Gratis weide voor verzorging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elmyh

Re: Gratis weide voor verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:01

Ik vind dat je er goed over hebt nagedacht, heel verstandig dat je je dochter eerst bij wilt brengen dat een pony iedere dag, voor altijd zorg en beweging nodig heeft, ook als ze geen zin heeft.
Er komt natuurlijk meer bij kijken dan alleen poetsen en knuffelen.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 18:09

Ik vind het een mooi goed idee!
Voor iemand die het erg druk heeft of krap zit zou dit echt een uitkomst zijn, je moet jezelf wel afvragen wat je dan op langertermijn wil of je dat paard dan laat staan en er dan wel geld voor wilt hebben enzo.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-10 21:41

Ik ben nog steeds op zoek ;-) we zoeken rustig door ;-)
uiteraard is het niet zo dat er na een tijd ineens geld moet worden betaald, dat zou wel heel erg flauw zijn he :-)

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 21:45

Probeer het eens bij een shetlandfokkerij? Ken een boer hier uit de buurt, die ze zo in bruikleen geeft zolang jij de kosten op je neemt.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:36

Wat goed van je, waren maar meer moeders zo!
Gratis, stel dat het niet bevalt, heb je gratis stalling aangeboden..en reken maar dat dat wat kost, hooi, mestafvoer, ontworming, dierenarts, hoefsmid, voer, tandarts etcetc.
Dus zou heel goed een lijstje voor jezelf maken welke kosten voor jou rekening komen en de rest van de eigenaar..anders zit je straks grofgezegd met 2 ponies van een ander, op jouw kosten, waar je dochter geen plezier aan beleefd en je staat er nog voor te werken ook ;)

Als ik zoiets zou doen, dan zou ik gratis weideplek doen en hoefsmid bv, verders niets..hooiprijzen gaan nl dit jaar fiks omhoog.

Leuk hoor..je zou zelfs de dierenbescherming eens kunnen bellen. Die zoeken vaak opvang voor langere tijd. Nadeel hiervan is wel dat ze afscheid moet nemen op den duur van de ponies..(tenzij je ze zelf overneemt na uitspraak van de rechter in de zaak als ze veekocht gaan worden). Is mooi werk, leert ze gelijk dat een paard zo ziek kan worden en de verzorging extra belangrijk is.

Veel succes en voorplezier, hopelijk lukt he, zou een erg mooie oplossing zijn :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 22:50

ik geloof dat er ook van die stichtingen zijn waar je een paard kan adopteren, je ben dan niet de eigenaar van de pony maar doet wel alle verzorging.

ik weet alleen niet goed waar of die zitten, misschien kan je op internet hier iets over vinden.

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 06:59

@Amy77 Bedankt voor je lieve compliment. Ik ben niet uit op een gratis of goedkope pony, dus verzorgings kosten zullen we zeker op ons nemen :-) Daar hebben we zeker over nagedacht :-)
@Mister01 Een goed idee ik ga zo meteen eens zoeken.

In afwachting zijn dochter en vriendinnetje al bezig met het (van hun eigen zuur verdiende centjes) een borstelset samen te stellen en allerlei andere dingen. Ze lezen boeken over verzorging, en zijn er nu nog heel serieus mee bezig. Ik moet eerlijk zeggen dat dat me wel vertrouwen geeft voor de toekomst.
Zelf heb ik een opleiding gehad in deurne dus ik kan ze een heel eind op weg helpen gelukkig, maar voor nu laat ik ze hoofdzakelijk werken :-)
Gisteren zei ik dat er wat distels in de tuin stonden, en dat ik die graag weg wilde hebben voor er ponnies kunnen komen... smiddags waren ze allemaal weg. Het klinkt misschien kinderachtig, maar dat soort dingen stemt me toch goed.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:07

Amy77 @ hoort dierenarts kosten, hoefsmid kosten, wormenkuur ect bij de stallingskosten dan? Dat heb ik nog nooit gezien (als je denkt aan iemand die zijn pony bij jou stalt dan he) voer en mestafvoer enz ken ik, maar de andere kosten zijn normaal gewoon voor de eigenaresse zelf zover ik weet!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 07:36

