Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

siskeh schreef:Het lijkt me dat het niet mag, maar stel nou dat het wel gebeurd en je bent écht bang dat het te warm wordt voor je paardje e.d.
Zou je dan niet 112/politie(oid) kunnen bellen met de vraag of je op de vluchtstrook verder mag rijden naar dichtsbijzijnde tankstation of afslag
Heb je gelijk antwoord.Rebeccatjuh schreef:Moet morgenmiddag mijn paard uit de kliniek halen (weersvoorspelling tussen de 30-35 graden) , mocht er dan file zijn dan ga ik over de vluchtstrook.
TheMagicLine schreef:Nee je mag niet over de vluchtstrook, is ook gevaarlijk. Vluchtstrook is er voor mensen met pech en hulpdiensten.
Echter, niet alleen in geval van met paardentrailer vast komen te staan in extreme hitte, ook bij amok van paard in trailer, of andere calamiteiten met een dier is het raadzaam 112 te bellen en je door te laten verbinden met de meldkamer van de verkeerspolitie. Een zeer belangrijke wettelijke hoofdtaak van de Nederlandse Politie (artikel 2 Politiewet) is het hulp bieden aan hulpbehoevenden. Met hulpbehoevenden wordt bedoeld mens en dier. Ingeval van een noodsituatie en behoefte aan hulp is het bellen van 112 naar mijn mening wel toegestaan. Politie moet ook hulp verlenen aan dieren indien deze hulp nodig hebben. Zie bvb http://machtderkennis.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=25:taak-van-de-politie&catid=22:algemeen&Itemid=135
Acht jij je als burger in een noodsituatie met je paard en sta je vast in extreme hitte op de weg (wellicht beter geweest om je route beter te plannen... maar sta je daar nu eenmaal, dan is er nood) dan is de Politie wettelijk verplicht om hulp te bieden en dit doen ze ook, en zijn ze zeker bereid om te doen. Men zal dan wellicht een auto sturen van Rijkswaterstaat om je uit de file te begeleiden of een politieauto, of men zal zeggen rij met de trailer via de vluchtstrook naar de eerste afslag.
). Marije_jiplover schreef:Het mag inderdaad niet op eigen houtje, maar mocht het toch voorkomen dat je in een dergelijke situatie terecht komt, politiebegeleiding aanvragen.
Zelfde geldt idd voor een paard dat met spoed naar een kliniek moet (warm weer is daar niet eens voor nodig, files zijn dan al vervelend genoeg). Heb in Utrecht meer dan eens een paard onder politiebegeleiding aan zien komen, die door de files is geloodst ivm koliek.