1,5paardstrailer achterstang aan een kant vast?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:16

Ik heb een 1,5 paards trailer met eenzelfde stang als jouw foto van de 2-paards. Trailer is van de Henra (Overloon). Misschien ff een belletje naar de Henra en vragen wat mogelijk is? Misschien hebben ze nog wel een 2-hands stang liggen die voor een prikkie weg mag.
Nee heb je, Ja kun je krijgen.... toch?

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:21

@ __Nathalie__: maar als hoe doe je dat dan bij het uitladen? Dan moet je toch achter het paard staan om de stang opzij te doen? Ik kan met mijn ketting naast de klep blijven staan... (met de longe in mijn hand die ik daarvoor al vanaf de voorkant binnen langs het paard naar achter in die hoek heb gegooid dus ik heb het paard dan al vast en kan direct uitladen en hoef niet op de klep te staan). Met een paard wat al naar achter komt zetten is dat wel fijner als dat kan.

hyppolyte

Re: 1,5paardstrailer achterstang aan een kant vast?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:30

Citaat:
daar heb ik een nare ervaring mee gehad. Paard van vriendin van me stormde ook geregeld achteruit. Dan had ik net 1 kant er in (die met 2 pinnen) vliegt dat paard achteruit dus die stang zat aan 1 kant al vast en gaat recht naar achterstaan. Paard draait zn kont preccies die kant op, kon hem niet weggeduwd krijgt en loopt zo keihard tegen die stang aan.

Met aan 1 kant zo;n rond oog kun je hem gewoon naar beneden hangen dan lopen ze er nooit tegen aan.

Tsja, dat risico loop je natuurlijk altijd wel, maar het is wel een nare situatie. Maar met een stang voor een 1,5 trailer kun je 'm toch ook niet laten hangen, dan hangt ie schuin en loop je veel meer risico. Ik doe het zelf eigenlijk altijd zo dat degene die de stang vast heeft, de ene kant er dus al indoet op het moment dat ze er nog niet helemaal instaat. Dan vervolgens moet gauw die andere erin, want ze gaat al vrij snel naar achteren. Nu heb ik met haar wel heel veel geoefend zodat ze niet meer meteen naar achteren dendert, dat lijkt me ook geen overbodige luxe in dit geval. Zo'n ketting zou ik nou weer doodeng vinden, die van mij gaat namelijk op de stang hangen (met de volle 750 kilo), dus ik zou veel te bang zijn dat zo'n kettinkje ineens knapt :=.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:41

Die stang gaat gewoon naar beneden omdat het een rond oog is geen pin. Dus die stang draait gewoon met paard mee en hang naar beneden (niet kaars recht want dat past niet maar iets naar achter tegen de wand aan). Een stang aan een pin draait ook wel met paard mee maar steekt recht naar achter als paard met zn kont die kant op draait staat ie tegen die stang, in mijn geval kan dat niet omdat die naar beneden tegen de wand aan staat.

Met uitladen haal ik het pinnetje uit de ene kant, je gaat aan de kant staan waar die "vast" zit en dan wip je de losse kant er zo uit. De vaste kant blijft vast en hangt gewoon tegen de wand aan dus die blijft gewoon staan met uitladen.

Zal kijken of ik van de week een fototje kan maken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:44

Moet wel zeggen het is een superzware ketting. Soort zwaarte die je in de landbouw gebruikt, of om een auto te slepen. He: je zou mooi zo'n sleepketting kunnen gebruiken (kan ook een auto aan hangen, dus dat is zo 1000 kg of meer).

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 23:53

Oh ok, dat is wel een stukje zwaarder dan ik in mijn hoofd had dan. Maar dan nog zou ik het niet doen (voor die van mij dan hè), ze zoekt haar steun op die stang, dus gaat daar vol tegenaan hangen, als je een ketting hebt dan komt ze toch iets naar achteren als je de deur opengooit.
@nathalie, ik weet niet helemaal of ik snap wat je bedoelt, ik wacht de foto wel af :D

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 00:22

Dat ketting idee is misschien wel handig bij mijn paardenbeest.
Zodra ze merkt dat het gene achter haar niet verder meegeeft blijft ze staan.