Uiteraard Milanka, in principe komen die kosten altijd op de eigenaar terecht..maar als iemand zn pony bij je neerzet, omdat ie er bv geen tijd meer voor wil/kan nemen, wordt er al gauw gedacht aan een soort adoptievorm..vandaar dat ik het de ts duidelijk wilde maken, goed op dat soort dingen te letten. Beter een keer teveel gezegd tegen ieman ddie daar al rekening mee gehouden heeft, dan een leer te weinig tegen iemand die later een topic moet openen met ellende ;)

hihi, je dochter en vriendinnetje mogen hier ook wel distels uit komen steken hoor :P Wat schattig hoe ze ermee bezig zijn he..dat stimuleert. Ben erg benieuwd naar het verloop van dit verhaal :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 06:57

Goed hoor , dat je de verzorgingskosten op je wilt nemen , dat is ook het meest redelijke :j

Degene die "profiteert" van de pony , betaald gewoon de verzorgingskosten. Je hebt een gratis pony in de tuin staan , waar je alles mee mag doen , dan betaal je ook de onderhoudskosten. Dat is alleen maar logisch :)

Stel nu dat de echte eigenaar ook nog wekelijks met het dier wil gaan rijden bij jullie dan ligt het wel wat anders natuurlijk.

Wel zou ik goed afspreken dat de grote dierenartskosten bij de eigenaar liggen. Want dat is wel gebruikelijk en hoort ook niet bij de dagelijkse verzorging :)

Een inenting en bvb. een hechting van een wond die op de wei / stal ontstaan is , of een behandeling van een kreupelheid ontstaan door een misstap tijdens het rijden , zijn wel voor de "gebruiker" in principe.

Maar grotere dingen die vanuit het beestje zelf ontstaan , zijn eigenlijk voor de eigenaar. Want stel je voor dat het beestje iets onder de leden heeft , en je stopt er als "gebruiker" veel geld in om dat weer goed te krijgen....waarna de eigenaar 2 maanden later besluit het dier weer terug naar huis te halen...dat is ook niet eerlijk.

Maar dat is natuurlijk maar net hoe je het afspreekt en vastlegt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:36

Rachelleke schreef:
Inmiddels heb ik al een aantal maneges bezocht, maar de meesten geven (logisch) voorkeur aan plaatsingen bij eigen leden.
De manege waar mijn dochter rijd, heeft in de nabije toekomst geen mogelijkheden.
Dat word dus toch verder zoeken dan.

Of van manege wisselen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 07:56

Als mijn dochter een paard/pony zou willen hebben, dan zou ik toch een andere manier zoeken om te 'testen' of ze het verzorgen serieus neemt en wat langer dan een paar weken of maanden volhoudt. Bijvoorbeeld door in de omgeving een particulier te vinden met ponies : er zijn vaak mensen te vinden die het leuk vinden een verzorgstertje te hebben. Of een manege in de buurt waar ze dan op dagelijkse basis naar toe moet om mee te helpen met de verzorging. Dan ben je er snel genoeg achter of ze dat kan volhouden en enthousiast blijft. Een dier het voorwerp te laten worden van een experiment vind ik persoonlijk geen goed idee, ondanks alle positieve voortekenen!

Heb je behalve een wei ook stallingsmogelijkheden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 08:01

En mams hoe sta je er zelf tegen over, ga jij verzorgen, heb je er verstand van, want je zult dochterlief een hoop moeten leren en motiveren. UIteindelijk ben jij het die achter de linie vaak genoeg de klos zal zijn, net zo als men zo leuk een gezinshond neemt, wie doet wandelen, de ongelukjes op ruimen en eten kopen en voeren.....toch wel het meest de ouders zelf.

Met paarden is wel weten wat je doet, zomaar even een shet op een gigantische wei met veel gras zetten is toch wel andere koek....

Rachelleke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-10 08:44

@Jannepauli, ja als je het ziet als expirement dan zou het inderdaad niet goed zijn :-) Daar heb je gelijk in :-) Maar... ik heb vroeger zelf altijd paarden gehad, en zal uiteraard zelf de verzorging op me nemen als dat nodig is :-) het is niet zo dat we zeggen expirement mislukt, pony moet weg :-)
@ Russel Ik heb inderdaad zelf voldoende kennis en ervaring en voor de rest, zie bericht hierboven :-)