo vaak op eigen risico en mensen pikken dit dus ook....dit is dus helemaal niet waar.

SW
* de tijden zijn verandert ook hier moet men meegaan met de tijd..zo heeft ruim 90% van de paarden een makser op dus dat doet hij/zij dan ook elke dag.
* als hij echt boos is, dan stuurt hij je wel weg en zolang zijn vrouw tegen mij zegt dat het niet slim van hem was om zo te reageren weet ik dat hij fout zat ik heb nou eenmaal een handicap en daar ben ik ook niet blij mee maar dan hoef je daar dus niet over te gaan schelden.

Ik heb dan ook helemaal geen ruzie met de stalhouder alleen hij heeft me gekwest en daarom zeg ik dus enkel gedag of niet := Dat pensionklanten niet makkelijk zijn dat geloof ik best maar ik ben denk ik toch wel een redelijke klant :D ik maak praktisch geen gebruik van de accomodatie, betaal altijd te vroeg, en paard is vreselijk schoon...beter kan niet :D Maar goed dat ik er nu alweer 11.5 jaar staat zeg natuurlijk ook genoeg :j