Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Ilzas schreef:Zie helaas weer wat "aparte" dingen c.q. onwaarheden voorbijkomen.
Zo zegt VDB alles word bij helfte verdeeld ALS het tot beslechting bij de rechtbank komt.
Nee, ze zijn beiden eigenaar van de helft van het totaal, of het nu bij de rechtbank komt of niet. Dus 1 van beiden kan niet iets verkopen zonder toestemming van de ander. Gebeurd dat wel, dan is dat een vernietigbare rechtshandeling die door de andere echtgenoot vernietigd, dus ongedaan gemaakt kan worden. Vooraf beslag laten leggen is dus ook niet nodig. Beslag doe je juist als je iets te vorderen hebt van een ander. Dit (paard) is al van jou...
Eigenlijk kun je juridisch gezien kun je dus niet echt iets aan elkaar geven als je met elkaar getrouwd bent, want wat je krijgt is eigenlijk al voor de helft van jou en wat je ontvangt ook de helft van de ander... Mijn hoogleraar privaatrecht zei altijd: "op de drempel van je stadhuis is je euro nog maar vijftig cent waard".
Dat van "elkaar de juwelen gunnen" weet niet waar dat vandaan komt, klinkt me vrij Middeleeuws in de oren (come on, alsof je kroonjuwelen of tiara's te verdelen hebt) en in vijf jaar advocatuur nog nooit van gehoord... maar kan aan mij liggen hoor...
Wie er zich allemaal verder terecht of onterecht op de borst kunnen en willen kloppen is verder juridisch niet interessant. Net als allerlei hardnekkige misverstanden dat het voor de verdeling van de boedel belangrijk zou zijn wie er een einde aan het huwelijk wil maken. Of, nog zo'n leuke: omdat de ander vreemd gegaan is/ een ander had.
Hoe partijen het verder af willen handelen kunnen en mogen ze zelf weten. De vrouw kan op haar strepen staan en precies de helft eisen (zou ik persoonlijk gewoon doen...) en je kan ook zeggen geef mij mijn paard en kleren maar en ik ga. Dat mag iedereen zelf weten. Dit is privaat recht en geen dwingend recht, er staat beschreven waar je recht op hebt, niet dat je dat moet opeisen. Maar het kan dus wel. Ieders motieven zijn en kunnen daar anders in zijn, daar gaat het recht verder niet over. Of partijen een boedellijst op stellen en op willen stellen moeten ze dus ook geheel zelf weten. Een "expert" spreken bij het juridisch loket is ook niet zo nodig hoor, zo ingewikkeld is het allemaal niet.
Een paard is juridisch geen "baat", maar gewoon een "zaak".
sporten schreef:wie ze naam staat op papier van paard
die is de eigenaar
als de man ze naam erop staat en hij heeft paard verkocht
mag hij dit zo doen
en kan zelfs de nieuwe koper het papier op eisen