E achter B, hoe ging dat bij jullie??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:32

Mootje schreef:
Ik heb op mijn 18de mijn E achter B gehaald bij een normale rijschool. 5x 2uur les gehad en in één keer geslaagd. Dagcursus zou ik zeker niet aanraden als je nog nooit met een aanhanger hebt gereden!
Het ik wel gedaan en dat ging prima. Ik had al wel 1,5 jaar mijn B rijbewijs dus de auto had ik volledig onder controle. Nu alleen even oefenen met een aanhanger er achter. Daar heb je echt niet meer dan 6 uren voor nodig.

licorne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:39

Nee, meer dan 6 uren heb je daar niet voor nodig, maar niet iedereen heeft de spanningsboog, het concentratievermogen, om na die 6 uur een heleboel nieuwe kennis en vaardigheden opnemen en in praktijk brengen OOK nog een foutloos examen te rijden.
Dat is vind ik een belangrijke afweging. Voor mensen die daar geen moeite mee hebben is zo'n dagcursus natuurlijk ideaal, maar ik hoor van de rij-instructeurs dat het slagingspercentage van de dagcursussen toch aanmerkelijk lager is dan van de losse lessers.

Pebblesther

Re: E achter B, hoe ging dat bij jullie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:43

Ja daar heb je gelijk in.
Het is per persoon verschillend. Als je erg zenuwachtig bent kun je beter voor je zelfvertrouwen wat meer lesjes nemen of het verspreiden.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-10 22:46

Ik heb hem aangevraagd voor binnenkort in 1 dag te lessen en af te rijden :D Kan er ook al aardig mee overweg dus ik denk dat het goed moet komen :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 08:02

Ik zit nog steeds te wachten op een telefoontje of iets van de ANWB..
Ga gewoon met hun overleggen hoe & wat :j
Een les vooraf om te zien hoelang ik erover zal gaan doen.
En dan kijken lessen of dagcursus.

Zijn wel veel verschillende verhalen zeg :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 08:50

Citaat:
Voor mensen die daar geen moeite mee hebben is zo'n dagcursus natuurlijk ideaal, maar ik hoor van de rij-instructeurs dat het slagingspercentage van de dagcursussen toch aanmerkelijk lager is dan van de losse lessers.

Klopt, dit is gewoon terug te vinden in statjes op internet!
TS, Volgens mij is een introductieles verplicht, waarna het plan van aanpak wordt gemaakt. Bij sommigen is het namelijk dan al duidelijk dat een dagcursus voor hen niet de manier is. Ik heb eerst het examen aan laten vragen en heb toen in 4 weken mijn lesuren gemaakt met het examen na de laatste les. Ik was een stuk minder geld kwijt dan bij een dagcursus.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 09:29

Ja dat bedoelde ik met de les vooraf :)
Ik zal het wel zien..
Eerst maar is kijken wanneer ik wat hoor van de ANWB.
Als dat te lang duurt ga ik ze zelf wel stalken! }>

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 12:00

Ik ben in ieder geval super blij met mijn E-rijbewijs!
Mijn zusje en ik gaan nu gewoon gezellig samen op wedstrijd, onze vader hoeft helemaal niet meer mee.
En als mijn ouders op vakantie zijn kunnen we gewoon iedere week naar de les en op wedstrijden.

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-10 12:16

Pebblesther schreef:
Ik ben in ieder geval super blij met mijn E-rijbewijs!
Mijn zusje en ik gaan nu gewoon gezellig samen op wedstrijd, onze vader hoeft helemaal niet meer mee.
En als mijn ouders op vakantie zijn kunnen we gewoon iedere week naar de les en op wedstrijden.

:)) dat wil ik dus ook!

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 17:47

ik ben benieuwd, hoelang de mensen die E achter B wilden halen, hun gewone rijbewijs al hadden. Ik wil ook graag E achter B en zeker nu ik van stal ga veranderen en niet meer op wedstrijd kan. Ik heb wel pas vanaf 27 mei mn B rijbewijs. GElijk een auto gekocht en probeer nu veel te rijden, maar ik denk niet dat ik het al aandurf om gelijk mn E te halen...