De stang laten hangen ben ik toch vanaf gestapt. Paard wil nog wel eens naar de zijkant springen en dan breekt er iets af, of die stang of het paard krijgt pijn. Geen van beide is de bedoeling :P

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:25

Ik zou dan denk ik toch kiezen voor de ketting en een stang. Als de ketting er eenmaal zit ( snel dus) kan de stang er toch nog achter? Bij het uitladen eventueel eerst de stang los ( eerst je paard natuurlijk ;) ) en vervolgens de ketting. Of juist andersom, die stang houdt volgens mij meer tegen dan die ketting...

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 00:30

Een nieuwe verstelbare achterstang voor een 1,5 paards trailer is niet zo achterlijk duur hoor! Gewoon informeren! Een set lange bomen voor een 2 paards (dus zonder tussenschot) was iets van 150 euro. (Henra)

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 00:31

@ Jet , Idd, klinkt voor mij ook als een oplossing.
Bij het uitladen is de ketting niet nodig, dat gaat redelijk rustig :j

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:38

Ik kreeg een paar vragen van een paar mensen, daarom hier wat info over hoe ik het doe met uitladen:
Ik ga naar binnen en maak mijn paard los, ik maak een longe vast aan haar halster en gooi de rest van slagen van de longe rustig langs haar naar achter in het hoekje van de trailer waar ik daarna ga staan bij het uitladen, dus naar links achterin de trailer. (Ik heb de longe dus in de trailer liggen van voor naar achter).
Dan ga ik links naast de trailer staan en doe ik klep naar beneden -blijf dus naast de klep staan- en pak in 1 beweging de longe op die ik makkelijk in dat hoekje kan pakken (bij haar linkerachterbeen zeg maar. Ik trek dan de pin uit de bevestiging van de ketting, dus aan de linkerkant (die zit met een harpsluiting met daar een bout los erdoorheen). De ketting schuif ik naar rechts. Ze komt dan al naar achter maar ik heb haar dan al vast aan het halster met de longe, en kan haar zo recht naar achter laten gaan. Ook handig als ze wat doorschiet achteruit verder van me vandaan, want dan heb ik de longe vast en heb wat meer touw om te laten vieren en kan haar dan toch vasthouden (halstertouw kan dan te kort zijn).
Laatst bijgewerkt door stefje op 10-08-10 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:52

En hier foto's (allemaal van binnenuit in de trailer gemaakt van voor naar achter -het regende buiten ;-)):
Ketting vast:
Afbeelding

Bevestiging aan vaste kant:
Afbeelding

Bevestiging aan losse kant, en losmaken -de pin zit dus nog vast aan een kettinkje, dan raak je die niet kwijt-:
Afbeelding

Ketting loshangend:
Afbeelding

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 14:51

Ik ben het eens met Stefje.
Je kunt gewoon je bestaande stang aan één kant vast maken met een musketon-haak of iets dergelijks. Dan zit hij aan de ene kant altijd vast, je kunt hem dan naar beneden laten hangen, en als je hem nodig hebt, hoef je maar één kant nog vast te maken.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:11

Dat is dus wel een ieliger kettinkje dan wat ik in mijn hoofd had nadat je het had uitgelegd. Ik zou dat dus met mijn paard niet durven, maar misschien is het met het paard van TS wel een goed idee.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:16

maar zorgt zo een stang die je gewoon aan iedere kant in een gaatje doet ook niet een beetje voor het verband/stevigheid in de trailer?

