Paard van een ander verwond, ik aansprakelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:50

ten eerste ben jij niet verantwooedelijk!! je hebt meldingsplicht en dat heb je gedaan. zelfs meer dan dat want je hebt de wond zelfs nog schoongemaakt!

daar komt bij dat het echt geen duizenden euro's gaat kosten!
mijn paard heeft als twenter een groot gat in haar been gehad, heeft een week in de kliniek gestaan plus 3 weken nabehandeling en controles aan stal en was alles bij elkaar inclusief week kliniek en materialen en medicijnen zo'n 500 euro kwijt!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:50

De vraag in deze is of jou een verwijt te maken is.
Of dat zo is, is sterk afhankelijk van de feitelijke omstandigheden en daarvoor is veel meer informatie nodig. Die vraag is zo niet te beantwoorden.

Dan is vervolgens de vraag of je een schadevergoedingsverplichting hebt of dat er omstandigheden zijn die als 'eigen schuld' van de schadelijdende partij kunnen worden aangemerkt, waardoor de schadevergoedingsverplichting verminderd. In dat kader zou je hier kunnen denken aan het toch wat laat eens gaan kijken wat te doen aan de wond.

Dit heeft verder NIETS te maken met dat een eigenaar (beter is 'bezitter') aansprakelijk is voor 'eigen gedragingen' van zijn dier.

Gewoon melden bij je AVP verzekeraar.

Tip: neem mijn antwoord serieus ;) :D .

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:52

Of de eigenaar nalatig is kan ik niet beoordelen. Als ik telefoon zou krijgen je paard heeft een wondje, is schoongemaakt en ontsmet en valt mee dan ga ik ervanuit dat het goed is. Daarbij is er natuurlijk ook nog een staleigenaar die contact op kan nemen in de zin dat het toch erger is dan gedacht.

Ik zou in elk geval de verzekering bellen, als deze het willen vergoeden dan is het netjes en kan ze alles met jouw verzekering afhandelen.

Ongelukje kan gebeuren, wie er wettelijk aansprakelijk is kan ik niet beoordelen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:54

nina88 schreef:
Ik heb geen idee hoe het officieel gezien zit, maar ik kan je wel mijn mening geven.

Het veroorzaken van de wond, dat ligt zeer zeker bij jou. Dat heb jij veroorzaakt, niet de eigenaar. Persoonlijk zou ik niet zo snel een uitspraak doen over ernstig of niet, omdat ze je daar nu op kan "pakken". Maar goed, dat is niet te veranderen.
Vervolgens heeft de eigenaar het te ver laten komen en is het gaan ontsteken. Daar heb jij niets aan gedaan.

Tja, en mijn paard is eens een gekneusd been getrapt in de weide, door een paard dat uitgebroken was, omdat mijn stalhouder de omheining niet goed had, en haar veulen constant er doorheen brak.
Ik heb toen ook aardig wat kosten gemaakt, waaronder buiten de dure DA kosten heel wat afgezegde activiteiten. Bij mijn paard werd oorspronkelijk nog gedacht aan een gebroken been. Allemaal niet mijn schuld, mijn pony stond netjes in haar weitje. Hier is ook mijn stalhouder nalatig geweest door niet eens te kijken of ze iets had.

En ook hier, hebben we elke cent zelf betaald.

Ik vind het vrij dramatisch van haar om mee te delen dat 1 cm dieper zijn dood had betekend.. Ze had toch ook even met je kunnen gaan zitten en kunnen uitleggen wat zij gedaan heeft en de da precies gezegd heeft.

Maarja, in mijn geval heeft het wel de breuk met de betrokkene eigenaar en met mijn stalhouder veroorzaakt.

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:55

Fijne vriendin allereerst! Ik zou niet voor de kosten opdraaien, het is een ongelukje dat dat paard uit de wei ontsnapt en zelf dwars tussen het hek door loopt.
Daarbij vind ik het nogal dramatisch klinken, in de duizenden euro's? ( dan had het paard wel in ze'n hele lengte open moeten liggen, en dan nog) het lijkt wel of ze denkt ik laat haar er mooi voor op draaien.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:55

Vind je het zelf ook niet een erg vreemd verhaal?
Jij ziet een oppervlakkige wond en dit zou duizenden euro's gaan kosten?
Volgens mij is de eigenaresse ook een beetje boos op zichzelf dat ze zelf geen polshoogte heeft genomen en pas enkele dagen later een onzinverhaal gaat ophangen.
Trap er niet in, hoor! ;)
Volgens mij probeert zij een slaatje te slaan uit jouw eerlijkheid.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:57

Hallo haar lompe paard? TS haalt 3 paarden tegelijk in haar eentje uit de wei/paddock? Waarvan er 1 niet van haar is....
Ik zou diegene ook verantwoordelijk houden die mijn paard ongevraagd uit de wei/paddock haalt en dan ook nog eens los laten lopen!

Netjes dat ze het meteen gemeld heeft van dat ongelukje, maar mi ging ts hierboven al in de fout!
Altijd de eigenaar of pensionhouder vragen en/of eruit laten halen, teminste zo doe ik.

Wel zuur dat het gebeurd is, laat het een wijze les zijn voor de toekomst!
TS schakel je aansprakelijkheid in (WA verzekering) mochten er veeartskosten volgen.
Ps dat het duizenden euro's gaat kosten is boosheid en om je schrik aan te jagen :(:)
veeartskosten, antibiotica etc. oké maar echt niet duizenden euro's :+

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:58

Wat een lastige kwestie.
Mij is geleerd dat de eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk is voor de schade die zijn paard aanricht (dus ook aan zichzelf)

Ben benieuwd hoe het afloopt. Veel sterkte ermee.

cissy

MarvanTom schreef:
Volgens mij is de eigenaresse ook een beetje boos op zichzelf dat ze zelf geen polshoogte heeft genomen en pas enkele dagen later een onzinverhaal gaat ophangen.

Nogmaals, hoe weet je zo zeker dat de eigenaar niet langs is geweest.....???

cojo79

Oh wat een vervelende situatie :(:)

Ik ben nieuwschierig wat jouw verzekering er van zegt.

In mijn ogen ben jij niet aansprakelijk , is een ongeluk en paarden bij elkaar in zetten is toch wel eigen risico.
Maar goed ik weet het niet , ik wens je heel veel sterkte.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 10:59

lanishafay schreef:
Maar als ik zeg het valt wel mee, ik ben toch geen veearts, dan kom je sowieso toch z.s.m. kijken, de eigenaresse is een vriendin van mij.
chocobroodje schreef:
Dat het gaat ontsteken kun je natuurlijk weinig aandoen, zeker met dit weer. Weet je zeker dat de eigenaar niet eerder langs is geweest? Wie weet was ze op vakantie of iets anders dringends waardoor ze niet kon komen. Jij hebt haar gebeld met de mededeling "het valt wel mee" daar is zij wellicht van uitgegaan. Ik vind het nogal wat om zomaar aan te nemen dat de eigenaar het niet intresseert....... Beetje typisch weer :o
Juridisch gezien zou ik je WA even bellen, die kunnen je dat exact vertellen. Ik denk wel dat je aansprakelijk bent want jij hebt immers het paard mee laten lopen terwijl hij NIET in zijn wei stond(was immers al door het 1ste hek heen) . Maar meid ongelukken gebeuren, dat voorkom je nou eenmaal niet!

Daar gaat het niet om. Ik zou, als iemand mij belt met die mededeling er wel vanuit gaan dat je het verschil ziet tussen een wondje of een "wond" waar behandeling voor nodig is. Zeker als diegene een vriendin is en je verwacht van diegene dat ze dat kunnen beoordelen. Nee je bent geen DA dat klopt! Maar dat begrijp ik opzich wel van de eigenaresse.
Daar is het dan wss ook fout gegaan.

KletsKoekje

Zoals ik het begrijp haalt ze alleen haar 2 eigen paarden uit de wei, en hoorde die overige in de wei te blijven staan.

Sleeper

@lanishafay, jij zou meteen gaan kijken dat een ander dat niet doet en jij dat raar vindt is jouw mening (en die van mij) maar dat is helemaal niet belangrijk. Ik zou me daar niet druk over maken. Het is nou eenmaal gebeurt, probeer het netjes op te lossen.

Zou jammer zijn als jullie ruzie krijgen terwijl de verzekering er waarschijnlijk niet moeilijk over doet :)

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:00

Abeltje77 schreef:
nina88 schreef:
Ik heb geen idee hoe het officieel gezien zit, maar ik kan je wel mijn mening geven.

Het veroorzaken van de wond, dat ligt zeer zeker bij jou. Dat heb jij veroorzaakt, niet de eigenaar. Persoonlijk zou ik niet zo snel een uitspraak doen over ernstig of niet, omdat ze je daar nu op kan "pakken". Maar goed, dat is niet te veranderen.
Vervolgens heeft de eigenaar het te ver laten komen en is het gaan ontsteken. Daar heb jij niets aan gedaan.

Dat denk ik niet. TS heeft het paard toch niet met een lans in zijn lijf gestoken ofzo. Zij heeft die wond niet veroorzaakt, dat heeft paard zelf gedaan.

Dat is waar.. Ik bedoelde meer in de zin van, dat ze de omstandigheden op zo'n manier heeft vormgegeven, dat dat die wond heeft veroorzaakt. Ze heeft dus, indirect gezien, die wond veroorzaakt.
Als ik mijn paard aan haar bit vast zet en ze gaat hangen en ze heeft haar tong er half af liggen (bij wijze van..), dan heb ik naar mijn mening die wond veroorzaakt. Ik heb het paard aan haar bit vastgezet. Dat het paard vervolgens is gaan hangen, tsjaa..

Abeltje77

listiglistje schreef:
Hallo haar lompe paard? TS haalt 3 paarden tegelijk in haar eentje uit de wei/paddock? Waarvan er 1 niet van haar is....
Ik zou diegene ook verantwoordelijk houden die mijn paard ongevraagd uit de wei/paddock haalt en dan ook nog eens los laten lopen!

Netjes dat ze het meteen gemeld heeft van dat ongelukje, maar mi ging ts hierboven al in de fout!
Altijd de eigenaar of pensionhouder vragen en/of eruit laten halen, teminste zo doe ik.

TS schakel je aansprakelijkheid in (WA verzekering) mochten er veeartskosten volgen.
Ps dat het duizenden euro's gaat kosten is boosheid en om je schrik aan te jagen :(:)

Goh... lezen is ook een vak geloof ik.

TS 'haalt geen 3 paarden uit de wei'. Ze haalt 2 paarden uit de wei, waarbij de derde zich niet tegen laat houden. Vervolgens 'laat ze hem niet loslopen' want alles is afgesloten dus paard kan nergens heen. Paard heeft zichzelf ergens doorgedrongen waar hij eigenlijk niet doorheen pastte.

LDRD

norski schreef:
Mij is geleerd dat de eigenaar van het paard ten alle tijden verantwoordelijk is voor de schade die zijn paard aanricht (dus ook aan zichzelf)

:n

Het blijft een erg moeilijk onderwerp :roll: .

Samm

listiglistje schreef:

Ze haalde haar 2 arabieren eruit en dat grote paard ging de wei achter hun aan uit.
Dat gebeurd bij ons ook wel vaak dat je net niet optijd het draad dicht kunt krijgen en dan vliegt er toch nog weer een paard uit.
Ja als je dan al 2 paarden in je handen hebt wat wou je dan beginnen?

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:01

Zo dat is een overdrijver eerste klas zo te horen, die eigenaresse.
4 cm diep en nog 1 cm en hij was dood. Vergeet niet dat een 4 cm diepe wond ontzettend bloed en daarbij moet het hek ook levensgevaarlijk zijn om zn diepe wond te krijgen. Zou je toch wel zien denk ik.
En jij had een meldingsplicht en dat heb je gedaan. Dat zij dan zo laat komt, is niet jou fout.
Bovendien is er op elke stal een andere regeling met betrekking tot risico's en derg.
Enneh 1000,00 Euro? Ik heb net een jaarling met open peesschede gehad en de veearts is eerst 3 uur geweest om te vangen en daar nog 3x terug geweest voor medicijnen en derg. En da koste me 600,00. Kan me voorstellen dat dit iets minder ernstig is...

Maar goed je er niet teveel van aantrekken en zeker niets betalen!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:02

Jij bent wel degelijk aansprakelijk.
Heb zelf ook eens zoiets bij de hand gehad.
Niet moeilijk over doen, je WA verzekering inschakelen...klaar....

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:03

Nouja, ik ben iemand die dagelijks naar mijn paard gaat.
En als ik niet die dag van het telefoontje ging kijken omdat ik op het oordeel van TS zou vertrouwen dat het meevalt, had ik de volgende wel kunnen beoordelen dat het toch niet zo meevalt en het erg diep is. Je weet dat het paard een 'wondje' heeft en dat het ondanks het eventueel klein is, vooral met dit weer toch behandeld moet worden.

Maar goed, wij weten dus niet wanneer de eigenaresse van betreffend paard voor het eerst na telefoontje is geweest.
Dus moeilijk te beoordelen van hier uit.

cojo79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:03

listiglistje schreef:

TS haalt niet bewust 3 paarden uit de wei/paddock!!
Ze wil haar eigen 2 paarden uit de weide halen en het andere paard loopt gewoon mee.
En soms kan je het gewoon niet tegen houden.
Ik heb vorige week nog precies hetzelfde mee gemaakt , wil mijn eigen paard uit de wei halen en een ander paard komt in galop aan en dendert langs me heen zo het erf op.
En wat wil je dan doen????
Het was dus niet ongevraagd het paard uit de wei halen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:04

Samm schreef:
listiglistje schreef:

Ze haalde haar 2 arabieren eruit en dat grote paard ging de wei achter hun aan uit.
Dat gebeurd bij ons ook wel vaak dat je net niet optijd het draad dicht kunt krijgen en dan vliegt er toch nog weer een paard uit.
Ja als je dan al 2 paarden in je handen hebt wat wou je dan beginnen?

Daarom vraag ik ook altijd hulp van de pensionhouder en haal nooit iemand anders paard zonder toestemming van de wei ;-)

In je eentje klooien met 2 paarden eruithalen en er loopt er 1 bij , tuurlijk wil die mee!
Maar dat is vragen om....je weet dat die 3e mee wil, doe het dan aub dan ook niet in je eentje!

Feit de 3e is losgebroken/meegelopen door haar toedoen! met alle risico's van dien...

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:04

Waarom doet iedereen zo moeilijk over dat betalen. Laat TS eerst de verzekering bellen en kijken wat die zeggen. Ik mag aannemen dat iedereen WA verzekert is.

Ik vind het oprecht vreemd dat iedereen de eigenaar van het paard in een hokje plaatst en er een heel gedoe van maakt.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:05

Ik ga mee met t antwoord van MarvanTom en Samm :j

Vind t ook raar dat ze na 2 dagen er aan komt met t verhaal: "1 cm dieper en ze was dood" hmm, weet niet wat ik daarvan moet vinden. Beetje overdreven.
Iig ff je verzekering bellen en vragen hoe t zit! Succes verder en ik hoop dat jullie er samen uitkomen, maar laat je geen schuld gevoel aanpraten hoor, je hebt gezien de omstandigheden gedaan wat je kon.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 11:06

corina schreef:
TS haalt niet bewust 3 paarden uit de wei/paddock!!
Ze wil haar eigen 2 paarden uit de weide halen en het andere paard loopt gewoon mee.
En soms kan je het gewoon niet tegen houden.
Ik heb vorige week nog precies hetzelfde mee gemaakt , wil mijn eigen paard uit de wei halen en een ander paard komt in galop aan en dendert langs me heen zo het erf op.
En wat wil je dan doen????
Het was dus niet ongevraagd het paard uit de wei halen.

Vooraf hulp vragen en niet in je uppie te werk gaan...tuurlijk willen paarden met elkaar mee, het zijn kuddedieren!