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:14

lonnie schreef:
ik ben benieuwd, hoelang de mensen die E achter B wilden halen, hun gewone rijbewijs al hadden. Ik wil ook graag E achter B en zeker nu ik van stal ga veranderen en niet meer op wedstrijd kan. Ik heb wel pas vanaf 27 mei mn B rijbewijs. GElijk een auto gekocht en probeer nu veel te rijden, maar ik denk niet dat ik het al aandurf om gelijk mn E te halen...

Of juist wel! Het kijken en het nette rijden zit er in ieder geval nog in!

Ik ben er nu ook mee bezig. Over een aantal weken mijn examen. Heb 2 weken terug een intake les gehad van 1,5 uur.
Op de dag van het examen ga ik 6 uur rijden en dan examen. Ik oefen nu thuis met de caravan (aangezien ik daar legaal de weg mee op mag) maar heb ook een trailer die ik kan gebruiken(waar ik niet legaal de weg mee op mag maar bijv. wel op gesloten terrein mee kan oefenen). Ik heb overigens 1 jaar + maand mijn rijbewijs :)

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 19:16

Als de gesmeerde bliksem :D

Ik trof het niet qua situaties, maar kon daardoor juist laten zien dat ik de combinatie onder de duim had :)
De stoomcursus van die ochtend was moeilijk, maar voor het examen was ik dik geslaagd :D

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 13:00

11 aug heb ik mijn intest :):)

Pebblesther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:45

Ik heb juist anderhalf jaar gewacht met het halen van mijn E en ben daar wel blij om.
Ik had gewoon alle tijd om mezelf de auto helemaal eigen te maken. Als je net je rijbewijs hebt dan is alles nog nieuw en als je dan gelijk voor je E rijbewijs gaat lijkt mij dat een beetje te veel van het goeie.

Maar misschien valt het wel wat mee, ik weet het niet.
Ik ben in ieder geval blij dat ik anderhalf jaar heb gewacht zodat ik echt veel routine kreeg in het autorijden/inparkeren/fileparkeren e.d.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 15:47

2x gezakt, toen maar gestopt...

Heb 8 uur les gehad, over twee dagen verdeeld. Nog 4 extra lessen toen ik de eerste keer gezakt was. Zat 12 jaar tussen B en E achter B poging

PartoutZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 15:50

Ik heb overigens al 4,5 jaar mijn B rijbewijs.
Dus kan ondertussen wel met de auto en het verkeer omgaan :j :')

Zonde barbara28!

Pebblesther, jij hebt hem dus gehaald toen begrijp ik?

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 16:19

ja best zonde, maar laat je er niet door afschrikken, de meest slagen gewoon, geloof dat het slagingspercentage 98% ofzo is..

Nieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:48

Tellen de Belgjes hier ook mee in dit topic?? :D

Ik ben ook bezig met E achter B. Ben begin deze maand mijn voorlopig rijbewijs gaan afhalen en mag nu 1 jaar rijden met begeleider( dit is mijn man want die heeft al meer dan zes jaar zijn B-E)
Ik heb bewust gekozen voor het helemaal zelfstandig te leren omdat de kosten anders veel te hoog zijn. Mijn man zal me de fijne kneepjes wel aanleren en ik zit er niet echt mee in als ik een paar keer opnieuw examen moet doen.
(rijden met de trailer is wel niet vreemd voor me, heb al een peer keer geoefend ervoor) Enkel achteruit rijden en keren enzo vind ik hels moeilijk 8-)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:30

Ik zou er ook aan willen beginnen, maar ik stel het steeds maar uit.

Lijkt me vreselijk om bijvoorbeeld 4x op te moeten gaan hiervoor.
Het lastigste lijkt mij niet de bijzondere verrichtingen. Die kun je in je lessen nog wel oefenen. Maar door de jaren heen krijg je gewoon eigen rijgewoontes. Zo heb ik weleens 1 hand aan het stuur heb ik gemerkt. En ik denk dat ze daar met het examen niet van gecharmeerd zijn. En die gewoontes zijn niet zomaar even af te leren :o

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:40

Toen ik 1,5 jaar mijn B had ben ik aan mn E begonnen. Ik was echt bang dat ik het niet zou kunnen, omdat ik tijdens mn B ook een beetje faalangst had. Ik heb 1 x een middag gelest en nog 1x smorgens en dan smiddags afrijden, en in 1x geslaagd!

Vooruit rijden is eigenlijk heel simpel, je moet er gewoon rekening mee houden dat je lang en zwaar bent en dat je niet snel kan optrekken. Bochtjes moet je gewoon even oefenen. Het bochtje achteruit is lastig! Maar het is net als bij B, een bijzondere verrichting, dus je zakt er niet op!

Ik had echt geluk! Smorgens was het zoooow druk in de stad (Groningen), dat ik ergens serieus 15 min moest wachten totdat ik de weg op kon draaien. Ik was bang dat het ook zo zou zijn bij het examen, want ik was bang dat ik dan niet 'snel' genoeg zou zijn. Gelukkig stelde mijn instructeur mij gerust, 'als het niet kan, ook niet gaan'! En jaah hoor, tijdens mijn examen geen kip op de weg! Echt super relaxed! Bochtje achteruit begon heel mooi, maar kwam uiteindelijk wel een halve meter midden op de weg terecht, maar dat was gelukkig geen probleem!

Mijn instructeur zei dat het belangrijk was dat je al ongeveer een jaar lang een B rijbewijs hebt, zodat je wel genoeg ervaring in het verkeer hebt. Als je nog maar net je rijbewijs B hebt en je wil toch voor je E: niet zeggen dat je met paarden gaat rijden, dan zijn examinatoren strenger omdat je met levende dieren op pad gaat..

Succes!

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:53

ik heb ook anderhalf jaar gewacht na mn B
heb in januari afgereden, had een keer een uurtje proefles gehad en daarna gewoon 3 uur smorgens en om 12 uur afrijden..

had geluk dat ik met al die sneeuw als een van de allereerste weer mocht afrijden, kon toen namelijk nog niet zo goed vlak langs de stoep straatje keren, hoefde ook niet omdat er allemaal sneeuw lag ;) recht achteruit etc. kon ik allemaal wel..

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:54

Karen1987 schreef:
niet zeggen dat je met paarden gaat rijden, dan zijn examinatoren strenger omdat je met levende dieren op pad gaat..

klopt, ik had het wel gezegt en toen zei die examinoter idd dat ze dan strenger zijn.. vooral met geleidelijk afremmen etc.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:09

Ik heb mijn opleiding in een halve dag + een extra uurtje voor het examen gedaan. Die halve dag had ik een week voor het examen. In dat uurtje hebben we bij toeval precies de route gereden en op precies dezelfde plek bochtje achteruit moeten rijden.. Wel grappig :) Examen was geen enkel probleem. Ging me makkelijker af dan mn B rijbewijs!

Over het feit over zeggen dat je met paarden rijd: Ik heb het niet gezegd, maar ik reed automatisch al voorzichtiger. Ook met lessen. Ik werd dus constant aangespoord dat ik door moest rijden :D

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 13:12

Ik heb zo'n dagcursus gedaan. Ik had al eerder met aanhanger gereden en al eerder op het erf wat tips gehad van een vriendin dus ging vrij makkelijk.
Tenminste, de les dan.
Tijdens het examen heb ik er een beetje een potje van gemaakt. Was nogal zenuwachtig, had ook echt geen geld om te zakken en de cursus nog een keer te doen :=
Gelukkig heeft de examinator gezien dat ik het wel snapte en dat ik normaal geen stoepjes mee zou nemen hihi. Ben dus gelukkig geslaagd :D

RenaatB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-10 14:51

Heb het in een dagcursus gedaan.. eigenlijk viel het best mee!
Gewoon van te voren al goed oefenen op achteruit rijden zowel een bochtje als recht.
Dan moet het makkelijk lukken in een dag!

Wel lastig dat ik het pas 2 jaar deed nadat ik mijn rijbewijs had gehaald, dan heb je toch al je eigen rijmanieren aangenomen haha