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:21

Ik heb een weijer trailer en die is standaard met zo'n stang uitgerust. Ik vind hem alleen niet altijd even fijn. Mijn paard komt al snel naar achteren met als gevolg dat ik de stang al meerdere keren in mijn ribben heb gehad omdat hij sneller was dan ik de stang liet zakken.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:22

Schakels zijn ongeveer 3,3 cm x 7 cm groot. Lijken kleiner op de foto's. Kun je natuurlijk zelf dikte van de ketting bepalen. En de toegepaste oplossing blijft natuurlijk heel persoonlijk :-). Moet wel zeggen dat mijn merrie heel wat keer er flink tegenop gestuiterd is maar hij houdt het prima. De oplossing met stang die aan 1 kant vast blijft zitten en naar beneden valt is ook heel mooi. Enkel zou hij bij mij wel heel snel los moeten kunnen en echt niet moeten klemmen. Ik moet hem eens opsnorren en kijken of hij verstelbaar is, misschien heb ik dat altijd over het hoofd gezien... Maar ik dacht niet dat dat kon.

Ik dacht niet dat de stang nodig was voor de stevigheid van de trailer. Want dan zou het ook zo zijn dat je bij een 2-paards ook al vervoer je maar 1 paard, toch beide stangen vast zou moeten maken. Maar goed ik heb geen idee :-)

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:27

moi22 schreef:
Ik heb een weijer trailer en die is standaard met zo'n stang uitgerust. Ik vind hem alleen niet altijd even fijn. Mijn paard komt al snel naar achteren met als gevolg dat ik de stang al meerdere keren in mijn ribben heb gehad omdat hij sneller was dan ik de stang liet zakken.

Precies mijn probleem indertijd, gecombineerd met feit dat als we de stang omhoog duwden met enige kracht en dus geluid, het voor mijn merrie het teken was om van start te gaan de trailer uit :D. Dat werkte dus echt niet. Ik had het haar natuurlijk af kunnen leren, maar het is door mijn 'oplossing' nooit een probleem geweest verder.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:31

Ik heb verstelbare stangen liggen, ze zijn van een Bockmann 1,5 paards trailer en zoals gezegd in lengte verstelbaar. Als je interesse hebt, hoor ik het wel!

Stefje, jouw oplossing met ketting vind ik ook wel interessant!

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:33

Oplossing en foto's van __Nathalie__ ben ik ook wel benieuwd naar!

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:34

Ik weet ook niet beter als dat je bij een 2 paards trailer ook al vervoer je maar 1 paard je toch beide stangen dicht moet doen.

Als ik het niet vergeet zal ik vanavond even een foto maken hoe ik het heb zitten die zal ik morgen middag dan even plaatsen.

Zo'n verstelbaar is wel nog fijner dan kun je hem gewoon korter maken waardoor hij wel recht naar beneden kan hangen maar hoe makkelijk schuif je dat weer uit met vast doen als paard er in staat?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:35

geerke schreef:
maar zorgt zo een stang die je gewoon aan iedere kant in een gaatje doet ook niet een beetje voor het verband/stevigheid in de trailer?

Dat is wel zo ja, je zou het ook allebei kunnen doen. De ketting zo dicht mogelijk bij het paard, liefst tegen de benen, zodat ie voelt dat er wat achter zit. En dan daarachter de stang.

Nathalie, zo moet je verstelbaar niet zien. Het is verstelbaar met een paar cm, zodat je em op exact de goede breedte kunt maken!

moi22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:39

Weet er iemand hoe veel zo'n uitschuifbare stang kost en waar die evt. te koop is? En hoe makkelijk is deze korter te maken?

Kun je hem niet gewoon uitschuiven en op maat maken zonder je paard in de trailer? Bij mij is laden geen probleem en blijft hij nog rustig een tijd staan voor ik de stang vast maak maar is meer voor de mensen met paarden die meteen weer de trailer uit willen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:41

Je maakt em 1 keer op maat en dan hoeft het niet meer. Het is gewoon een stang met pinnen. Ik zal even zoeken, heb wel ergens foto's van mijn stangen, die dus te koop zijn. Het op maat maken gaat dmv een grote bout.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:48

Hier zijn wat foto's van de stangen. Op de foto van het uiteinde zie je een grote bout, die draai je los en dan kun je de pin ronddraaien, totdat ie op de goede maat zit. Dan draai je de bout weer vast. Dit kan aan beide kanten!
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding